2015
Frelsesplanen: En hellig skat af kundskab til at vejlede os
Oktober 2015


Frelsesplanen: En hellig skat af kundskab til at vejlede os

Nøglen til succes i vores førjordiske liv var vores støtte til Faderens plan. På samme måde er det nøglen til succes i vores jordiske liv.

Jeg har ofte tænkt over håbløsheden hos de af Guds børn, der strejfer om i den mørke og dystre verden uden at vide, hvor de er, hvor de kom fra, hvorfor de er her på jorden, og hvor de kommer hen efter deres jordiske liv.

Vi behøver ikke at strejfe om. Gud har åbenbaret evige sandheder for at besvare disse spørgsmål. De findes i hans store plan for hans børn. I skrifterne er denne plan kendt som »forløsningsplanen«1 »planen for lykke«2 og »frelsesplanen«.3

Billede
The Beeches, by Asher Brown Durand

BØGETRÆERNE, AF ASHER BROWN DURAND, © THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART, BILLEDKILDE: ART RESOURCE, NY, MÅ IKKE KOPIERES

Ved at forstå og lydigt følge Guds plan afholder vi os selv fra at gå væk fra den sti, der fører tilbage til vor himmelske Fader.4 Da, og kun da, kan vi leve det liv, som han lever, hvilket er »evigt liv … den største af alle Guds gaver.«5

Det evige livs gave er værd enhver indsats, det kræver at studere, lære og anvende frelsesplanen. Hele menneskeheden vil opstå og modtage udødelighedens velsignelse. Men for at få evigt liv – det liv, som Gud lever,6 er det værd at efterleve frelsesplanen af hele vores hjerte, sind, kraft og styrke.

Forstå frelsesplanen

Hvilken kraft det giver at kende planen! Frelsesplanen er en af de største skatte af kundskab, som menneskeheden overhovedet har fået, fordi den forklarer livets evige formål. Uden den strejfer vi i sandhed om i mørket. Det er derfor, at det er Guds mønster at give bud til sine børn »efter at have kundgjort forløsningsplanen for dem«.7

Det er mit ønske at hjælpe hver eneste med at drage fordel af denne skat af kundskab – til bedre at forstå frelsesplanen og anvende den forståelse i vores liv.

Handlefrihed

Fordi handlefrihed er essentiel for denne plan, så lad os begynde der. Vor Fader har givet os evnen til at handle eller til at nægte at handle8 i forhold til evige sandheder – de sandheder, der gør Gud til det, han er, og himlen til det, den er.9 Hvis vi bruger vores handlefrihed til at acceptere og efterleve disse sandheder, modtager vi evigtvarende glæde. Hvis vi på den anden side bruger vores handlefrihed til at være ulydige mod og til at afvise Guds love, vil vi opleve lidelser og sorg.10

Handlefrihed giver en passende baggrund til frelsesplanens tre dele: Det førjordiske liv, det jordiske liv og livet efter døden.

Det førjordiske liv

Som der står i »Familien: En proklamation til verden«, så er vi hver især »en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre« med »guddommelige egenskaber og muligheder«.11 Vor himmelske Fader forklarede os sin frelsesplan ved et råd i forudtilværelsen.12 Planen var baseret på doktriner, love og principper, der altid havde eksisteret.13 Vi lærte, at hvis vi accepterede og fulgte planen, så krævede det, at vi villigt forlod Faderens nærhed og blev prøvet for at vise, om vi ville vælge at efterleve hans love og bud.14 Vi glædede os over den mulighed15 og opretholdt taknemligt planen, fordi den gav os vejen til at blive ligesom vor himmelske Fader og arve evigt liv.

Men planen var ikke uden risiko: Hvis vi i jordelivet valgte ikke at følge Guds evige love, ville vil modtage noget, der var mindre end evigt liv.16 Vor Fader vidste, at vi ville snuble og synde, når vi i jordelivet lærte gennem erfaring, så han gav os en Frelser til at forløse alle, som ville omvende sig, fra synd og til at helbrede de åndelige og følelsesmæssige sår hos dem, der ville adlyde.17

Billede
Cropped portion of Carl Bloch's painting depicting Christ sitting at a table with the two men with whom He walked on the road to Emmaus.

Jesus Kristus var Faderens elskede, udvalgte og forudordinerede Søn fra begyndelsen.18 Han støttede Faderens plan og tilbød at være vor Forløser, idet han sagde: »Her er jeg, send mig.«19 Jesus blev således udvalgt af Faderen til at være den, der skulle leve et syndfrit liv på jorden, som skulle sone for vore synder og overtrædelser, og skulle opstå for at bryde dødens bånd.

Lucifer, der blev kendt som Satan, levede også i den førjordiske tilværelse.20 Af selviske grunde afviste han planen, forsøgte at ødelægge menneskets handlefrihed og gjorde oprør mod Faderen.21 Som konsekvens af dette får Satan og de, der fulgte ham, aldrig et legeme. De satte deres mulighed for at tage del i Faderens plan over styr og mistede deres guddommelige arv.22 I vore dage fortsætter de med at gøre oprør mod Gud og forsøger at vende menneskenes sind og hjerte væk fra ham.23

Jorden blev dannet og skabt til dem, der accepterede Faderens plan.24 Her fik vi et legeme, der var skabt i Guds billede. Her bliver vi prøvet og testet. Her opnår vi den erfaring, der er nødvendig for at arve evigt liv.25

Det jordiske liv

Billede
Adam and Eve

Gud skabte Adam og Eva og forenede dem som mand og hustru, satte dem i Edens have og gav dem befaling om, at de skulle få børn.26 Adam og Eva udøvede deres handlefrihed og faldt fra Guds nærhed og blev jordiske væsener.27 Dette opfyldte Faderens plan ved at gøre det muligt for dem at få børn, hvilket de ikke kunne få i Edens have.28 Ved evig lov skal skaberkraften bruges inden for de rammer, som vor himmelske Fader sætter. At gøre det giver os mulighed for evig glæde. Enhver brug af denne hellige kraft uden for Guds rammer vil i sidste ende føre til elendighed.29

Satan, der ønsker, at alle er »elendige, ligesom han selv er«,30 prøver at trække os væk fra de muligheder, vi har gennem vor Faders plan. Hvorfor tillader vor himmelske Fader, at Satan frister os? Fordi han ved, at modsætning er nødvendig for, at vi kan vokse og blive prøvet i jordelivet.31 Modsætning giver os en uvurderlig mulighed for at vende os mod Gud og stole på ham. Fordi godt og ondt konstant findes foran os, kan vi klart udtrykke vores hjertes ønsker ved at favne et og afvise det andet.32 Modsætning kan findes i Satans fristelser, men også i vore svagheder, de jordiske skrøbeligheder, der findes i menneskets tilstand.33

Gud har for at hjælpe os til at vælge klogt åbenbaret sin forløsningsplan og har givet os bud,34 Kristi lys35 og Helligåndens følgeskab.36 Men selv med alle disse gaver, så synder vi alle i denne faldne verden, og derfor er vi ikke i stand til at komme ind i Guds nærhed ved egen hjælp.37 Det er derfor, at hans barmhjertige plan tilvejebringer en Frelser.

Jesus Kristus kom til jorden som Guds enbårne Søn og opfyldte sin udpegede mission til fuldkommenhed ved at underkaste sig Faderens vilje i alt.38 Ifølge Faderens barmhjertige plan bliver følgerne af faldet overvundet gennem Frelserens opstandelse,39 konsekvenserne af synd kan overvindes, og svaghed kan vendes til styrke, hvis vi vælger at bruge Jesu Kristi forsoning.40

Billede
Frontal head and shoulders portrait of Jesus Christ. Christ is depicted wearing a pale red robe with a white and blue shawl over one shoulder. Light emanates from the face.

Kristi billede, af Heinrich Hofmann, med tilladelse fra C. Harrison Conroy Co.

Vi kan kun kvalificere os til evigt liv gennem lydighed mod buddene. Dette kræver tro på Herren Jesus Kristus, omvendelse, at blive døbt, modtage Helligåndsgaven og holde ud til enden ved at følge Frelserens eksempel.41 Rent praktisk betyder det, at vi skal modtage alle nødvendige præstedømmeordinancer og holde ud til enden ved at holde de tilhørende pagter.

Livet efter døden

Når vi dør, vil vi på et tidspunkt stå foran Frelseren og blive dømt.42 Fordi Gud er barmhjertig, vil de, der udviser deres tro på Kristus og omvender sig, blive tilgivet og arve alt det, som Faderen har, deriblandt evigt liv.43 Fordi Gud er retfærdig, vil enhver, der ikke omvender sig, ikke modtage det evige livs gave.44 Enhver vil blive belønnet i forhold til sin tro, omvendelse, tanker, ønsker og gerninger.45

Anvendelse af frelsesplanen i vores liv

Når vi forstår det store formål med planen og kan se os selv i den, opnår vi noget uvurderligt, endda nødvendigt: Evigt perspektiv. Evigt perspektiv hjælper os i vore daglige beslutninger og handlinger. Det beroliger vores sind og sjæl. Når overbevisende, men evigt, fejlagtige meninger hvirvler omkring os, er vi standhaftige og urokkelige.

Som ældste Neal A. Maxwell (1926-2004) fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Uden en forståelse af frelsesplanen, deriblandt vores førjordiske liv og dommen og opstandelsen, vil det at prøve at få dette liv til at give mening være ligesom kun at se anden akt af et stykke i tre akter.«46 Vi må forstå første akt (det førjordiske liv) for at kunne vide, hvordan vi træffer de bedste valg i anden akt (det jordiske liv), hvilket vil afgøre, hvad der sker med os i det tredje akt (livet efter døden).

Sagt på en anden måde, så ændrer en forståelse af frelsesplanen sammen med oprigtig bøn, hvordan vi ser livet, dem omkring os og os selv. En forståelse af planen tydeliggør vores åndelige vision og gør os i stand til at se ting, som de virkelig er.47 Ligesom Urim og Tummim gjorde profeten Joseph Smith i stand til at modtage åbenbaring og vejledning,48 så vil en kundskab om planen vise os, hvordan vi i forhold til »lære og princip, må handle med henblik på fremtiden i overensstemmelse med den moralske handlefrihed,« som Herren har givet os.49 Således vil vores tro blive styrket, og vi vil vide, hvordan vi kan sætte vores livs kurs og træffe beslutninger, der er i overensstemmelse med evige sandheder.

Her er nogle eksempler, der er særligt relevante i vor tid.

Formålet med ægteskabet i Guds plan

Billede
illustration of a bride and groom in front of a temple

ILLUSTRATION: JAMES JOHNSON

Ægteskabet og familien er under angreb, fordi Satan ved, at de er nødvendige for at opnå evigt liv – ligeså nødvendige som skabelsen, faldet og Jesu Kristi forsoning og opstandelse.50 Da det ikke er lykkedes for Satan at ødelægge nogle af disse centrale dele af planen, forsøger han at ødelægge vores forståelse og udøvelse af ægteskab og familie.

Med vor himmelske Faders plan som et fikspunkt bliver formålet med ægteskabet klart. Buddet om at forlade far og mor, binde sig til hinanden i ægteskab51 og mangfoldiggøre sig og opfylde jorden52 gør hans plan mulig. Gennem ægteskab kan vi bringe hans åndelige børn ind i verden og blive partnere med ham i at hjælpe hans børn med at tage del i hans plan.53

Faderens plan giver os vejen til evigt liv, det liv, som vor himmelske forældre lever. I planen og i Herren »er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden«.54 Selve essensen af evigt liv indbefatter evigt ægteskab mellem en mand og en kvinde, som er en essentiel del af at blive ligesom vore himmelske forældre.55

Ægteskab imellem en mand og en kvinde

I ægteskabet fuldender vi hinanden, som kun en mand og en kvinde med deres unikke og essentielle forskelle kan. Når vi går gennem jordelivet som mand og hustru, vokser vi sammen, kommer Frelseren nærmere, når vi er lydige, yder ofre for at gøre Herrens vilje og opbygger hans rige sammen. Når vi ved, at evigt ægteskab er et bud fra Gud, og at han bereder en vej for sine børn, så de kan overholde alle hans bud,56 så ved vi, at vores ægteskab vil lykkes, når vi forenes i at holde de pagter, som vi har indgået.

Det er gennem præstedømmets ordinancer, og når vi vælger at holde de tilhørende pagter, at vi modtager guddommelighedens kraft, når vi håndterer jordelivets udfordringer.57 Ordinancerne i templet begaver os med kraft fra det høje og gør os i stand til at vende tilbage til vor himmelske Faders nærhed.58 Beseglingsordinancen gør mand og hustru i stand til at vokse sammen ved Guds kraft og være ét med Herren.59 Enhver erstatning for den form for ægteskab vil ikke opfylde hans hellige formål for os eller for de kommende generationer.60

Tiltrækninger og lyster

Vi kommer alle til denne faldne verden med svagheder eller udfordringer, der findes i menneskets tilstand.61 En forståelse af Guds plan gør os i stand til at se alle menneskets skrøbeligheder – deriblandt tiltrækninger og lyster, der er uforenelige med hans plan – som midlertidige.62 Når vi ved, at vi før levede som vore himmelske forældres elskede sønner og døtre, gør det os i stand til at tage vores personlige identitet fra vores guddommelige oprindelse. Det er vores status som en af Guds sønner eller døtre – ikke vore skrøbeligheder eller tilbøjeligheder – der er den sande kilde til vores identitet.63

Med dette perspektiv er vi bedre i stand til at vente ydmygt og tålmodigt på Herren64 og stole på, at gennem vores tro, lydighed og ved at holde ud til enden vil vore tilbøjeligheder og lyster blive renset, vores legeme vil blive helliggjort, og vi vil i sandhed blive Kristi sønner og døtre, fuldkommengjort gennem hans forsoning.

Planens evige perspektiv bringer forsikring om, at for de trofaste vil den dag helt sikkert komme, hvor Gud »vil tørre hver tåre af deres øjne … ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet.«65 Dette fuldkomne klare håb66 vil berolige vores sind og hjerte og gøre os i stand til tålmodigt og trofast at vente på Herren.

Løfter til dem, der trofast holder ud

De, der tænker på, om deres nuværende omstændigheder eller forhold afskærer dem fra evigt liv bør huske på, at »ingen er forudbestemt til at modtage mindre end alt det, som Faderen har til sine børn.«67

De trofaste vil ikke blive nægtet nogen velsignelser. Præsident Lorenzo Snow sagde: »Der findes ingen sidste dages hellig, som dør efter at have levet et trofast liv, der vil miste noget som helst, fordi vedkommende ikke har gjort visse ting, når anledningen ikke er blevet givet ham eller hende. Med andre ord, hvis en ung mand eller en ung kvinde ikke får nogen mulighed for at gifte sig, men de lever et trofast liv indtil deres død, får de alle de velsignelser, den ophøjelse og herlighed, som enhver mand eller kvinde får, der har fået denne mulighed og har benyttet sig af den. Dette er sikkert og vist.«68

Løfter til alle dem, der kender planen og anvender den dagligt

Billede
One painting depicting a boy writing, with open books on a table, including the scriptures. The father, next to him seated, looks at his work and rests his arm on the back of the boy's chair. A case of books is at viewers left and french doors are at viewers left in background.

Vi støttede hver især uforbeholdent Faderens plan i det førjordiske liv. Vi vidste, at han elskede os, og vi var benovede over hans gavmilde tilbud med denne mulighed for at arve alt, der er hans, deriblandt evigt liv. Nøglen til succes i vores førjordiske liv var vores støtte til Faderens plan. På samme måde er det nøglen til succes i vores jordiske liv.

Så min opfordring er, at vi igen står sammen om at støtte Faderens plan. Dette gør vi med kærlighed til alle, for selve planen er et udtryk for Guds kærlighed.

Når vi dagligt anvender vores kundskab om Faderens plan, vil vores liv blive fyldt med en dybere mening. Vi vil møde vore udfordringer med større tro. Vi vil gå fremad med det sikre, klare, strålende håb om evigt liv.