2017
Forstå din patriarkalske velsignelse
April 2017


Forstå din patriarkalske velsignelse

Forfatterne bor henholdsvis i Illinois og New York i USA.

Find frem til de dele af din velsignelse, der kan hjælpe dig med at finde retning i livet.

Billede
man with a map in a maze

Man in maze © Digital Vision Vections/Getty Images

Livet er en rejse på fremmed farvand: Hvor skal jeg gå i skole? Hvad skal jeg studere? Skal jeg tage på mission? Hvem skal jeg gifte mig med? Hvis du fik et personligt søkort at navigere efter i livets valg, ville du så følge det?

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus har givet os sådan et kort – en patriarkalsk velsignelse – for at vejlede os i livet. Selvom vi har fået handlefrihedens gave til at træffe beslutninger efter vores egen frie vilje, kan en patriarkalsk velsignelse kaste lys over de veje, der vil føre til den største glæde.

Men det er ikke nok bare at have kortet. Vi må studere, forstå og bruge kortet formålstjenligt. Når du således kommer til at forstå det sprog, der er anvendt i din patriarkalske velsignelse – din personlige livsvejledning – vil du blive i stand til at skimte, hvem du er i Guds øjne, og hvad du kan blive.

Opdag din slægtslinje

Din patriarkalske velsignelse klarlægger først og fremmest din slægtslinje, eller hvilken specifik stamme af Jakobs tolv stammer (Jakob kom senere til at hedde Israel) du tilhører. Selvom vi ikke alle sammen er bogstavelige efterkommere af Jakob, læser vi i skriften, at Kirkens medlemmer adopteres ind i Israels hus: »For så mange, som antager dette evangelium, skal kaldes ved dit navn og skal blive regnet for dine efterkommere og skal rejse sig og prise dig som deres fader« (Abr 2:10).

Shelisa Schroeppel fra Utah i USA siger: »Det at vide, at jeg er af Jakobs hus, hjælper mig til at forstå formålet med dette liv, og hvorfor jeg får bestemte kaldelser i Kirken.«

Din patriarkalske velsignelse kan også beskrive enhver velsignelse, der kan knytte sig til din specifikke stamme. Der er for eksempel mange medlemmer af Kirken, der tilhører Efraims stamme, en stamme, der har et særligt ansvar for at sprede budskabet om det gengivne evangelium for hele verden (se 5 Mos 33:13-17; L&P 133:26-34).

Find personlige råd

Når det bruges rigtigt, kan et kort afholde en rejsende fra at fare vild. På tilsvarende vis kan din patriarkalske velsignelse indeholde råd og vejledning til, hvilken retning du bør følge på denne jorderejse. Din patriarkalske velsignelse siger ikke bare, hvad du skal gøre, men den kan give personlig indsigt i, hvilke stier – der hvis de følges i tro – kan hjælpe dig til at vide, hvornår du lever i overensstemmelse med vor himmelske Faders vilje. Når du studerer din patriarkalske velsignelse og stræber efter at leve på en måde, der tiltrækker Herrens Ånd, kan du finde tryghed, glæde og retning.

Gabriel Paredes fra Lima i Peru siger: »Nogle af de råd, jeg har fået i min patriarkalske velsignelse, har jeg først været i stand til at føre ud i livet med min familie, efter jeg blev beseglet til min hustru.

Det er ikke længe siden, at vi gik rundt og tænkte over, hvad vi kunne gøre for at styrke og opbygge vores nye familie. Vores spørgsmål blev besvaret gennem min patriarkalske velsignelse. Deri bliver jeg rådet til at prioritere respekt, tolerance og kærlighed i min familie, for det er vigtigt og grundlæggende i Jesu Kristi evangelium.

Når vi har haft fokus på det, har min hustru og jeg været i stand til at løse nogle problemer. Vi har stadig lejlighedsvise udfordringer som familie, men vi er lykkelige. Jeg følte, at Herren mindede mig om, hvordan jeg kunne få den familie, som han havde lovet mig. Jeg ved, at Herren taler gennem patriarkalske velsignelser, og at rådene i den er til for at blive brugt.«

Giv agt på formaningerne

Et kort markerer ikke nødvendigvis alle de farer, der er langs vejen, men heldigvis rummer en patriarkalsk velsignelse advarsler for at beskytte os henad vejen. Nogle af disse formaninger kan beskytte os fra Satans indflydelse, andre kan oplyse os om, hvordan vi overvinder det naturlige menneske i os.

For Caitlin Carr fra Utah stod nogle af formaningerne i hendes patriarkalske velsignelse ikke umiddelbart helt klart, men et senere studium gav hende ny indsigt.

»Da jeg modtog min patriarkalske velsignelse, blev jeg advaret om mennesker, der ville prøve og vriste mig fra sandheden med smigrende snak. Jeg tænkte ikke meget over det; jeg havde en stærk tro på de læresætninger, jeg var blevet undervist om.

Men det følgende år blev jeg konfronteret med nogle ideer og filosofier, som på overfladen syntes at have rod i retfærdighed og kærlighed, men det havde de ikke. Disse budskaber syntes at komme alle vegne fra, medierne, skolen og selv nære venner. Selvom jeg vidste, at disse filosofier stod i modsætning til Guds plan, opdagede jeg, at jeg gerne ville støtte både disse nye verdslige ideer og Kirken. Jeg indså snart, at ingen kan tjene to herrer (Matt 6:24), og at jeg ikke kunne sætte min lid til menneskers visdom. Vor himmelske Fader tog min tvivl fra mig gennem skrifterne og indgød fred i mit sind og hjerte. Derfor er mit vidnesbyrd blevet styrket, og jeg er blevet mere standhaftig til at forsvare det, jeg ved er sandt.«

Udvikling af gaver og talenter

Din patriarkalske velsignelse kan også nævne åndelige gaver og talenter, som Herren har givet dig for at opbygge hans rige. Hvis der nævnes et talent, som lyder ubekendt for dig, kan det være, fordi du endnu ikke har haft mulighed for at opdage eller udvikle dette talent. Med flittig søgen og Herrens hjælp kan du udvikle dig til at legemliggøre dette talent og mange flere.

Udvikling af dine talenter hjælper dig til at se, hvilke unikke ting du kan bidrage med i Herrens værk. Johanna Blackwell fra Californien i USA tænker på gaverne og talenterne i sin patriarkalske velsignelse, når hun føler sig fristet til at sammenligne sig med andre: »Når jeg ser på ordene i min patriarkalske velsignelse, bliver jeg mindet om, at jeg er blevet velsignet med de gaver, som jeg personligt har brug for for at komme igennem prøvelser og deltage i at fremme Herrens værk.

Min velsignelse fortæller om min evne til at elske, tilgive og have mod til at omgås dem omkring mig. Når jeg har brugt disse gaver, har Herren velsignet mig med et større ønske om at omgås og knytte mig til nye mennesker og kulturer. Som følge deraf er mit vidnesbyrd om, at vi alle er børn af en kærlig himmelsk Fader, vokset, og jeg har været i stand til at tjene andre, mens vi hver især stræber efter at blive mere som Kristus.«

Billede
points on the map

Søg de lovede velsignelser

Til sidst åbenbarer vores patriarkalske velsignelse de velsignelser, som vor himmelske Fader lover os, hvis vi forbliver trofaste mod ham. Der er ingen garanti for, hvornår disse løfter bliver indfriet, men vi kan stole på, at så længe vi lydigt efterlever evangeliet, vil de blive opfyldt, enten i dette liv eller det næste.

Sergio Gutierrez fra Nevada i USA stoler på et løfte i sin patriarkalske velsignelse, når han bekymrer sig over sine karriereplaner: »Sommetider bekymrer jeg mig over den usikkerhed, der præger min fremtid, men der er et løfte i min patriarkalske velsignelse, der altid giver mig ro i sindet. Dette løfte hjælper mig til at vide, at så længe jeg arbejder hårdt og er trofast, vil jeg have de fornødne ressourcer til at kunne sørge for min familie og opbygge Kirken. Jeg ved ikke helt, hvilken karrierevej jeg vil forfølge endnu, men det løfte giver mig tro og selvtillid.«

Hvis du har spekuleret over, hvad vor himmelske Fader forventer af dig, er du ikke alene. Herren vidste, at du ville stå over for valget om mange forskellige veje, du ville kunne følge i livet, så han har givet dig et personligt kort, så du kan leve i overensstemmelse med hans evangelium. Patriarkalske velsignelser tager ikke valgene for os, men de kan føre os til personlig åbenbaring. Gennem vores patriarkalske velsignelse bliver vi vist, hvordan vi passer ind i Herrens plan for at samle Israel ved at lære om vores stamme, vi får personlige råd, advarsler og løfter, og vi bliver belært om de unikke gaver og talenter, som vor himmelske Fader har givet os for at tjene ham. Så længe du prøver at leve i overensstemmelse med alle de forskellige dele af din patriarkalske velsignelse, kan du vide, at dine valg stemmer overens med Herrens vilje for dig.