Liahona
Kan jag känna gemenskap hemma när min familj inte accepterar evangeliet?
Mars 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

Kan jag känna gemenskap hemma när min familj inte accepterar evangeliet?

Hur kan jag känna gemenskap i en familj som är emot kyrkan?

Bild
knäppta händer

Jag vet hur det är att ha familjemedlemmar med negativa åsikter om Jesu Kristi evangelium. Det känns ensamt. Spänt. Ansträngt. Det kan få en att undra om man är älskad.

Största delen av min familj tror inte på evangeliet och en av mina bröder talar öppet emot det. Även när jag haft svårt att känna gemenskap i mitt eget hem har jag ändå funnit glädje i min himmelske Faders plan för familjen.

Här är en del av det jag har lärt mig.

Stöt inte bort dem

Först trodde jag att det enda sättet att undvika de jobbiga känslorna av att inte känna gemenskap var att klippa banden till familjen jag älskar.

DET ÄR INTE SANT.

Min himmelske Fader påminde mig om att familjen är nödvändig i hans plan. Han vill att jag ska fortsätta att älska dem. Med det sagt så vill han inte att vi stannar kvar om vi utsätts för övergrepp.

Men att känna sig nära någon kan vara svårt med så många känslor inblandade.

Visa kärlek i stället

Ibland känner vi oss utanför bland dem som är negativa mot det vi tror på.

Dagen då min bror berättade för mig att han hatade mig för att jag trodde på evangeliet var en av mina svåraste dagar. Vi kanske har familjemedlemmar som inte kan älska oss. Men vi kan finna tröst i följande ord från Petrus: ”Saliga är ni om ni hånas för Kristi namns skull, för härlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er.” (1 Petrus 4:14)

Frälsaren har bett oss att välja kärlek (se Johannes 15:17), även ”om världen hatar er … men ni tillhör inte världen” (Johannes 15:18–19). Att fokusera på att älska dessa familjemedlemmar kan göra att vi känner oss mindre ensamma.

Det kan vara frestande att ge upp, men kom ihåg att tålamod och tillit till Gud kan förändra relationer. Han kan utföra underverk genom dig.

Det tog lång tid, men när jag litade på Gud och tålmodigt visade min broder kärlek, började han se förbi sitt hat mot kyrkan. Vår relation är inte perfekt, men mina böner besvaras ett steg i taget när jag sätter kärleken först.

Var en fridsskapare i stället

Även om vi inte vill stöta bort vår familj bör vi dra oss tillbaka vid tecken på stridigheter. När stridigheterna upphör kan vi försöka igen. Kristus svarade ofta på stridigheter med tystnad (se Mosiah 14:7). Men som äldste Robert D. Hales (1932–2017) i de tolv apostlarnas kvorum lärde: ”Hur vi ska reagera på ett kristuslikt sätt kan inte planeras i förväg och det finns ingen formel för det.” Frälsaren reagerade olika i varje situation.”1 Så följ Andens vägledning.

Att förbli tyst som Frälsaren visar din villighet att lyssna. Du kan försöka förstå andras synsätt samtidigt som du håller fast vid dina egna normer.

Efter att ha lyssnat, försök att beskriva några av dina känslor. När jag berättade för min familj att en del av det de säger gör mig ledsen, svarade de med kärlek. Vi diskuterade hur vi bättre kan respektera varandra och undvika framtida stridigheter.

Som äldste Walter F. González sa när han var medlem i de sjuttios kvorum: ”Kärleksfull och tydlig kommunikation kan göra mycket för att lätta på den spänning som kan uppstå i sådana situationer.”2

Vik inte undan

Du kanske känner att det enda sättet att känna gemenskap i din familj är att lämna kyrkan.

DET ÄR INTE SANT.

Utöva tro i stället

En del människor som inte håller med om evangeliet kan försöka få dig att känna dig skyldig för att du tror. När min bror lämnade kyrkan kände vår familj att han bad oss att välja mellan honom och kyrkan. De flesta i min familj valde honom och lämnade också kyrkan.

Trots denna press lärde jag mig att säga: ”Men jag skäms inte, för jag vet vem jag tror på” (2 Timoteusbrevet 1:12).

Jag vet vem Gud är, och jag väljer att lita på honom. Denna tro har hjälpt till att stärka mig.

Hitta i stället bröder och systrar i Kristus

Som äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”I Jesu Kristi kyrka finner du en familj med människor som inte är så olika dig.”3

Dina bröder och systrar i Kristus förstår din kärlek till evangeliet och kan uppmuntra dig att komma närmare honom. De kan ge dig den tillhörighet du söker.

Gör: Förlita dig på din himmelske Fader och Jesus Kristus

Äldste González lärde också ut: ”Också Frälsaren hade familjemedlemmar som inte delade hans tro. I Bibeln står det att ’inte ens hans bröder trodde på honom’ (Johannes 7:5).”4

Jesus Kristus förstår dina svårigheter. Vänd dig till honom för helande. I Predika mitt evangelium lovade äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum att ”allt som är orättvist i livet kan bli rätt igen genom Jesu Kristi försoning”.5 Trots vår önskan om att känna gemenskap, är sanningen den att vi ofta inte passar in bland andra när vi är Guds efterföljare. Han har kallat oss sitt ”egendomliga folk” av en anledning (se KJV 1 Peter 2:9; se även KJV Deuteronomy 14:2). Men på grund av vår förbundsrelation med honom kommer vi alltid att tillhöra honom. Och det är vad som verkligen räknas.