Seminar
Enhet 27: Dag 2, 3 Nephi 24-26


Enhet 27: Dag 2

3 Nephi 24-26

Innledning

I 3 Nephi 24-25 oppfylte Jesus Kristus vår himmelske Faders befaling om å gi folket noen av Malakis profetier. Malaki hadde erklært at Israels hus måtte omvende seg og vende tilbake til Herren som forberedelse til Frelserens annet komme. I 3 Nephi 26:3 leser vi at Jesus Kristus forklarte for folket “alle ting, helt fra begynnelsen og like ned til den tid da han skulle komme i sin herlighet”. Mormon sa så at de som tror på Mormons bok, ville få enda større ting tilkjennegitt (se 3 Nephi 26:9).

3 Nephi 24:1-6

Jesus Kristus siterer ordene som ble gitt til Malaki om det annet komme

Bilde
Kristi annet komme

Da han resiterte noen av Malakis profetier til nephittene, brukte Jesus Kristus bildene ild og et såpestykke. Forestill deg flammer og lut. Tenk på hva disse to tingene har til felles som rensemidler.

Les 3 Nephi 24:2-3. I 3 Nephi 24:2 blir Jesus Kristus sammenlignet med smelterens ild og tvetterens lut på grunn av det han vil gjøre ved sitt annet komme. I 3 Nephi 24:3 blir han sammenlignet med en sølvsmed som renser sølv. For å forstå disse versene, er det nyttig å vite at prosessen for raffinering av sølv krever at sølvsmeden holder et stykke sølv over den varmeste delen av flammen for å brenne bort urenheter. Smelteren må følge nøye med på sølvet, for hvis det holdes bare et øyeblikk for lenge i flammene, vil det bli ødelagt. En tvetter er en som vasker eller bleker klær ved hjelp av såpe eller lut. “Levis sønner” var de som hadde prestedømmet i det gamle Israel. Denne betegnelsen kan brukes om alle som tilhører Herrens folk i dag.

Tenk over hva denne billedbruken antyder vil finne sted ved Jesu Kristi annet komme. Ved siden av 3 Nephi 24:2-3 i Skriftene kan du gjerne skrive: Ved sitt annet komme vil Jesus Kristus rense sitt folk.

Les 3 Nephi 24:5-6, og finn ut hvem som vil og hvem som ikke vil bli fortært eller ødelagt ved Frelserens komme. (Legg merke til at i dette skriftstedet er “Jakobs sønner” Herrens paktsfolk i Israels hus.) Disse versene lærer oss prinsippet: Jesus Kristus vil dømme de ugudelige ved sitt komme.

  1. Skriv følgende overskrift i skriftstudiedagboken: Hva jeg må gjøre for å forberede meg til Jesu Kristi annet komme. Når du fortsetter å studere 3 Nephi 24-26, kan du lage en liste under denne overskriften over det du lærer som vil hjelpe deg med å forberede deg til Jesu Kristi annet komme.

3 Nephi 24:7-18

Malaki lærer Israels hus hvordan de kan vende tilbake til Herren

Tenk deg at en nær venn eller et familiemedlem ikke synes å være opptatt av hvordan en persons handlinger kan påvirke ham eller henne ved dommen, det annet komme eller i evigheten. Tenk på hva du kan si for å prøve å hjelpe vedkommende. Les 3 Nephi 24:7, og finn ut hva Herren sa til de av Jakobs sønner som hadde begynt å vike bort fra ham. Hva tror du det betyr at folket hadde “veket bort” fra Herrens ordinanser?

I Kirken er en ordinans en hellig, formell handling, utført ved prestedømmets myndighet. Noen ordinanser er avgjørende for vår frelse. Disse ordinansene kalles “frelsende ordinanser”. De innbefatter dåp, bekreftelse, ordinasjon til Det melkisedekske prestedømme (for menn), tempelbegavelse og tempelekteskap. For hver av disse ordinansene inngår vi høytidelige pakter med Herren. Det kan være lurt å lage en liste over de frelsende ordinanser under overskriften i oppgave 1 i skriftstudiedagboken. Tenk på hvordan disse ordinansene hjelper oss å forberede oss til det annet komme.

Selv om Herrens folk hadde kommet bort fra evangeliets ordinanser og pakter, kan du legge merke til løftet i 3 Nephi 24:7, som Herren ga dem hvis de ville vende tilbake til ham. Det kan være lurt å markere dette løftet i Skriftene for å hjelpe deg å huske at hvis vi vender tilbake til Herren, vil han vende tilbake til oss.

Les 3 Nephi 24:8-10, og se etter en måte Herren antydet at Jakobs sønner kunne vende tilbake til ham på, og dermed forberede seg til det annet komme. Du kan gjerne ta med det å betale tiende og offergaver i listen under overskriften i oppgave 1 i skriftstudiedagboken.

Les følgende råd fra president Gordon B. Hinckley om å betale tiende: “Vi kan betale vår tiende. Det er ikke så mye et spørsmål om penger som et spørsmål om tro” (“Let Us Move This Work Forward,” Ensign, nov. 1985, 85).

Tenk etter hvordan din villighet til å gi tiende og offergaver til Herren er en indikasjon på din tro på ham. Les 3 Nephi 24:10-12, og fokuser på velsignelsene for dem som betaler en full og ærlig tiende.

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken:

    1. Hvilke velsignelser har du mottatt fordi du har vært lydig mot tiendeloven?

    2. Hvordan tror du det å holde budet om å betale tiende og offergaver har hjulpet deg å forberede deg åndelig til det annet komme?

Noen i det gamle Israel knurret og sa at det å holde Herrens bud ikke hadde hjulpet dem noe. De følte at deres innsats var forgjeves, eller meningsløs (se 3 Nephi 24:14). På den annen side hevdet de at de stolte og ugudelige var “lykkelige”, det gikk dem “vel” og de var “fri” (3 Nephi 24:15). Med andre ord hevdet disse menneskene at de ugudelige hadde det bedre enn de rettferdige. Herren svarte på disse klagene ved å si at de som frykter Herren og tenker på hans navn, og som møtes ofte for å snakke med hverandre, ville finne navnene sine skrevet i “en minnebok” (3 Nephi 24:16). De ville være forberedt for Herrens komme og bli spart som hans egne skattede “juveler” (se 3 Nephi 24:16-17). Herren utfordret dem som klaget, til å vente og se sluttresultatet når de igjen kunne “se forskjell mellom den rettferdige og den ugudelige” (3 Nephi 24:18). De vil se at de rettferdige får det mye bedre til slutt.

3 Nephi 25

Jesus Kristus siterer Malakis profeti om at Elijah skulle vende tilbake før det annet komme

Bilde
Elijah gjengir nøklene til prestedømmets beseglingskraft

Les 3 Nephi 25:1-3, og se etter hvorfor det annet komme vil være til velsignelse for dem som er trofaste mot Jesus Kristus. Ordet rot i vers 1 sikter til forfedre, og gren sikter til etterkommere. Følgelig vil ikke de ugudelige kunne nyte velsignelsene ved å være beseglet til hverken sine forfedre eller sine etterkommere i det neste liv. Kalvene som vokser “på båsen”, er et symbol på barn som får beskyttelse og omsorg, og har alt som er nødvendig for at de skal vokse.

Frelseren fortalte nephittene det Malaki hadde skrevet om en hendelse som skulle finne sted før det annet komme, og som ville omfatte den gammeltestamentlige profeten Elijah. Les 3 Nephi 25:5-6, og se etter hva Malaki sa Elijah ville gjøre for å bidra til å forberede verden for Herrens komme.

Elijahs tilbakekomst til jorden var en viktig del av evangeliets gjengivelse. 3. april 1836 viste Elijah seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i det nylig innviede Kirtland tempel (se L&p 110). Han overdro prestedømmets beseglende kraft til dem, noe som gjorde det mulig for familier å bli beseglet gjennom alle generasjoner. Hva tror du utsagnet om at “han skal vende fedrenes hjerte til barna og barnas hjerte til deres fedre” (3 Nephi 25:6) betyr?

Disse versene lærer oss at når vårt hjerte er vendt til våre fedre, bidrar vi til å forberede jorden for Jesu Kristi annet komme.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken om en opplevelse du eller dine familiemedlemmer har hatt som har hjulpet deg å vende ditt hjerte til dine forfedre. Dette kan omfatte å bli beseglet i det hellige tempel, forske frem din slektshistorie eller delta i dåp for de døde. Hvis du ikke kan komme på en opplevelse, kan du skrive noen linjer om ditt ønske om å delta i dette arbeidet. (Under oppgave 1 i skriftstudiedagboken kan du gjerne skrive: motta templets ordinanser for deg selv og din familie, gå i templet og samle slektshistorisk informasjon.)

3 Nephi 26

Hva som må gjøres for å motta de større tingene som Jesus Kristus åpenbarte

Vi lærer av 3 Nephi 26:3 at Frelseren underviste nephittene om “alt som skulle skje på jordens overflate”. Les 3 Nephi 26:6-8, og se etter hvor mye av Frelserens preken som ble nedtegnet i Mormons bok. Studer 3 Nephi 26:9-11 for å finne ut hvorfor Mormon ikke tok med alt.

Herren befalte Mormon å ta med bare en liten del av disse læresetningene for å prøve vår tro. Av 3 Nephi 26:1-21 lærer vi at når vi tror på det Gud har åpenbart, forbereder vi oss til å motta større åpenbaring. Hvorfor tror du det å tro på de sannheter vi allerede har mottatt, er avgjørende for å kunne motta ytterligere sannhet? (Se Alma 12:9-11.) Hvordan kan vi vise at vi tror på det Herren har åpenbart?

  1. For å anvende prinsippet i fet skrift ovenfor, kan du svare på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken: Hva gjør du for å vise din tro på Mormons bok?

Slik det er nedtegnet i resten av 3 Nephi 26, oppsummerte Mormon Frelserens virke og dens virkning på nephittene. Les 3 Nephi 26:13-21, og vurder å markere hvordan folket omsatte Jesu Kristi ord i praksis.

  1. Skriv følgende notat etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken:

    Jeg har studert 3 Nephi 24-26 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: