2013
Bliv en Forkynd mit evangelium-missionær
Oktober 2013


Bliv en Forkynd mit evangelium-missionær

Fra en tale, der blev holdt på MTC i Provo den 24. juni 2011.

Billede
Ældste David A. Bednar

I kan gøre det! Herren, som I repræsenterer og tjener, ved, at I kan gøre det her. Jeg ved, at I kan klare det.

En apostel er først og fremmest og altid missionær. Af den årsag er jeg særlig glad for at kunne tale til jer som medtjenere i dette storslåede, sidste dages værk.

Billede
Elder missionaries teaching people outdoors.

Hvad er en Forkynd mit evangelium-missionær?

En Forkynd mit evangelium-missionær er Herrens tjener, som er kaldet ved profeti og myndighed ved håndspålæggelse, som proklamerer Herrens evige og gengivne evangelium på hans måde (se L&P 50:13-14, 17-24; L&P 68:1).

En missionærs altoverskyggende formål beskrives i Forkynd mit evangelium som, at »indbyde andre til at komme til Kristus ved at hjælpe dem til at modtage det gengivne evangelium ved tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvendelse, dåb, modtagelse af Helligåndsgaven og at holde ud til enden«.1

Lige siden Adam blev drevet ud af Edens have, har det været et helligt ansvar at proklamere evangeliet med myndighed og forvalte de frelsende ordinancer, og det vil det fortsat være indtil »den store Jahve skal sige, at værket er fuldbragt.«2

Betingelser for at blive en Forkynd mit evangelium-missionær

Jeg vil gerne drøfte fem grundlæggende betingelser, for at kunne blive Forkynd mit evangelium-missionærer.

Betingelse nr. 1: Forkynd mit evangelium-missionærer forstår, at de tjener og repræsenterer Jesus Kristus.

Billede
Jesus Christ with His arm around the shoulder of the Apostle Peter. Christ points to a large number of fish lying on the beach as He speaks to Peter. Two other men and a ship sit on the beach in the background.

Forkynd mit evangelium-missionærer ved og forstår, hvem de repræsenterer, hvorfor de tjener, og hvad de skal udføre. Fuldtidsmissionærer kaldes til at tjene og indsættes på rette vis som Herren Jesu Kristi tjener og repræsentant. Vi vidner om hans navn og vitterligheden af hans guddommelighed og Jesu Kristi mission for hvert folkeslag og stamme og tungemål og folk (se L&P 133:37).

Vi elsker Herren. Vi tjener ham. Vi følger ham. Vi repræsenterer ham.

Hans hensigt må være vores hensigt Hans interesser bør være vore interesser. Hans værk bør være vores værk. Hans veje bør være vores veje. Hans vilje bør i stigende grad blive vores vilje.

Som Forløserens repræsentanter forkynder vi på en klar og tydelig måde hans gengivne evangeliums grundlæggende lære og principper. Vi fremfører ikke personlige holdninger eller spekulation. Vi proklamerer og vidner om simple, gengivne sandheder på Herrens måde og ved hans Ånds kraft.

Forkynd mit evangelium-missionærer forstår, at ansvaret for at repræsentere Frelseren og bære vidnesbyrd om ham, aldrig slutter. Vær venlige at huske ham i alt, hvad I tænker, i alt, hvad I gør og i alt, hvad I stræber efter at blive, og fremstil ham på passende vis til alle vor himmelske Faders børn, som I nu og altid vil omgås.

Betingelse nr. 2: Forkynd mit evangelium-missionærer er værdige.

Billede
A young man in Fiji praying.

En afgørende forudsætning for at blive Forkynd mit evangelium-missionærer er personlig værdighed for Herren.

Lad mig på tydeligste vis udtrykke flere enkle sandheder.

  • Vi er bemyndigede repræsentanter for verdens Forløser og Frelser.

  • Vi er kaldet til at erklære hans gengivne og evige evangelium.

  • Vi kan ikke blive plettede med denne verdens snavs og på myndig måde repræsentere ham og handle med kraft i hans hellige navn.

  • Vi kan ikke hjælpe andre med at overvinde syndens fangenskab, hvis vi selv er viklet ind i synd (se L&P 88:86).

  • Vi kan ikke hjælpe andre til at lære at omvende sig, hvis vi ikke selv har lært at omvende os helt og på passende vis.

  • Vi kan kun proklamere og forkynde det, som vi selv stræber efter at blive.

  • Vi skal stå til ansvar over for Gud for vore retfærdige ønsker og vores værdighed til at handle som hans repræsentanter.

Der kræves ikke af os, at vi er fuldkomne nu. Men vi befales at være rene og vandre retsindigt for Israels Forløser. »Vær rene, I som bærer Herrens kar« (L&P 38:42).

Omvendelse er håbets og helbredelsens princip – ikke fortvivlelse og modløshed. Omvendelse er i sandhed ydmyghed – men ikke skræmmende. Omvendelse er på en og samme tid krævende og trøstende, barskt og lindrende. Omvendelse er en uvurderlig gave, der er mulig ved Jesu Kristi forsoning, ham, som vi elsker, tjener og følger.

Selv hvis I har begået alvorlige synder, så er I, eller kan I blive gjort rene og værdige ved Jesu Kristi forsoning og oprigtig omvendelse.

Der findes unge, som endnu må omvende sig fuldt ud. Tidspunktet er nu. Vær nu søde ikke at udsætte dagen for jeres omvendelse.

Der er unge, der har omvendt sig, som fortsat omvender sig og som undrer sig over, om de mon har gjort alt det, der var nødvendigt for at blive accepteret af Herren (se L&P 97:8). Vær søde at huske på, at Herren kræver, at I er rene, men ikke fuldkomne. Det, at Helligånden igen virker i jeres liv, er den sikreste indikator for Herrens tilgivelse, for »Herrens Ånd [bor] ikke i vanhellige templer« (Hel 4:24). Og vær opmærksom på, at kravet om at »[tilgive] alle mennesker« (L&P 64:10) inkluderer tilgivelse af en selv.

Forkynd mit evangelium-missionærer er pagt-ærende og befalings-adlydende disciple af Herren Jesus Kristus. Vær venlige altid at huske ham og vær rene og værdige til at repræsentere ham.

Betingelse nr. 3: Forkynd mit evangelium-missionærer værdsætter det evige livs ord.

Billede
Young man reading the scriptures.

Jeg indbyder jer til »bestandigt [at gemme] livets ord i jeres sind« (L&P 84:85). At gemme på det evige livs ord indebærer mere end blot at studere det eller lære det udenad, på samme måde som det »[at tage] for sig af Kristi ord« (2 Ne 31:20; se også 2 Ne 32:3) er mere end blot at tage en smagsprøve eller småspise. At gemme indikerer for mig at fokusere og arbejde, udforske og modtage, grunde over og bede, anvende og lære, værdsætte og påskønne og nyde og se frem til.

Husk på, hvordan Mosijas sønner – fire helt fantastiske missionærer ved navn Ammon, Aron, Omner og Himni – »havde vokset sig stærke i kundskaben om sandheden, for de var mænd med en sund forståelse, og de havde gransket skrifterne flittigt« (Alma 17:2).

Disse tapre missionærer gemte virkelig bestandigt på det evige livs ord. De forsømte ikke deres personlige studium eller studium med deres kammerat, ej heller satte de studium på autopilot. Åndelig kundskab og forståelse trængte ind til deres sjæl, og evangeliets lære og principper blev bekræftet for dem som sande ved Helligåndens kraft.

Som Frelserens repræsentanter har I og jeg det løbende ansvar at arbejde flittigt og indpode det gengivne evangeliums grundlæggende lære og principper i vores hjerte, især fra Mormons Bog. Når vi gør dette, er velsignelsen, at Helligånden vil »minde [os] om alt« (Joh 14:26) og give os kraft, når vi underviser og vidner. Men Ånden kan arbejde med os og gennem os, hvis vi blot giver ham noget, som han kan arbejde med. Han kan ikke minde os om ting, som vi ikke har lært (se Alma 31:5).

Forkynd mit evangelium-missionærer gemmer bestandigt det evige livs ord, de sætter deres lid til ordets dyd, og de har ordets magt med sig. Husk altid på ham, vær altid værdige til at repræsentere ham og gemme på - og sætte lid til ordets dyd.

Betingelse nr. 4: Forkynd mit evangelium-missionærer forstår, at Helligånden er den ultimative og sande underviser.

Billede
Sister missionaries reading scriptures.

Helligånden er Guddommens tredje medlem, og han vidner om al sandhed og er den ultimative og sande underviser. De lektioner, som vi underviser i, samt de vidnesbyrd, vi bærer, forbereder en undersøger til selv at handle og lære for sig selv.

Som missionærer er en af vore allervigtigste roller, at invitere undersøgerne til at udøve deres handlefrihed og handle i overensstemmelse med Frelserens lærdomme. At indgå og holde åndelige forpligtelser, såsom at bede om et vidnesbyrd vedrørende sandheden, studere og bede omkring Mormons Bog, komme til kirkemøder og holde budene, kræver, at undersøgeren udøver tro til at handle og ændre sig.

Uanset hvor oprigtigt vi tjener, så kan I og jeg ikke presse eller tvinge sandheden ind i undersøgernes hjerte. Vores bedste indsats kan kun bringe sandhedens budskab til hjertet (se 2 Ne 33:1). I sidste instans må en undersøger handle i retfærdighed og derved indbyde sandheden i sit eget hjerte. Kun på denne måde kan oprigtige søgere af sandheden og nyomvendte udvikle åndelig kapacitet til selv at finde svar.

Eftersom vores ansvar er at hjælpe undersøgerne med at lære ved tro og ved Helligåndens kraft, drejer dette værk sig aldrig om jer og aldrig om mig. Vi må gøre alt, hvad der står i vores magt for at opfylde vores missionæransvar og på samme tid »træde et skridt til siden«, så Helligånden kan udføre sin hellige funktion og sit hellige arbejde. Faktisk, alt hvad I eller jeg måtte gøre som Frelserens repræsentanter, der bevidst eller med overlæg drager opmærksomheden mod os selv – i de budskaber vi fremlægger, i vores metoder eller i vores personlige adfærd – er en form for præstelist, der hindrer Helligånden i fuldt ud at virke i undervisningen.

»Prædiker han det ved sandhedens Ånd eller på nogen anden måde? Og hvis det sker på nogen anden måde, er det ikke af Gud« (L&P 50:17-18).

Husk ham altid og vær værdig til at repræsentere ham, gem på hans ord og lad Helligånden, den ultimative og sande underviser, vidne om al sandhed.

Betingelse nr. 5: Forkynd mit evangelium-missionærer forstår, at undervisning består af meget mere end blot at tale og fortælle.

Billede
Two elder missionaries visiting with a man in his home.

Mens Frelseren sad på Oliebjerget, erklærede han: »[I skal] ikke på forhånd bekymre jer om, hvad I skal sige; men det, som bliver jer givet jer i samme stund, det skal I sige; for det er ikke jer, der taler, men Helligånden« (Mark 13:11).

I denne uddelings tidlige dage instruerede Frelseren missionærerne i at »åbn[e] munden, så skal den blive fyldt« (L&P 33:8, 10) og til at »opløft[e] jeres røst for dette folk; udtal de tanker, som jeg vil indgive jer i hjertet, så skal I ikke blive beskæmmet for mennesker. For det skal blive givet jer i samme stund, ja, i samme øjeblik, hvad I skal sige« (L&P 100:5-6).

Disse skriftsteder understreger et meget krævende og nøjagtigt mønster for forkyndelse og for at hjælpe undersøgere til at lære sandheden. Forkynd mit evangelium-missionærer ved, at vi ikke underviser i lektioner; vi underviser mennesker. Vi reciterer eller præsenterer ikke budskaber om evangeliske emner, som vi har lært udenad. Vi inviterer søgere af sandheden til at opleve en mægtig forandring i hjertet. Vi forstår, at undervisning ikke alene består af at tale og fortælle.

At forkynde på Herrens måde indbefatter at observere, lytte og skelne før man taler. Rækkefølgen på disse fire indbyrdes processer er væsentlig. Læg mærke til, at aktiv observering og lytten går forud for skelne, og at observering, lytten og at skelne kommer før tale. At anvende dette mønster gør missionærer i stand til at identificere og undervise efter undersøgerens behov.

Når vi observerer, lytter og skelner, skænkes vi »i samme stund hvilken del, der skal måles ud til enhver« (L&P 84:85) – de sandheder, der skal lægges vægt på, og de svar, der skal gives, der dækker bestemte behov hos den pågældende undersøger. Kun ved at observere, lytte og bedømme, kan vi blive vejledt af Ånden til at sige og gøre de ting, som vil være til størst hjælp for dem, vi tjener.

At observere er en vigtig forberedelse til at modtage den åndelige gave at kunne skelne. At kunne skelne er at se med åndelige øjne og føle med hjertet, se og føle usandheden ved en idé, se en persons godhed eller det næste princip, som kan hjælpe en undersøger. At kunne skelne er at høre med åndelige ører og føle med hjertet, høre og føle den uudtalte bekymring i en bemærkning eller i et spørgsmål, sandfærdigheden ved et vidnesbyrd eller en lærdom eller den forsikring og fred, der kommer ved Helligåndens kraft.

Forkynd mit evangelium-missionærer handler i tro og vejledes ved Ånden i at hjælpe undersøgere med at lære sandhed. Husk ham altid; vær værdig til at repræsentere ham; gem hans ord; lad Helligånden vidne om al sandhed; observer, lyt og skeln idet I vidner om Jesus Kristus over for oprigtige søgere af sandhed.

I kan gøre det!

Billede
Two elder missionaries walking along a dirt road.

I læser måske mit budskab og tror, at alle andre unge kan og vil gøre det, som jeg har beskrevet. I spørger måske jer selv, om I kan gøre det. Hør venligst her. I kan gøre det!

Hvis jeg kunne få mit ønske opfyldt, så ville jeg bruge et par minutter med jer individuelt. Jeg ville give jer hånden, trække jer tættere på, se jer i øjnene og sige: »Du kan gøre det! Herren, som du repræsenterer og tjener, ved, at du kan gøre det her. Jeg ved, at du kan gøre det. Og som hans tjener, lover jeg dig, at du vil få hans hjælp. Husk altid på, at med hans hjælp og med hans styrke, kan du gøre det!«

Jeg elsker jer og beder til, at idet I stræber efter at blive til det, som I behøver at blive, vil I genkende og reagere i tro på Herrens røst og vejledning. Så bliver I i sandhed Herren Jesu Kristi mægtige og effektive repræsentanter.

FOTOILLUSTRATIONER: KIRKENS FORLAG; ELSKER DU MIG MERE END DE ANDRE?, AF DAVID LINDSLEY

Noter

  1. Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2005, s. 1.

  2. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 141.