Seminar
Enhet 15: Dag 1, Alma 5:1-36


Enhet 15: Dag 1

Alma 5:1-36

Innledning

Da Kirken ble truet av ugudelighet og strid (se Alma 4:9-11), visste Alma at sann forbedring bare kunne komme ved at Kirkens medlemmer gjennomgikk en mektig forandring i hjertet. Som Kirkens høyprest tok Alma fatt på sin misjon for å gjenvinne Zarahemlas folk ved å vitne om Jesus Kristus og kalle folket til omvendelse. Han oppfordret dem til å forberede seg til Herrens dom ved å tro på Guds ord og vurdere sitt hjertes åndelige tilstand. Når du studerer første halvdel av Alma 5, kan du tenke på hvordan du kan anvende det du lærer, slik at du kan oppleve eller fortsette å oppleve den mektige forandringen i hjertet som omtales i kapitlet.

Alma 5:1-13

Alma forteller om da hans far og de som fulgte ham, omvendte seg

Hvor mye har du forandret deg siden du var åtte år gammel? Hvor mye har du forandret deg siden du var 12 år gammel? Tenk på hvordan mennesker kan forandre seg, for eksempel i utseende, adferd eller holdning. Grunn på hva som kan føre til eller tilveiebringe noen av disse forandringene i mennesker. Les så Alma 5:12, og se etter hva som forandret seg i Alma den eldre. Når du studerer Alma 5:1-13, kan du tenke på hvordan et menneskes hjerte kan forandre seg.

Eldste Gerald N. Lund, som senere ble medlem av De sytti, sa at når ordet hjerte brukes i Skriftene, viser det ofte til “den virkelige, indre person” (“Understanding Scriptural Symbols,” Ensign, okt. 1986, 25). Tenk på hvordan en “mektig forandring i hjertet” er forskjellig fra andre måter mennesker kan forandre seg på – herunder måtene du tenkte på i begynnelsen av denne leksjonen.

Husk at kong Benjamins folk opplevde en “stor forandring” i hjertet så de ikke hadde “lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt” (Mosiah 5:2). Det kan være lurt å skrive eldste Lunds klargjøring og skriftstedhenvisningen Mosiah 5:2 i margen i Skriftene ved siden av Alma 5:11-13.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum forklarte: “Dere spør kanskje: Hvorfor skjer ikke denne mektige forandring raskere med meg? Dere skulle huske at de bemerkelsesverdige eksemplene som kong Benjamins folk, Alma og visse andre i Skriftene viste oss, er nettopp det – bemerkelsesverdige og ikke typiske. For de fleste av oss kommer forandringen mer gradvis over tid. Å bli født på ny, i motsetning til vår fysiske fødsel, er mer en prosess enn en hendelse. Å ta fatt på denne prosessen er hovedhensikten med jordelivet” (“Født på ny,” Ensign eller Liahona, mai 2008, 78).

Les Alma 5:3-7, og finn ut hva Alma fortalte Zarahemlas folk for å hjelpe dem å forberede sitt hjerte til å forandre seg.

Svar på følgende spørsmål i denne håndboken: Alma fortalte Zarahemlas folk om sin fars og andres omvendelse, samt deres befrielse fra fangenskap. Hvordan tror du disse erfaringene hjalp folket å forberede seg til å oppleve en forandring i hjertet?

Les Alma 5:10, og sett ring rundt spørsmålstegnene på slutten av de tre spørsmålene Alma stilte folket. Gransk så Alma 5:11-13, der Alma begynte å besvare disse spørsmålene, for å finne støtte for dette utsagnet: Når vi tror på Guds ord og utøver tro på Jesus Kristus, kan vi oppleve en mektig forandring i hjertet.

Tro på Guds ord fører til en mektig forandring i hjertet fordi Guds ord lærer oss om Frelseren. Almas folk trodde på Guds ord, som ble gitt dem av hellige profeter. De lærte om den forløsende kraften i Jesu Kristi forsoning, og deres hjerter ble forandret da de utviklet tro på Frelseren.

  1. Forklar i skriftstudiedagboken din med egne ord hvordan tro på Jesu Kristi forsoning fører til en mektig forandring i hjertet.

  2. Skriv i skriftstudiedagboken din om hvordan ditt hjerte har blitt forandret. Hvis du har lagt merke til en forandring i hjertet mens du har studert Mormons bok i Seminar i år, kan du beskrive din opplevelse som en del av svaret.

Alma 5:14-36

Alma forkynner at en mektig forandring i hjertet er nødvendig for å komme inn i himmelens rike

Da Alma hadde forkynt at troen på Guds ord hjelper oss å begynne prosessen med å motta en mektig forandring i hjertet, ba han folket overveie en rekke spørsmål. Disse spørsmålene kan hjelpe oss å vurdere tilstanden til vårt åndelige hjerte – det indre menneskets ønsker og følelser.

Les Alma 5:14, og marker de tre spørsmålene som Alma ba folket overveie om seg selv. Disse tre spørsmålene beskriver forandringen vi opplever når vi utøver tro på den forløsning som Jesus Kristus tilbyr oss. Husk fra tidligere leksjoner (se Mosiah 5 og Mosiah 27) at det å bli “født på ny” sikter til forandringen en person opplever når han eller hun aksepterer Jesus Kristus og begynner et nytt liv, ikke bare som hans disippel, men også som hans sønn eller datter i åndelig forstand (se Mosiah 27:25).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din om hvordan en forandring i hjertet kan gjenspeiles i en persons ansikt. I denne sammenhengen betyr ordet ansikt ansiktsuttrykket, noe som gjenspeiler vedkommendes holdning, humør eller åndelige tilstand. Beskriv en du kjenner som har fått Frelserens bilde i sitt ansikt.

I medisinsk sammenheng er et kardiogram en oversikt som leger bruker til å evaluere vårt fysiske hjertes tilstand. Det hjelper dem å avdekke tilstander som trenger behandling. Studer versene fra Alma 5 som er oppført nederst på det åndelige kardiogrammet nedenfor. Når du studerer hvert vers, krysser du av i den ruten i oversikten som best beskriver hvordan du vil svare på spørsmålet eller spørsmålene i hvert vers. (Hvis du ønsker å holde svarene mer private, kan du kopiere denne oversikten på et eget ark eller i din personlige dagbok og deretter fylle den ut.)

Alma 5 Åndelig kardiogram

Alltid

Nesten alltid

Vanligvis

Noen ganger

Sjelden, om noen gang

Vers fra Alma 5

15

16

19

26

27

28

29

30-31

Når du har fylt ut ditt åndelige kardiogram, kan du lese Alma 5:21-25. Se etter hva Alma underviste om denne sannheten: Ved å oppleve en forandring i hjertet, forbereder vi oss til å motta en plass i himmelens rike (det celestiale rike).

  1. Gjør følgende i skriftstudiedagboken din:

    1. Lag en liste over ord og setninger som Alma brukte i Alma 5:21-25 til å beskrive tilstanden du ønsker å være i nå.

    2. Forklar hvordan du tror en forandring i hjertet forbereder deg til å motta en plass i himmelens rike?

Les Alma 5:33-36, og overvei hva du føler med hensyn til Almas budskap. Se etter ord og setninger som hjelper deg å svare på følgende spørsmål:

  • Hva oppfordrer Herren meg til å gjøre?

  • Hva er belønningene for å følge denne oppfordringen?

  • Hva lærer disse versene meg om Frelseren?

Les følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson som viser hvordan de som har opplevd en forandring i hjertet, ønsker å leve:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Når man velger å følge Kristus, velger man å bli forandret…

Herren arbeider innenfra. Verden arbeider fra utsiden og inn. Verden vil hente mennesker bort fra slummen. Kristus tar slummen ut av mennesker, og så går de selv bort fra slummen. Verden former mennesker ved å forandre deres omgivelser. Kristus forandrer mennesker, som så forandrer sine omgivelser. Verden former menneskets oppførsel, men Kristus kan forandre menneskets adferd…

Mennesker som forandrer seg for Kristus, vil bli ledet av Kristus. I likhet med Paulus vil de spørre: ‘Hva skal jeg gjøre, Herre?’ (Apostlenes gjerninger 9:6)…

Deres vilje blir oppslukt av hans vilje. (Se Johannes 5:30.)

De gjør alltid det som er til behag for Herren. (Se Johannes 8:29.)

Ikke bare ville de dø for Herren, men enda viktigere er det at de ønsker å leve for ham.

Når man kommer inn i deres hjem, viser bildene på veggene, bøkene i hyllene, musikken i luften og deres ord og handlinger at de er kristne.

De står som vitner for Gud til alle tider og i alle ting, og på alle steder. (Se Mosiah 18:9.)

De tenker på Kristus, og de ser hen til ham i enhver tanke. (Se L&p 6:36.)

De har Kristus i sitt hjerte og har evig kjærlighet og hengivenhet til ham. (Se Alma 37:36.)

Så godt som hver uke tar de del i nadverden og vitner på nytt overfor sin evige Fader at de er villige til å påta seg hans Sønns navn, alltid minnes ham og holde hans bud. (Se Moroni 4:3.)” (“Born of God,” Ensign, nov. 1985, 5-7).

For å runde av denne leksjonen, kan du understreke et poeng fra president Benson uttalelse som hjelper deg å tenke på hvordan du ønsker å leve som en som opplever en forandring i hjertet. Sett deg et mål som vil hjelpe deg å anvende det du har følt mens du har studert Almas læresetninger om å oppleve en forandring i hjertet (det kan være lurt å skrive det i din personlige dagbok eller på et eget ark). Hvis du kontinuerlig søker å bli født av Gud og oppleve en forandring i hjertet, vil du være forberedt på å komme inn i Guds rike.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 5:1-36 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: