Seminar
Enhet 13: Dag 1, Mosiah 18


Enhet 13: Dag 1

Mosiah 18

Innledning

Alma, som var en av den ugudelige kong Noahs prester, trodde profeten Abinadis ord og omvendte seg fra sine synder. Etter Abinadis død, underviste Alma i det stille andre om Jesus Kristus. De som trodde Alma, ønsket å komme inn i Guds hjord. De inngikk dåpens pakt på et sted som ble kalt Mormons vann. Når du studerer Mosiah 18, kan du se etter hva Alma forkynte om de løftene du inngår når du blir døpt, og hva Herren vil gjøre for deg når du holder disse løftene.

Mosiah 18:1-16

Alma underviser og døper folket

Bilde
Alma døper i Mormons vann

Tenk på din egen dåp. Hvilke detaljer kan du huske ved opplevelsen? Hvordan ble du forberedt til dåpen din? Hvilke følelser husker du i forbindelse med dåpen? Grunn på hva du setter større pris på ved dåpen nå enn du gjorde da du ble døpt.

Mosiah 18 hjelper oss å forstå pakten vi inngår med Gud ved dåpen. En pakt er “en avtale mellom Gud og mennesker, men uten at de er likeverdige parter i denne overenskomsten. Gud stiller paktens betingelser, og menneskene går med på å gjøre det han ber dem om. Deretter lover Gud å gi menneskene bestemte velsignelser som følge av deres lydighet” (Veiledning til Skriftene, “Pakt,” scriptures.lds.org).

For å se hvordan Mosiah 18 hjelper oss å forstå dåpens pakt, kan du legge merke til følgende oversikt over dette kapitlet: Mosiah 18:1-7, forberedelse til pakten; Mosiah 18:8-16, inngåelse av pakten; og Mosiah 18:17-30, etterlevelse av pakten. Det kan være lurt å skrive hvert emne (for eksempel Forberedelse til pakten) ved siden av de tilsvarende versene i Skriftene.

Les Mosiah 18:1-2, 6-7, på jakt etter læresetningene og prinsippene Alma underviste folket for å forberede dem til dåp. I feltet nedenfor kan du skrive hvordan en forståelse av hva Alma underviste sitt folk, ville hjelpe noen i dag å forberede seg til dåp:

Mosiah 18:8-11 forteller hvordan Alma hjalp sitt folk å forstå løftene de ville gi og motta gjennom dåpens pakt.

  1. Tegn oversikten nedenfor i skriftstudiedagboken din: Gransk Mosiah 18:8-11 for å finne ut hva Alma forkynte om de løftene vi gir til Gud (hva vi “er villige” til å gjøre), og løftene Gud gir til oss når vi blir døpt. Skriv det du finner i de aktuelle kolonnene i oversikten.

Jeg lover

Gud lover

Et av prinsippene i evangeliet som er tydelig i Mosiah 18:8-11, er: Vi mottar Herrens ånd og løftet om evig liv ved å inngå og holde dåpens pakt.

  1. Nederst i oversikten i skriftstudiedagboken din kan du skrive et sammendrag av hva du har lært om viktigheten av å inngå og holde dåpens pakt.

Les følgende uttalelse av eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum, og understrek de velsignelser vi kan motta når vi forstår løftene vi gir og mottar ved dåpen: “Gjennom hele mitt liv har jeg lagt merke til at når noen virkelig forstår hvilke velsignelser og hvilken kraft som kommer av deres dåpspakt, enten som nye konvertitter eller erfarne medlemmer av Kirken, opplever de stor glede i livet, og de utfører sine plikter i riket med smittende entusiasme” (“Alma the Elder: A Role Model for Today”, i Heroes from the Book of Mormon [1995], 84).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din om hvordan din dåpspakt kan påvirke hvordan du lever hver dag. (Overvei for eksempel ditt løfte om å “stå som Guds vitner til alle tider” med hensyn til måten du samhandler med andre på, herunder hvordan du behandler familiemedlemmer, det du snakker med venner og bekjente om, språket du bruker, hva slags filmer eller TV-programmer du ser, musikken du hører på, sosiale og romantiske relasjoner, samt hvordan du reagerer på dem som kritiserer din tro.)

Gransk Mosiah 18:12-16 nøye, og finn eksempler på hvordan Herren oppfylte sin del av pakten med Alma og hans folk etter dåpen. Du kan gjerne markere det du finner.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din om en gang da du følte at Herren velsignet deg med hans ånd når du holdt løftet du ga ved dåpen om å tjene ham.

Mosiah 18:17-30

Alma oppretter Jesu Kristi Kirke blant folket

Hvor ofte tenker du på paktene du inngikk i dåpen og fornyer når du tar nadverden? Hvor ofte bør du tenke på dem? Når pleier du å ta deg tid til å tenke på disse paktene?

Bilde
President Henry B. Eyring

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap underviste om viktigheten av å holde våre pakter med Herren: “De siste-dagers-hellige er et paktsfolk. Fra vår dåpsdag gjennom de åndelige milepæler i vårt liv gir vi Gud løfter, og han gir oss løfter. Han holder alltid løftene han har gitt gjennom sine bemyndigede tjenere, men den avgjørende prøve i vårt liv er å se om vi vil inngå og holde våre pakter med ham” (“Guds vitner,” Lys over Norge, jan. 1997, 29).

Les Mosiah 18:17-18, 20-23, 27-29, på jakt etter hvordan medlemmer av Kirken på Almas tid holdt sine dåpspakter. Det kan være lurt å markere bestemte ord og setninger i Mosiah 18:22, 26, 30 som viser at store velsignelser kommer til dem som holder sine dåpspakter.

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din: Hva er en ting du vil gjøre for bedre å holde paktene du inngikk ved dåpen? Hvordan vil du holde denne forpliktelsen?

Mosiah 18:31-35

De som tilhører Kirken, flykter fra kong Noahs forfølgelse

Studer Mosiah 18:31-33 for å finne ut hva kong Noah gjorde i byen Lehi-Nephi mens Alma og hans folk mottok store velsignelser nær Mormons vann. Les Mosiah 18:34 og deretter Mosiah 23:1-2 for å finne ut hvordan Alma ble “varslet” om den fare hans folk sto overfor.

Vurder å skrive denne sannheten ved siden av Mosiah 18:34: Herren kan advare de rettferdige når de er i fare.

Les følgende opplevelse som ble fortalt av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum som illustrerer denne sannheten:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Han arbeidet som spesialagent for FBI og etterforsket organiserte kriminelle grupper som transporterte ulovlige stoffer inn i USA.

En gang dro han og en annen agent til en leilighet der de trodde en kjent narkotikalanger distribuerte kokain. Min venn beskriver hva som hendte:

‘Vi banket på døren til narkotikalangeren. Den mistenkte åpnet døren, og da han så oss, prøvde han å stenge for utsikten. Men det var for sent. Vi kunne se kokainet på bordet.

En mann og en kvinne som var der, begynte straks å fjerne kokainet. Vi måtte hindre dem i å ødelegge beviset, så jeg dyttet raskt den mistenkte som sperret døråpningen, til side. Idet jeg dyttet ham, møtte mine øyne hans. Underlig nok så han ikke sint eller redd ut. Han smilte til meg.

Øynene og det avvæpnende smilet ga meg inntrykk av at han var ufarlig. Derfor gikk jeg raskt fra ham og begynte å gå mot bordet. Den mistenkte var nå bak meg. I det øyeblikket fikk jeg en tydelig, kraftig innskytelse: “Vokt deg for ondskapen som skjules bak et smil.”

Jeg snudde meg straks mot den mistenkte igjen. Hånden hans befant seg i den store lommen foran. Instinktivt grep jeg hånden hans og trakk den opp fra lommen. Først da så jeg at han holdt en halvautomatisk pistol i hånden, klar til å skyte. Det fulgte stor ståhei, og jeg avvæpnet mannen.’ …

… Den hellige ånd advarte min venn mot fysisk fare, Den hellige ånd vil også advare deg mot åndelig fare” (“Vokt deg for ondskapen som skjules bak et smil,” Ensign eller Liahona, mai 2005, 46-47).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din om følelser du har fått fra Den hellige ånd eller opplevelser du husker, hvor du har blitt advart av eller beskyttet mot fysisk eller åndelig fare, eller skriv om erfaringene til noen du kjenner eller har lest eller hørt om.

  2. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Mosiah 18 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: