2017
Hvordan kan jeg vide, at Gud hører mine bønner?
April 2017


Spørgsmål & svar

»Hvordan kan jeg vide, at Gud hører mine bønner?«

Bøn er en stor velsignelse, og vi er blevet lovet, at vor himmelske Fader altid lytter, men det kan kræve en indsats at høre hans svar.1

Tænk over dette, enten hører Gud jer eller også gør han ikke. Hvis han ikke gør, er der naturligvis ingen grund til at bede. Men hvis han gør, (og det gør han!), må vi finde ud af, hvordan vi virkelig kommunikerer med ham i bøn, genkender svar og trofast går fremad.

Når vi føler, at han ikke lytter, har vi måske brug for lidt personlig udvikling. I kan stille jer selv nogle få spørgsmål: Er jeg ren? Er mine motiver rene? Er jeg villig til at gøre, hvad han beder mig om?2 Dersom svaret på hvert af disse spørgsmål er ja, så kan I stole på, at »Herren din Gud … [vil] give dig svar på dine bønner« (L&P 112:10). Husk, at svar sommetider kommer på subtile eller uventede måder.

Hvis I svarede nej på nogle af spørgsmålene, er det aldrig for sent! Foretag de nødvendige ændringer i jeres liv, så I kan nyde Ånden. Vær villige til at handle på de tilskyndelser, I modtager.

Og glem ikke, at alle modtager svar på forskellig måde. Bed om, at Helligånden vil lære jer, hvordan I kan genkende bønnesvar. Til at begynde med er det måske ikke let at genkende dem, men det er ligesom enhver anden færdighed, øvelse gør mester. Hav tro og stol på, at vor himmelske Fader altid lytter.

Lyt til Ånden

Prøv at lytte til Helligånden. Folk hører Helligånden på hver deres måde, så måske lytter I efter en stille, sagte røst, hvor tilskyndelsen måske kommer som en følelse. Jeg ved, at Helligånden vil fortælle jer alt, I behøver at vide – I skal bare lytte.

Elise G. er 13 år og fra Alberta i Canada

Bed oprigtigt

Når du har bedt, kan du lytte til følelser og hensigter, der kommer i dit hjerte. En af dem kan være svaret på dine bønner. Når vi beder af en oprigtig hensigt og med et oprigtigt hjerte, svarer vor himmelske Fader i henhold til den tro, vi har på ham. Han svarer ikke blot for at tilfredsstille vores nysgerrighed.

Jean-Claude N. er 16 år og fra Kasaï-Central i Den Demokratiske Republik Congo

Husk, hvem du er

Jeg ved, at Gud hører os, for bøn giver en følelse af fred, lettelse og kærlighed i mit hjerte. Jeg ser, at han skærmer mig mod mange farer fra dag til dag, og at han beskytter min familie, og jeg føler mig elsket af ham. Inden jeg går i skole, siger jeg altid Unge Pigers tema, det hjælper mig til at huske, at jeg er datter af vor himmelske Fader, som elsker mig.

Nicol M. er 19 år og fra Lima i Peru

Svar i Kirken

Jeg var virkelig i tvivl om, hvorvidt jeg skulle gå på en date med et ikke-medlem eller ej. En søndag under nadvermødet var der en søster, der holdt en tale, der virkede, som om den var rettet personligt mod mig. I det øjeblik modtog jeg en forvisning om, at Herren havde besvaret min bøn. Inden havde jeg været forvirret over, hvad jeg skulle gøre, men da følte jeg mig beroliget af Helligånden, som fyldte mit hjerte med glæde og mod. Gud besvarer os gennem følelser, tanker, skrifterne og ja tilmed talerne i Kirken!

Karen V. er 19 år og fra Minas Gerais i Brasilien

Bed, så skal I få

I skrifterne lærer vi, at Gud altid vil høre vores bønner, og han vil svare os, når vi henvender os til ham med tro og i oprigtig hensigt. Vi vil i vores hjerte føle en bekræftelse på, at han hører os, en følelse af fred og ro. Vi kan også føle, at alt nok skal gå godt, når vi gør Faderens vilje. Hvis vi tvivler på, at han hører os, bør vi søge vejledning i skrifterne og derefter spørge om de ting, vi læser, er sande.

Constanza L. er 20 og fra Bío Bío i Chile

Et barns bøn

Jeg ved, at vor himmelske Fader hører mine bønner på grund af disse ord i primarysangen »Barnets bøn« (Børnenes Sangbog, s. 6-7) »Himmelske Fader, er du virkelig der? Hører du og besvarer hver en bøn jeg be’r? Og er din himmel mon langt herfra? Nej, den synes ganske nær mig, når jeg be’r.« Når jeg husker den sang, ved jeg, at han lytter, for jeg kan mærke Ånden og hans uendelige kærlighed til mig. Når jeg husker, at han elsker mig, føler jeg mig beroliget, og jeg ved, at han hører mine bønner.

Elaine B. er 16 år og fra North Carolina i USA

Stol på ham

Vor himmelske Fader lytter altid til vores bønner, men sommetider føles det som, om han ikke gør, fordi han måske ikke besvarer os sådan, som – eller når – vi ønsker det. Vi må være villige til at acceptere hans vilje og have tro på, at han ved, hvad der er bedst for os. Vor himmelske Fader elsker os, og han vil altid prøve at hjælpe os med at lære og vokse, når han besvarer vores bønner.

Mosiah M. er 17 år og fra Utah i USA

Undersøg det

Der var en gang, hvor jeg var usikker på, om Gud hørte mine bønner, og så følte jeg svaret i mit hjerte. Jeg hørte nogen bære vidnesbyrd om bøn, og jeg kunne mærke Helligånden. Et andet råd er at spørge dine forældre, biskoppen eller andre medlemmer af din menighed. Du kan også bede om hjælp med dette her!

Joshua S. er 13 år og fra Oregon i USA