2013
Evankeliumin opettaminen ja oppiminen
Heinäkuu 2013


Kotikäyntiopetussanoma

Evankeliumin opettaminen ja oppiminen

Tutkikaa rukoillen tätä aineistoa ja keskustelkaa siitä tarkoituksenmukaisella tavalla niiden sisarten kanssa, joiden luona käytte. Käyttäkää artikkelin kysymyksiä apuna vahvistaaksenne sisarianne ja tehdäksenne Apuyhdistyksestä aktiivisen osan omaa elämäänne. Lisätietoja on osoitteessa reliefsociety.lds.org.

Kuva
Apuyhdistyksen sinetti

Usko, perhe, auttaminen

Jeesus Kristus oli mestariopettaja. Hän antoi meille esimerkin opettaessaan ”naisia joukkoina ja yksilöinä, kaduilla ja rannoilla, kaivolla ja heidän kodeissaan. Hän osoitti heille rakastavaa hyväntahtoisuuttaan ja paransi heitä ja heidän perheensä jäseniä.”1

Hän opetti Marttaa ja Mariaa ja ”kutsui heitä tulemaan opetuslapsikseen ja osallisiksi pelastuksesta, siitä ’hyvästä osasta’ [Luuk. 10:42], jota ei koskaan otettaisi heiltä pois”2.

Myöhempien aikojen pyhissä kirjoituksissamme Herra antaa meille käskyn ”opettaa [toisillemme] valtakunnan oppia” (OL 88:77). Cheryl A. Esplin, toinen neuvonantaja Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on sanonut opin opettamisesta ja oppimisesta: ”Se, että opimme täysin ymmärtämään evankeliumin opit, on elinikäinen prosessi, ja se tapahtuu rivi rivin päälle, opetus opetuksen päälle, vähän täällä ja vähän tuolla (ks. 2. Nefi 28:30).”3

Kun me opimme, tutkimme ja rukoilemme, me opetamme Pyhän Hengen voimalla, ja Hän kantaa sanomamme ”ihmislasten sydämiin” (2. Nefi 33:1).

Pyhistä kirjoituksista poimittua

Alma 17:2–3; 31:5; OL 42:12–13; 84:85

Historiastamme poimittua

Aiemmat profeettamme ovat muistuttaneet meitä siitä, että meillä naisilla on tärkeä rooli opettajina kotona ja kirkossa. Syyskuussa 1979 presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) pyysi meitä tulemaan sisariksi, jotka tuntevat pyhät kirjoitukset. Hän sanoi: ”Perehtykää pyhiin kirjoituksiin hyvin, ei painaaksenne toisia alas, vaan nostaaksenne heitä! Kenellä on loppujen lopuksi suurempi tarve tallettaa evankeliumin totuuksia (joiden puoleen voi kääntyä tarpeen tullen) kuin naisilla ja äideillä, jotka opettavat ja huolehtivat muista niin paljon?”4

Me olemme kaikki opettajia ja oppijoita. Kun me opetamme käyttäen pyhiä kirjoituksia ja elävien profeettojemme sanoja, me voimme auttaa muita tulemaan Kristuksen luokse. Kun olemme mukana oppimisprosessissa esittämällä merkityksellisiä kysymyksiä ja sitten kuuntelemalla, me voimme löytää vastauksia, jotka täyttävät henkilökohtaiset tarpeemme.

Viitteet

  1. Tyttäriä minun valtakunnassani – Apuyhdistyksen historiaa ja työtä, 2011, s. 3.

  2. Ks. Tyttäriä minun valtakunnassani, s. 4.

  3. ”Opettakaa lapsia ymmärtämään”, Liahona, toukokuu 2012, s. 12.

  4. Julkaisussa Tyttäriä minun valtakunnassani, s. 55.

Carl Heinrich Blochin teos Jeesus, Maria ja Martta © Hope Gallery