2003
Sök och ni skall finna
Maj 2003


Sök och ni skall finna

När vi använder vår tro och vår energi till att nalkas Jesus Kristus, börjar vi allt bättre förstå vem han verkligen är.

Mina kära bröder och systrar, jag ber att jag ska vägledas av Herrens ande när jag nu ska förmedla mina känslor och mitt vittnesbörd.

En av de mest fängslande uppmaningar, ett av de mest djupsinniga löften som Frälsaren gav, finner vi i de enkla orden ”sök och ni skall finna”.1

Även om sökande innefattar bön och åkallan, innebär det mycket mer än så. Sökande är snarare en resa än en enstaka händelse. Jag liknar den vid en lång semesterresa. Även om vi vet vilket slutmålet är, gör vi de rika erfarenheterna och verkliga rönen dag för dag, allteftersom vi färdas mot vårt mål.

När vi söker det som kommer från Gud, måste vi vara ödmjuka inför honom och minnas att det är genom hans nåd som vi får det och koncentrera våra tankar och våra böner, vår tro och våra önskningar, ja, hela vårt hjärta, så att vi kan få ljus och insikt direkt av en kärleksfull himmelsk Fader.

Mönstret för hur man söker svar hos Gud är lätt att förklara men mycket mer personligt i tillämpning. Till att börja med är vi uppmanade att utforska i vårt sinne och överväga i vårt hjärta de ting som vi mest av allt önskar oss av honom.2 Sådan eftertanke skänker klarhet och inspiration åt själen. Vi får därefter anvisningen att lägga fram våra tankar och önskningar direkt till vår himmelske Fader i ödmjuk bön med löftet att om vi frågar honom i Kristi namn om det vi söker är rätt, och om vi frågar ”med ett uppriktigt hjärta och ett verkligt uppsåt samt med tro på Kristus, skall han uppenbara sanningen för [oss] genom den Helige Andens kraft.” För det är ”genom den Helige Andens kraft” som vi kan ”lära känna all sanning”.3

Vad är det vi bör söka?

Skrifterna lär oss att vi bör ”[söka] … efter de [allra] bästa gåvorna”4 och visdom och insikt, och att bereda allt som behövs.5 Vi uppmanas att mista vårt liv i tjänandet av andra6 och att söka det ”som är dygdigt, älskligt, prisvärt och gott”.7

Samtidigt varnas vi för att söka världens orena ting.8 President Gordon B Hinckley har sagt: ”Det finns så mycket ondska i världen, förförisk ondska. Sky den, mina bröder och systrar. Håll er ifrån den. Den är en farlig sjukdom. Den är ett gift som kommer att förgöra er. Håll er borta från den.”9 Vi läser i Amos: ”Sök det goda och inte det onda, så att ni får leva. Då skall Herren, härskarornas Gud, vara med er.”10

Vad vi först och främst söker, mer än allt annat, är ”Guds rike och hans rättfärdighet”.11 Vi söker lära känna den ende sanne Guden, och den han har sänt, Jesus Kristus.12

I en djupt personlig variant av uppmaningen att söka och finna, sade Frälsaren: ”Hållen eder till mig, så skall jag hålla mig till eder. Söken mig med all iver, så skolen I finna mig.”13

Och vad innebär det att finna honom?

När vi använder vår tro och vår energi till att nalkas Jesus Kristus, börjar vi allt bättre förstå vem han verkligen är. När vi flitigt söker honom, får vi ett djupt och bestående vittnesbörd om hans oförlikneliga kärlek, hans fullkomliga liv och föredöme och välsignelserna som kommer av hans stora försoningsoffer. När vi nalkas honom, börjar vi i sanning finna honom och erkänna honom som jordens skapare, mänsklighetens återlösare, Faderns Enfödde, konungarnas Konung, Fridsfursten.

Ju grundligare vi söker, desto mer börjar vi inse hans uppgift som Gamla testamentets store Jehova och Nya testamentets helige Messias. Vi börjar allt bättre förstå hans eviga budskap om frälsning och upphöjelse. Vi finner att han fortsätter att vinka åt oss att komma och följa honom, att hans lära är sann och lika tillämplig i dag som den har varit i alla föregående tidsåldrar. Vi börjar inse, med djupare upp-skattning, vad som hände i Getsemane och på Golgata. Trots att han med orätt blev fälld och dömd, gav han villigt sitt liv, och i uppfyllelse av sitt eget profetiska ord uppstod han på tredje dagen. Denna ovärderliga gåva skänker odödlighet åt alla och evigt liv åt de lydiga och trofasta.

När vi börjar inse att hans budskap är och var till hela människosläktet, accepterar vi med glädje skildringen i skrifterna av hans besök hos de forna invånarna på den amerikanska kontinenten. Vi finner glädje i Mormons boks framkomst som ett andra vittne – ja, som ännu ett testamente – om hans messianska kallelse som världens Frälsare och Återlösare. Vi bekräftar att en människa kan komma närmare Gud genom att utforska Mormons bok och be om insikt än genom att studera någon annan bok.14

När vi söker finna honom får vi ett vittnesbörd om att han personligen, tillsammans med sin Fader, besökte den unge profeten Joseph Smith och inledde den länge emotsedda ”tidernas fullhets utdelning”.15

När vi söker honom, inser vi att han har återställt sin kyrka till jorden, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, och att han till sin kyrka har förlänat makten och myndigheten att utföra de nödvändiga förordningar som tillåter oss att återvända till honom och bo hos honom igen.

När vi söker honom finner vi att han fortsätter att leda sin kyrka genom sin levande profet, president Gordon B Hinckley, och att hans kyrkas organisation är uppbyggd på apostlarnas och profeternas grund, ”där hörnstenen är Kristus Jesus själv”.16

När vi flitigt söker honom, känner vi hans kärlek till oss och förstår allt bättre svaren på våra böner. Vi inser att vi genom hans Ande, finner ”visdom och stora skatter av kunskap, ja, fördolda skatter”17 och får en större önskan att leva vårt liv i enlighet med hans bud och anvisningar.

När vi söker honom finner vi att han är ”världens ljus och liv”.18 När vi söker honom, bröder och systrar, kommer vi i sanning att finna honom och erfara den inre frid som han har lovat oss. Det vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen

Slutnoter

  1. Matt 7:7; 3 Nephi 14:7.

  2. Se L&F 9:7; Moroni 10:3.

  3. Moroni 10:4–5.

  4. L&F 46:8.

  5. Se L&F 109:7–8.

  6. Se Luk 17:33.

  7. Trosartiklarna 1:13.

  8. Se 3 Nephi 20:41; Joseph Smith Translation, Matthew 6:38.

  9. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), s 709.

  10. Amos 5:14.

  11. Matt 6:33

  12. Se Joh 17:3.

  13. L&F 88:63.

  14. Se Profeten Joseph Smiths lärdomar, s 167.

  15. Ef 1:10.

  16. Ef 2:20.

  17. L&F 89:19.

  18. Mosiah 16:9.