Liahona
Den varige gleden ved å etterleve evangeliet
Februar 2024


“Den varige gleden ved å etterleve evangeliet”, Liahona, februar 2024.

Den varige gleden ved å etterleve evangeliet

Varig glede kommer av å holde fast ved Jesu Kristi evangelium, og hjelpe andre til å gjøre det samme.

Bilde
Adam og Eva med Edens hage i bakgrunnen

The Garden of Eden [Edens hage], av Grant Romney Clawson; Leaving the Garden of Eden [Ut fra Edens hage], av Joseph Brickey

Et presist uttrykk for hensikten med livet vårt finnes i Lehis profetiske læresetninger om menneskelivets begynnelse på jorden. I Edens hage levde Adam og Eva i en tilstand av uskyld. Hvis de hadde forblitt i denne tilstanden, ville de ha vært “uten glede, for de kjente ikke elendighet, uten å gjøre godt, for de kjente ikke synd” (2 Nephi 2:23). Lehi forklarte: “Adam falt for at mennesket kunne bli til, og mennesket er til for å kunne ha glede” (2 Nephi 2:25, se også Moses 5:10–11).

Når vi vokser opp i en fallen verden, lærer vi forskjellen mellom godt og ondt gjennom det vi blir lært, og av det vi opplever. Vi “må smake det bitre, så [vi] kan vite å verdsette det gode” (Moses 6:55). Glede kommer når vi forkaster det bitre og i økende grad verdsetter og holder fast ved det gode.

Finn glede

På grunn av sin fullkomne kjærlighet, er vår himmelske Fader ivrig etter å dele sin fullkomne glede med oss, både nå og i evigheten. Dette har vært hans motivasjon i alt han gjør, helt fra begynnelsen – herunder hans strålende plan for lykke og hans Enbårne Sønns offer for å forløse oss.

Gud prøver ikke å prakke på oss glede eller lykke, men han lærer oss hvordan vi kan finne den. Han forteller oss også hvor vi ikke kan finne glede – “ugudelighet [er ikke og] har aldri vært lykke” (Alma 41:10). Det er gjennom hans bud at vår himmelske Fader åpenbarer veien til glede for oss.

President Russell M. Nelson uttrykte det på denne måten:

“Her er den store sannhet: Selv om verden insisterer på at makt, eiendeler, popularitet og kjødets lyster bringer lykke, gjør de ikke det! Det kan de ikke! Det de produserer er ingenting annet enn en hul erstatning for “hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger’ [Mosiah 2:41].

“Sannheten er at det er mye mer utmattende å søke lykke der dere aldri kan finne den! Men når dere setter dere i åk med Jesus Kristus og gjør det åndelige arbeidet som kreves for å overvinne verden, har han, og han alene, kraft til å løfte dere over denne verdens tiltrekning.”1

Vi finner altså varig glede ved å holde Guds bud, og Guds bud finner vi i Jesu Kristi evangelium. Men det er vårt valg. Hvis vi i vår svakhet ikke klarer å holde budene en periode, kan vi fortsatt snu, forkaste det bitre og igjen søke det gode. Guds kjærlighet unnskylder ikke synd – det ville være barmhjertighet uten rettferdighet – men Jesus Kristus tilbyr forløsning fra synd:

“Amulek … sa … at Herren visselig skulle komme og forløse sitt folk, men at han ikke skulle komme og forløse dem i deres synder, men for å forløse dem fra deres synder.”

Og Faderen har gitt ham makt til å forløse dem fra deres synder på betingelse av omvendelse, derfor har han sendt sine engler for å forkynne budskapet om de betingelser for omvendelse som bringer mennesker til Forløserens kraft så deres sjeler kan bli frelst” (Helaman 5:10–11; uthevelse tilføyd).

Jesus sa:

“Hvis dere holder mine bud, da blir dere i min kjærlighet, likesom jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet.

Dette har jeg talt til dere for at min glede kan være i dere, og deres glede bli fullkommen” (Johannes 15:10–11).

Det var dette Lehi følte i drømmen, da han spiste av frukten av livets tre, som symboliserer Guds kjærlighet. Han sa: “Da jeg spiste av frukten, fylte den min sjel med overmåte stor glede” (1 Nephi 8:12, se også 11:21–23).

Lehi åpenbarte også en annen måte vi kan bringe glede inn i våre liv på da han sa: “Derfor begynte jeg å ønske at min familie også skulle spise av [frukten]” (1 Nephi 8:12).

Bilde
en hånd som gir frukt videre til en annen hånd, med et tre i bakgrunnen

I bakgrunnen: Tree of Life [Livets tre], av Kazuto Uota.

Hjelp andre til å finne glede

I likhet med kong Benjamins folk blir vi “fylt med glede” når vi får syndsforlatelse og opplever “fred i samvittigheten” (Mosiah 4:3). Vi føler det igjen når vi vender oss utover og prøver å hjelpe familiemedlemmer og andre til å motta den samme glede og fred.

Som ung mann søkte Alma lykke i alt som var i opposisjon til Jesu Kristi evangelium. Etter å ha blitt irettesatt av en engel, kom han langt på vei fra “det bitre” til “det gode” gjennom omvendelse “nesten til døde” (Mosiah 27:28) og Frelserens rike nåde. Mange år senere erklærte Alma henrykt til sin sønn Helaman:

“Hvilken glede og hvilket strålende lys jeg så! Ja, min sjel ble fylt med glede, like stor som min smerte hadde vært! …

Ja, og fra denne tid og frem til i dag har jeg arbeidet uten opphør så jeg kunne bringe sjeler til omvendelse, så jeg kunne la dem få smake denne overmåte store glede som jeg smakte …

Ja, og se nå, min sønn, Herren gir meg overmåte stor glede over frukten av mitt arbeide.

For på grunn av ordet [Jesu Kristi evangelium] som han har gitt til meg, er mange blitt født av Gud og har smakt det samme som jeg har smakt” (Alma 36:20, 24–26).

Ved en annen anledning vitnet Alma:

“Dette er min fryd at jeg kanskje kan være et redskap i Guds hånd til å bringe en eller annen sjel til omvendelse, og dette er mine glede.

Og se, når jeg ser at mange av mine brødre angrer oppriktig og kommer til Herren sin Gud, da fylles min sjel med glede” (Alma 29:9–10).

Alma fortsatte med å erklære den overveldende gleden han følte da andre lyktes med å bringe sjeler til Kristus:

“Men jeg gleder meg ikke bare over min egen fremgang, men min glede er mer fullkommen på grunn av mine brødres [Mosiahs sønner] fremgang, de som har vært oppe i Nephis land.

Se, de har arbeidet overmåte hårdt og har frembragt mye frukt, og hvor stor skal ikke deres belønning være!

Når jeg tenker på disse mine brødres fremgang, blir jeg henrykket i Ånden som om den var ute av legemet, så stor er min glede” (Alma 29:14–16).

Vi kan finne den samme gleden når vi viser kjærlighet til andre med “Kristi rene kjærlighet” (Moroni 7:47, se også vers 48), deler gjenopprettet sannhet med dem og innbyr dem til å samles med paktens folk.

Bilde
Frelseren i Getsemane

O My Father [O min Fader], av Simon Dewey

Glede midt i prøvelser

Vi skulle ikke være redde for at de prøvelser og utfordringer vi uunngåelig vil møte i livet på jorden vil forstyrre eller ødelegge vår glede. Almas uselviske tjeneste for andre kostet ham dyrt. Han opplevde lidelse gjennom fengselsopphold og lengre perioder med sult og tørst, og han ble slått, truet på livet og gjentatte ganger latterliggjort og avvist. Likevel ble alt dette “oppslukt i gleden over Kristus” (Alma 31:38). Kanskje Almas lidelse forsterket gleden som fulgte.

President Nelson minner oss om at glede spilte en rolle i Frelserens lidelse – “for å oppnå den glede som ventet ham, led [han] tålmodig korset” (Hebreerne 12:2).

“Tenk på det! For at han skulle tåle den mest uutholdelige opplevelsen som noensinne er utholdt på jorden, fokuserte vår Frelser på glede!

Og hvilken glede var det som ventet ham? Den innbefattet ganske sikkert gleden ved å rense, helbrede og styrke oss, gleden ved å betale for alle deres synder som ville omvende seg, gleden ved å gjøre det mulig for dere og meg å vende hjem – rene og verdige – for å bo sammen med våre himmelske foreldre og vår familie.

Hvis vi fokuserer på den glede som vil komme til oss, eller til dem vi er glad i, hva kan vi tåle som for tiden synes overveldende, smertefullt, skremmende, urettferdig eller rett og slett umulig?”2

Varig glede kommer av å holde fast ved Jesu Kristi evangelium og hjelpe andre til å gjøre det samme. Varig glede kommer når vi underkaster oss Guds kjærlighet, adlyder hans bud og mottar Frelserens nåde. På evangeliets sti er det glede både underveis og når man kommer frem. Jesu Kristi evangelium er veien til daglig glede.