Liahona
Stärka känslor av frid i relationer
April 2024


Endast digitalt

Stärka känslor av frid i relationer

”När vi följer Fridsfursten blir vi hans fridsskapare.”1

Bild
Jesus Kristus

Innan Jesus Kristus led i Getsemane tröstade han sina lärjungar genom att säga: ”Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet” (Johannes 14:27, se även verserna 26–31).

Som Jesu Kristi efterföljare är ett av våra mål att efterlikna hans exempel så att vi kan återvända till vår himmelske Fader och leva med honom för alltid.

Frälsaren ville hjälpa andra att uppleva frid. Hur kan vi skapa frid i våra relationer?

Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”När vi strävar efter att utveckla egenskaper som liknar Frälsarens, kan vi bli redskap för hans frid i världen enligt det mönster som han själv fastställt.”2

Att utveckla kristuslika egenskaper är ett sätt att hitta frid i våra relationer med andra och oss själva. Nedan finns några exempel på hur Jesus Kristus använder sina egenskaper för sprida frid.

Kristi rena kärlek

Fyra dagar efter Lasarus död kom Jesus till Maria och Marta när de sörjde. Trots att han visste att han skulle uppväcka Lasarus från de döda kände han stor medkänsla för systrarna, och ”Jesus grät” (Johannes 11:35). Han visade ett bra exempel på att handla i ren kärlek och en vilja att ”sörja med dem som sörjer” (Mosiah 18:9).

President Russell M. Nelson har sagt: ”Kristi rena kärlek är svaret på de stridigheter som plågar oss i dag. Kristi rena kärlek får oss att ’bära varandras bördor’ [Mosiah 18:8] snarare än att stapla bördor på varandra. Kristi rena kärlek låter oss ’stå som vittnen om Gud alltid och i allting’ [Mosiah 18:9], särskilt i spända situationer. Kristuslik kärlek låter oss visa hur Kristi män och kvinnor talar och agerar – speciellt när de hamnar i skottlinjen.”3

Oavsett vilken situation vi hamnat i kan vi välja att se andra och oss själva som Guds barn. Även om vi inte helt kan förstå vad andra går igenom eller om vi har en annan uppfattning så kan vi fortsätta att älska och tjäna dem med kristuslik kärlek och medkänsla.

Förlåtelse

Medan Jesus led på korset strax före sin död sa han om dem som korsfäste honom: ”Far, förlåt dem, för de vet inte vad de gör” (Lukas 23:34).

I livet kan vi bli sårade av andra. Och ibland är det vi som orsakar andra smärta. Sådana smärtsamma händelser kan skada våra relationer med andra om de inte åtgärdas. Genom Jesu Kristi försoning kan vi få styrkan och tålamodet att förlåta och söka förlåtelse. När vi gör det, kan andra och vi själva uppleva och dela den frid och kärlek som Kristus erbjuder.

President Nelson har lärt: ”Förlåtelse är inte bara en engångsföreteelse utan en ständig process som kräver tålamod, medkänsla och förståelse. Det är inte alltid lätt att förlåta dem som har sårat dig. Du kan få styrka av Jesus Kristus … Jag uppmanar dig att komma ihåg principen om sjuttio gånger sju och förlåta de som har gjort dig orätt. När du gör det kommer Jesus Kristus att befria dig från ilska, vrede och smärta. Fridsfursten kommer att ge dig frid.”4

Det är viktigt att komma ihåg, särskilt vid övergrepp, att ”förlåtelse inte innebär att man glömmer att översträdelsen någonsin inträffat eller låtsas att det aldrig hänt. Det betyder inte att du låter övergreppet fortsätta. Det betyder inte att det är möjligt för alla relationer att läka. Och det betyder inte att förövaren inte ska hållas ansvarig för sina handlingar. Det betyder att Frälsaren kan hjälpa dig att släppa taget.”5

När vi utvecklar kristuslika egenskaper kan vi använda dem för att sprida frid i våra relationer.

President Nelson sa:

”När vi följer Fridsfursten blir vi hans fridsskapare …

Om du menar allvar med att hjälpa till med Israels insamling och med att skapa relationer som varar för evigt: nu är det dags att lägga bitterhet åt sidan. Nu är det dags att sluta insistera på att det som gäller är ditt sätt eller inget sätt. Nu är det dags att sluta göra sådant som får andra att gå på äggskal av rädsla för att göra dig upprörd. Nu är det dags att gräva ner dina krigsvapen [se Alma 24:19; 25:14]. Om din verbala arsenal är full av förolämpningar och anklagelser är det dags nu att lägga bort dem [se 1 Korintierbrevet 13:11]. Du kommer att resa dig som en andligt stark man eller kvinna i Kristus.”7

Genom att bli fridsskapare kan vi se andra skörda de välsignelser som kommer från Fridsfursten, vår Frälsare, Jesus Kristus.