Seminar
Enhet 13: Dag 3, Mosiah 21-24


Enhet 13: Dag 3

Mosiah 21-24

Innledning

Limhis folk kom i trelldom under lamanittene som følge av sin ugudelighet (se Mosiah 20:21). De ble ydmyket og vendte seg til Gud som følge av sin trelldom. Almas folk ble ført i trelldom som en prøve på tro (se Mosiah 23:21). Begge gruppene ba inderlig om å bli befridd fra trelldom. Selv om begge gruppene til slutt ble befridd og kom til Zarahemla, hjalp Herren hver gruppe på forskjellige måter. Ved å studere Limhis gruppes prøvelser og befrielse, kan du se at Herren vil besvare våre bønner på den måte og tid han velger, hvis vi ydmyker oss. Ved å studere Almas folks prøvelser og befrielse, kan du lære å stole på at Herren vil gi deg styrke i dine egne kamper og utfordringer.

Bilde
Nephitter bærer en stokk

Mosiah 21-24

Nephittene i Lehi-Nephis land opplever oppfyllelsen av Abinadis profetier

Tenk deg at du bodde i Lehi-Nephis land under kong Noahs regjeringstid og hadde forkastet Abinadis undervisning. Nå er du og ditt folk i trelldom under lamanittene, akkurat som Abinadi hadde profetert. Hva tror du at du ville ha gjort?

Tenk så på eventuelle prøvelser eller motgang som du nå opplever. Les følgende vers i Skriftene, og marker hva de lærer oss om å søke og motta befrielse: Mosiah 21:5, 14; 22:1-2; 23:23 og 24:21. Å bli befridd betyr vanligvis å bli satt fri, hjulpet eller bragt gjennom noe.

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Når du leser følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum, kan du understreke de to kildene han nevner til prøvelser og lidelser vi opplever i vårt liv: “Ingen ønsker motgang. Prøvelser, skuffelser, bedrøvelse og hjertesorg kommer til oss fra to fundamentalt forskjellige kilder. De som overtrer Guds lover, vil alltid ha disse utfordringene. Den andre årsaken til motgang er at Herrens hensikter skal kunne oppnås i vårt liv, slik at vi kan motta den foredling som kommer gjennom prøvelser. Det er av største betydning at hver og en av oss finner ut hvilke av disse kildene våre prøvelser og utfordringer kommer fra, for botemidlene er svært forskjellige” (“Stol på Herren,” Lys over Norge, jan. 1996, 16).

Limhis folk ble ført i trelldom på grunn av sin ulydighet, mens Almas rettskafne folk opplevde motgang som ville foredle dem. Limhis folk ble ydmyket og bragt til Gud som følge av sin trelldom. Å studere disse to beretningene om guddommelig befrielse kan hjelpe deg å øke din tro på å påkalle Herren om befrielse fra de plager du måtte oppleve.

  1. I oversikten nedenfor blir det første spørsmålet – Hvordan kom de i trelldom? – besvart for deg. Besvar det andre spørsmålet i skriftstudiedagboken din: Hvordan ble de befridd?

Limhis folk

Almas folk

Hvordan kom de i trelldom?

(Mosiah 20:21-22; 21:1-4)

Fordi folket ikke omvendte seg, ga Herren lamanittene makt til å bringe folket i trelldom.

(Mosiah 23:1-4, 19-20, 25-38; 24:8-9)

Folket holdt sine pakter, men de ble forrådt, tatt til fange og forfulgt av onde mennesker.

Hvordan ble de befridd?

(Mosiah 22:1-9, 13-14)

(Mosiah 24:17-25)

Grunn på svarene på følgende spørsmål om Limhis folk:

  • Hva sier Mosiah 21:6 som kan tyde på at Limhis gruppe ennå ikke hadde ydmyket seg og vendt seg til Herren? Sammenlign dette med hvordan Almas folk reagerte på sin trelldom. Reflekter over det Limhis gruppe opplevde, og tenk over hvordan du kan reagere hensiktsmessig på dine egne prøvelser.

  • Hvordan velsignet Herren Limhis folk, selv om de ikke umiddelbart ble befridd fra sine lidelser? (Du kan gjerne markere ordene “gradvis begynte å gå dem vel” i Mosiah 21:16.) Har du noen gang følt at Herren hjalp deg å komme gjennom en prøvelse litt om gangen?

  • Hvordan tror du folkets holdning, som er beskrevet i Mosiah 21:30-33, bidro til deres endelige befrielse?

  1. Velg en av følgende sannheter som er hentet fra det du har studert om Limhis folks prøvelser og befrielse. Skriv et avsnitt i skriftstudiedagboken din som forklarer hvordan du kan anvende denne sannheten i ditt eget liv.

    1. Når vi ydmyker oss, påkaller Herren og omvender oss fra våre synder, vil han høre våre bønner og lette byrden av våre synder i sin egen beleilige tid.

    2. Når vi inngår pakt om å tjene Gud og holde hans bud, vil Herren åpne en utvei så vi kan bli befridd.

Tenk på Almas gruppes lidelser og befrielse når du leser følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott: “Akkurat når alt synes å gå bra, kommer ofte utfordringene i flerfoldige doser, anvendt samtidig. Når disse prøvelsene ikke er en følge av ulydighet fra din side, er de tegn på at Herren mener du er beredt til å vokse mer (se Ordspråkene 3:11-12). Han gir deg derfor erfaringer som stimulerer til vekst, forståelse og medfølelse med andre, og som polerer og foredler deg til ditt evigvarende beste. Å få deg fra det sted du er til det sted Han ønsker du skal være, krever en masse strekking, og det medfører normalt ubehag og smerte” (“Stol på Herren,” 16).

Marker ord og setninger i Mosiah 23:21-22 som viser at Herren vil prøve vår tålmodighet og tro for å hjelpe oss å øke vår tillit til ham (se også L&p 122:5-7).

Skriv korte svar på følgende spørsmål i håndboken din:

  • Hva tror du ville ha vært den vanskeligste prøven å holde ut hvis du var blant Almas folk under hendelsene som er nedtegnet i Mosiah 23-24? Hvorfor?

  • Hva kan du lære av hvordan Alma og hans folk reagerte på sine prøvelser? (Se Mosiah 24:1-12, 15-16.)

  • Hva gjorde Herren først for Almas folk, selv om han ikke umiddelbart befridde dem? (Se Mosiah 24:15.)

Ett prinsipp vi kan vi lære av det Almas gruppe opplevde, er at når vi tålmodig underkaster oss Herrens vilje, vil han styrke oss og fri oss fra våre prøvelser i sin egen beleilige tid.

  1. Forklar i skriftstudiedagboken din hva du tror det betyr å tålmodig underkaste seg Herrens vilje i en tid med prøvelser, og hvordan dette kan forberede deg til å motta den styrke og de velsignelser han vil gi for å hjelpe deg gjennom denne vanskelige tiden.

I begynnelsen av denne leksjonen ble du bedt om å tenke på prøvelser eller motgang du nå står overfor. Etter hvert som du husker dem, kan du vurdere å skrive svar på følgende spørsmål i din personlige dagbok eller på et eget ark:

  • Hvilke prøvelser opplever jeg akkurat nå?

  • Hva må jeg gjøre for å forberede meg til å motta Herrens kraft til befrielse i mitt liv?

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Mosiah 21-24 og fullført leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: