Liahona
Kommunicera med vår himmelske Fader genom bön
April 2024


Endast digitalt: Kyrkans ledares lärdomar från sociala medier

Kommunicera med vår himmelske Fader genom bön

Se vad profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan har lärt ut om bön på sociala medier.

Bild
Kristus ber

Himmelsk kommunikation av Yongsung Kim

Med så många bördor, frågor och bekymmer i våra liv är det en gåva att kunna be till vår kärleksfulle, himmelske Fader om vägledning, styrka, hopp, tro och tröst! Denna välsignelse är tillgänglig för alla, som president Russell M. Nelson har lärt:

”Genom att be kan vi visa vår kärlek till Gud. Och han har gjort det så lätt för oss. Vi kan be till honom när som helst. Vi behöver ingen speciell utrustning. Vi behöver inte ens ladda batterier eller betala någon månadsavgift.”1

President Nelson tillade:

”Jesus klargjorde att vi ber till en vis Fader som vet vad vi behöver redan innan vi ber honom det [se Matteus 6:8] …

Inte alla våra böner besvaras som vi kanske vill. Ibland blir svaret nej. Vi får inte bli förvånade. Kärleksfulla jordiska föräldrar säger inte ja till allt deras barn ber dem om …

Vi bör be i enlighet med vår himmelske Faders vilja [se Helaman 10:4–5]. Han vill pröva oss, stärka oss och hjälpa oss att uppnå vår fulla potential.”2

När vi försöker lära oss mer om hur bön kan hjälpa oss att komma närmare vår himmelske Fader och bli mer lika honom, kan dessa inlägg från kyrkans ledare på sociala medier vara till hjälp.

Ropa till Gud för den styrka du behöver

Bild
President Russell M. Nelson

”Var bedjande. Ropa till Gud för den styrka du behöver när du flitigt arbetar för att bli en bättre version av dig själv – en bättre Jesu Kristi lärjunge, ett klarare ljus i världen. ’Men de som hoppas på Herren får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De springer utan att mattas, de vandrar utan att bli trötta’ (Jesaja 40:31).”

President Russell M. Nelson, Facebook, 1 januari 2023, facebook.com/russell.m.nelson.

Be om vägledning för att hjälpa andra

Bild
President Russell M. Nelson

”Denna nationella bönedagen har jag begrundat hur innebörden av uttrycket ’tankar och böner’ förändras i vårt samhälle. För många är detta fortfarande ett uppriktigt uttryck för medkännande och omsorg. Andra uppfattar det som en brist på handling när vi ställs inför tragedier.

Jag är fast övertygad om att det behagar Gud när vi ber för de behövande – faktum är att han befaller oss att vända oss till honom och be för andra! Men det är min personliga erfarenhet att när jag ber Gud om råd vad jag kan göra för att tjäna, lyfta, älska och stödja behövande, då besvarar han mina böner med specifika och enkla saker som jag faktiskt kan göra för att välsigna ett av hans barn.

Jag uppmanar er att fundera över hur era tankar och böner kan vara en katalysator för Gud som inspirerar er till vänliga, barmhärtiga och generösa handlingar. Föreställ er hur mycket gott ni kan göra i världen – och era egna familjer, i skolan och på arbetsplatsen. Vi prisar Herren när vi strävar efter att vara hans helande och hjälpande händer.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 5 maj 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Sök uppenbarelse från Gud

Bild
President Henry B. Eyring

”Det finns många som läser detta i dag som känner ett trängande behov av välsignelsen av en personlig uppenbarelse från vår kärleksfulle, himmelske Fader.

För de som är i krigshärjade delar av världen är det ett desperat behov att få veta om man ska flytta familjen till säkerhet eller stanna kvar. För många handlar det om att be för att få veta hur man hjälper Herren att rädda ett förlorat får.

Vi vet alla att vi behöver mer än mänskligt omdöme och logiskt tänkande för att få svar på livets viktigaste frågor. Vi behöver uppenbarelse från Gud. Och det räcker inte med en uppenbarelse i pressade tider, vi behöver en ständigt förnyad ström.

Vår himmelske Fader hör dina böner. Han älskar dig. Han vet vad du heter. Jesus är Kristus, Guds Son och vår Återlösare. Jag lovar att han utgjuter uppenbarelse över oss alla genom den Helige Anden när vi söker hans vägledning.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 16 juli 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

Uttryck vår önskan att närma oss vår himmelske Fader

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

”Oavsett var vi är kan du och jag vandra på lärjungeskapets stig i dag. Låt oss vara ödmjuka, låt oss be till vår Fader i himlen av hela våra hjärtan och uttrycka vår önskan att komma närmare honom och lära av honom.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 22 april 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Prata innerligt med vår himmelske Fader

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

”Ett av våra första möten i Indien var en andakt i New Delhi stav där inledningsbönen berörde mitt hjärta – och Harriets hjärta – djupt.

Bönen, som uppsändes av syster Dorothy Elisabeth Mehra, var en uppriktig vädjan från ett rent Guds barn till vår Fader i himlen, som skapade en andlig inledning till kvällens budskap.

Hon började med en vädjan till vår himmelske Fader att stärka henne eftersom det var första gången i hennes liv när hon bad i en sådan miljö. ’Snälla, hjälp mig så att jag inte har några problem med att be en liten bön till dig’, sa hon uppriktigt från hjärtat.

Syster Mehra berättade om sina upplevelser och sa att hon helt enkelt ville ’prata med Gud’ eftersom hon ’darrade av rädsla’. Hon kände Anden när gudomlig hjälp sände ett svar på hennes bön. När hon lugnade sig fick hennes bön Anden att komma och fylla mötessalen.

Hennes enkla, uppriktiga bön berörde många. Jag insåg att det vi hörde var ett innerligt samtal med vår himmelske Fader. Är det inte det som är bön?

Jag fick senare veta att syster Mehras bön byggde på ett vittnesbörd som vuxit sedan 2011 när hon först träffade missionärer i sin väns hem i New Delhi. Missionärernas sätt att tala om Jesus Kristus berörde henne. År 2012 döptes hon med sina två döttrar och en funktionshindrad son.

Under ett ömt samtal efter mötet bad syster Mehra mig att be för hennes son, och jag lovade gärna att göra det. Hennes tro och hennes tilltro på bönen är typisk för medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Indien.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 13 feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Be att bli ett redskap i Guds händer

Bild
Äldste Ronald A. Rasband

”Melanie och jag firade vår femtionde bröllopsdag med familjen med att vandra längs vägarna i det land som Frälsaren heliggjorde.

Eftersom det var en familjeresa – och inte ett officiellt kyrkouppdrag – ville jag vara fader och make, men samtidigt uppfylla min kallelse som apostel och vara ett särskilt vittne om Herren varhelst jag var. Jag bad att Gud skulle sätta erfarenheter och människor i min väg så att jag kunde vara ett redskap i hans händer – och han hörde mina böner.

Ett sådant exempel var med en grupp unga välfärdsvolontärer. Vi stötte oväntat på de flesta av gruppmedlemmarna i Caesarea Filippi. Jag vittnade för dem att Jesus verkligen var Kristus och den levande Gudens Son, precis som apostlarna från forna tider förkunnade det på samma plats. Och jag gör så ödmjukt!

Nästa dag började jag min morgon med att be att jag skulle träffa någon som behövde min kärlek eller mitt vittnesbörd. Stället där vi planerat att äta lunch var stängt, så vi gick till ett annat ställe. Strax efter det att vi satt oss kom hela gruppen av unga välfärdsvolontärer från dagen innan. Deras lunchplaner hade också fått ändras. Vi fick veta att en av de unga männen hade gråtit kvällen innan för att han hade missat chansen att träffa en apostel. Vi blev båda bönhörda och Gud gjorde så att våra vägar möttes – för den enskilde.

Gud hör våra böner. Han svarar den enskilde. Genom sin gudomliga plan styr han detaljerna i våra liv. Han älskar var och en av oss så mycket. Precis som Jesus Kristus tjänade dem i det Heliga Landet för 2 000 år sedan gör han detsamma för oss i dag, var vi än är.

Jag är tacksam att kunna vittna om hans kraft och kärlek som gör allt möjligt för dem som tror. Må det vara så för oss alla när vi lägger våra liv och vårt hopp i hans händer.”

Äldste Ronald A. Rasband, Facebook, 30 juli 2023, facebook.com/RonaldARasband.

Ställ uppriktiga frågor till vår himmelske Fader i bönen

Bild
Äldste Ulisses Soares

”I den bullrande världen omkring oss kan det vara svårt att höra svaren på frågor vi ställer till Herren. Rosana och jag talade nyligen med unga vuxna i St. George [Utah, USA] om några av deras frågor.

Jag uppmanar dem, och er, att alltid ställa uppriktiga frågor till vår himmelske Fader i bön. Att fråga, söka och knacka så att säga, är en av de underbara gåvor som vi fick när vi sändes till jorden. När vi fokuserar våra liv på Jesus Kristus hittar vi svar på våra själars djupa och väsentliga frågor.

Några av de frågor vi fick under andakten handlade om hur vi hanterar prövningar, hur vi stannar kvar på förbundsstigen och hur vi kan känna Frälsarens kärlek.

Jag vill säga att svaret på livets frågor är att alltid följa Frälsaren. Frälsarens hjärta är fullt av barmhärtighet. Han är alltid redo att hjälpa och bistå oss. När vi närmar oss honom och överlämnar oss andligen i hans vård kan han lätta våra bördor. Jag ber att ni ska kunna se era prövningar genom trons ögon och inte ge upp.

Oavsett vad din fråga är, så ska du veta att Herren hör dig och vandrar med dig. När du vandrar med honom välsignar han dig med sin ande och hjälper dig att se saker klart och han fyller dig med sin kärlek.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 28 april 2023, facebook.com/soares.u.

Hitta glädje i att kommunicera med vår himmelske Fader genom bön

Bild
Syster Tracy Y. Browning

”Dagens sång som jag har tänkt mycket på finns i Barnens sångbok på engelska på sidan 25. Och det är ’Jag älskar att be’. Älskar inte du också den titeln? Det står:

På morgonen när jag vaknar,

innan jag arbetar eller leker,

kommer jag alltid ihåg

att knäböja och be i tysthet.

När jag går och lägger mig på kvällen,

älskar jag att knäböja och säga:

’Tack, min Himmelske Fader,

för dagens välsignelser’.

Jag älskar den här sången så mycket för att den är glad och den påminner mig om att jag älskar att be, att det inte är ett trist jobb. Det är inte något som jag bara försöker bocka av och få gjort i början och slutet av dagen. Jag kan finna glädje i att prata med min himmelske Fader för att han vill höra från mig varje dag.

Och skriftstället vi hittar som berättar varför vi bör älska att be finns i Alma 37:37, där vi lär oss att vi bör ’rådgöra med Herren i allt du gör, så ska han vägleda dig till det som är gott. Ja, överlämna dig åt Herren när du går till vila om aftonen så att han må vaka över dig när du sover, och när du stiger upp om morgonen låt då ditt hjärta vara fyllt av tacksamhet mot Gud.’

Gud vill välsigna oss varje dag när vi söker honom genom bön. Och jag uppmanar dig i dag att prata med vår himmelske Fader i vår Frälsares Jesu Kristi namn och se hur han vägleder dig till det som är gott.”

Syster Tracy Y. Browning, Facebook, 28 februari 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Bönens ljuva kraft”, Liahona, maj 2003, s. 7.

  2. Russell M. Nelson, ”Bönens ljuva kraft”, s. 7, 9.