Liahona
Hvor er mine lovede tiendevelsignelser?
Februar 2024


Bare digitalt

Hvor er mine lovede tiendevelsignelser?

Vår himmelske Fader gir ofte “betydelige, men udefinerbare” velsignelser istedenfor umiddelbare mirakler når vi betaler tiende.

Bilde
en ung mann legger penger i en tiendekonvolutt

Malaki profeterte at når vi gir Gud vår tiende, vil han “åpne himmelens luker … og øse ut velsignelser over [oss] i rikelig mål!” (Malaki 3:10).

Med dette løftet hører vi ofte historier om mirakuløse og umiddelbare velsignelser som ble gitt dem som overholdt befalingen om å betale sin tiende. Men hva skjer hvis vi ikke mottar lignende velsignelser i vår tid med desperat timelig nød? Å ikke se lignende velsignelser skje i vårt eget liv kan være nedslående. Vi kan til og med spørre: “Er jeg ikke velsignet?”

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum minner oss på at “himmelens luker åpner seg på mange måter. Noen er timelige, men mange er åndelige. Noen er udefinerbare og lette å overse. Stol på Herrens tidsplan. Velsignelsene kommer alltid.”1

Læresetninger fra eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum kan også hjelpe oss å forstå at velsignelsene vi mottar, kan komme på mange måter som vi kanskje ikke vurderer. Han sa: “Noen av de forskjellige velsignelsene vi mottar når vi er lydige mot [tiendeloven], er betydelige, men udefinerbare. Slike velsignelser kan bare skjelnes hvis vi er åndelig oppmerksomme og årvåkne (se 1 Korinter 2:14).”2

Å se etter og gjenkjenne de betydelige, men udefinerbare velsignelsene ved å betale full tiende kan hjelpe oss å forstå at Gud er oppmerksom på oss og velsigner oss.

Betydelige, men udefinerbare velsignelser

Guds vilje er ikke alltid den samme som vår (se Jesaja 55:8–9). På grunn av dette vil kanskje ikke Guds velsignelser alltid bli gitt oss på den måten vi ønsker eller forventer. Eldste Bednar ga for eksempel noen eksempler på uventede velsignelser som kan komme av å betale tiende: “Noen ganger kan vi be Gud om å lykkes, og han gir oss fysisk og psykisk utholdenhet. Vi kan be om velstand, og vi får utvidet perspektiv og større tålmodighet, eller vi ønsker vekst og blir velsignet med nådens gave. Han kan skjenke oss overbevisning og selvtillit når vi gjør vårt ytterste for å oppnå verdige mål. Og når vi ber om lindring fra fysiske, psykiske og åndelige vanskeligheter, kan han øke vår besluttsomhet og standhaftighet.”3

Eldste Bednar antydet også at noen ganger kan “den velsignelse vi mottar gjennom himmelens luker, … være større evne til å handle og endre våre egne omstendigheter, istedenfor å forvente at våre omstendigheter endres av noen eller noe.”4 Se for eksempel hvordan en mann og en hustru fra Argentina følte dette i sitt liv i sin historie “Hvorfor betaler du fortsatt tiende?

Guds tidsplan

Vi kan også lære å stole på at velsignelser kommer i Guds egen tid og på hans egen måte.

Eldste Michael John U. Teh i De sytti sa: “Når vi adlyder tiendeloven, …skulle vi ikke gi Herren noen tidsfrist. Det er en tendens til at noen forventer at de materielle velsignelsene skal komme på et bestemt tidspunkt som de selv velger. Det er slik de fleste mister sin tillit til hans løfter. De er trofaste i begynnelsen, men slutter så å adlyde etter en tid da deres forventninger ikke blir oppfylt. Vi må forstå at alle ting gjøres i henhold til Herrens vilje og tidsplan og ikke vår.”5

Å forstå at Guds tidsplan er forskjellig fra vår, kan hjelpe oss å forstå at bare fordi vi ikke har fått et umiddelbart mirakel, betyr det ikke at vi ikke er velsignet.

Guds visdom

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, underviste: “Noen har sagt at livet er det som skjer med oss mens vi legger andre planer. På grunn av ting vi ikke har kontroll over, kan vi ikke planlegge og tilveiebringe alt vi ønsker i vårt liv. Mange viktige ting vil skje i vårt liv som vi ikke har planlagt, og ikke alle vil være velkommen.”6

På vår jordiske reise kan selv de som er lydige mot tiendeloven, oppleve de økonomiske vanskelighetene som følger med arbeidsledighet, uventede nødssituasjoner, dårlig økonomistyring eller stillestående lønninger. Å vite at Gud har kontroll kan hjelpe oss å vokse i tro og tålmodighet når vi søker etter de betydelige og udefinerbare velsignelsene ved tiende. Det kan hende at noen av disse vanskelighetene faktisk er velsignelser som vil hjelpe oss å vokse gjennom selve prøvelsen.

Eldste Hugh B. Brown i De tolv apostlers quorum (1883–1975) delte en gang en slik lærdom han fikk da han beskar en ripsbusk på en gård i Canada.

Mens han holdt på med å rydde og reparere eiendommen sin, kom han over en ripsbusk som hadde vokst seg over to meter høy, men som ikke bar et eneste bær. Derfor skar han den drastisk ned til det bare var noen korte tåreformede stumper igjen. Synet fikk det til å se ut som om ripsbusken gråt, og eldste Brown syntes han hørte busken si:

“Hvordan kunne du gjøre dette mot meg? Jeg hadde vokst så fint. Og nå har du klippet meg ned. Jeg trodde det var du som var gartner her.”

Eldste Brown svarte: “Hør her, lille ripsbusk, jeg er gartneren her, og jeg vet hva jeg ønsker at du skal bli. Hvis jeg lar deg vokse slik du ønsker, vil du aldri bli til noe. Men en dag, når du er nedtynget av bær, vil du tenke tilbake og si: “Takk, herr Gartner, for at du klippet meg ned, for at du var glad nok i meg til å såre meg.”7

Når vi strever økonomisk og ikke ser de lovede velsignelsene ved å betale tiende, spør vi kanskje med tårer i øynene Gud på lignende måte: “Hvordan kan du gjøre dette mot meg? Jeg gjør alt du har bedt meg om. Og nå har du klippet meg ned.”

I slike tider kan vi bruke litt tid på å overveie om prøvelsene vi opplever, faktisk vil gi store velsignelser av lærdommer vi lærer på reisen. Vi kan lære å stole mer fullstendig på Gartneren og de velsignelser han har i vente for oss når vi holder oss nær ham.

Fortsatt håp og bønner

De udefinerbare, men betydelige velsignelsene Gud gir oss ved å betale tiende, kan hjelpe oss å heve oss over mange av verdens vanskeligheter. Vår kjærlige himmelske Fader vil fullkomment skreddersy disse velsignelsene for å hjelpe oss å vokse og bli ham mer lik. Når utøver tro på å gjenkjenne og akseptere alle velsignelser som blir oss til del, kan vi se oppfyllelsen av Malakis løfte.

Når tvil og fortvilelse oppstår fordi vi har økonomiske vanskeligheter, hvis vi gråtkvalt stiller spørsmål ved om vi blir velsignet, gir vi ikke opp håpet! I stedet kan vi be om å få se de udefinerbare og betydelige velsignelsene Herren har skjenket oss og ha tro på vår himmelske Faders plan for oss.

Som eldste Andersen har vitnet: “Jeg lover deg at når du stoler på Herren, vil himmelens velsignelser følge.”8

Noter

  1. Neil L. Andersen, “Tiende: Åpner himmelens luker”, Liahona, nov. 2023, 32.

  2. David A. Bednar, “Himmelens luker”, Liahona, nov. 2013, 17–18.

  3. David A. Bednar, “Himmelens luker”, 18.

  4. David A. Bednar, “Himmelens luker”, 18.

  5. Michael John U. Teh, “Prove Me Now Herewith”, Church Newsroom, 14. juni 2013, news-ph.ChurchofJesusChrist.org.

  6. Dallin H. Oaks, “Timing” (andakt ved Brigham Young University, 29. jan. 2002), 4, speeches.byu.edu.

  7. Hugh B. Brown, “God is the Gardener” (tale ved Brigham Young University 31. mai 1968), 6, speeches.byu.edu.

  8. Neil L. Andersen, “Tiende: Åpner himmelens luker”, 33.