2013
Fremskynd arbejdet med frelse
Oktober 2013


Fremskynd arbejdet med frelse

Når vi inviterer, holder af og tjener andre, bliver vi Jesu Kristi sande disciple og hjælper med at fremskynde arbejdet med frelse.

Billede
Two families interacting together.

Selvom der hersker begejstring for, at fuldtidsmissionærerne arbejder online og giver rundture i kirkebygningerne, er disse ændringer kun en lille del af det store billede i arbejdet med frelse. Det er endnu vigtigere, hvordan vi som medlemmer passer ind i det store billede med at fremskynde arbejdet med frelse. Vi bliver ikke bedt om at involvere os i et nyt program. Vi bliver ganske enkelt opfordret til at være Jesu Kristi sande disciple. Vores rolle er at fordybe os i at holde af og tjene dem omkring os – trøste en kollega i nød, invitere vore venner til en dåb, hjælpe en ældre nabo med hans havearbejde, invitere et mindre aktivt medlem hjem til middag eller hjælpe en nabo med hendes slægtsforskning. Det er alt sammen naturlige, venlige måder at invitere mindre aktive medlemmer og mennesker, der ikke er af vores tro, ind i vores liv og som følge heraf ind i evangeliets lys. Når vi har sjove og hellige stunder sammen med dem, kan det være den mest effektive måde, nogen af os kan »arbejde i [Jesu Kristi] vingård for menneskesjælenes frelse« (L&P 138:56).

Hvad er arbejdet med frelse?

Arbejdet med frelse er vor himmelske Faders værk med at »tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Dette vigtige arbejde indbefatter medlemsmissionering, fastholdelse af nyomvendte, aktivering af mindre aktive medlemmer, tempeltjeneste og slægtsforskning samt undervisning i evangeliet.1 Alt for ofte mener vi, at disse aspekter af evangeliet ikke har noget med hinanden at gøre. Men i Arbejdet med frelse: Verdensomspændende transmission for ledere den 23. juni 2013 belærte ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum om, at »arbejdet virkelig ikke [kan] adskilles. Disse områder er ikke adskilte. De er alle en del af arbejdet med frelse.«2

Vendingen »Fremskynd arbejdet med frelse (Hastening the Work of Salvation)« – navnet på transmissionens tilhørende hjemmeside (hasteningthework.lds.org) – henviser til Herrens løfte: »Se, jeg vil fremskynde mit værk, når tiden er inde« (L&P 88:73).

Essentielle præstedømmeordinancer – dåb, bekræftelse, ordination til præstedømmet for mænd og tempelordinancer – står som milepæle langs vejen tilbage til vor himmelske Fader. Når vi tager del i arbejdet med frelse, følger og inspirerer vi andre til at følge pagtens sti.

Medlemmer og missionærer arbejder sammen under præstedømmets nøgler

Tiden er kommet til igen at fokusere på det grundlæggende princip, at det at være medlem af Herrens kirke betyder, at vi er kaldet til fuldt ud at være engageret i hans arbejde med frelse. Stavspræsidenter og biskopper bærer præstedømmenøglerne til missionering i deres kirkeenhed3 og hjælper medlemmer til at gøre, hvad Kristi sande disciple gør – lade evangeliets lys skinne for andre. Missionspræsidenter bærer præstedømmenøgler, der gør dem i stand til at lede arbejdet for de missionærer, de leder.4 Fuldtidsmissionærer lærer at undervise dem, der er blevet forberedt til at modtage evangeliet. De hjælper medlemmerne med at missionere, ikke den anden vej rundt. Fuldtids- og medlemsmissionærerne er således partnere i arbejdet med at bringe evangeliet til dem, som Herren har forberedt til at modtage det.

Under transmissionen sagde præsident Thomas S. Monson: »Nu er tiden for, at medlemmer og missionærer kommer sammen, arbejder sammen for at arbejde i Herrens vingård og bringe sjæle til ham. Han har forberedt midlerne til, at vi kan fortælle om evangeliet på mange forskellige måder, og han vil hjælpe os i vores indsats, hvis vi vil handle i tro for at udføre hans værk.«5

Billede
Elder missionaries teaching and contacting in Atlanta, Georgia.

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum talte om vigtigheden af kærlighed. Han sagde: »Vi arbejder sammen i tro og i enighed – tro på, at Herren vil lede vore skridt, og enighed med hinanden og med missionærerne, altid motiveret af vores kærlighed til [Jesus Kristus], vores kærlighed til hinanden og vores kærlighed til dem, vi tjener.«6

Menighedsråd fører an, missionsledere koordinerer

Menighedsrådet fremmer, støtter og koordinerer under ledelse af biskoppen medlemmernes bestræbelser ved at planlægge og lede arbejdet med frelse i menigheden.7

Som medlem af menighedsrådet koordinerer missionslederen »menighedens indsats for at finde, undervise og døbe undersøgere. Han koordinerer dette arbejde med fuldtidsmissionærernes … arbejde.« 8

Billede
Bishopric and ward leaders meeting together in a ward council meeting.

Ældste Nelson talte til missionslederne og sagde: »Vær med til at fylde [missionærernes] aftalebog med meningsfulde muligheder og aftaler, så de ikke har tid til at banke på døre i en søgen efter mennesker at undervise … [I] er forbindelsesleddet mellem missionærerne, menighedsrådet og menighedens medlemmer.«9

Fremgangens sande målestok

Som sidste dages hellige er vi velsignet ved at leve i en tid, hvor Herren fremskynder sit værk. Fordi Gud har et formål med at sætte os på jorden på dette tidspunkt, har vi evnen til at gøre mere, end vi tror, vi kan. Så længe vi rækker ud i venlighed og kærlighed til dem, der har brug for vores venskab og hjælp, vil vi ikke fejle. Fremgang som missionær kommer ved at følge den inspiration, som kommer ind i vores sind og hjerte og ganske enkelt indbyde andre til at tage del i vores evangeliecentreret liv. Denne indbydelse er målestokken for fremgang, ikke om folk bliver døbt eller bliver aktive i Kirken. Som ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum sagde til den store skare af missionærer, der nu begiver sig ud i missionsmarken: »Timen er over os, hvor vi nu må sige: ›Her kommer de.‹ Vi må alle planlægge og bruge denne himmelsendte hjælp på den bedst mulige, produktive måde.«10

Billede
An elder missionary talking to a male passenger on a bus.

Nu er tiden kommet for os alle, hvor vi mere klart skal forstå vores del i arbejdet med at fremskynde arbejdet med frelse. Når vi gør arbejdet med medlemsmissionering, fastholdelse af nyomvendte, aktivering af mindre aktive medlemmer, tempeltjeneste og slægtsforskning og undervisning i evangeliet til en naturlig del af vores liv, vil vi opleve stor glæde og blive velsignet med de åndelige gaver, vi har brug for, for at styrke Kirken i det 21. århundrede.

Fotoillustration: David Stoker

Fotoillustrationer: John Luke og Cody Bell