Liahona
Att lämna traditionen och lita på Herren
April 2024


”Att lämna traditionen och lita på Herren”, Liahona, april 2024.

Unga vuxna

Att lämna traditionen och lita på Herren

Profetiska råd om lobola gjorde oss förbryllade över framtiden.

Bild
foto av författarna

Foto med tillstånd av författarna

Att vara ung vuxen är en givande tid i livet. Som två systrar som navigerar lärjungeskap i Sydafrika har vi ständigt upplevelser som stärker vår tro och gör oss förväntansfulla inför framtiden. Men ibland kan den här perioden i livet vara förvirrande när vi fattar beslut om utbildning, jobb och särskilt vem vi ska gifta oss med.

Eller, i vårt fall, när vi försöker förstå hur det kommer att bli för oss med äktenskap.

En oväntad utmaning

I Sydafrika finns det en gammal sed som kallas lobola – allmänt känd som ”brudpris” – som fortfarande praktiseras i vissa afrikanska länder i dag. ”[Lobola] är ett tecken på uppskattning från brudgummens familj till brudens familj. Förr i tiden gav brudgummens familj något som var värdefullt för dem till brudens familj.”1

Traditionellt gavs ofta boskap (som ses som helig i många afrikanska kulturer) till brudens familj som skulle representera ett andligt band mellan de två familjerna. Men i dag betalas lobola oftare genom stora summor pengar. Priset påverkas nu av brudens utbildning, jobb och samhällsstatus.2

Att betala lobola är avsett att visa hur värdefull bruden är för både sin egen familj och mannen hon avser att gifta sig med. Den symboliserar en förening mellan familjerna. Så under hela vårt liv har vi alltid strävat efter att vara respektfulla, framgångsrika, intelligenta kvinnor. Vi ville göra vår familj stolt och återgälda dem för att de uppfostrat oss väl.

Men 2014, när vi båda precis hade blivit unga vuxna, kom president Dieter F. Uchtdorf, då andre rådgivare i första presidentskapet, för att tala till medlemmarna i Afrika. Vi kände den rena kärlek som Gud har till var och en av oss när han talade. Men under sitt tal sa han att traditionen med lobola inte längre var i linje med evangeliet. Han avrådde från seden genom att säga: ”Konsekvenserna av [brudpris] är många och leder till ett beteende som är opassande för en medlem i Jesu Kristi kyrka … Herrens väg är den rätta vägen för att föra samman familjer för evigt.”3

Hela vår kultur deltar i den här sedvänjan, och det förväntades vi alltid också att göra, så vi blev förbryllade efter hans budskap.

Våra första tankar var humoristiska: ”Vi arbetade inte så här hårt för att inte få några kor!”

Men vi var faktiskt förvirrade. Om vår himmelske Fader inte ville att vi skulle utöva den här traditionen längre, när de flesta människor i vår kultur vägrar att gifta sig utan lobola, hur kunde vi då följa vår himmelske Fader och Jesus Kristus och respektera vår kultur och familj? Evangeliet verkade redan märkligt för våra familjemedlemmar som inte tillhörde kyrkan, men nu skulle det bli ännu svårare för dem att förstå.

När vi såg några medlemmar lämna kyrkan eftersom de inte kunde förstå den här läran från en levande profet, insåg vi att vi behövde ta våra frågor till vår himmelske Fader.

Ett sökande efter svar

När vi blev medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som tonåringar lovade vi att alltid hjälpa varandra att hålla oss nära Herren, vad som än hände. Vi bestämde oss för att vart livet än tog oss skulle vi alltid hålla fast vid vår tro eftersom vi hade sett hur evangeliet leder till sann glädje när man lever efter det.

Så när vi hade svårt att förstå äldste Uchtdorfs budskap tänkte vi på det löftet. Vi påmindes om vikten av att prioritera en relation till vår himmelske Fader och Jesus Kristus och att lita på deras utlovade välsignelser. Vi fokuserade båda på att fördjupa vår tro på dem för att återuppbygga den tilliten.

När jag (Phindi) bad min himmelske Fader om vägledning om dejting och äktenskap slog mig en tanke: En Herrens apostel inspirerades att komma till mitt land och prata om en tradition som gäller just vår kultur eftersom vår himmelske Fader känner oss personligen. Han vet vad som kan begränsa oss, och han har vårt bästa för ögonen när det gäller förbundsstigen.

Bild
Durbans tempel, Sydafrika

Foto av Durbans tempel, Sydafrika: Matt Reier

Jag begrundade uppriktigt den här sanningen och insåg att vår himmelske Fader verkligen inte vill att våra eviga äktenskap och familjer ska begränsas av världsliga traditioner. När jag tänkte på det insåg jag hur lobola ofta korrumperas, särskilt när det höga priset hindrar vissa par från att gifta sig överhuvudtaget. Jag började inse att jag kunde lita mer på min himmelske Fader och Jesus Kristus än på min egen kunskap, även om det var svårt.

Jag (Samu) vände mig till skrifterna för att få svar på min oro för framtiden. Jag har alltid trott att detta evangelium har utrymme för frågor och uppmuntrar oss att skaffa oss kunskap och söka personlig uppenbarelse. Så jag studerade Mormons bok mer än någonsin tidigare. Med tiden kände jag sanningarna i boken bekräfta att jag kunde lita på dagens profeters ord. Jag kände hur mitt hjärta förändrades och hur min relation till min himmelske Fader och Jesus Kristus fördjupades.

När jag fortsatte oroa mig för hur min framtid skulle se ut i fråga om dejting och äktenskap, kom jag ihåg den sanning som Nephi gav oss: ”Herren … ger [inte] människobarnen några befallningar utan att bereda en utväg för dem att utföra det som han befaller dem” (1 Nephi 3:7). Och med det vet jag att jag kan lita på honom och ha hopp om hans löften.

Som president Russell M. Nelson har sagt handlar livet om att lära sig att ”låta Gud råda”4 och att ”övervinna världen”.5 Vetskapen om detta hjälpte oss att gradvis fördjupa vår tillit till vår himmelske Fader. Även om vi inte vet hur det kommer att bli med äktenskap för oss så vet vi att när vi håller våra förbund och fokuserar på vår relation till honom och Jesus Kristus så välsignas vi med underverk när vi släpper taget om den här traditionen.

Den viktigaste relationen

Relationer och dejting kan vara svårt och osäkert för alla som söker tempeläktenskap oavsett var de är i världen. När vi lämnas att längta efter en evig livskamrat kan framtiden ibland kännas skrämmande. Tro oss – vi står personligen inför så mycket ovisshet om hur livet kommer att te sig när de flesta i vår kultur inte kan tänka sig att gifta sig utan att betala lobola.

Men trots oddsen emot oss (och vilka odds, kulturella hinder eller utmaningar du än ställs inför i fråga om dejting och äktenskap) tror vi verkligen att vår himmelske Fader fortsätter att hjälpa oss alla att navigera och uppfylla våra rättfärdiga önskningar när vi sätter vår lit till honom. När vi fokuserar på vår relation till honom och Jesus Kristus är allt annat som gäller framtiden mindre skrämmande och mer hoppfullt.

Ibland känns det som om vi går miste om något, och vi undrar om det inte skulle vara lättare att helt enkelt ge efter för världens seder, förväntningar och normer. Men när vi begrundar välsignelserna och glädjen som Herren har i beredskap åt oss som Kristi lärjungar, inser vi att vi inte går miste om något alls. Vi vilar i händerna på en kärleksfull himmelsk Fader som leder oss till ofattbara välsignelser.

Under tiden fortsätter vi att göra vårt bästa för att utvecklas andligt och timligt. Vi bygger underbara relationer med vänner, familj och varandra. Relationerna vi har till våra nära och kära – och särskilt till vår himmelske Fader och Jesus Kristus – hjälper oss alltid att känna samhörighet och kärlek och ger oss styrka att fortsätta på förbundsstigen.

Vissa rättfärdiga önskningar kan verka omöjliga när vi navigerar genom livets upp- och nedgångar som unga vuxna. Men när vi fortsätter att hålla våra förbund och söker Herren, håller vi fast vid hoppet om en tempelvigsel. Fram till dess, som president Nelson lärde, kan vi alltid söka och förvänta oss underverk.6 Vi upplever verkligen glädjen, välsignelserna och, ja, underverken med att leva efter Jesu Kristi evangelium.

Vi hoppas att du vet att underverk och välsignelser väntar dig också.

Författarna bor i Gauteng i Sydafrika.

Slutnoter

  1. Olwethu Leshabane, ”Let’s Talk about Lobola”, Art of Superwoman, 22 okt. 2021, artofsuperwoman.com/2021/10/22/lets-talk-about-lobola.

  2. Se Leshabane, ”Let’s Talk about Lobola”, artofsuperwoman.com/2021/10/22/lets-talk-about-lobola.

  3. Dieter F. Uchtdorf, i en utsändning till alla stavar i Afrika, 23 nov. 2014.

  4. Se Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 92–95.

  5. Se Russell M. Nelson, ”Övervinn världen och finn ro”, Liahona, nov. 2022, s. 95–98.

  6. Se Russell M. Nelson, ”Styrkan i andligt momentum”, Liahona, maj 2022, s. 99–100.