Seminar
Enhet 18: Dag 1, Alma 25-29


Enhet 18: Dag 1

Alma 25-29

Innledning

Etter mange år med å forkynne evangeliet, priste Ammon Herren og uttrykte takknemlighet for velsignelsen ved å være et redskap i hans hender for å bringe evangeliet til lamanittene. Mange lamanitter begynte å tro på Herren, omvendte seg og kalte seg anti-nephi-lehitter. Etter at anti-nephi-lehittene hadde inngått en pakt med Gud om aldri igjen å gripe til krigsvåpen, begynte amalekittene og lamanittene å gjøre forberedelser til å gå til krig mot dem. For å hjelpe dem å holde sin pakt med Herren, aksepterte anti-nephi-lehittene et tilbud fra nephittene om beskyttelse. Nephittprofeten Alma uttrykte gleden han følte ved å forkynne evangeliet og innby andre til å komme til Jesus Kristus.

Alma 25

Abinadis profeti blir oppfylt, og mange lamanitter blir omvendt

Tenk på forandringer du har gjort når du har blitt mer omvendt til Jesu Kristi evangelium. Alma 25 forteller om oppfyllelsen av Abinadis profeti om at etterkommerne av Noahs prester ville bli jaget og drept, og viser at Herren støtter sine profeter og oppfyller deres inspirerte profetier (se Alma 25:9). Det forteller også at mange lamanitter omvendte seg og sluttet seg til anti-nephi-lehittene. Les Alma 25:14, og finn ut hva disse lamanittene gjorde da de ble omvendt til evangeliet. I Alma 25:15 lærer vi to grunner til at de holdt Moseloven.

Alma 26

Ammon fryder seg over Herrens barmhjertighet mot lamanittene og Mosiahs sønner

Bilde
bygningsarbeider bruker verktøy

Hva skal til for å bygge et hus eller en kirkebygning? Hva slags kirkebygning kan en dyktig håndverker bygge med de rette verktøy eller redskaper? I Alma 26 beskrev Ammon seg selv og sine brødre som redskaper i Guds hånd for å gjøre et stort arbeid. Les Alma 26:1-5, 12-13, og finn ut hva Herren utrettet ved å bruke Ammon og hans brødre som redskaper i sine hender. (Du kan gjerne markere svarene du finner i Skriftene. I vers 5 betyr uttrykket “støtte frem med sigden” å arbeide hardt. “Kornbånd” symboliserer konvertitter, “låvene” symboliserer Kirken, og uttrykket at de som blir innsamlet, “ikke blir ødslet bort” sikter til at Gud vil bevare konvertittene og gi dem evig liv.

Finn eller marker en eller flere setninger i Alma 26:12 som viser at Ammon forsto at han bare var et redskap i Herrens hender, og at det var Herren som utførte mirakler i løpet av hans misjon.

Av disse versene lærer vi dette prinsippet: Når vi forbereder oss og ydmyker oss, styrker Herren oss og bruker oss som redskaper i sine hender. Et ledsagende prinsipp vi også lærer i Alma 26 er: Vi opplever glede når vi trofast tjener Herren og hans barn. Les Alma 26:11, 13, 16, og marker hvert tilfelle av ordet glede eller fryde.

Les Alma 26:13-16, og finn årsakene Ammon nevnte til at han gledet seg.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hvorfor du tror vi opplever glede når vi er i Herrens tjeneste. Du kan også gjerne skrive om en gang du følte glede som følge av din tjeneste i Kirken.

Les følgende vers, og tenk på svarene på de tilhørende spørsmålene:

Alma 26:22-23, 26-29. Legg merke til de krav som er oppført for å kjenne Guds mysterier. Hvilket løfte er gitt til misjonærer som har disse kvalifikasjonene? Hvilke hindringer møtte Ammon og hans brødre i deres tjeneste for Herren og lamanittene? Hvilke av disse hindringene ligner på hindringer som møter dem som tjener Herren i dag? Hva kan misjonærer i vår tid lære av Alma 26:29 om hvor de skulle forkynne evangeliet?

Alma 26:30. Hva oppmuntret Mosiahs sønner til å fortsette å tjene også i vanskelige tider?

  1. Les Alma 26:35-37, og svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hvilke sannheter i disse versene ville gitt deg grunn til å glede deg over Guds godhet? (Du kan gjerne markere setninger som viser disse sannhetene.)

    2. Hvilken rolle spiller det å vite at Gud er oppmerksom på deg?

Alma 27

Ammon leder anti-Nephi-Lehis folk til sikkerhet blant nephittene

Når du forbereder deg til å studere Alma 27, kan du tenke på svar på følgende spørsmål:

  • Har du noen gang opplevd at noen har gitt deg et løfte og deretter brutt løftet sitt?

  • Kjenner du noen som alltid har holdt sine løfter til deg?

  • Hva syns du om dem som holder sine løfter? Hvorfor?

Etter sitt mislykkede forsøk på å ødelegge nephittene, forsøkte lamanittene å ødelegge de lamanitter (anti-nephi-lehittene) som hadde blitt omvendt av Ammon og hans brødre. Husk at anti-nephi-lehittene begravde sine krigsvåpen for å vise at de ville holde sin pakt om aldri å drepe igjen. For å finne ut hvor bestemt anti-nephi-lehittene var på å holde denne pakten, kan du lese Alma 27:2-3.

Bilde
Slag mot lamanittene

Forestill deg hvor sterk anti-nephi-lehittenes beslutning var om å overholde sin pakt om ikke å gripe til våpen når de ble angrepet. Tenk over hvordan du kan styrke din beslutning om å holde dine pakter med vår himmelske Fader når det synes vanskelig å gjøre det.

På grunn av forfølgelse og angrep fra ugudelige lamanitter, ledet Ammon anti-nephi-lehittene til Zarahemla – en nephittisk by – hvor nephittene lovet å beskytte dem mot deres fiender. Tenk over hva du kan gjøre for å hjelpe menneskene rundt deg å holde de pakter de har inngått med Herren.

Da de hadde kommet til Zarahemla, ble anti-nephi-lehittene kalt Ammons folk av nephittene. Les Alma 27:27-30, på jakt etter hva Ammons folk ble kjent for. Marker eventuelle ord eller setninger som lærer oss følgende prinsipp: Når vi er fullstendig omvendt til Herren, holder vi de pakter vi har inngått med ham.

  1. Besvar ett eller begge de følgende spørsmålene i skriftstudiedagboken din:

    1. Hvilke erfaringer har du hatt hvor det var vanskelig for deg å holde dine pakter med Herren, men du holdt dem likevel?

    2. Hvem har vært et eksempel for deg på en som er sann og trofast mot sine pakter med Herren? Hvordan har vedkommende vist trofasthet mot disse paktene?

Alma 28

Nephittene beseirer lamanittene i et stort slag

  1. Tenk deg at du er en reporter som skal dekke hendelsene som er omtalt i Alma 28. Les Alma 28:1-6, 11-14, og skriv noen linjer i skriftstudiedagboken din som sammenfatter det som skjedde. Pass på å svare på følgende spørsmål.

    1. Hvilken pris betalte nephittene for å hjelpe Ammons folk å holde sine pakter? (Se Alma 28:1-3.)

    2. Hvor mye påvirket disse dødsfallene nephittene? (Se Alma 28:4-6.)

    3. Hvorfor ble noen redde da deres kjære døde, mens andre frydet seg og var fulle av håp? (Se Alma 28:11-12.)

Skriv en prinsipperklæring for å sammenfatte det du har lært av Alma 28:11-12:

Et av prinsippene det undervises om i Alma 28, er: Når vi har tro på Jesus Kristus og hans løfter, kan vi ha håp og glede på tross av døden.

  1. Besvar ett eller begge de følgende spørsmålene i skriftstudiedagboken din:

    1. Når har du sett noen møte sin egen eller en av sine nærmestes død med håp på grunn av tro på Jesus Kristus?

    2. Hvordan vil du forklare døden for noen i den hensikt å hjelpe vedkommende å ha håp etter at en av hans eller hennes nærmeste har gått bort?

Finn Mormons tre “og således ser vi”-utsagn i Alma 28:13-14. Du kan gjerne markere disse i Skriftene. Hva legger Mormon vekt på idet han avslutter beretningen om Mosiahs sønners misjon til lamanittene? Grunn på hvorfor disse sannhetene er viktig for deg å kjenne til.

Alma 29

Alma fryder seg over å bringe sjeler til Gud

Har du noen gang ønsket at du hadde makt til egenhendig å skape et eller annet stort gode eller hindre en eller annen forferdelig ondskap i verden? Alma 29 inneholder Almas uttrykk for hans ønske om å være et redskap i Herrens hender. Gransk Alma 29:1-3, og se etter Almas innerste ønske.

Bilde
Alma, reis deg

Husk hva som hadde skjedd med Alma som ung mann, og overvei hvorfor Alma kan ha hatt det ønsket han uttrykte. Legg merke til i Alma 29:3 hvorfor han følte at han syndet på grunn av sitt ønske. Les Alma 29:4-5, og finn ut hva Herren gir til dem som har rettferdige ønsker.

Gransk Alma 29:10, 14-16, og marker belønningen Alma fikk for å bringe sjeler til Kristus. Du kan gjerne markere hver gang Alma bruker ordet glede i disse versene.

Ett prinsipp som undervises i Alma 29, er: Vi vil oppleve glede når vi hjelper andre å omvende seg og komme til Jesus Kristus. Hvilke erfaringer har du hatt som har hjulpet deg å føle glede over å hjelpe andre å komme til Kristus?

Tenk etter hva du kan gjøre for å hjelpe enkeltpersoner i følgende grupper å gjøre nødvendige endringer i livet og komme til Jesus Kristus: (a) dine venner, (b) medlemmer av din familie og (c) de som du ennå ikke kjenner godt. Søk Åndens veiledning når du ser etter anledninger til å bringe andre til Jesus Kristus.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 25-29 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: