2013
Rehellisyys ja nuhteettomuus
Heinäkuu 2013


Nuorten voimaksi

Rehellisyys ja nuhteettomuus

Kuva
Vanhin Christoffel Golden jr.

Koska olet Kristuksen opetuslapsi, nämä henkilökohtaiset ominaisuudet ovat ilmaus siitä, kuka todella olet.

Eräässä amerikkalaisen jalkapalloliigan mestaruusottelussa Joseph B. Wirthlinillä oli tärkeässä tilanteessa ”käänteentekevä kokemus”, kuten hän sitä kutsui.

Kuva

Kuvitus Ben Sowards

”Minun oli pelissä juostava pallon kanssa pelaajien välistä tehdäkseni lähtöpisteitä antavan touchdownin”, hän sanoi. ”Otin pallon ja syöksyin pelaajien keskelle. Tiesin olevani lähellä maalilinjaa mutta en tiennyt, kuinka lähellä. Vaikka olin puristuksissa kasan alla, ojensin sormiani muutaman senttimetrin verran eteenpäin ja tunsin sen. Maalilinja oli viiden senttimetrin päässä.

Sillä hetkellä tunsin kiusausta työntää palloa eteenpäin. Olisin voinut tehdä niin. – – Mutta silloin muistin äitini sanat. ’Joseph’, hän oli sanonut minulle usein, ’tee se, mikä on oikein, olivatpa seuraukset mitkä tahansa. Tee se, mikä on oikein, niin kaikki kääntyy parhain päin.’

Halusin todella kiihkeästi tehdä tuon touchdownin. Mutta enemmän halusin olla sankari äitini silmissä kuin olla sankari ystävieni silmissä. Ja niin jätin pallon siihen, missä se oli – viiden sentin päähän maalilinjasta.”1 Vanhin Wirthlin (1917–2008) palveli myöhemmin kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä.

Tee se, mikä on oikein

Vanhin Wirthlinin päätös on erinomainen esimerkki ihmisestä, joka ei tingi nuhteettomuudestaan. Rehellisyys ja nuhteettomuus koettelevat luonnettamme. Ne edellyttävät, että ihminen tekee tai sanoo aina sen, mikä on oikein, olosuhteista tai muiden mahdollisista ajatuksista riippumatta.

Yksi Nuorten voimaksi -kirjasen tasovaatimuksista on rehellisyys ja nuhteettomuus. Koska olet myöhempien aikojen pyhä ja Kristuksen seuraaja, sinun odotetaan olevan ”joka hetki rehellinen itsellesi, muille ja Jumalalle. Rehellisyys tarkoittaa sitä, että päättää olla valehtelematta, varastamatta, petkuttamatta tai huijaamatta millään tavoin. – –

Rehellisyyteen liittyy läheisesti nuhteettomuus. Nuhteettomuus tarkoittaa sitä, että ajattelee ja tekee koko ajan sitä, mikä on oikein, riippumatta seurauksista. Kun olet nuhteeton, haluat elää tasovaatimustesi ja uskonkäsitystesi mukaan silloinkin kun kukaan ei näe.”2

Opetuslapseksi tuleminen

Tarkoituksemme tässä kuolevaisen elämän koetusajassa on tulla ”pyhäksi Kristuksen – – sovituksen kautta” (Moosia 3:19). Pyhäksi tuleminen ei ole enempää eikä vähempää kuin tulemista Kristuksen tosi opetuslapseksi. Se ei ole niin vaikeaa kuin ehkä luulet. Luultavasti tiedät jo, kuinka se tapahtuu. Siihen tarvitaan kuitenkin ponnistelua, ja joskus tuo ponnistelu vaatii meiltä paljon. Mutta se on mahdollista.

Mormonin kirjassa opetetaan: ”Sillä katso, Kristuksen Henki on annettu jokaiselle ihmiselle, jotta hän voi erottaa hyvän pahasta; ja nyt, minä osoitan teille, kuinka on arvosteltava; sillä kaikki, mikä kutsuu tekemään hyvää ja saa uskomaan Kristukseen, on lähetetty Kristuksen voiman ja lahjan kautta; sen vuoksi te voitte tietää täysin varmasti, että se on Jumalasta” (Moroni 7:16).

Kristuksen opetuslapsena voit saada selville, kuinka sinun tulee puhua ja toimia, kysymällä itseltäsi: ”Mitä Jeesus tekisi?” Siitä seuraa se, että saat vaikutelmia, ja kun toimit näiden vaikutelmien mukaan, saat todistuksen siitä, että olet toiminut oikein. On kuitenkin myös totta, että joskus sinun pitää odottaa jonkin aikaa, ennen kuin näet rehellisten tekojesi todelliset seuraukset ja siunaukset.

Ole täysin rehellinen

Nuorten voimaksi -kirjasessa meille muistutetaan: ”Epärehellisyys vahingoittaa sekä sinua että muita. Jos valehtelet, varastat, näpistät tai petkutat, vahingoitat henkeäsi ja suhdettasi muihin. Rehellisyys lisää tulevia mahdollisuuksiasi ja kykyäsi saada ohjausta Pyhältä Hengeltä.”3

Vilpittömän nuhteettomuuden ja täydellisen rehellisyyden todellinen mitta on siinä, mitä teet silloin kun ketään ei ole näkemässä eikä kukaan tiedä, mitä ajattelet, sanot tai teet. Herran Jeesuksen Kristuksen todellisina opetuslapsina me emme voi olla tai tehdä vähempää kuin sitä, mitä Vapahtaja on näyttänyt meille. Meillä on Pyhän Hengen ainutlaatuinen lahja. Vapahtaja on opettanut: ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut” (Joh. 14:26).

Vapahtajamme on myös antanut meille suurta voimaa, joka tulee päivittäisestä rukouksesta, pyhien kirjoitusten tutkimisesta sekä elävien profeettojen ja apostolien sanojen lukemisesta. Nämä myönteiset päivittäiset tavat kehittävät meissä rehellisyyttä ja nuhteettomuutta. Muista, että koska olet Kristuksen opetuslapsi ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen, rehellisyytesi on ilmaus nuhteettomuudestasi ja siitä, kuka todella olet.

Viitteet

  1. Ks. ”Elämän varrella opittua”, Liahona, toukokuu 2007, s. 46.

  2. Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 19.

  3. Nuorten voimaksi, s. 19.

Päivittäinen rukous, pyhien kirjoitusten tutkiminen sekä elävien profeettojen opetusten toteuttaminen kehittävät meissä rehellisyyttä ja nuhteettomuutta.