2005
Mormonin kirja, Israelin kokoamisen välikappale
Marraskuu 2005


Mormonin kirja, Israelin kokoamisen välikappale

Jeesus Kristus antoi meille Mormonin kirjan välikappaleeksi hajallaan olevan Israelin kokoamiseksi.

Palvelin lähetyssaarnaajana Kaakkois-Meksikossa 36 vuotta sitten. Siihen aikaan ei ollut vaarnoja, ja lähetyskentän suurimmissakin kaupungeissa oli vain kaksi seurakuntaa. Opiskelumahdollisuudet olivat rajallisia, ja köyhyyttä oli paljon. Kahta kolmea poikkeusta lukuun ottamatta kaikki lähetyssaarnaajat olivat Yhdysvalloista.

Muistan Nealticanin seurakunnan jäsenet. Kaikki kaupungin rakennukset, paitsi katolinen katedraali ja MAP-kappeli, oli tehty savitiilistä. Muistan olleeni seurakunnanjohtajan pienessä savitiilitalossa. Siinä oli maalattia ja lasittomat ikkunat, ja sen oviaukossa roikkui matto. Talossa ei ollut huonekaluja. Perheenjäsenillä ei ollut kenkiä.

Mutta he olivat onnellisia ihmisiä. Hän kertoi minulle, että he olivat myyneet kaiken, mitä heillä oli, ostaakseen bussiliput Mesan temppeliin, jossa heidät sinetöitiin ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi. Monet seurakunnan jäsenet olivat tehneet samoin.

Kuukausi sitten palasin Meksikoon palvellakseni Meksikon pohjoisen vyöhykkeen johtokunnassa. Meksiko on nyt hyvin erilainen kuin 36 vuotta sitten. Nealtican on kukoistavan Siionin vaarnan keskus. Meksikossa on 200 vaarnaa ja miljoona kirkon jäsentä. Monet vaarnojen ja seurakuntien johtajat ovat korkeasti koulutettuja ja taloudellisesti turvatussa asemassa. Tuhannet meksikolaiset nuoret miehet ja naiset palvelevat kokoaikaisessa lähetystyössä.

Lehin näkemä ja Nefin tulkitsema näky on todellakin toteutumassa. ”Ja sinä aikana meidän jälkeläistemme jäännös on tietävä, että he ovat Israelin huonetta ja että he ovat Herran liittokansa; ja silloin he tuntevat ja tulevat tuntemaan esi-isänsä sekä tuntemaan Lunastajansa evankeliumin, jota Hän opetti heidän isilleen; sen vuoksi he tulevat tuntemaan Lunastajansa.1

Meksikon ja muiden latinalaisen Amerikan maiden asukkaat ovat todellakin profeettojen jälkeläisten keskuudessa. Mormonin kirja on heidän perintönsä. Jeesus Kristus opetti heidän isiään.

Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus Kristus laskeutui taivaasta valkoiseen viittaan vaatetettuna ja seisoi heidän esi-isiensä keskellä täällä Amerikan mantereella. Hän ojensi kätensä ja sanoi: ”Katso, minä olen Jeesus Kristus, jonka profeetat todistivat tulevan maailmaan. – –

Minä olen maailman valo ja elämä.”2

”Ja nyt, pitäkää valonne korkealla, jotta se loistaisi maailmalle. Katso, minä olen valo, joka teidän on pidettävä korkealla.”3

Vapahtaja toisti tämän neuvon meidän aikamme kirkolle, kun Hän sanoi: ”Totisesti minä sanon teille kaikille: Nouskaa ja loistakaa, jotta valonne olisi viirinä kansakunnille.”4 Jeesus Kristus on se valo, jota me pidämme ylhäällä viirinä kaikille kansakunnille. Me tarjoamme lisää Jeesuksen Kristuksen valoa sellaisena kuin se on ilmoitettu Mormonin kirjassa, toisessa todistuksessa Jeesuksesta Kristuksesta.

Presidentti Hinckley on antanut meille haasteen lukea tai lukea uudestaan Mormonin kirja ennen vuoden loppua sen muistoksi, että profeetta Joseph Smithin syntymästä on kulunut 200 vuotta. Siten tekemällä me kunnioitamme Joseph Smithiä, joka käänsi Mormonin kirjan ”Jumalan lahjan ja voiman avulla”.5

Kun muinainen profeetta Moroni ilmestyi Josephille, hän sanoi tälle, ”että Jumalalla oli [hänelle] työ tehtäväksi ja että [hänen nimeään] tultaisiin mainitsemaan hyvällä ja pahalla kaikkien kansakuntien, sukujen ja kielten keskuudessa, eli että siitä puhuttaisiin sekä hyvää että pahaa kaikkien ihmisten keskuudessa”.6

Tuo profetia on toteutunut. Joseph Smithin nimi tunnetaan ja sitä kunnioitetaan kautta maailman, jopa Nealticanin etäisessä kylässä Meksikossa.

Eräs jäsen kertoi minulle hiljattain Monterreyssa Meksikossa, kuinka Mormonin kirja muutti hänen elämänsä. Teini-ikäinen Jesús Santos näki MAP-lähetyssaarnaajien kävelevän tomuisilla kaduilla, ja he tekivät häneen vaikutuksen. Hän halusi puhua heidän kanssaan heidän kirkostaan, mutta eräs ystävä sanoi hänelle, että hänen piti odottaa, että he ottaisivat yhteyttä häneen.

Hän meni usein kirkkorakennuksen luo ja katseli rauta-aidan yli lähetyssaarnaajia ja nuorten peliä toimintailloissa. He näyttivät olevan hyvin tervehenkisiä, ja hän halusi kuulua heidän joukkoonsa. Hän painoi leukansa aitaa vasten ja toivoi, että he huomaisivat hänet ja pyytäisivät häntä mukaansa. Mutta niin ei käynyt.

Kertoessaan tarinaansa minulle Jesús sanoi: ”Se on murheellista. Olin nuori mies ja olisin voinut mennä kokoaikaiseen lähetystyöhön.”

Hän muutti Monterreyyn Meksikoon. Yhdeksän vuotta myöhemmin hän oli käymässä erään ystävän luona kaupungin toisella puolella, kun lähetyssaarnaajat koputtivat oveen. Hänen ystävänsä halusi lähettää heidät pois. Jesús pyysi hartaasti, että hän antaisi lähetyssaarnaajien puhua heidän kanssaan vain kaksi minuuttia. Hänen ystävänsä suostui.

Lähetyssaarnaajat puhuivat Mormonin kirjasta, kuinka Lehin perhe matkasi Jerusalemista Amerikan mantereelle ja kuinka ylösnoussut Jeesus Kristus kävi Lehin jälkeläisten luona Amerikassa.

Jesús halusi tietää enemmän. Erityisesti häntä kiehtoi kuva Kristuksen ilmestymisestä Amerikassa. Hän antoi osoitteensa lähetyssaarnaajille. Hän odotti kuukausia, mutta he eivät ottaneet yhteyttä häneen.

Kului vielä kolme vuotta. Eräät hänen ystävänsä kutsuivat hänen perheensä perheiltaan. He antoivat hänelle Mormonin kirjan.

Heti kun hän alkoi lukea Mormonin kirjaa, hän tiesi sen olevan totta. Lopulta, 12 vuotta sen jälkeen kun hän sai ensi kerran tietää kirkosta, hänet ja hänen vaimonsa kastettiin. Niin monta vuotta oli menetetty. Jos vain lähetyssaarnaajat olisivat puhuneet hänelle, jos vain toimintaillan nuoret olisivat huomanneet yksinäisen nuoren katselevan aidan yli, jos lähetyssaarnaajat olisivat Monterreyssa tavanneet hänet kotoa, hänen elämänsä olisi ollut erilaista noiden 12 vuoden aikana. On kiitettävää, että jäsennaapurit kutsuivat hänet perheiltaan ja antoivat hänelle tuon kirjan, jolla on sellainen suuri käännytysvoima, Mormonin kirjan.

Nyt Jesús Santos palvelee Monterreyn temppelin esimiehenä Meksikossa.

Jeesus Kristus antoi meille Mormonin kirjan välikappaleeksi hajallaan olevan Israelin kokoamiseksi. Ilmestyessään Amerikassa Hän sanoi ihmisille: ”Ja kun tämä tapahtuu, että sinun jälkeläisesi alkavat tietää nämä asiat – se on heille merkkinä, jotta he tietäisivät, että Isän työ on jo alkanut sen liiton toteuttamiseksi, jonka hän on tehnyt Israelin huoneeseen kuuluvien kanssa.”7

Mormonin kirja todistaa itse itsestään latinalaisen Amerikan ja kaikkien kansakuntien asukkaille. Jo sen esiintulo näinä myöhempinä aikoina todistaa, että Jumala on jälleen alkanut koota hajallaan olevaa Israelia.

Sieluni silmillä voin yhä nähdä Jesús Santosin resuisena 18-vuotiaana poikana katselevan kappelin aidan yli. Voitteko te nähdä hänet? Voitteko kutsua häntä ja muita hänen kaltaisiaan tulemaan keskuuteemme? Keitä sellaisia tunnette, jotka ottaisivat vastaan kutsunne lukea Mormonin kirja? Kutsuttehan heitä. Älkää odottako.

Todistan, että Joseph Smith on palautuksen profeetta. Mormonin kirja, toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, on välikappale, jonka avulla ihmisiä kootaan kaikista kansoista Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Tämä kirkko on perustettu apostolien ja profeettojen varaan aivan samoin kuin muinaisina aikoina. Presidentti Gordon B. Hinckley on nyt Herran voideltu profeetta maan päällä. Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme. Tämä on Hänen kirkkonsa ja Hänen valtakuntansa. Hän on meidän Kuningas Immanuelimme. Todistan siitä Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. 1. Nefi 15:14, kursivointi lisätty.

  2. 3. Nefi 11:10–11.

  3. 3. Nefi 18:24.

  4. OL 115:5.

  5. Mormonin kirjan johdanto.

  6. JS–H 33.

  7. 3. Nefi 21:7, kursivointi lisätty.