2005
JESUS KRISTUS ÄR MIN FRÄLSARE
Mars 2005


SAMLINGSSTUNDEN

JESUS KRISTUS ÄR MIN FRÄLSARE

”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” (Joh 3:16)

Känner du dig fridfull när du ber? Känner du dig tacksam när du tänker på dina välsignelser? När du sjunger en vördnadsfull primärsång, känner du dig då nära din himmelske Fader och Jesus Kristus? Dessa andliga känslor är början på ditt vittnesbörd.

En viktig del av ett vittnesbörd är att tro att Jesus Kristus har en central roll i vår himmelske Faders plan för oss. Han föddes av Maria. Han ”växte till i vishet [och] i ålder”. (Luk 2:52) Han döptes som ett exempel för oss. Han organiserade kyrkan, kallade tolv apostlar och undervisade om evangeliet. Han botade sjuka och uppväckte döda. Och han led för våra synder, dog och uppstod. Tack vare Jesus Kristus kommer vi alla att uppstå. Tack vare honom kan vi omvända oss och återvända för att bo hos honom och vår himmelske Fader igen.

Ditt eget vittnesbörd om Frälsaren stärks när du lär dig mer om honom och läser profeternas vittnesbörd. Du kan läsa en del av dessa vittnesbörd i skrifterna. President Gordon B Hinckley bar sitt vittnesbörd för barnen: ”Jesus är min vän. Han är mitt föredöme. Han är min lärare. Han är min helbrägdagörare. Han är min ledare. Han är min Frälsare och min Återlösare. Han är min Gud och min Konung. Tacksamt, och med kärlek, bär jag vittnesbörd om allt detta.” (Se ”Mitt vittnesbörd”, Liahona, jul 2000, s 85.)

Skriftställememory

Många profeter har sett och undervisats av Jesus Kristus. Skriftställena på sidan LS5 återger lite av dessa profeters berättelser. Slå upp skriftställena för att se vilken profet det handlar om och läs resten av berättelsen. Para sedan ihop profeterna med skriftställena.

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Be tre eller fyra vuxna medlemmar att komma förberedda att undervisa om en berättelse i skrifterna som handlar om Jesu exempel och att berätta hur de har tillämpat hans exempel. Använd bild nr 240 (Jesus Kristus) och 212 (Bergspredikan) i Evangeliet i bild, och säg till barnen att Jesus var ett exempel för oss. Sätt upp bilderna. Förklara vad ordet exempel betyder. Be de vuxna medlemmarna att återge sina berättelser. Ge barnen pappersbitar som ser ut som fotsteg. Be dem rita eller skriva ett sätt som de kan följa Jesu exempel på. Sätt upp fotstegen så att de bildar en stig som leder till bilderna av Kristus.

  2. 2. Gå igenom tredje trosartikeln. Förklara att vi kommer ihåg försoningen när vi tar sakramentet. Återge berättelsen om den sista måltiden från Matteus 26:17–30. Läs eller återge hur Jesus delade ut sakramentet till nephiterna. (Se 3 Nephi 18.) Säg att när vi tar sakramentet så lovar vi att ”alltid minnas” Jesus. Ett sätt att komma ihåg Jesus under sakramentet är att tänka på de berättelser som vi känner till om honom. Låt barnen sitta i en ring. Lägg flera bilder som skildrar berättelser från Jesu liv med framsidan nedåt på golvet. Låt ett lämpligt föremål gå runt ringen medan pianisten spelar tyst. När musiken stannar, låt då barnet med föremålet välja en bild. Barnet kan antingen återge berättelsen eller välja barn som kan hjälpa honom eller henne att göra ett rollspel. Upprepa så länge som tiden tillåter. Visa omslaget av handledningen Tro på Gud . Påminn de äldre barnen att när de tar med sig handledningen till kyrkan så kan bilden av Jesus hjälpa dem att komma ihåg honom under sakramentet och resten av veckan.