Seminar
Enhet 12: Dag 4, Mosiah 15-17


Enhet 12: Dag 4

Mosiah 15-17

Innledning

Opptegnelsen om profeten Abinadis forkynnelse for kong Noah og hans prester, fortsetter i Mosiah 15-17. Han vitnet om Jesu Kristi rolle som Forløseren. En av Noahs prester, Alma, trodde Abinadi. Kong Noah kastet Alma ut fra sitt hoff og fikk Abinadi brent til døde. Abinadi var trofast mot Gud i alle situasjoner.

Mosiah 15-16

Abinadi underviser om Jesu Kristi rolle som Forløser

Gi elevene noen minutter på å finne og sett ring rundt ordene forløse, forløst og forløsning i Mosiah 15-16. Gjentagelse av et ord i en skriftstedbolk signaliserer ofte et viktig punkt i forfatterens budskap. Når du studerer i dag, kan se etter hva Abinadi underviste med hensyn til å bli forløst.

For å hjelpe deg å forstå Jesu Kristi rolle som Forløser, kan du overveie følgende oversikt:

Bilde
Stick Figure

Tenk deg at du har brutt en lov og har blitt dømt til lovens strengeste straff. Kanskje straffen omfatter store bøter, fengsel eller til og med dødsstraff. Hva ville du ha følt i møte med slike straffer? Kan du tenke deg en lovlig og ærlig måte å unnslippe disse straffene på?

Skriv Meg under ordet Lovbryter og Rettferdighet under ordet Straff i oversikten. Vi har alle brutt Guds lover en gang, og må oppfylle rettferdighetens krav. Rettferdighetens krav er at hver synder må motta straffen forbundet med synden.

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Les følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum, og understrek de to konsekvensene av å bryte Guds lover: “Rettferdigheten krever … at hver brutt lov må tilfredsstilles. Når du følger Guds lover, blir du velsignet, men du oppnår ingen ekstra kreditt som kan spares til å tilfredsstille lover du bryter. Hvis det ikke skjer en omvendelse, kan brutte lover føre til at ditt liv blir ulykkelig og hindrer deg i å vende tilbake til Gud” (“Forsoningen kan sikre din fred og lykke,” Ensign eller Liahona, nov. 2006, 42).

Konsekvensene av å bryte Guds lover omfatter lidelse og at vi ikke kan bo i Guds nærhet. Les Mosiah 15:1, 7-9, og marker setninger som viser hvordan Frelserens forsoning innfrir rettferdighetens krav.

Bruk en ordbok for å finne definisjoner av følgende ord:

Forløse (Mosiah 15:1)

Forbønn (Mosiah 15:8)

Mellom (Mosiah 15:9)

Du kan gjerne skrive en del av disse definisjonene ved siden av versene.

Noen ganger blir folk forvirret av Abinadis beskrivelse av Jesus Kristus i Mosiah 15:2-5 som (1) Sønn av Gud Faderen og (2) som Faderen. Følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarer Jesus Kristi guddommelige natur på denne måten: “Som Abinadi sa, ble Kristus ‘unnfanget ved Guds kraft’ (Mosiah 15:3), og derfor har han Faderens kraft og evner i seg. I tillegg til den guddommelige lineære relasjon, fungerer Kristus også som Faderen ved at han er himmelens og jordens Skaper [se Mosiah 15:4], er far til vår åndelige gjenfødelse og frelse og er trofast i å ære – og kan derfor gjøre krav på dens kraft – Faderens vilje fremfor hans egen vilje” (Christ and the New Covenant [1997], 183-84).

Studer Mosiah 15:5-7, og tenk på prisen Jesus Kristus betalte for å forløse deg, eller for å stå mellom deg og rettferdighetens krav. I oversikten over skriver du Jesus Kristus mellom Lovbryter og Straff.

Det er viktig å forstå at Frelseren ikke sletter rettferdighetens krav, men står mellom rettferdigheten og oss. Hvis vi omvender oss, tilfredsstiller han rettferdighetens krav ved å ta straffen for oss.

  1. Gjør følgende aktiviteter i skriftstudiedagboken din:

    1. Skriv De som velger å bli forløst (Mosiah 15:11-12; 16:13). Gransk så Mosiah 15:11-12; 16:13, på jakt etter hvem som vil bli forløst. Beskriv hva du fant ut.

    2. Skriv De som nekter å bli forløst (Mosiah 15:26-27; 16:2-5, 12). Gransk så Mosiah 15:26-27; 16:2-5, 12, på jakt etter hvorfor noen ikke vil bli forløst. Beskriv hva du fant ut.

  2. Bruk det du har lært i forrige oppgave, og svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hva vil avgjøre hvem som vil bli forløst fra sine synder?

    2. Hva lærer du av kontrasten mellom Jesu Kristi “vilje” i Mosiah 15:7 og deres “vilje” som gjør ondt i Mosiah 16:12?

Jesus Kristus tilfredsstiller rettferdighetens krav for alle som vil omvende seg. Prisen Frelseren betalte for oss, er en svært personlig gave til enhver som velger å omvende seg og gjøre Faderens vilje. Les Mosiah 15:10, og understrek setningen “skal han se sin ætt”.

Bilde
Eldste Merrill J. Bateman

Les Mosiah 15:10-12 og følgende uttalelse av eldste Merrill J. Bateman, emeritusmedlem av De sytti:

“Profeten Abinadi fastslår … at ‘når hans sjel er gjort til et offer for synd, skal han se sin ætt’ (Mosiah 15:10). Abinadi identifiserer deretter Frelserens ætt som profetene og dem som følger dem. I mange år tenkte jeg på det Frelseren opplevde i Getsemane og på korset som steder hvor en mengde synd ble lagt på ham. Men med Almas, Abinadis, Jesajas og andre profeters ord har min oppfatning forandret seg. Istedenfor en upersonlig mengde synd var det en lang rekke mennesker, da Jesus følte ‘våre skrøpeligheter’ (Hebreerne 4:15), ‘[bar] våre sykdommer, … våre piner … [og ble] knust for våre misgjerninger’ (Jesaja 53:4-5).

Forsoningen var en indre, personlig erfaring som Jesus gjennomgikk for å vite hvordan han kunne hjelpe hver av oss” (“Et mønster for alle,” Ensign eller Liahona, nov. 2005, 75-76).

Bilde
Kristus i Getsemane
  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hva tror du det betyr å bli Jesu Kristi ætt? (se Mosiah 15:12).

    2. Hva gjør du for å sørge for at du blir regnet blant Jesu Kristi ætt?

Du kan gjerne personliggjøre Mosiah 15:10 ved å skrive navnet ditt i stedet for “hans ætt” i den delen av verset som du har understreket. Tenk etter hva det betyr å ha en Forløser som har sett og kjenner deg personlig.

Hva er konsekvensene av at noen nekter å bli forløst? Se igjen på Mosiah 16:5. Hva skjer i oversikten tidligere i leksjonen dersom gjerningsmannen vedvarer i synd og nekter å omvende seg? Les Lære og pakter 19:16-17 for å finne ut hva som vil skje med dem som nekter å godta Frelserens forløsende handling gjennom omvendelse.

Abinadi forkynte at Jesu Kristi forløsning omfatter ikke bare at man blir reddet fra synd, men også fra døden. Alle vil gjenoppstå, men noen vil oppstå før andre. Abinadi brukte begrepet “første oppstandelse” for å forklare at de rettferdige og uskyldige ville oppstå før de opprørske (se Mosiah 15:21-22). De rettferdige vil bli forløst fra døden i den første oppstandelse, og de ugudelige må vente med å gjenoppstå til etter tusenårsriket (se L&p 76:85, 106).

  1. Reflekter over versene du har studert i Mosiah 15. Tenk deg at du hadde mulighet til å la en budbringer overbringe en melding fra deg til Frelseren. Skriv hva du ville ha skrevet i denne meldingen, basert på hva han har gjort for deg.

Frelseren ønsker å bringe oss tilbake til vår himmelske Faders nærhet. Han går i forbønn, taler vår sak og ber inntrengende på våre vegne. Frelseren har betalt rettferdighetens krav for oss hvis vi vil omvende oss.

Mosiah 17

Alma tror Abinadi og blir kastet ut, Abinadi blir drept

Har du noensinne sett noen forsvare det som er rett, når det var vanskelig for ham eller henne å gjøre det? Hva skjedde?

Da Abinadi avsluttet sitt budskap, forsøkte en av prestene ved navn Alma, å overbevise kongen om at Abinadi hadde sagt sannheten og burde løslates. Kongen kastet Alma ut og sendte tjenere for å drepe ham. Alma gjemte seg og skrev ned Abinadis ord.

Almas omvendelse er viktig. Fordi han nedtegnet Abinadis ord, har mange generasjoner og folkeslag blitt velsignet. Fruktene av Almas omvendelse vil bli enda tydeligere når du studerer de kommende kapitlene. Kongen og hans prester rådførte seg med hverandre i tre dager før de dømte Abinadi til døden (se Mosiah 17:1-6, 13).

  1. Mosiah 17:7-10 og Mosiah 17:11-12 sammenligner de valg som Abinadi og kong Noah gjorde. Etter å ha studert disse versene, svarer du kort på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hvilke av Abinadis siste ord gjorde størst inntrykk på deg?

    2. Hvorfor tror du Abinadis ord påvirket kong Noah slik de gjorde?

    3. Hva slags innflytelse hadde prestene på kong Noah?

    4. Hvordan inspirerer Abinadis eksempel deg til å være trofast mot Gud i alle situasjoner?

President Gordon B. Hinckley erklærte: “Vær sterke – med hensyn til å forsvare det som er rett. Vi lever i en tid med kompromisser og ettergivenhet. I situasjoner vi daglig opplever, vet vi hva som er riktig, men under press fra våre jevnaldrende og de forførende stemmene til dem som ønsker å overtale oss, kapitulerer vi. Vi inngår kompromisser. Vi samtykker. Vi gir etter, og vi skammer oss… Vi må utvikle styrke til å følge vår overbevisning” (“Vi bygger vårt tabernakel,” Lys over Norge, jan. 1993, 48).

Skriv Jeg kan være trofast mot Gud i enhver omstendighet i Skriftene ved siden av Mosiah 17:9-12.

  1. For å personliggjøre Abinadis moralske mot og personlige overbevisning, kan du lese Mosiah 17:20 og fullføre følgende setning i skriftstudiedagboken din: Jeg må være tro mot Gud når …

Når du avslutter dagens leksjon, kan du tenke på et familiemedlem eller en venn som kan ha nytte av å høre hva du har lært og følt i dag. Snakk om mulig med ham eller henne om det du har lært, og ditt ønske om å være tro mot Herren i vanskelige tider.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Mosiah 15-17 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: