Liahona
Välsignad av försoningen
Mars 2024


Endast digitalt: Kyrkans ledares lärdomar från sociala medier

Välsignad av Jesu Kristi försoning

Se vad profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan nyligen har undervisat om på sociala medier om Jesu Kristi försoning.

Bild
Kristus ber i Getsemane trädgård

Kristus ber i Getsemane trädgård, av Hermann Clementz

Alma 7:11–14 påminner oss om att på grund av Jesu Kristi försoning kan vi renas från våra synder när vi omvänder oss, och vi kan få styrka från Jesus Kristus som hjälper oss att uthärda våra smärtor och sjukdomar.

President Russell M. Nelson har påmint oss om att det är genom Jesus Kristus själv som den här befrielsen kommer: ”Det är doktrinärt ofullständigt”, sa han, ”att tala om Herrens försoningsoffer med ofullständiga uttryck som ’försoningen’ eller ’försoningens möjliggörande kraft’ eller ’tillämpning av försoningen’ eller ’bli stärkt av försoningen’. Sådana uttryck kan leda tron vilse om man behandlar händelsen som om den hade ett liv i sig och egna förmågor oberoende av vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Enligt Faderns stora eviga plan var det Frälsaren som led. Det var Frälsaren som krossade dödens bojor. Det var Frälsaren som betalade priset för våra synder och överträdelser och utplånar dem på villkor att vi omvänder oss. Det är Frälsaren som befriar oss från fysisk och andlig död.

Det finns inget formlöst väsen kallat ’försoningen’ som vi kan åkalla för att få tröst, helbrägdagörelse, förlåtelse eller kraft. Jesus Kristus är källan. Sådana heliga ord som försoning och uppståndelse beskriver vad Frälsaren gjorde, enligt Faderns plan, för att vi ska kunna leva med hopp här i livet och få evigt liv i den kommande världen. Frälsarens försoningsoffer – den viktigaste händelsen i mänsklighetens historia – förstås och uppskattas bäst när vi uttryckligen och tydligt kopplar den till honom.”1

Hur kan vi annars välsignas av Jesus Kristus och hans försoningsoffer? Se vad kyrkans ledare har skrivit om detta ämne på sociala medier i citaten nedan. Du kan också läsa mer i generalkonferenstal om Jesu Kristi försoning.

Vad händer om jag fortsätter att begå samma synder?

”Jag blev nyligen tillfrågad av en ung medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga om vad Frälsaren tänker om oss när vi fortsätter att begå samma synder.

Jag berättade att jag tror att Frälsaren anser att vi är precis som alla vår himmelske Faders barn, och det gör inte den kärlek han och vår himmelske Fader har för oss mindre.

Vi kan renas från våra synder genom omvändelse, och det är en glädje, inte en börda. När vi omvänder oss öppnar vår kärleksfulla Frälsare sina armar för att ta emot alla män och kvinnor för att ta del av de största välsignelserna som Gud har för sina barn.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 20 juli 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Vår natur måste förändras

”Att följa Jesus Kristus innebär att vår natur förändras genom Jesu Kristi försoning. Det är det enda sättet för oss att bygga på hans säkra grundval och stå stadigt under frestelsernas och prövningarnas stormar som väntar oss.

För att uppleva den här förändringen måste vi bli som barn – ett litet barn.

För en del blir det här svårt att acceptera. De flesta av oss vill vara starka. Att vara som ett barn kan uppfattas som att vara svag. Men att vara som ett barn är inte att vara barnslig.

Det är att vara som Frälsaren, som bad till sin Fader om styrka att kunna göra sin Faders vilja och sona alla sin Faders barns synder, och sedan gjorde det. Vår natur måste förändras så att vi blir som ett barn för att få den styrka vi behöver för att stå stadigt i tider av fara.

Den här förändringen gör att vi kan njuta av de gåvor som kommer genom den Helige Anden. Att ha Andens sällskap tröstar, vägleder och stärker oss.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 14 juni 2022, facebook.com/henry.b.eyring.

Tänk på Getsemane under svåra dagar

”Förlora aldrig Getsemane ur sikte. Om du har en svår dag – och det kommer du förmodligen ha – kan du sitta ner en stund och tänka på Getsemane. Tänk på Frälsaren och vad han var villig att göra för dig och för mig. Jag lovar att när du gör det så lättar dina bördor, och du får känna Herrens Jesu Kristi inflytande och kraft i ditt liv. Han har lovat att hjälpa dig.”

President M. Russell Ballard (1928–2023), Facebook, 3 maj 2023, facebook.com/mrussell.ballard.

Vi kan resa oss igen

Detta är en video där mitt barnbarnsbarn lär sig att gå. De av oss som en gång varit i hennes situation snubblade ibland och föll innan vi helt lärde oss hur det fungerar.

Men för många av oss fanns kärleksfulla föräldrar där när vi föll, för att uppmuntra oss att fortsätta lära oss eftersom de ville att vi skulle växa och bli de människor de visste att vi kunde bli. På samma sätt vet vår barmhärtige Fader i himlen att vi kommer att misslyckas mer än en gång.

Våra misstag och brister orsakar oss ibland ånger eller smärta. Det här är en del av vår jordiska upplevelse – ofta konsekvenserna av våra val. Men om vi vägrar att låta våra brister göra oss missmodiga kan de här misstagen vara en bra lärare. Att inte alltid leva upp till den bästa versionen av oss själva är inte ett tecken på att vi är defekta – det är ett tecken på att vi är en del av den mänskliga familjen. Misslyckande är det pris vi måste betala för att bli bättre.

Ja, vi gör alla misstag. Men när vi faller kan vi resa oss igen, för vi vet att Gud finns där och hjälper oss, var och när det än kan vara. Han är vår mentor, vår lärare, vår helbrägdagörare, vår styrka, vår Frälsare.

Så var du än är i livet, ge inte upp. Tappa aldrig hoppet! Du kan vara säker på att du aldrig är ensam. Gud är med dig. Jesus Kristus är din styrka. Jag har i mitt liv lärt mig att det finns många tillfällen då vi kan börja om på nytt, till och med varje dag. Jesu Kristi evangelium, Jesu Kristi offer och vår villighet att gå omvändelsens och förlåtelsens väg öppnar dörrarna till de här tillfällena att börja om på nytt.

På grund av Jesu Kristi försoning kommer våra misstag att hjälpa oss att lära och växa till bättre versioner av oss själva.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 27 feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Jesus Kristus är värd vår vördnad och eviga tacksamhet.

”Som Jesu Kristi lärjunge vittnar jag om honom. Han är min Herre och min Frälsare. Han har övervunnit synd och död. Genom honom kan var och en av oss göra detsamma.

Känslor av tacksamhet för Frälsaren överväldigade mig i dag när vi tänkte på hans offer på två speciella platser. Vi besökte trädgårdsgraven – en forntida grav jämförbar med den plats där Kristi kropp skulle ha lagts efter hans korsfästelse.

Vi besökte också det område som vissa anser vara Getsemane trädgård. När vi gick bland flera hundra år gamla olivträd lyssnade vi på verser i skrifterna som beskriver Frälsarens högtidliga offer för vår del i trädgården och på korset.

Jesu Kristi plågsamma upplevelse i Getsemane trädgård och på korset förtjänar vår fullständiga respekt och totala vördnad. På samma sätt förtjänar de underbara händelserna som inträffade den tredje dagen efter hans korsfästelse att uppta en plats av vördnad och evig tacksamhet i våra hjärtan och sinnen.

Som Kristi lärjunge är jag välsignad att kunna förkunna min vittnesbörd om att han lever!

Jag kommer att tänka på orden i psalmen ’Han som dog är nu uppstånden’:

’Han som dog är nu uppstånden,

kungör det med glädjens ljud!

Hos de fångna löste banden,

Hela världen love Gud!

Han i kärlek ren och sann

död och ondska övervann.’”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 23 april 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Tänk på symbolismen i oljepressen

”Vårt besök i Getsemane nyligen fick mig att fundera över Frälsarens offer för var och en av oss. Du kanske redan vet att ’geth’ betyder ’press’ och ’shemen’ betyder ’olja’ på hebreiska. Getsemane är bokstavligen platsen för oljepressen.

Den här beskrivningen blev mycket verklig för mig när jag fick möjlighet att se och sköta en gammal olivpress på BYU Jerusalem Center.

Under Frälsarens liv tillverkades olja genom att man först rullade en stor sten över oliverna. De mosade oliverna pressades sedan med tunga balkar för att få fram en fin olja. För att säkerställa att varje liten droppe olja pressades ut placerades stora stenar ovanpå balkarna för att krossa resterna.

Tänk på symboliken i den här processen när du begrundar Jesu Kristi upplevelse i Getsemane, där ’blod [kom] ur varje por’ (Mosiah 3:7) medan Frälsaren led på obegripliga sätt, knäböjde i intensiv bön och erbjöd sig själv som lösen för våra synder.

Av fullkomlig kärlek gav han allt så att vi kan få allt. Hans himmelska offer påminner oss om att vi universellt står i tacksamhetsskuld till Kristus för hans gudomliga gåva.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 24 april 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Du behöver inte vänta

”Kanske har du redan misslyckats med de mål och löften du satt upp för det nya året. Kom ihåg att du inte behöver vänta till 1 januari [nästa år] för att försöka igen. Tack vare Jesus Kristus kan du börja om igen i dag och varje dag.

Jag är så tacksam för omvändelsens gåva som ges till oss genom Jesu Kristi försoning.

Lärjungaskapets ordning är enkel och okomplicerad: utöva tro på Frälsaren, omvänd dig, ta emot viktiga förbund och förrättningar, förändras, sträva efter att alltid behålla syndernas förlåtelse och sträva trofast framåt på förbundsstigen.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 19 jan. 2023, facebook.com/davida.bednar.

Se först till vår Återlösare

”Omvändelse kräver Återlösaren. Att vända sig bort från det onda ger inte andlig läkedom utan att vi vänder oss till honom.

Ezra Taft Benson (1899–1994), president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, lärde att omvändelse verkligen ger förändringar i attityder och beteende, men att bara ändra attityder och beteende är inte omvändelse.

President Benson sa: ’Uppriktig och allvarligt menad omvändelse måste byggas på den grund som tro på Herren Jesus Kristus utgör. Om vi verkligen försöker utplåna synden ifrån oss måste vi först se till honom som är vår frälsnings upphovsman.’”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 8 sep. 2023, facebook.com/davida.bednar.

”Uppsåt” och ”hjärta” är kopplade till omvändelse

”Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus lär: ’Tro att ni måste omvända er från era synder och överge dem och ödmjuka er inför Gud, och be i hjärtats uppriktighet att han ska förlåta er. Och om ni nu tror allt detta, se då till att ni gör det’ (Mosiah 4:10).

Från det här och andra skriftställen lär vi oss att orden ’uppsåt’ och ’hjärta’ är kopplade till omvändelseprocessen. När vi är beroende av, och vänder oss till Herren, måste vi vara ärliga mot oss själva. Och vi måste ha ett ärligt uppsåt och vara ärliga mot honom vars förlåtelse vi söker. Äkta bekännelse till Gud och, när det behövs, till prästadömsledare, måste vara fullständig och komplett.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 9 sep. 2023, facebook.com/davida.bednar.

Vi kan bli fullkomliga i Kristus

”Under vårt besök i Stillahavsområdet tillbringade Kathy och jag tid i den australiska delstaten Tasmanien. När vi var där besökte vi en tidigare straffkoloni i Port Arthur, en bosättning som användes för att hysa fångar på 1800-talet (många från Storbritannien). I dag är Port Arthur en historisk plats med många besökare. Det tidigare fängelseområdet har välskötta trädgårdar, frodiga skogar och en imponerande arkitektur.

Olika former av straff och rehabilitering testades i Port Arthur, mer eller mindre framgångsrikt, under dess nästan 50-åriga historia. Däremot kunde jag inte låta bli att tänka på Jesu Kristi försonings oändliga och omfattande räckvidd. Kristi nåd kan förvandla oss. Med hans hjälp kan vi övervinna alla hinder eller misstag. Vi behöver inte vara dödens eller syndens fånge – vi kan i stället bli fullkomliga i honom.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 11 juni 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Jesu Kristi försoningsoffer är utsträckt till alla

”Jag vittnar om att Jesus Kristus lever och att hans fullkomliga kärlek, som uttrycks genom hans försoningsoffer, är utsträckt till alla som vill vandra med honom och njuta av hans frid i denna värld och i den kommande världen.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 8 april. 2023, facebook.com/soares.u.

Jesus Kristus erbjuder lättnad för våra bördor

”Vi upplever alla jordelivets bördor. Vi upplever sjukdom, förlust, hjärtesorg, besvikelse och svårigheter – men när vi förenar våra hjärtan och sinnen med Jesus Kristus så stöttar han oss. Han erbjuder hjälp.”

President Camille N. Johnson, Facebook, 2 juni 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Ingen är bortom Kristi återlösande kraft

”En av mina favoritberättelser i skrifterna är kvinnan vid brunnen. I Johannes 4:5–30 läser vi berättelsen om hur Jesus gav den första nedtecknade offentliga kungörelsen om att han var Messias till en samarisk kvinna som … levde i synd. Ändå gick Jesus till en brunn i Samarien och träffade denna kvinna. Han visste allt om henne och förkunnade ändå för henne att han var Messias och uppmanade henne att dricka av hans levande vatten. Kvinnan hade en personlig upplevelse med Frälsaren och blev ett vittne om honom när hon sprang in i staden och uppmanade alla som ville lyssna att komma och se Kristus, vilket många gjorde.

Frälsaren kommer också till oss och vet allt om oss. Vi tror ibland att vi måste vara ’värdiga’ för att be eller för att få Frälsarens kärlek. Men den här berättelsen visar att han är villig att komma till oss som vi är. Han vill att vi ska ha en personlig upplevelse med honom och känna hans kärlek, för den kärleken är en mäktig kraft som kan förändra våra hjärtan så att vi kan vända oss till honom mer fullständigt. Vi kan bli ett vittne om hans förvandlande kraft i våra liv och bjuda in andra att ’komma och se’ Kristus, precis som den samariska kvinnan gjorde.

Jag tror att det faktum att det finns målningar i templen som skildrar berättelsen om kvinnan vid brunnen är mycket lärorikt. På grund av Frälsaren och hans försoningsoffer är ingen bortom hans återlösande kraft. Vi bör inte sätta gränser för vem vi tror att han kan rädda eller för vem vi ska nå ut till i hans namn. Nästa gång du ser en målning av kvinnan vid brunnen, kom då ihåg att det tack vare honom finns hopp för oss alla.”

Syster J. Anette Dennis, Facebook, 28 februari 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Jesus Kristus erbjuder ofta hjälp genom andra

”Vi har alla gått igenom eller går igenom svåra upplevelser i livet. Du kanske undrar hur Jesus Kristus kan erbjuda hjälp i dina specifika omständigheter …

Jesus Kristus erbjuder oss verkligen hjälp. Hans försoningsoffer täcker och genomsyrar alla delar av vårt liv. Han vet detaljerna i alla våra känslor, bekymmer, hjärtesorger och lycka. Och han vet hur han förtroligt ska hjälpa och hela.

Det fina är att han ofta ger den hjälpen genom andra! Det är därför han har bett oss att ta hand om varandra, att ’sörja med dem som sörjer’ och ’trösta dem som står i behov av tröst’ (Mosiah 18:9).

När vi säger Hjälpföreningen hoppas vi att du kan känna och se Frälsaren i hjälpen – för i Hjälpföreningen visar vi varandra vägen till Frälsaren, erbjuder hans kärlek och önskar att vara hans händer för att ge den välbehövliga andliga och världsliga hjälpen till alla Guds barn.”

Syster Kristin M. Yee, Facebook, 2 april 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Fokusera mer på Befriaren än på befrielsen

”Efter att ha levt i olika länder i nästan tre generationer var nephiterna återigen ett och samma folk. Limhis folk, Almas folk och Mosiahs folk – till och med Zarahemlas folk. Det första de gjorde när de var samlade var att delge sina berättelser om befrielse. De undervisade och bar vittnesbörd om Befriaren själv, Jesus Kristus. Vi lär oss av dessa berättelser att befrielse inte alltid är omedelbar, men Guds godhet är det! (se Mosiah 25:10)

Jag vet av erfarenhet att när jag vänder mig till Jesus Kristus blir han genast en del av min berättelse. Därför bör jag fokusera mindre på hur jag befrias från dagens utmaningar och mer på Befriaren själv. Gud är omedelbart god! Därför kan jag både lita på hans vilja och på hans tidsplan.”

Omvändelse är ett återvändande

”Omvändelse är inte bara att sluta göra något som är fel utan också att vända eller återvända till det som är gott, rättvist, sunt och i samklang med Jesu Kristi lära.

I Bible Dictionary står det: ’Omvändelse är att vända vårt hjärta och vår vilja till Gud, [och] att avstå från den synd som vi naturligt är benägna att begå.’”

Törnen kan bli en symbol för Guds härlighet

”Jag hade nyligen den underbara möjligheten att resa med syster Becky Craven och vara med de heliga i Republiken Kap Verde, en skärgårds- och önation som ligger mellan Afrika och Portugal. Efter att ha träffat hustrun till Kap Verdes president promenerade vi över gårdsplanen på presidentpalatsets område och kom till en magnifik blomrabatt. Vår karibiska ledsagare berättade för vår grupp att denna växt var allmänt känd som ’Kristi krona’ på ön. Vilken anmärkningsvärd symbol. Denna växts törnrika stjälkar påminner om den flätade törnekronan som placerades på Frälsarens huvud i ett försök att håna honom före hans korsfästelse på Golgata. Men som med allt kan Jesus Kristus förvandla törnen till härlighet. På toppen av de taggiga stjälkarna finns praktfulla vackra tjocka röda blommor.

Kristus lär oss i Mormons bok: ’Och min Fader sände mig för att jag skulle kunna lyftas upp på korset, och så att jag, sedan jag lyfts upp på korset skulle kunna dra alla människor till mig.’ (3 Nephi 27:14).

Frälsarens korsfästelse – som var ett försök av hans fiender att sätta stopp för hans lära, för hans verksamhet och för hans anhängare – var en del av hans eviga försoning. Det stora pris som Jesus Kristus betalade för våra synder så att vi kan krönas med evigt liv om vi kommer till honom.

Profeten Joseph Smith förkunnade: ’Och nu, efter de många vittnesbörd som har getts om honom är detta det allra sista vittnesbördet som vi ger om honom: Att han lever!’ (Läran och förbunden 76:22.)

Bröder och systrar, jag lägger till mitt vittnesbörd till vittnesbördet från en älskad Guds profet. Att Jesus Kristus lever genom uppståndelsen! Under påsk och varje dag lever han och kallar oss att komma och vara bundna till honom så att vi också kan omvandlas. Så att våra livs törnar genom hans försoning kan bli en symbol för hans härlighet.”

Syster Tracy Y. Browning, Facebook, 9 april 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.