2019
Temppeliendaumenttia koskevia kysymyksiä ja vastauksia
Maaliskuu 2019


Temppeliendaumenttia koskevia kysymyksiä ja vastauksia

Valmistaudutko temppeliendaumentin saamiseen? Kirkon johtohenkilöt antavat vastauksia joihinkin yleisiin kysymyksiin.

Kuva
young adults walking toward the temple

Kuinka voin valmistautua ottamaan vastaan endaumenttini?

”Koska temppeli on pyhä, Herra pyytää, että sitä suojellaan häpäisemiseltä. Sinne voi päästä jokainen, joka on halukas valmistautumaan hyvin tuohon etuoikeuteen. – –

Valmistaudutte fyysisesti pukeutumalla asianmukaisesti temppeliin menoa varten. Se ei ole paikka, jonne pukeudutaan rennosti. Myöhempien aikojen profeetat ovat tähdentäneet, että meidän tulee kunnioittaa fyysistä kehoamme. Tuota kunnioitusta tulee osoittaa etenkin niiden, jotka menevät pyhään temppeliin.”1

”Temppelin opetukset ovat kauniin yksinkertaisia ja yksinkertaisen kauniita. Nöyrät ymmärtävät ne, ja kuitenkin ne pystyvät kiehtomaan viisaimpienkin älyä. Opiskelu lisää hengellistä valmistautumista. Suosittelen, että jäsenet, jotka menevät temppeliin ensimmäistä kertaa, lukevat Pyhien kirjoitusten oppaasta temppeliin liittyviä aiheita, kuten ”Aadamin ja Eevan lankeemus”, ”Jeesus Kristus”, ”Liitto”, ”Temppeli”, ”Sovitus”, ”Uhri” ja ”Voiteleminen”. Tämän tekeminen luo vankan perustan.”2

– Presidentti Russell M. Nelson

Lisäaineistoa, josta voi olla apua valmistauduttaessa endaumentin saamiseen, on muun muassa artikkeli

Russell M. Nelson, ”Henkilökohtainen valmistautuminen temppelisiunauksiin”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 37–39.

Kun valmistaudut saamaan endaumenttisi, sinun pitäisi tuntea voivasi puhua vaivattomasti temppelistä perheen, ystävien ja kirkon johtohenkilöiden kanssa. Oppiaiheissa temppeliin valmistavalla kurssillasi on myös paljon hyödyllistä tietoa ja opetusta.

Mitä temppelin endaumenttiseremoniassa tapahtuu?

”Temppeliendaumentti otetaan vastaan kahdessa osassa:

Ensimmäisessä osassa saat yksityisesti ja yksilöllisesti valmistavat toimitukset, joita nimitetään esitoimituksiksi. Esitoimituksiin sisältyy erityisiä siunauksia, jotka koskevat jumalallista perintöosaasi ja mahdollisuuksiasi.

Toisessa osassa saat loput endaumentistasi ryhmässä, yhdessä muiden temppelissäkävijöiden kanssa. Tässä osassa esitetään pelastussuunnitelma, kuten maailman luominen, Aadamin ja Eevan lankeemus, sovitus, luopumus ja palautus sekä ohjeita siitä, kuinka kaikki ihmiset voivat palata Herran luo. Osa endaumentista esitetään videona ja osa temppelivirkailijoiden avulla.

Näiden toimitusten yhteydessä sinua pyydetään tekemään erityisiä liittoja Herran kanssa. Näihin liittoihin kuuluviin lupauksiin sisältyvät kuuliaisuus Jumalalle ja Hänen käskyjensä pitäminen, eläminen Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan, itsesi pitäminen moraalisesti puhtaana ja hyveellisenä sekä aikasi ja kykyjesi omistaminen Herran palvelukseen. Vastineeksi Jumala lupaa suurenmoisia siunauksia tässä elämässä sekä mahdollisuuden palata elämään Hänen luonaan ikuisesti.

Endaumentin lopussa osallistujat astuvat vertauskuvallisesti Herran eteen mennessään selestiseen huoneeseen. Siellä voit viettää aikaa pohtien, rukoillen, leväten, lukien pyhiä kirjoituksia tai keskustellen hiljaa kokemuksistasi perheesi ja ystäviesi kanssa. Se on rauhan paikka, jossa voit myös saada lohtua ja jumalallista ohjausta.”3

Voimmeko puhua endaumentista temppelin ulkopuolella?

Emme puhu usein endaumentin yksityiskohdista temppelin ulkopuolella osittain siitä syystä, että Herra on varoittanut ”[suhtautumasta] kevytmielisesti pyhiin asioihin” (OL 6:12). Voimme ymmärtää, että Herra opettaa meitä ”rivin rivin päälle, opetuksen opetuksen päälle” (2. Nefi 28:30) ja antaa meille vain sen, mitä olemme valmistautuneet sillä hetkellä ottamaan vastaan. Herra kutsuu kaikkia tulemaan Hänen huoneeseensa, mutta toiveena on, että ne, jotka ottavat vastaan tämän pyhän lahjan ja vastuun, ovat valmistautuneita.

Ennen kuin menemme temppeliin ensimmäistä kertaa, on monia asioita, mukaan lukien temppeliliitot, joista voimme ja joista pitääkin puhua. Mutta on joitakin toimituksiin liittyviä yksityiskohtia, joista keskustelemme vain temppelissä. Temppelitoimitukset ja -seremoniat ovat henkilökohtaisia ja pyhiä, ja se, mikä tekee niistä erityisiä, liittyy osaltaan siihen, kuinka kunnioittavia, pidättyväisiä ja varovaisia me olemme keskustellessamme niistä.

”Jos luemme pyhiä kirjoituksia tarkkaan, huomaamme, että Herra ei sanonut kaikkea kaikille. Ihmisten oli täytettävä tietyt vaatimukset, ennen kuin he saivat pyhää tietoa. Temppeliseremoniat kuuluvat tähän luokkaan.

Temppelitoimituksista ei puhuta temppelin ulkopuolella. Tarkoitus ei ole silti koskaan ollut, että tieto näistä temppeliseremonioista olisi vain harvoilla ja valituilla, jotka velvoitettaisiin huolehtimaan, etteivät muut saa koskaan niistä tietää. Oikeastaan asia on aivan päinvastoin. Me kehotamme hartaasti jokaista sielua olemaan kelvollinen ja valmistautumaan temppeliin.”4

– Presidentti Boyd K. Packer (1924–2015), kahdentoista apostolin koorumin presidentti

Miksi endaumenttini saaminen on niin tärkeää?

Temppelitoimitukset ja -liitot ovat niin tärkeitä siksi, että ne johtavat suurimpiin siunauksiin, mitä taivaallisen Isän lapset voivat saada nyt ja iankaikkisesti. Vanhin Robert D. Hales (1932–2017) kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Temppelin ensisijainen tarkoitus on suoda toimitukset, jotka ovat välttämättömiä saadaksemme korotuksen selestisessä valtakunnassa.”5 Temppeliendaumentti auttaa meitä Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta tulemaan kelvollisiksi iankaikkiseen elämään. Mutta se auttaa meitä myös päivittäisessä elämässämme. Endaumentin liitot ja toimitukset siunaavat meitä juuri nyt voimalla, suojalla ja tarkoituksella sekä auttavat meitä tulemaan sellaisiksi kuin Jumala haluaa meidän tulevan.

Nykyiset profeetat ovat muistuttaneet meille, että me saamme nuo siunaukset temppelin välityksellä. Presidentti Boyd K. Packer on sanonut: ”Työmme temppelissä antaa meille kilven ja suojan sekä yksilöinä että kansana.”6

Mitä voin tehdä ymmärtääkseni paremmin temppeliendaumentin ja -liitot, jotka solmin siellä?

Keskity omassa henkilökohtaisessa tutkimisessasi temppelin opetuksiin ja liittoihin. Etsi pyhistä kirjoituksista, yleiskonferenssipuheista ja muusta kirkon aineistosta viittauksia endaumentin periaatteisiin ja liittoihin. Näiden totuuksien tarkasteleminen henkilökohtaisessa tutkimisessasi auttaa sinua saamaan lisää ymmärrystä temppelitoimituksista ja -liitoista. Kun esimerkiksi tutkit siveyden lakia, niin kuinka Joosefin nuhteettomuus Potifarin vaimon kiusatessa häntä voi olla siunauksena omalle sitoumuksellesi noudattaa tätä lakia? (Ks. 1. Moos. 39.) Kuinka Nefin sitoutuminen Jumalan käskyjen noudattamiseen soveltuu siihen, millä tavoin sinä suhtaudut palvelemiseen kirkon tehtävässäsi? (Ks. 1. Nefi 3:7.)

Palaa temppeliin niin usein kuin henkilökohtaiset olosuhteesi sallivat.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Valmistautukaa temppelin siunauksiin”, Liahona, lokakuu 2010, s. 42, 45.

  2. Russell M. Nelson, ”Henkilökohtainen valmistautuminen temppelisiunauksiin”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 38.

  3. ”About the Temple Endowment”, temples.lds.org.

  4. Ks. Boyd K. Packer, ”Pyhä temppeli”, Valkeus, kesäkuu 1992, s. 17.

  5. Robert D. Hales, ”Temppelin siunauksia”, Liahona, lokakuu 2009, s. 14.

  6. Boyd K. Packer, ”Pyhä temppeli”, Liahona, lokakuu 2010, s. 35.