2007
Frågor och svar
December 2007


Frågor och svar

”Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd så att jag alltid är trofast mot evangeliet?”

  • Gå uppriktigt in för att studera och begrunda skrifterna.

  • Se till att du är värdig att alltid ha den Helige Anden med dig.

  • Se till att du ödmjukt omvänder dig också från mindre synder.

  • Fundera över vad ditt vittnesbörd är baserat på.

  • Bär ditt vittnesbörd ofta.

Liahona

Ditt vittnesbörd stärks när den helige Anden vittnar för dig om andliga sanningar. Här är några sätt att inbjuda Anden i ditt liv:

För det första, studera skrifterna på ett effektivt sätt varje dag. I stället för att tvinga ögonen att vara öppna i femton minuter för att snabbt läsa skrifterna varje kväll bör du ”mätta” dig med Kristi ord. När du studerar och begrundar ökar din förståelse och du känner den Helige Anden, vilket stärker ditt vittnesbörd.

Se till att du är värdig att ha Anden med dig. När du är värdig kan Anden mana dig att göra sådant som gläder vår himmelske Fader. Du kan också känna Anden trösta dig och försäkra dig om att evangeliet är sant och att vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar dig. Att värdigt ta del av sakramentet varje vecka hjälper dig att ha Anden med dig.

Ha inte överseende med dina synder, inte ens de mindre. Till exempel: Ljug inte. Försök att inte vara kritisk mot andra. Tala om för din bror eller syster att du är ledsen för att du skrek åt dem. Synden drar dig bort från Herrens Ande. Ha för vana att tänka på hur du tänker och vad du gör, och omvänd dig uppriktigt när det behövs.

Ta dig tid att utvärdera ditt vittnesbörd. Har du ett starkt personligt vittnesbörd om Frälsaren, Joseph Smith och Mormons bok? Eller går du till kyrkan för att dina vänner är där? Tänk på att kyrkans mission är att föra människor till Kristus. Bygg ditt vittnesbörd på Kristi klippa, ”en säker grundval på vilken människorna, om de bygga därpå, icke kunna misslyckas”. (Helaman 5:12)

Bekräfta slutligen för dig själv det du vet genom att berätta om din tro för någon annan. Bär ditt vittnesbörd efter Andens maning, antingen det är på ett vittnesbördsmöte, för dina vänner eller familjemedlemmar, eller människor du möter. När du gör det stärks ditt vittnesbörd och du vill verkligen förbli stark i evangeliet. Också de starkaste vittnesbörd försvagas om de inte används.

Men tänk på att ett vittnesbörd inte räcker för att hindra dig från att gå vilse. Det var först när lamaniterna fick ett vittnesbörd och blev omvända till Herren som de ”aldrig avföllo”. (Alma 23:6) Skrifterna påminner oss om att alltid be och noga se till att vi inte faller för frestelser. (Se L&F 20:32–34.) Misströsta inte om processen att utveckla ditt vittnesbörd och stärka din omvändelse är långsam. När du litar till den Helige Andens kraft så kommer övertygelsen.

Läsarna

Jag fick mitt vittnesbörd genom skriftstudier och ihärdig bön. Men det räcker inte. Jag fortsätter att studera och be och fasta. Det ger mig en ny förståelse för evangeliet och håller mig kvar på den raka och smala stigen. Jag tror att tron blir starkare med ny förståelse. Ju mer du kommer till insikt om evangeliet, desto mer lyder du Guds bud och förblir trofast mot evangeliet.

Beatrice C, 21 år, Zimbabwe

Jag tror inte det finns något bättre sätt att stärka ditt vittnesbörd än att först inse att du behöver evangeliet i ditt liv. Andra människors exempel, som vittnar om att kyrkan är sann, är också till stor hjälp. Du kan också prata med dina vänner i din gren eller församling om evangeliet och vad det betyder för dem. Om du åtminstone gör dessa saker, och uppriktigt ber din himmelske Fader i dina dagliga böner att stärka din tro, kommer han att svara dig. Han ger dig den tillit och glädje man får när man tar emot evangeliet som en evig källa av visdom och lycka.

Maxim K, 22 år, Ukraina

Att genomföra projekten i programmen Plikt mot Gud och Personlig tillväxt är ett sätt att stärka sitt vittnesbörd. Var alltid med på kyrkans möten och veckoträffarna, och bär alltid ditt vittnesbörd. Lyssna på dina föräldrar och på kyrkans ledare. Då känner du Anden och vet att du är på rätt spår.

Earlson N, 20 år, Luzon, Filippinerna

Medan du håller på att få ett vittnesbörd och när du väl har ett kan du föra en skriftdagbok. Skriv ner dina andliga upplevelser. Skriv ner det du lär dig eller intryck du får av talen i kyrkan. Skriv ner allt som betyder något särskilt för dig andligt sett, även om det inte känns så viktigt just när det händer. När du tvivlar eller känner dig andligt svag kan alla de upplevelser du skrivit ner hjälpa dig upp till den nivå du vill vara på och hjälpa dig att få vägledning av Anden.

Meagen J, 17 år, Virginia, USA

Jag kan stärka mitt vittnesbörd och stå emot fienden genom att be, dagligen läsa skrifterna, hålla Guds bud och alltid vara tacksam mot honom. När jag håller buden känner jag att jag kan stå emot fienden, och jag minns alla de fina upplevelser jag har haft med detta evangelium. Således stärks mitt vittnesbörd och blir orubbligt gentemot det onda, och det blir omöjligt för mig att lämna detta Kristi sanna evangelium. Vi bör alltid komma ihåg att ge näring åt vår tro som åt en liten planta, som med vår vård växer och blir stark.

Bárbara M, 16 år, São Paulo, Brasilien

Ditt vittnesbörd blir gradvis starkare med upplevelserna du får. Ett vittnesbörd fås sällan över en natt. Ditt vittnesbörd stärks när du är villig att tjäna i kyrkan, hålla buden, be, fasta, studera skrifterna, komma på kyrkans möten och lyssna när andra bär sitt vittnesbörd. Om du gör det blir du välsignad med inspiration som stärker ditt eget vittnesbörd. Och tveka inte att bära det för andra.

Äldste Alberto Aquino, 21 år, Guatemalamissionen Guatemala City Syd

Jag har tvivlat ibland, men tack vare bönens och den Helige Andens kraft har mitt vittnesbörd stärkts om att vi alla verkligen är Guds barn. Satan arbetar hårt för att få dig att tvivla på ditt vittnesbörd. Be av hela ditt hjärta om att kunna övervinna sådana tankar och om hjälp att minnas när han har hjälpt dig tidigare. Han är alltid där för att lyssna och hjälpa.

Saryn S, 17 år, Utah, USA

Svaren är avsedda att ge hjälp och perspektiv, inte som tillkännagivanden om kyrkans lära.

Bild

”Allt som inte för oss närmare Gud för oss bort ifrån honom. Det finns ingen plats i mitten, ingen dimmig gråzon, där vi kan synda lite grann utan att lida andligt förfall. Det är därför som vi måste omvända oss och dagligen komma till Kristus på botfärdiga knän, så att vi kan förhindra att vårt vittnesbörds eld släcks av synden.”

Äldste Joseph B Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum, ”Vittnesbördets andliga eld”, Nordstjärnan, jan 1993, s 35.