2017
Jeesuksen Kristuksen evankeliumi – turva ja suoja
December 2017


Jeesuksen Kristuksen evankeliumi – turva ja suoja

Kirjoittaja asuu Curitibassa Brasiliassa.

Opissa ja liitoissa olevat opetukset voivat suojata meitä vaikeuksilta, joita kohtaamme valmistautuessamme Herran toiseen tulemiseen.

Kuva
image of Savior and stormy shores

Vapahtajamme, lähde: SuperStock/Getty Images; tausta David Clapp / Getty Images

Herra haluaa suojella kansaansa. Aikana, jolloin kirkko kohtasi suurta vainoa, Herra painotti sitä, miten tärkeää on kokoontua Siioniin ”puolustukseksi ja suojaksi myrskyltä” (OL 115:6, kursivointi lisätty).

Tämä turva ja suoja saavutetaan elämällä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan, kun tutkimme näitä käskyjä (ks. OL 1:37). Tarkastelkaamme siis joitakin periaatteita, joita on Opissa ja liitoissa ja jotka – jos ne ymmärtää ja jos niiden mukaan elää – tuovat meille suojaa ja ovat turvapaikkana kiusauksilta, pahuudelta ja muilta vaaroilta, joita kohtaamme nykyään.

Meitä suojellaan, kun tavoittelemme Pyhää Henkeä

Se, että Pyhä Henki on meidän kanssamme, voi olla turvana ja suojana maailmalta. Herra lupasi, että jos Oliver Cowdery ”käyttäisi” ilmoituksen lahjaa, ”se pelastaa sinut sinun vihollistesi käsistä, jotka muuten surmaisivat sinut ja saattaisivat sielusi turmioon” (OL 8:4). Huomaa, että Hengen äänellä Oliver Cowderya voitaisiin suojella kuolemalta ja synniltä.

Se, että vastaanotamme totuuden Pyhän Hengen voimalla, suojaa meitä myös ihmiskäsityksiltä sekä Saatanan valheilta ja petoksilta. Herra on luvannut: ”Niitä, jotka ovat viisaita ja ovat ottaneet vastaan totuuden ja ovat ottaneet Pyhän Hengen oppaakseen eivätkä ole eksyneet – totisesti minä sanon teille, ettei heitä kaadeta maahan eikä heitetä tuleen, vaan he kestävät sen päivän” (OL 45:57, kursivointi lisätty). Pyhän Hengen voima kirjoittaa totuuden sydämeemme ja suojelee meitä eksytykseltä.

Mutta Hengen kehotusten varteen ottaminen ei tarkoita sitä, että meitä varjeltaisiin kaikilta koetuksilta. Opin ja liittojen luku 122 osoittaa, että silloinkin kun olemme kelvollisia, me voimme kohdata murheita ja haasteita. Jumalan – joka ”tietää kaikki nämä asiat” (OL 127:2) – näkemyksen ja viisauden mukaan kaikki tämä antaa meille kokemusta ja on meidän hyväksemme (ks. OL 122:7).

Meitä suojellaan, kun seuraamme eläviä profeettoja

Sinä päivänä, jolloin kirkko perustettiin, Herra käski pyhiään kuuntelemaan profeettaa:

”Sinun – – tulee ottaa varteen kaikki hänen sanansa ja käskynsä, jotka hän antaa sinulle, kun hän saa niitä vaeltaessaan kaikessa pyhyydessä minun edessäni;

sillä teidän tulee ottaa vastaan hänen [kirkon presidentin] sanansa niin kuin minun omasta suustani kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa.

Sillä kun te näin teette, helvetin portit eivät teitä voita; niin, ja Herra Jumala hajottaa pimeyden voimat teidän edestänne ja saattaa taivaat järkkymään teidän parhaaksenne ja nimensä kunniaksi.” (OL 21:4–6.)

Herra sanoo meille Opissa ja liitoissa, että ”ne, jotka eivät tahdo kuulla Herran ääntä eivätkä hänen palvelijoidensa ääntä eivätkä ota varteen profeettojen ja apostolien sanoja, erotetaan pois kansan keskuudesta” (OL 1:14, kursivointi lisätty).

Elävien profeettojen opetusten kuunteleminen ja noudattaminen tuo suojaa ja turvaa, sillä niissä puhutaan ajankohtaisista ongelmistamme ja ne kertovat meille, mitä meidän tulee tehdä voittaaksemme nämä haasteet. Kuinka suurenmoinen siunaus onkaan, että meillä on eläviä Herran profeettoja.

Jakeissa OL 101:43–62 Herra käyttää vertausta oliivipuutarhasta osoittaakseen, kuinka tärkeää on kuunnella elävää profeettaa. Vertauksessa profeettaa verrataan vartijaan tornissa. Muinaisina aikoina ihmiset rakensivat torneja, joista vartija saattoi nähdä kaupungin ulkopuolelle ja varoittaa ihmisiä, kun vihollinen oli lähestymässä.

Vertaus alkaa: ”Rakentakaa torni, niin että joku voi valvoa ympäröivää maata, olla vartijana tornissa, niin ettei minun oliivipuitani kaadettaisi maahan, kun vihollinen tulee ryöstämään ja ottamaan itselleen minun viinitarhani hedelmät” (jae 45, kursivointi lisätty).

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, mitä suojelusta ja siunauksia tulee siitä, kun seuraa elävän profeetan neuvoja: ”Veljeni ja sisareni, se, että meillä on Jumalan profeetta keskuudessamme, ei ole mikään pikkuasia. – – Kun kuulemme Herran neuvoja, jotka ilmaistaan kirkon presidentin sanojen välityksellä, meidän reaktiomme tulisi olla varma ja viivyttelemätön. Historia on osoittanut, että saamme osaksemme turvallisuutta, rauhaa, menestystä ja onnea vastatessamme profeetan neuvoihin.”1

Tärkeämpää kuin fyysinen suoja, joka tulee profeettojen kuuntelemisesta, on siitä koituva hengellinen suoja. Se on kipeästi tarpeen, sillä ”Saatana on yrittänyt eksyttää teitä, jotta hän voisi kukistaa teidät” (OL 50:3). Profeettojen kuunteleminen suojelee meitä maailman filosofioilta ja ”ihmisten [katalalta viekkaudelta], jota käyttäen nämä väijyvät pettääkseen” (OL 123:12).

Meitä suojellaan, kun olemme uskollisia avioliitossa

Kuva
strong marriage and stormy weather

Yksityiskohta Brian Kershisnikin teoksesta Kaiken valitseminen, kopiointi kielletty; tausta Claudio Contreras/naturepl.com/Getty Images

Herra lupaa meille, että avioliiton uusi ja ikuinen liitto voi olla iankaikkinen (ks. OL 132:19). Tämä korotuksen oppi on turvana niiltä ihmissuhteita koskevilta valheellisuuksilta, jotka vaivaavat maailmaamme. Vaikka monet maailman äänet väittävät, että avioliitto on vanhanaikainen, hankala tai tarpeeton, Herran ääni julistaa: ”Se, joka kieltää menemästä naimisiin, ei ole Jumalan asettama, sillä Jumala on säätänyt avioliiton ihmiselle” (OL 49:15).

Herra opettaa meille, kuinka suojella avioliittoamme: ”Rakasta vaimoasi koko sydämestäsi ja liity häneen äläkä kehenkään muuhun” (OL 42:22).

Presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) on selittänyt tämän käskyn kaiken kattavaa luonnetta:

”Kun Herra sanoo koko sydämestäsi, se tarkoittaa, että sydäntä ei voi jakaa eikä lohkoa eikä riistää. Ja naiselle sanotaan vuorostaan: ’Rakasta aviomiestäsi koko sydämestäsi ja liity häneen äläkä kehenkään muuhun.’

Sanat kehenkään muuhun sulkevat pois jokaisen ja kaiken muun. Silloin puoliso tulee tärkeimmälle sijalle aviomiehen tai aviovaimon elämässä, eikä yhteiskunnallinen elämä tai työelämä tai poliittinen elämä tai mikään muu harrastus tai henkilö tai asia tule koskaan astumaan aviokumppania tärkeämmälle sijalle.”2

Se, mitä näemme, vaikuttaa meissä suuresti hyvään tai pahaan. Luulen, että tästä syystä Herra varoittaa meitä seuraavassa jakeessa: ”Se, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, kieltää uskon, eikä hänellä ole Henkeä; ja ellei hän tee parannusta, hänet on karkotettava” (OL 42:23, kursivointi lisätty).

Jotta olisimme suojassa vihollisen hyökkäyksiltä, meidän silmämme ja sydämemme tulee olla kääntyneinä ainoastaan puolisoomme ja Herraan. Emme saa antaa silmiemme harhailla kehenkään muuhun kuin puolisoomme emmekä saa haluta ketään muuta kuin häntä. Meidän tulee lukita sydämemme ja mielemme, jotta meitä suojeltaisiin siltä kiusaukselta. Tämä on Herran resepti onnistumiseen avioliitossa.

Meitä suojellaan, kun palvelemme lähetystyössä

Meillä on monia mahdollisuuksia palvella kirkossa, ja Herra kunnioittaa mielihyvin niitä, jotka palvelevat Häntä (ks. OL 76:5). Opissa ja liitoissa opetetaan suurenmoisia periaatteita lähetystyössä palvelemisesta.

Herra lupaa: ”Eikä kenenkään, joka lähtee saarnaamaan tätä valtakunnan evankeliumia ja joka pysyy uskollisena kaikessa, mieli väsy eikä pimene, ei ruumis, jäsenet eivätkä nivelet; eikä hänen päänsä hiuskarva putoa maahan huomaamatta. Eivätkä he käy nälkäisinä eivätkä janoisina.” (OL 84:80.) Huomaa, ettei Herra vapauta meitä vaikeuksista vaan Hän lupaa, että me tulemme olemaan Hänen jumalallisessa huolenpidossaan.

Hän on lisännyt: ”Minä olen teidän oikealla puolellanne ja vasemmalla, ja minun Henkeni on teidän sydämessänne ja minun enkelini teidän ympärillänne tukeakseen teitä” (OL 84:88). Jos palvelemme Häntä, ”tapahtuu, että voima tulee sinun päällesi; sinä saat suuren uskon, ja minä olen sinun kanssasi ja käyn sinun kasvojesi edellä” (OL 39:12). Niille, jotka palvelevat lähetystyössä koko sydämestään, on luvattu, että heitä ”siunataan sekä hengellisesti että ajallisesti” (OL 14:11).

Lisäksi Herra ulottaa tämän suojelun niiden perheille, jotka palvelevat: ”Minä, Herra, annan heille lupauksen, että minä huolehdin heidän perheistään; ja ovi menestyksekkääseen työhön avataan heille siitä lähtien” (OL 118:3).

Ja uskollisille lähetyssaarnaajille on luvattu: ”Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi ja sinä saat kuorman lyhteitä selkääsi” (OL 31:5). Tämä siunaus on turvana sielullemme.

Meitä suojellaan, kun noudatamme kymmenysten lakia

Opissa ja liitoissa on seuraava opetus koskien kymmenyksiä: ”Katso, nyt sanotaan tänä päivänä Ihmisen Pojan tulemiseen asti, ja totisesti se on uhripäivä ja minun kansani kymmenysten päivä” (OL 64:23).

Sanon mielelläni, että kymmenysten laki on vastoin matematiikan periaatteita, koska 90 kasvaa suuremmaksi kuin 100. Kun annamme Herralle kymmenen prosenttia tuloistamme, Hän lupaa ”[avata] taivaan ikkunat ja [vuodattaa] teille siunausta, niin ettei ole kylliksi tilaa ottaa sitä vastaan” (3. Nefi 24:10; ks. myös Mal. 3:10).

Arvioidaksemme, kuinka vahva meidän uskomme on, voimme tarkastella suhtautumistamme kymmenysten lakiin. Kymmenysten maksamisessa ei ole kyse rahasta; kyse on uskosta.

Presidentti Henry B. Eyring, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, opettaa meitä: ”Kun me päätämme nyt maksaa täydet kymmenykset ja pyrimme vakaasti olemaan kuuliaisia, uskomme vahvistuu, ja ajan mittaan sydämemme pehmenee. Tämä Jeesuksen Kristuksen sovituksen aikaansaama muutos sydämessämme – ennemmin kuin vain varojemme tai omaisuutemme uhraaminen – suo Herralle mahdollisuuden luvata niille, jotka maksavat täydet kymmenykset, suojeluksen viimeisinä aikoina [ks. OL 64:23]. Voimme luottaa siihen, että olemme kelvollisia tähän suojeluksen siunaukseen, jos me sitoudumme nyt maksamaan täydet kymmenykset ja teemme sen vakaasti.”3

Meitä suojellaan, kun noudatamme viisauden sanaa

Me elämme aikana, jolloin monet vaaralliset aineet uhkaavat terveyttämme. Tietoisena siitä, mitä tulemme kohtaamaan, Herra opetti profeetta Joseph Smithille vuonna 1833: ”Sen pahuuden ja niiden juonien tähden, joita on ja tulee olemaan vehkeilevien ihmisten sydämissä viimeisinä aikoina, minä olen varoittanut teitä ja edeltä varoitan teitä antamalla teille tämän viisauden sanan ilmoituksen kautta” (OL 89:4).

Niille, jotka noudattavat Herran antamaa terveyslakia, on luvattu, että he ”saavat terveyttä napaansa ja ydintä luihinsa [fyysistä terveyttä], ja löytävät viisautta ja suuria tiedon aarteita, tosiaankin salattuja aarteita [älyllisiä ja hengellisiä siunauksia], ja juoksevat eivätkä uuvu ja vaeltavat eivätkä väsy [fyysistä terveyttä]”.

Ja Herra lupaa turvaa niille, jotka noudattavat tätä lakia: ”Ja minä, Herra, annan heille lupauksen, että tuhon enkeli kulkee heidän ohitseen kuten Israelin lasten ohitse, eikä surmaa heitä.” (OL 89:18–21.)

Tämä lupaus ei tarkoita, ettemme kuolisi, sillä kuolema kuuluu iankaikkiseen suunnitelmaan. Mutta ”tuhon enkeli, joka tulee rankaisemaan jumalattomia heidän synneistään, kuten hän muinaisina aikoina ahdisti turmeltuneita egyptiläisiä heidän jumalattomuudessaan [ks. 2. Moos. 12:23, 29], on kulkeva – – pyhien ohi”4.

Meitä suojellaan, kun seisomme pyhissä paikoissa

Kuva
watchtower and temple

Kuva tornista Getty Images; Sacramenton temppeli KALIFORNIASSA YHDYSVALLOISSA, Sandra Rast

Herra käskee meitä yhä uudelleen ”seisomaan pyhissä paikoissa” (ks. OL 45:32; 87:8; 101:22). Varmastikin meidän temppelimme ovat pyhiä paikkoja. Presidentti Joseph Fielding Smith (1876–1972) on opettanut:

”Jos ymmärrämme, mitä teemme, niin silloin endaumentti on oleva meille suoja koko elämämme ajan – suoja, jota ihmisellä, joka ei mene temppeliin, ei ole.

Olen kuullut isäni [presidentti Joseph F. Smithin] sanovan, että koettelemuksen hetkenä, kiusauksen hetkenä, hänellä oli tapana ajatella niitä lupauksia, niitä liittoja, jotka hän teki Herran huoneessa, ja ne olivat hänelle suoja.”5

Temppelien ohella kirkon seurakuntakeskusten kappelit ja luokkahuoneet sekä kotimme ovat pyhitettyjä, pyhiä paikkoja. Nämä paikat ovat pyhiä, jos niissä olevat ihmiset ovat puhdassydämisiä ja elävät Jumalan käskyjen mukaan. Kun pidämme käskyt, me pääsemme osallisiksi Pyhän Hengen kumppanuudesta, ohjauksesta ja lohdusta. Jos Hän voi olla jatkuvana kumppaninamme, niin varmastikin me seisomme pyhissä paikoissa.

Lopuksi

Olemme löytäneet Opista ja liitoista niitä erilaisia suojeluksen muotoja, joita Jeesuksen Kristuksen evankeliumi meille antaa, kun pyrimme oppimaan näitä periaatteita ja elämään niiden mukaan. Saatamme kysyä, mistä voimme löytää tätä suojelusta.

Osoittaen rakkautensa ja armonsa pyhiä kohtaan Herra on luvannut olla meidän kanssamme: ”Olkaa rohkealla mielellä, lapsukaiset; sillä minä olen teidän keskellänne, enkä minä ole hylännyt teitä” (OL 61:36). ”Kuulkaa, – – sanoo Herra, teidän Jumalanne, nimittäin Jeesus Kristus, teidän puolustajanne, joka tuntee ihmisen heikkouden ja tietää, kuinka auttaa niitä, joita koetellaan” (OL 62:1).

Kun hyödynnämme elämässämme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen sovitusta ja opetuksia, me voimme saada sitä suojaa ja turvaa, joka antaa meille voimaa huojentaa taakkojamme, voittaa syntimme ja vaikeutemme sekä tulla pyhiksi.

Viitteet

  1. Ks. M. Russell Ballard, ”Teidän tulee ottaa vastaan hänen sanansa”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 80.

  2. Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, 2006, s. 214.

  3. Henry B. Eyring, ”Hengellinen valmius: aloita varhain ja ole vakaa”, Liahona, marraskuu 2005, s. 40.

  4. J. Reuben Clark jr., julkaisussa Conference Report, lokakuu 1940, s. 17; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, kirkon koululaitos, 1986, s. 203.

  5. Joseph Fielding Smith, ”The Pearl of Great Price”, Utah Genealogical and Historical Magazine, heinäkuu 1930, s. 103; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, s. 247.