Liahona
Din overlevelsesveiledning for unge voksne: Oppbyggende sitater fra våre ledere for når du trenger dem mest
Februar 2024


Bare digitalt: Unge voksne

Din overlevelsesveiledning for unge voksne: Oppbyggende sitater fra våre ledere for når du trenger dem mest

Noen ganger trenger vi trøstende sannheter når livet er vanskelig.

Bilde
ung mann med hodetelefoner som ser på solnedgangen

Ung voksen alder kan være en fantastisk tid full av nye opplevelser og spennende muligheter. Men den kan også være vanskelig. Noen ganger kan fremtiden se dyster ut mens vi venter på lovede velsignelser eller når livet ikke viser seg slik vi forestilte oss at det ville bli.

I disse øyeblikkene kan vi se hen til våre profeter, apostler og andre ledere i Kirkens inspirerte ord. De er fullt klar over hvor vanvittig denne tiden i livet kan være, og har delt livsendrende råd spesielt til oss.

Her er noen av deres oppmuntrende budskap gitt spesielt til unge voksne for å hjelpe oss alle på livets reise:

Når du er bekymret for fremtiden

“På en måte er det de små og enkle ofrene prikkene i dagliglivet deres som vil utgjøre maleriet som vil bli mesterverket av deres liv. Dere ser kanskje ikke hvordan prikkene henger sammen nå, og dere trenger ikke gjøre det ennå. Ha ganske enkelt … nok tro for det øyeblikket du lever i nå. Ha tillit til Gud, og ‘ut av små ting [vil komme] det som er stort’ [Lære og pakter 64:33] …

Fordi Gud har gitt dere frihet til å velge, er det mange retninger dere kan gå i som vil føre til et meningsfullt liv. Jordelivet er en fortelling der vi ikke kjenner slutten, en velg-din-egen-oppdagelsesreise-fortelling. Dere har bud, dere har pakter, dere har inspirerte profetiske råd og dere har Den hellige ånds gave. Det er mer enn nok til å lede dere til jordisk glede og evige lykke.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum, “Jordelivets oppdagelsesreise” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 14. jan. 2018), Evangeliebibliotek.

Når du ikke føler deg god nok

“Kanskje vi alle ser på oss selv som litt mindre enn vi er. Uverdig. Talentløs. Ikke spesiell. Mangler hjertet, sinnet, ressursene, utstrålingen eller fysikken til å kunne være til noe særlig nytte Gud.

Du sier at du ikke er fullkommen? Du er ikke god nok? Velkommen i klubben!

Du er kanskje akkurat den personen Gud leter etter.

Gud trenger ikke at du er eksepsjonell, langt mindre fullkommen.

Han vil ta dine talenter og evner og mangfoldiggjøre dem – selv om de kan virke like små som noen brød og fisker. Hvis du stoler på ham og er trofast, vil han foredle dine ord og handlinger og bruke dem til å velsigne og yte tjeneste til store skarer!”

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum 15. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Når du føler deg overveldet av verden

“Kjære unge venner, husk: Dere har – i likhet med Ester – blitt født for en tid som denne. Ikke frykt, og ikke mist motet. Gud vil alltid være med dere på reisen. Bare sørg for å ta ham og hans ord med dere, og husk alltid å be om å høre hans røst i Skriftene.”

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum, Facebook, 9. mars 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Når du føler deg knust

“Når tillit misbrukes, drømmer splintres, hjerter knuses og knuses igjen, når vi ønsker rettferdighet og trenger nåde, når vi knytter nevene og tårene renner, når vi trenger å vite hva vi må holde fast i og hva vi må slippe taket i, kan vi alltid minnes Ham. Livet er ikke så grusomt som det kan virke noen ganger. Hans ubegrensede medlidenhet kan hjelpe oss finne vår vei, vår sannhet, og vårt liv [se Johannes 14:6].”

Eldste Gerrit W. Gong i De tolv apostlers quorum, “Alltid minnes Ham”, Liahona, mai 2016, 109.

Når du føler deg ensom

“Når vi oppdager Gud, vil noen ganger uventede bønnesvar føre oss bort fra gaten, bringe oss til samfunnet, jage mørket fra vår sjel og veilede oss til å finne åndelig tilflukt og tilhørighet til hans pakter og vedvarende kjærlighet.”

Eldste Gerrit W. Gong i De tolv apostlers quorum, “Alle nasjoner, slekter og tungemål”, Liahona, nov. 2020, 41.

Når du føler deg skyldig

“Mine kjære unge venner, det finnes alltid en vei tilbake. Jesus Kristus (og hans evangelium) er veien. Du har ikke begått noen synd som er så alvorlig at du er utenfor rekkevidden av Frelserens kjærlighet og sonende nåde. Når du gjør noe for å omvende deg og følge Guds lover, vil du begynne å føle hvor mye vår himmelske Fader og hans elskede Sønn ønsker at du skal komme hjem til dem! De vil at du skal være lykkelig. De vil gjøre hva som helst i sin makt som ikke bryter din handlefrihet eller deres lover for å hjelpe deg å komme tilbake.”

President Russell M. Nelson, “The Love and Laws of God” (Andakt ved Brigham Young University, 17. sept. 2019), 3, speeches.byu.edu.

Når du trenger håp

“Dere vil … høre oss erklære som Moroni at håp er avgjørende hvis vi skal ‘få en arv på det sted som [Gud] har beredt [for oss]’ [Ether 12:32]. Vi ønsker at dere skal gjøre krav på denne arven som sønner og døtre av en konge. For å gjøre det, må vi innse at håp ikke bare er budskapet og levemåten til dem som er naturlig optimistiske, det er privilegiet til enhver som tror.”

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum, “En fremtid fylt med håp” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2023), Evangeliebibliotek.

Når du føler deg utslitt

“Etter at dere har sett innover, ber jeg dere om å se oppover. Øynene som ser ned på deres, vil være deres kjærlige himmeleske Faders øyne, som kan, og vil, skjenke dere alt det dere håper på i rettferdighet. Dere kan ikke få disse velsignelsene ved å jage etter dem. Vær så snill å slutte å løpe til dere blir utmattet. Vær stille, vær rolige. Forenkle. Vær saktmodige og ydmyke av hjertet, og be. Jeg vitner for dere at mirakler vil komme når vi er stille, roer oss ned og kneler ned. Alt som Faderen har, kan en dag bli deres [se Lære og pakter 84:33–38].”

Søster Patricia T. Holland: “En fremtid fylt med håp” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2023), Evangeliebibliotek.

Når du trenger forsikring

“Gud vet alt og ser alt. I all evighet vil ingen noensinne kjenne deg eller bry seg mer om deg enn han gjør. Ingen vil noensinne være nærmere deg enn han er. Du kan utøse ditt hjerte til ham og stole på at han sender Den hellige ånd og engler for å ta vare på deg. Han viste sin største kjærlighet da han sendte sin Enbårne Sønn for å dø for deg – for å være din Frelser og din Forløser!”

President Russell M. Nelson, “Valg for evigheten” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 15. mai 2022), Evangeliebibliotek.