2021
Naisten keskeinen rooli
Maaliskuu 2021


Naisten keskeinen rooli

Puheesta ”Women of Dedication, Faith, Determination, and Action”, joka pidettiin Brigham Youngin yliopiston naisten konferenssissa 1. toukokuuta 2015.

Jumalan valtakunnan työ ei voi täyttää todellista päämääräänsä ilman että se vierii eteenpäin käsi kädessä kirkon uskollisten, suurenmoisten sisarten kanssa.

Kuva
photos of women in various settings

Naisilla on huomattava vaikutus. Kukaan muu ei voi viedä evankeliumin valtakuntaa eteenpäin ja tehdä maailmasta parempaa paikkaa aivan heidän laillaan.

Kun te sisaret liitytte yhteen muiden liittoja solmineiden naisten kanssa ykseydessä ja sopusoinnussa, teidän hyvää aikaansaavalle vaikutuksellenne ei ole mitään rajoja. Olen omin silmin nähnyt teidän merkittävän ja iankaikkisen vaikutuksenne niin yksilöiden elämässä kuin perheissä, ja olen nähnyt sen lukemattomissa kulttuureissa ja maissa eri puolilla maailmaa.

Olen nähnyt, mitä te voitte saavuttaa seurakunnissa, vaarnoissa, lähetyskentillä, temppeleissä ja kirkon ylimmissä tehtävissä. Teidän panoksenne – pienissä ja isoissa liikeyrityksissä ja hyväntekeväisyysjärjestöissä sekä kansalaisjärjestöissä, opetusalalla, terveydenhuollossa ja urheilujärjestöissä – on mittaamatonta.

Naiset neuvostojen jäseninä

Vuosia olen puhunut neuvostojen voimasta, kun niihin osallistuu uskollisia naisia. Teidän oivalluksenne ja neuvonne ovat ehdottoman välttämättömiä. Nykyään Herra on siunannut kirkkoa ja maailmaa runsaasti sen ansiosta, että aiempaa useammat sisarlähetyssaarnaajat palvelevat uskollisesti lähetyskentillä johtotehtävissä ja osallistuvat lähetyskenttien johtohenkilöiden neuvostoihin. Entistä useammat saavat oman endaumenttinsa aikaisemmin, ja siten he kasvattavat kirkossa palvelevien temppeliliittoja tehneiden naisten määrää. Johtotehtävissä toimivat sisaret ylimmissä johtokunnissa pitävät rukouksia ja puheita yleiskonferenssissa.

Naiset pyhissä kirjoituksissa

Jotkut naiset toivovat, että he löytäisivät pyhistä kirjoituksista ja kirkon historiasta enemmän kertomuksia naisista. Meidän pitää omaksua taito huomata heidän vaikutuksensa, kuten eräs nuori sisar huomasi. Hän sanoi: ”Mormonilla on ollut varmaan mahtava vaimo, kun hän on kasvattanut Moronin kaltaisen suurenmoisen pojan!”

Jos katsoo tarkasti ja oikeassa hengessä, kaikkialta pyhistä kirjoituksista voi löytää samanlaisia vaikuttavan hoivaamisen ilmenemisiä.

Kirkko on nyt jo useita vuosia kiinnittänyt huomiota uskollisiin sisariin kirkossa ja heidän panokseensa. Esimerkiksi kehotan teitä tarkastelemaan aihetta ”Women of Conviction” [Vakaumuksen naisia] sivustolla history.churchofjesuschrist.org.

Pioneerisisarten rooli oli merkittävä. Kirjoittaessaan pioneereista eräs kirjailija, joka ei ollut myöhempien aikojen pyhä, esitti: ”Heidän naisensa olivat uskomattomia.”1

Kun etsimme ja löydämme naisia pyhistä kirjoituksistamme ja historiastamme, ymmärrämme paremmin sen voiman ja vaikutuksen, joka naisilla on perheessämme, yhteiskunnassamme, kirkossa ja maailmassa.

Tasapainoilua vaihtoehtojen välillä

Kuva
eye doctor examining a woman’s eyes

Minun elinaikanani olemme nähneet, miten lukuisia naisia on nimitetty ja valittu julkisiin virkoihin, täyttämään paikkoja suurten yritysten ja organisaatioiden toimitusjohtajina ja yhä enemmän hyväksytty opiskelemaan arvostetuissa kauppakorkeakouluissa sekä yliopistojen oikeustieteellisissä ja lääketieteellisissä tiedekunnissa.

Joseph Smith sanoi Apuyhdistykselle vuonna 1842: ”Nyt minä annan teille valtuutuksen Jumalan nimessä, ja tämä yhdistys on iloitseva, ja tietoa ja älyä vuodatetaan tästä hetkestä lähtien. Tämä merkitsee parempien päivien koittoa [naisille].”2

Näemme tämän profeetallisen näkemyksen täyttyvän, kun naisille avautuu uusia mahdollisuuksia ja edistysaskelia ennennäkemättömin tavoin. Kaiken tasapainottaminen kaikkien saatavana olevien vaihtoehtojen välillä voi olla haasteellista. Loppujen lopuksi useimpien meistä täytyy valita kilpailevien vaihtoehtojen välillä.

Tietenkin meillä on noudatettavana jumalallinen malli, kuten se on esitetty asiakirjassa ”Perhe – julistus maailmalle”, mutta tiedämme, että kuolevaisuus voi olla monimutkainen. Monet naiset ovat naimattomia pitkiä ajanjaksoja. Jotkut naiset ovat naimisissa. Jotkut jäävät leskeksi puolison kuollessa, tai he eroavat. Ja jotkut naiset eivät koskaan solmi avioliittoa.

Jos me kuitenkin olemme uskollisia ja kestämme loppuun asti, niin mitään vanhurskasta halua ei kielletä meiltä vaan lopulta me saamme kaikki siunaukset. Teidän jokaisen täytyy tulla tietämään, mitä Herra haluaa teiltä, ottaen huomioon edessänne olevat vaihtoehdot.

Kun tiedätte Herran tahdon, voitte kulkea eteenpäin uskossa ja täyttää henkilökohtaisen tarkoituksenne.

Siunauksia varattuna

Jos kirkon jäsenet, jotka palvelevat temppelissä, ovat herkkiä Hengen johdatukselle, he tulevat tietämään, että Herralla on suurenmoisia siunauksia varattuna uskollisille tyttärilleen ja pojilleen iankaikkisuudessa.

Entä mitä nuo siunaukset ovat? Tämä aiheeseen soveltuva näkemys presidentti Dallin H. Oaksilta, ensimmäiseltä neuvonantajalta ensimmäisessä presidenttikunnassa, selittää niitä: ”Kuolevaisen elämän tarkoituksena ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon tehtävänä on valmistaa Jumalan poikia ja tyttäriä heidän päämääräänsä – tulemaan taivaallisten vanhempiemme kaltaisiksi.”3

Evankeliumin kertomus on kertomus perheestä – ei mitään sen enempää eikä vähempää. Se alkaa taivaallisista vanhemmista, ja se päättyy lapsiin, jotka kulkevat läpi kuolevaisuuden toisinaan riemastuttavien, toisinaan musertavien haasteiden takaisin taivaalliseen kotiinsa saatuaan kaikki välttämättömät iankaikkisen korotuksen toimitukset.

Se on elämämme kertomus. Jumala on antanut meille elämämme rungon, mutta Hän antaa meidän täydentää sen yksityiskohdilla valintojemme ja uskollisuutemme kautta. Tavattoman onnellinen loppu on varattuna kaikille, jotka haluavat sitä. Mutta ennen kuin voimme vaatia sitä itsellemme, meidän on oltava enemmän kuin pelkästään Hänen lapsiaan – meistä on tultava Hänen opetuslapsiaan.

Naiset Kristuksen opetuslapsina

Elämä on täynnä häiriötekijöitä, jotka voivat johtaa meidät pois kirkon ydinopetuksista – varsinkin Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Profeetta Joseph Smith sanoi: ”Uskontomme perusperiaatteet ovat apostolien ja profeettojen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä ja astui taivaaseen. Kaikki muu uskontoomme liittyvä on vain tämän lisänä.”4

Jeesuksen Kristuksen sovitus on sanomamme ydin! Se on ydinarvomme. Se on oppimme keskipiste. Se on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon sydän ja sielu.

Mikäli ette ole vielä tunteneet Vapahtajan sovituksen totuutta ja voimaa elämässänne, kehotan teitä kiinnittämään huomionne uudelleen palautuksen keskeiseen sanomaan – sanomaan, joka julistaa, että meidät voidaan ”[tehdä] täydellisiksi Jeesuksen, uuden liiton välimiehen kautta, joka sai aikaan tämän täydellisen sovituksen vuodattamalla oman verensä” (OL 76:69).

Sisaret, pyydän teitä tekemään kaiken tarvittavan pysyäksenne keskittyneinä palautuksen yksinkertaiseen ja keskeiseen sanomaan. Hyväksykää se. Ymmärtäkää se. Tarttukaa siihen. Rakastakaa sitä. Kertokaa siitä muille. Puolustakaa sitä.

Naiset, joilla on liiton voima

Kuva
woman in wheelchair teaching a class

Pyydän teitä tekemään samaa, mitä profeetta Joseph Smith pyysi Apuyhdistyksen sisaria tekemään. ”Apuyhdistyksen tarkoituksena ei ole vain köyhien auttaminen vaan sielujen pelastaminen”5, hän sanoi.

”Jokaisella tämän kirkon sisarella, joka on tehnyt liittoja Herran kanssa, on jumalallinen tehtävä auttaa pelastamaan sieluja, johtaa maailman naisia, vahvistaa Siionin koteja ja rakentaa Jumalan valtakuntaa.”6 Auttakaa meitä viemään kirkkoa eteenpäin auttamalla synnyttämään entistä suurempaa uskoa yksittäisten jäsentemme elämässä.

Vanhurskailla ja uskollisilla naisilla on aina ollut keskeinen rooli sielujen pelastamisessa ja Jumalan valtakunnan puolustamisessa. Teillä tämän viimeisen taloudenhoitokauden naisilla on kuitenkin erityisen tärkeitä tehtäviä ja vastuita täytettävänä. Te olette naisia, joilla on päättäväisyyttä, uskoa ja omistautumista, ja te toimitte.

Kuten uskolliset sisaret aiemmin, teidän on opittava käyttämään pappeuden valtuutta, joka teille on suotu, saadaksenne jokaisen iankaikkisen siunauksen, joka tulee olemaan teidän.

Pyydän taivaallista Isäämme siunaamaan teitä niin, että saatte rauhan ja tyynen varmuuden siitä, että se, mitä te kirkossa teette, on keskeistä tämän maailman kasvulle ja valmistamiselle sitä päivää varten, kun Herra ja Vapahtaja on sanova: ”Tämä riittää”, ja on tuleva hallitsemaan ja vallitsemaan.

Jumalan valtakunnan työ on vierivä eteenpäin, mutta se ei voi täyttää todellista päämääräänsä vierimättä eteenpäin käsi kädessä teidän, kirkon uskollisten, suurenmoisten sisarten kanssa.

Viitteet

  1. Wallace Stegner, The Gathering of Zion: The Story of the Mormon Trail, 1964, s. 13.

  2. Joseph Smith, julkaisussa Tyttäriä minun valtakunnassani – Apuyhdistyksen historiaa ja työtä, 2011, s. 15.

  3. Ks. Dallin H. Oaks, ”Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys”, Valkeus, maaliskuu 1996, s. 15.

  4. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 51.

  5. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 473.

  6. M. Russell Ballard, ”Vanhurskaita naisia”, Liahona, joulukuu 2002, s. 39.