2005
Sandheden gengivet
November 2005


Sandheden gengivet

Faderens plan for frelse og lykke … vil … hjælpe dig med at overvinde enhver udfordring i livet.

Overalt omkring os ser vi i hele verden et voksende ønske om åndelig vejledning som resultat af tiltagende natur- og menneskeskabte katastrofer. Længslen efter åndelig vejledning er en konsekvens af, at vi er børn af en guddommelig himmelsk Fader. Det er forståeligt, at vi, når vi står over for vanskeligheder, vender os til vor Skaber for at få hjælp. Vor kærlige himmelske Fader vidste, at forværrede tilstande i verden, svære personlige udfordringer og katastrofer, ville få hans børn til at søge hans åndelige næring. Udfordringen består i, hvordan man passende finder den.

Vi boede hos Gud vor hellige Fader og hans elskede Søn Jesus Kristus i en før-jordisk tilværelse. Der fik vi en forståelse af Faderens frelsesplan samt løftet om at få hjælp, når vi blev født som dødelige på jorden. Hovedformålet med livet blev forklaret. Vi fik fortalt:

»… vi vil danne en jord, hvorpå disse kan bo.

Og vi vil prøve dem hermed for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren, deres Gud, vil befale dem.

Og de, der består deres første prøvestand [hvilket er at være lydige i den før-jordiske tilværelse], skal gives mere … og de, der består deres anden prøvestand [hvilket er at være lydige i jordelivet] skal tildeles herlighed over deres hoveder i al evighed.«1

Disse ord udtrykker det mest grundlæggende formål med dit liv på jorden. Det formål er at vise, at du er lydig mod Herrens bud og derved vokser i forståelse, dygtighed og enhver værdig færdighed. Det er at modtage enhver krævet ordinance og indgå og holde enhver nødvendig pagt. Det er at skabe og tage sig af en familie. Den oplevelse inkluderer at have perioder med prøvelser og lykke med det formål at vende tilbage i triumf efter at have bestået jordelivets udfordringer og muligheder og modtage de herlige velsignelser, der er lovet for en sådan lydighed.

For at denne tid på jorden med prøver og udvikling kunne give os de største fordele, blev du undervist og forberedt på de forhold, som du personligt ville møde i jordelivet. Vor Faders plan for at lede dig gennem jordelivet blev forklaret. Han ville blandt de mest tapre, lydige åndelige børn vælge profeter og andre bemyndigede tjenere til at bære hans præstedømme, til at blive undervist i hans sandhed og blive ledt til at udbrede denne sandhed blandt hans børn på jorden. Gud ville give hvert barn handlefrihed, retten til at vælge at følge hans råd eller ignorere det. Alle ville blive opmuntret, men ikke tvunget til at adlyde. Du forstod, at selvom du kunne vælge din vej på jorden, kunne du ikke bestemme udfaldet af dine valg. Det ville blive bestemt af en evig lov.

Hvis nogen levede således, at de kvalificerede sig til de største, lovede velsignelser, men af grunde, som de ikke selv kontrollerede, ikke var i stand til at opnå dem på jorden, ville der blive en kompenserende mulighed efter jordelivet. Din erindring om et før-jordisk liv ville blive holdt tilbage fra dig for at sikre, at det ville være en gyldig prøve, men der ville være vejledning til at vise dig, hvordan du skulle leve. Vor Faders frelsesplan i dette liv med muligheden for at vende tilbage til ham ville blive kaldt Jesu Kristi evangelium.

Fra før denne jord blev skabt, var der et oprør mod vor Faders plan, som blev anstiftet af en strålende, men ond ånd, som vi kender som Lucifer eller Satan. Han foreslog en ændring af betingelserne. Hans argumentation var så overbevisende, at en tredjedel af Faderens åndelige børn fulgte Satan og blev kastet ud. De mistede den ekstraordinære mulighed for at vokse og den afgørende fordel ved at få et jordisk legeme.

Vor hellige Fader, der kender hver enkelt af sine børn til fuldkommenhed, forstod, at mange i tidens løb ville blive fristet til at blive verdslige og forkaste hans profeters vidnesbyrd og lærdomme. Åndeligt mørke ville erstatte sandhedens lys, en tilstand, der kaldes frafald. Tidsrummet, fra gengivelsen af sandhed til den gik tabt på grund af synd, ville blive kaldt en uddeling. Profet efter profet ville blive valgt i en række uddelinger for at bevare sandheden på jorden til de trofaste på trods af, at mange ville fordreje eller afvise den.

Du lærte, at Kristi lys vil give denne vejledning. Det giver alle ting lys og liv. Det tilskynder alle mennesker i verden til at skelne mellem sandhed og vildfarelse og mellem rigtigt og forkert. Kristi lys er ikke en person. Det er en kraft og indflydelse, som kommer fra Gud, vor Fader gennem hans Søn, Jesus Kristus, og når den følges, kan den lede en person til at kvalificere sig til Helligåndens mere afgørende vejledning og inspiration. Du fik fortalt, at overtrædelse ville svække Helligåndens indflydelse, men den kunne blive genoprettet ved passende omvendelse. Du glædede dig over at vide, at de lydige, der modtog de rette ordinancer med de nødvendige pagter og forblev trofaste, ville arve celestial herlighed og leve i Faderens og hans Søns nærhed gennem evighederne.

Hvordan kender vi til disse sandheder? Hvordan kan man bekræfte deres gyldighed? Rundt omkring dig ser du stor forvirring angående Guds natur, hans lærdomme og formålet med livet. Hvordan leder Gud vor himmelske Fader så sine børn på jorden? Hvordan kommunikerer han sandhed og sin vilje således, at trofaste, troende børn kan træffe de rette valg og modtage de velsignelser, som vor himmelske Fader ønsker, at de skal have? Det vil jeg forklare.

Fra jordens grundlæggelse har Gud vor Fader til stadighed fulgt sin plan, som jeg lige har beskrevet. Adam arbejdede for at fortælle om vor Faders plan til sine børn og efterkommere. Mange troede og blev velsignet. Men mange valgte at bruge deres gudgivne gave handlefrihed til at afvise hans lærdomme og hans evangelium. De ulydige afviste sandheden, fordrejede lærdommene og ordinancerne og fjernede sig fra Gud. Med tiden blev sandhedens lys erstattet af åndeligt mørke, og præstedømmet og den sande kirke gik tabt blandt folket.

Profeter som Enok, Noa, Abraham og Moses genoprettede sandheden i deres uddeling, men med tiden blev deres anstrengelser afvist af de fleste. I tidernes midte blev Guds elskede Søn, Jesus Kristus, født på jorden. Han gengav sandheden og tjente med kærlighed og medfølelse. Han grundlagde atter sin kirke på jorden med apostle og profeter. Han opfyldte med intense lidelser den opgave, som han havde fået af sin hellige Fader om at blive vor Frelser og Forløser. Han lod sig korsfæste. Han opstod og overvandt den fysiske død. Hans uendelige sonoffer er en guddommelig gave, der giver den, der omvender sig, mulighed for at få sine synder tilgivet og kvalificere sig til evigt liv. Men selv Guds Søn blev afvist af alle med undtagelse af nogle få. Hans apostle og medlemmerne af Kirken blev forfulgt, og mange blev dræbt. Jorden sank ned i en lang og frygtelig periode med stort åndeligt mørke.

Skrifterne fortæller, at Gud Faderens røst gennem historien er blevet hørt ved begivenheder af exceptionel betydning. Jesus Kristus har gentagne gange vist sig personligt for udvalgte mennesker. Men der er kun ét guddommeligt, enestående tilfælde, som vi kender til, hvor Gud Faderen personligt har vist sig. Det gjorde han sammen med sin dyrebare, hellige Søn, Jesus Kristus, for en person. Den person var den unge Joseph Smith jun., en ekstraordinær ånd, der var forberedt før jordens grundlæggelse. Han ville blive den største profet, der var blevet sendt til jorden. Snart skulle præstedømmets myndighed, den fuldstændige genoprettelse af Kirken, der var grundlagt af Frelseren, samt yderligere hellig skrift, som der var behov for i vor tid, komme ved fortsat åbenbaring fra Frelseren.

Vor godgørende Fader kom fra sine umådelige skabelser til denne jord for at tydeliggøre sandheden, for at sprede det åndelige mørkes tætte skyer, for at fastlægge sin sande identitet, for at genoprette sandhedens fylde og for at tilvejebringe den eneste måde at opnå sikker, åndelig vejledning. Denne enestående genoprettelse begyndte med Faderens enkle sætning: »Denne er min elskede Søn. Hør ham!«2 Derpå fulgte en genoprettelse af sandheden, præstedømmet, hellige ordinancer og den sande kirke – sammen med Faderens plan for frelse og lykke. Når den plan bliver efterlevet, vil den hjælpe dig med at overvinde enhver udfordring i livet. Den vil gennem tro og lydighed hjælpe dig med at kvalificere dig til at få den guddommelige, åndelige vejledning, som du har brug for. Den støtte vil give dig styrke til at leve, som du ved, at du bør leve lige meget, uanset hvordan verdens forhold forfalder.

Hvilken anledning var så overvældende vigtig, at den berettigede til dette besøg af Gud Faderen, som er uden fortilfælde. Det var at igangsætte »tidernes fyldes uddeling«, som var blevet forudsagt af profeter i Det Gamle og Nye Testamente. Tiden var kommet for Faderen til at sammenfatte alt i Kristus,3 overdrage alle nøglerne til riget og genoprette den kundskab, der var blevet forkyndt gennem tidligere uddelinger,4 da han etablerede evangeliets sidste uddeling på denne jord.

Da Frelseren vidste, at det for mange ville være svært at tro på, at en sådan herlig genoprettelse havde fundet sted, sørgede han for et håndgribeligt vidne, der kunne stadfæste sandheden af det, nemlig Mormons Bog. Måden at bekræfte virkeligheden af genoprettelsen på er beskrevet på dets sider. Gennem Joseph Smith sørgede han også for yderligere, forklarende skrifter, der var nødvendige i vor tid, i Lære og Pagter og Den Kostelige Perle. Det er ikke underligt, at så meget af Joseph Smiths tjenestegerning er fokuseret på Frelseren, hans forsoning og lærdomme.

Mens dette værdifulde, livsvigtige budskab er blevet forkyndt over hele verden, har Satan arbejdet effektivt på at få folk til at ignorere det eller søge det de forkerte steder.. Størstedelen af vor Faders børn har ikke blot glemt deres himmelske Fader og formålet med det jordiske liv, men de tænker næsten aldrig på ham eller overvejer heller ikke, hvorfor de er her på jorden. De er blevet forført til at lade sig opsluge af det trivielle, der leder dem bort fra det afgørende. Begå ikke den fejltagelse!

Som Jesu Kristi tjener vidner jeg om, at det, jeg har beskrevet, er sandt. Det er ikke nok at have en vag forståelse af sandheden eller af, at Faderen og hans Søn, vor Frelser, lever. Vi må alle kende dem, som de virkelig er. Du må føle, hvor meget de elsker dig. Du må stole på, at når du bestandigt efterlever sandheden, så godt du kan, så vil de hjælpe dig til at forstå formålet med dit liv her på jorden og styrke dig til at kvalificere dig til de lovede velsignelser. At være lydig mod Guds befalinger kræver en forståelse af dem. Det er nødvendigt at tro på dem. Den forståelse kommer bedst ved personligt studium af lærdommene. Det er en af grundene til, at præsident Hinckley og hans rådgivere i juli i år indbød alle medlemmer til at læse Mormons Bog inden slutningen af året. De lovede: »De, der læser Mormons Bog, bliver velsignet med et større mål af Herrens Ånd, et stærkere ønske om at adlyde hans befalinger og et stærkere vidnesbyrd om, at Guds Søn virkelig lever.«5 Jeg har selv i mit liv afprøvet dette løfte og har fået bekræftet dets sandhed. Hvis du samvittighedsfuldt har fulgt dette råd, ved du, hvad jeg mener. Hvis du ikke er begyndt, er der stadig mulighed for at få dit liv beriget ved at læse siderne i Mormons Bog. Prøv det.

Som Herren Jesu Kristi apostel vidner jeg højtideligt om, at Gud, vor Fader, og Jesus Kristus gennem Joseph Smith udvirkede genoprettelsen, som jeg har beskrevet, at sandhedens strålende lys og Jesu Kristi Kirke atter er på jorden, at Gud Faderens og hans Søns sande natur atter er blevet åbenbaret, og at den rette måde at modtage åndelig vejledning på er blevet tydeliggjort. Jeg vidner om, at Guds frelsesplan er gjort tilgængelig for alle, der ærligt vil søge den. Tag den til dig. Efterlev den for din freds og lykkes skyld. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Abraham 3:24-26.

  2. JS-H 1:17.

  3. Ef 1:10.

  4. Se L&P 128:18-21.

  5. Se brev fra Det Første Præsidentskab, 25. juli 2005.