2015
Lær de unge at lede som Frelseren
Oktober 2015


Lær de unge at lede som Frelseren

Vore unge er ikke bare fremtidens ledere. De er vore dages ledere. Vi kan hjælpe dem til at lede som Frelseren.

Billede
Youth preparing food for service project in Puerto Rico

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum talte til de unges forældre og ledere om den svære balance, som vi skal finde: »Tilskynd de unge til at handle. I skal være der, men I skal lade dem komme til. I skal vejlede dem uden at overtage det hele.«1

Forældre og ledere kan hjælpe unge mænd og unge piger til at lære principper, der vil forberede dem til at lede i retskaffenhed og til at opbygge Guds rige på jorden.

Da jeg var 14 år gammel, mødte jeg nogle unge piger, som var fremragende ledere. På det tidspunkt flyttede min familie fra den ene ende af USA til den anden, og vi blev medlemmer af en ny menighed. Jeg kan ikke huske, hvem der tjente i rosenpigernes klassepræsidentskab, men jeg kan tydeligt huske, at de unge piger var meget søde mod mig. De tog omsorgsfuldt imod en bange og ranglet ny pige, som var hun en gammel ven, og fik mig til at føle mig velkommen. Jeg kom fra Delaware, hvor jeg var den eneste mormonpige i min junior high school, og hvor den eneste anden mormonpige, jeg kendte, boede en times kørsel fra mit hjem, så jeg tænkte: »Det her må være sådan, det føles at være i himlen!«

For første gang i mit liv havde jeg nogle venner, der efterlevede standarderne i Til styrke for de unge, som inviterede mig til aktiviteter og bar deres vidnesbyrd om evangeliet for mig. Deres eksempel på kærlig venlighed gjorde mere for at holde mig nær til Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige på det tidspunkt, end nogen tale eller lektion kunne have gjort. I deres kærlighed og kristuslignende lys fandtes budskabet om Kristi evangelium, og det var dem, der ledte mig og viste mig ind i hans fold.

Hvad var det, der gjorde, at mine nye venner var sådan nogle gode ledere?

En ung missionær definerede lederskab meget enkelt. Han sagde: »Vi skal være på det rette sted på det rette tidspunkt for at udføre Herrens vilje og hjælpe den person, der har brug for vores hjælp. Det er det, der gør os til en leder.«2 Trofaste unge mænd og unge piger i hele Kirken vil på grund af dem, de er, og på grund af Kristi lys, der skinner i dem, have evnen til at lede som Frelseren og »hjælpe andre mennesker med at blive ›Jesu Kristi … sande tilhængere‹«.3

Som ledere leder vi, vejleder og går ved siden af vore unge mænd og unge piger. Men det er klasse- og kvorumspræsidentskaberne, der er ansvarlige for at lede arbejdet i deres klasser og kvorummer, deriblandt at vælge søndagens lektioner og planlægge ugens aktivitet. Klasse- og kvorumsledere er kaldet og indsat under ledelse af de, der bærer præstedømmenøglerne; og således har de myndighed til at lede og styrke de andre unge. De følger Frelserens eksempel og lærer at tjene, ligesom han tjente, og hjælpe andre, ligesom han gjorde.

Muligheder for de unge til at lede

Lederskab begynder i hjemmet. »At gøre vores pligt mod Gud som forældre og ledere begynder for os alle med at lede ved eksemplets magt – vedholdende og nidkær efterlevelse af evangeliets principper i hjemmet,» sagde Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum. »Det kræver daglig beslutsomhed og omhu.«4 Forældre underviser i Kristi lære. De hjælper de unge til at sætte og nå mål. Personlig fremgang og Pligt mod Gud hjælper de unge til at styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus, blive forberedt til at indgå og holde hellige pagter og opfylde deres guddommelige roller og ansvar i familien, hjemmet og Kirken.

I Kirken kan lederne i Det Aronske Præstedømme og Unge Piger hjælpe de unge, der tjener i kvorums- og klassepræsidentskaber, til at forstå deres hellige ansvar og til at højne deres kaldelse om at nære og styrke de andre medlemmer af kvorummet eller klassen.

Som voksne ledere forbereder vi de unge til at lede møderne i kvorummet og klassen samt til GUF-aktiviteterne. Vi mødes med de unge til præsidentskabsmøder, når de beslutter sig for, hvordan de kan hjælpe dem, der har det svært, hvordan de får alle til at deltage i søndagens lektioner, og hvordan de planlægger aktiviteter, tjenesteprojekter, lejre og ungdomsstævner.

Vi opfordrer de unges præsidentskaber til at hjælpe alle medlemmer af klassen eller kvorummet til at deltage i enhver del af arbejdet med frelse, deriblandt medlemsmissionering, fastholdelse af nyomvendte, aktivering af mindre aktive medlemmer, tempeltjeneste og slægtshistorie og undervisning i evangeliet.5 De unges præsidentskaber hjælper alle unge mænd og unge piger til at lære glæden og velsignelserne ved at tjene i Frelserens navn og vogte hans får.

Lederens rolle handler ikke om at lave Pinterest-perfekte ting til at dele ud eller at komme med lektioner fulde af fakta. Lederens rolle er at hjælpe unge mænd og unge piger til at lære og anvende principper, der vil hjælpe dem til at lede ligesom Frelseren. Følgende er fire af disse principper.6

Forberede sig åndeligt

Billede
Family members sitting in the living room or family room of their home. They are reading the Church magazines.

Hjælp de unge til at forstå kraften i deres personlige, åndelige forberedelse. Lær dem at udøve tro på de pagter, som de indgår ved nadveren. Deres villighed til at påtage sig Kristi navn, erindre ham og holde hans befalinger gør dem værdige til altid at have Helligånden hos sig. De er ikke alene i deres tjeneste, når de er i stand til at modtage, genkende og handle på Helligåndens tilskyndelser.

De forbereder sig åndeligt ved at søge vejledning i inderlig bøn og ved at søge i skrifterne efter svar. De stræber efter at holde befalingerne, så Helligånden kan tale til dem i deres hjerte og sind, så de kan føle og vide, hvem der har behov for deres hjælp, og hvad de kan gøre. De føler Kristi rene kærlighed for hvert medlem af deres klasse eller kvorum.

Åndelig forberedelse giver de unge tillid til, at de er Herrens agenter, og at de går Herrens ærinde (se L&P 64:29).

Deltage i råd

Lær de unge den grundlæggende orden og den åbenbaringsmagt, det er i at sidde i råd, når de deltager i denne guddommeligt indstiftede proces, hvorved Herrens kirke ledes, og enkeltpersoner og familier bliver velsignet.7 Biskoprådets ungdomskomitemøder og kvorums- og klassepræsidentskabsmøder, hvor de unge lærer om deres pligter og modtager deres ansvar om at tjene andre.

Medlemmerne i et råd –

  • er forenede med og følger vejledningen fra deres præstedømmeledere, der har præstedømmets nøgler.

  • fortæller hinanden om deres tanker og ideer i en ånd af retskaffenhed, hellighed, tro, dyd, tålmodighed, næstekærlighed og broderlig venlighed.

  • arbejder sammen under vejledning af Helligånden for at planlægge, hvad de vil gøre for at hjælpe dem i nød.

Tjene andre

De unge leder som Frelseren, når de tjener med kærlighed og venlighed. Joseph Smith har sagt: »Intet kan i den grad få folk til at forsage synden som det at blive taget ved hånden og blive omsorgsfuldt våget over … Når folk viser mig den mindste venlighed og kærlighed, o, hvilken magt har det da ikke over mit sind.«8

Frelseren lærte os, at hver eneste sjæl er dyrebar og har stor værdi (se L&P 18:10-15). Hjælp vore unge til at forstå den herlige sandhed, at Jesus Kristus nedlagde sit liv og åbnede vejen for, at alle kan komme til ham. Herrens sande tjenere rækker i taknemlighed for det, han har gjort, ud og tjener kærligt og omsorgsfuldt hver ung mand og hver ung pige, for hvem Frelseren ofrede alt.

Undervisning i Jesu Kristi evangelium

Hjælp de unge mænd og piger til at se mulighederne for at undervise i evangeliet og forstå, at den vigtigste undervisning er gennem deres eksempel. Når de unge lever ifølge profeternes ord og holder standarderne i Til styrke for de unge, leder de som Frelseren. Ved retskaffenheden i deres ord og handlinger viser de, hvad det vil sige at være en af Jesu Kristi sande disciple. De står som hans vidner uden hykleri. Så, når de bærer vidnesbyrd, er med til at undervise om søndagen eller fortæller deres venner om evangeliske sandheder, bliver de fyldt med Ånden og deres ord har omvendende kraft.

Led som Frelseren

At lede som Frelseren er et helligt privilegium, som kræver, at de unge gør deres allerbedste, når de tjener Herren derhjemme, i Kirken og i lokalsamfundet. Unge mænd og unge piger, der leder som Frelseren, bliver budskabet om Kristi evangelium, svaret på nogens bøn, de engle, der hjælper dem i nød, og Kristi lys for verden.

Noter

  1. David A. Bednar, »Youth and Family History«, lds.org/youth/family-history/leaders.

  2. Brev fra Carol F. McConkies barnebarn, 13. mar. 2015.

  3. Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 3.1.

  4. Robert D. Hales, »Vores pligt mod Gud: Forældres og lederes mission for den opvoksende slægt«, Liahona, maj 2010, s. 95.

  5. Se Håndbog 2, 5.

  6. Se Håndbog 2, 3.2.

  7. Se Håndbog 2, 4.1.

  8. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 390, 424.