2011
Laat je niet misleiden
maart 2011


Evangelieparels

Laat je niet misleiden

Joseph Fielding Smith, de tiende president van de kerk, is geboren op 19 juli 1876. Op 7 april 1910 is hij tot apostel geordend, en op 23 januari 1970 is hij president van de kerk geworden. In deze toespraak, die hij in 1953 hield, leerde president Smith de jongeren dat ze zich niet door de valse theorieën van de wereld mochten laten misleiden.

Uit ‘Entangle Not Yourselves in Sin’, Improvement Era, september 1953, pp. 646–647, 671–672, 674, 676–678.

Sommigen passen hun normen aan die van de wereld aan. We moeten de Schriften en de geopenbaarde waarheden dan ook goed begrijpen en toepassen.

Afbeelding
President Joseph Fielding Smith

We leven in een wereld die volop in beroering is, en ik wind er geen doekjes om: de wereld heeft God verworpen of is hard bezig dat te doen. We leven in een wereld waarin de predikanten van uiteenlopende geloofsrichtingen bang zijn gemaakt door de filosofieën van mensen en daardoor, wegens het ontbreken van de Geest van de Heer, hebben getracht de Schriften, of de betekenis van de Schriften, aan te passen, zodat ze die in overeenstemming kunnen brengen met de heersende valse theorieën in de huidige wereld. Die theorieën zijn in absolute tegenspraak met goddelijke openbaringen, en toch zijn deze mensen, uit angst en afgeschrikt door de invloeden van valse filosofieën, bezig de leer aan te passen en in overeenstemming te brengen met die theorieën en opvattingen die fundamenteel goddeloos zijn. Wij kunnen ons dat niet veroorloven. (…)

‘Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis begrijpt het niet; niettemin zal de dag komen dat u zelfs God zult doorgronden, omdat u in Hem en door Hem levend wordt gemaakt.

‘Dan zult gij weten dat gij Mij hebt gezien, dat Ik ben, en dat Ik het ware licht ben dat in u is, en dat u in Mij bent; anders zoudt gij niet overvloedig kunnen zijn’ (LV 88:49–50).

Dat is een prachtige openbaring. Er staan zoveel dingen in die voor ieder lid van de kerk van essentieel belang zijn. Ik vraag me af hoevelen van ons afdeling 88 hebben gelezen. Stop niet na het lezen van deze ene afdeling. Gebruik de afdeling als thema — een betere is er niet — maar lees de hele openbaring. Nee! Lees het hele boek. De Heer heeft in de allereerste afdeling van de Leer en Verbonden, die het voorwoord vormt van dit boek, het volgende geboden:

‘Onderzoekt deze geboden, want ze zijn waar en betrouwbaar, en de profetieën en beloften die erin staan, zullen alle worden vervuld’ (LV 1:37). ‘Onderzoekt deze geboden.’ Hoezeer hebben we de Heer lief? Wat is het grootste van alle geboden? De Heer zegt in afdeling 59 van de Leer en Verbonden wat dat is, en Hij past dat toe op de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in deze bedeling van de volheid der tijden:

‘Daarom geef Ik hun [de leden van de kerk] een gebod dat luidt: Gij zult de Heer, uw God, liefhebben met geheel uw hart, met geheel uw macht, verstand en kracht; en gij zult Hem dienen in de naam van Jezus Christus’ (LV 59:5). (…)

Het eerste van alle geboden is dus God lief te hebben met geheel onze ziel en Hem, in de naam van Jezus Christus, te dienen. Daarnaast heeft Hij ons geboden vertrouwd te raken met de waarheden die ons in de bedeling van de volheid der tijden zijn geopenbaard.

Hoevelen van ons hebben dat gedaan? Ik zeg dan ook tot jullie, en in feite tot alle leden van de kerk, om je begrip van het evangelie niet te baseren op één vers [LV 88:86, het thema voor de activiteitenavonden dat jaar], dat een uitstekend thema vormt, maar om de Schriften te onderzoeken zodat je niet misleid zult worden door de valse theorieën, praktijken en leringen die tegenwoordig zo wijd verspreid zijn. Als je dat doet, met in je hart de leiding van de Geest van de Heer waarop ieder lid van de kerk recht heeft, het gezelschap van de Heilige Geest, zul je niet worden misleid door de theorieën van mensen omdat de Geest van de Heer je laat weten dat ze vals zijn en omdat je de geest van onderscheiding hebt die je begrip verlevendigt. (…)

Welnu, als je het evangelie van Jezus Christus begrijpt, zal het je vrijmaken. Als de Geest van de Heer bij het voetballen, volleyballen, basketballen, hardlopen, dansen en bij je andere vrijetijdsbesteding ontbreekt, hebben die geen waarde voor je. Laat alles in de geest van gebed en geloof gebeuren. Daar gaat het volgens mij om — misschien hoef ik het niet te zeggen — maar laat dat zo zijn. Doe alles met het oog alleen op de eer van God gericht, en laten we onszelf en De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen opbouwen en sterker maken.

Foto-illustratie Frank Helmrich