Liahona
Hvorfor det er viktig å huske hvem du er
Februar 2024


“Hvorfor det er viktig å huske hvem du er”, Liahona, feb. 2024.

Unge voksne

Hvorfor det er viktig å huske hvem du er

Du ble sendt hit, akkurat nå, for å bidra til å forberede verden på Herrens strålende tilbakekomst.

Bilde
forskjellige unge menn og kvinner

Herrens profet, president Russell M. Nelson, har sagt noen spennende ting om fremtiden. Tenk over denne dristige profetiske uttalelsen:

“Mine kjære brødre og søstre, det ligger så mange fantastiske ting foran oss. I tiden fremover vil vi se de største tilkjennegivelser av Frelserens kraft som verden noensinne har sett. Fra nå av og til han vender tilbake ‘med kraft og stor herlighet’ [Joseph Smith – Matteus 1:36], vil han skjenke utallige privilegier, velsignelser og mirakler til de trofaste.”1

Jeg følger spesielt godt med når president Nelson sier slike ting. Når jeg tenker på det som foregår i verden i dag, vender tankene mine seg til dere som Kirkens nåværende og fremtidige ledere. Dere vil sitte på første rad ved mange av Herrens store tilkjennegivelser av kraft. Jeg tror faktisk at dere vil være mer enn vitner – dere vil være deltagere. Herren vil bruke dere som sine redskaper til å få siste dagers-mirakler til å skje.

Herren stoler på deg

Hvorfor tror du det? På grunn av det president Nelson har sagt om dere. Da han snakket spesifikt til unge voksne, erklærte han: “Dere er ‘en utvalgt generasjon’ (1 Peter 2:9), forutordinert av Gud til å utføre et bemerkelsesverdig arbeid – for å bidra til å forberede denne verdens innbyggere til Herrens annet komme!”2

Du er en av de “edle og store” (Abraham 3:22). Herren stoler på deg, og han vet at du er i stand til å utrette store ting med de sterke sidene og gavene han ga deg.

Når forventningene er høye, er det naturlig å bekymre seg for at vi ikke vil være gode nok. “Hva om jeg roter det til og svikter Herren?” Frykten for å mislykkes kan være lammende. Men jeg vet at du kan lykkes, av to grunner: (1) det jeg vet om deg og (2) det jeg vet om Frelseren Jesus Kristus.

Husk hvem du er

Satan gjør alt han kan for å forvirre og villede deg om hvem du egentlig er. Det er slik han planlegger å hindre deg i å ha en spennende fremtid. For å motvirke dette har president Nelson undervist oss tydelig om vår sanne identitet. “Først og fremst er du et Guds barn”, sa han. For det annet, som medlem av Kirken er du et paktens barn. Og for det tredje er du en Jesu Kristi disippel.”3

Hvorfor har dette betydning? Tenk over hva det egentlig vil si å være et Guds barn. Det betyr at du har guddommelighet i deg. Det betyr at du har evig verdi – egenverdi, uavhengig av verdslige omstendigheter. Potensialet ditt er ubegrenset!

I tillegg er du et paktens barn. Det gir deg et spesielt bånd til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.4 Akkurat slik ekteskapet binder et par sammen og betegner et mer forpliktende forhold enn bare stevnemøter, løfter paktene forholdet ditt til Gud til et høyere nivå av engasjement og kraft.

Dessuten er du en Jesu Kristi disippel. Det betyr at du prøver å elske slik han elsker, tilgi slik han tilgir, og stå for sannheten slik han gjorde gjennom hele sitt jordiske liv.

Hvis du ser et Guds barn, et paktens barn og en Jesu Kristi disippel når du ser deg i speilet, er jeg sikker på at du kan innfri Herrens høye forventninger til deg, akkurat som andre har gjort før deg.

Ester forsto sin sanne identitet da hun kjempet mot frykten, reddet folket sitt og bragte ære til Gud. I likhet med Ester ble du forberedt “for en tid som denne” (Ester 4:14).

Jeremia trodde ikke han var god nok til kallet Gud hadde for ham. Herren minnet Jeremia om sin evige identitet: “Før jeg dannet deg … [satte jeg] deg til en profet for folkene” (Jeremia 1:5). Han lovet også å legge sine ord i Jeremias munn (se Jeremia 1:9). Lignende velsignelser kan bli dine når du husker hvem du egentlig er, og hvorfor du er her.

Husk hvem han er

Og likevel, selv når du prøver å se deg selv slik Herren ser deg, vil du noen ganger føle deg nedslått av dine egne svakheter. Det skjer med oss alle. Det skjedde til og med Nephi – den samme som tappert forlot Jerusalem, fikk tak i messingplatene, reddet familien sin fra å sulte i villmarken, bygget et skip, krysset havet og etablerte et nytt liv i et ukjent land. Etter alt dette, i et øyeblikk av selvransakelse, ropte Nephi:

“Hvilket elendig menneske jeg er! Ja, mitt hjerte sørger på grunn av mitt kjød, min sjel gremmes på grunn av mine misgjerninger” (2 Nephi 4:17).

Men så, i et betydelig vendepunkt, sa han: “Likevel vet jeg hvem jeg har satt min lit til. Min Gud har vært min støtte” (2 Nephi 4:19–20). Nephi visste at Herren, som hadde vært hans styrke hele veien, ville fortsette å styrke ham. Han erklærte: “Våkn opp, min sjel! Synk ikke lenger sammen i synd.” (2 Nephi 4:28) og “Fryd deg, mitt hjerte …; ja, min sjel vil fryde seg i deg, min Gud, og min frelses klippe” (2 Nephi 4:30).

Når du tviler på deg selv, kan du si som Nephi: “O Herre, jeg har satt min lit til deg, og jeg vil stole på deg for evig” (2 Nephi 4:34). Husk disse ordene fra Herren når du er redd eller føler deg motløs: “Frykt ikke, lille hjord, gjør godt, la jord og helvete forene seg mot dere, for hvis dere er bygget på min klippe, kan de ikke få overhånd” (Lære og pakter 6:34). Du kan være sterk, fordi han er sterk.

Bilde
fremstilling av Jesus Kristus fra Kirkens video

Du kan klare dette med hans styrke!

Til tider vil du bli satt på prøve for å se hvor godt du har bygget livet ditt på Jesu Kristi grunnvoll. I slike stunder, “når [djevelen] sender ut sine mektige vinder … [og] all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere”, er det ikke bare styrken på huset som betyr noe. Det er styrken på husets tilknytning til “en sikker grunnvoll”, “vår Forløsers klippe som er Kristus” (Helaman 5:12).

Jeg vitner om at du er ment å ha en nøkkelrolle i å forberede verden på Frelserens annet komme. Fantastiske, mirakuløse ting må skje mellom nå og da. Hjerter vil forandre seg, vantroens vegger vil falle, grensen til Sions telt vil utvide seg, Guds familie vil bli samlet. Og dere vil være en del av det. Vi har alle utfordringer i denne telestiale verden, og det er grenser for hva vi kan oppnå alene. Men vi kan velge å vende tilbake til sikkerheten og freden i vår Frelsers hjord. Det er virkelig slik at “alt makter [vi] i ham som gjør [oss] sterke” (Filipperne 4:13).