Seminar
Enhet 1: Dag 2, Frelsesplanen


Enhet 1: Dag 2

Frelsesplanen

Innledning

Vår himmelske Fader har gitt oss, sine barn, en plan som er ment å bringe oss alle til evig lykke og opphøyelse. Sentralt i hans plan står Jesu Kristi forsoning. Forsoningen overvinner virkningene av fallet og gjør det mulig for oss å omvende oss og bli renset for våre synder, slik at vi kan ha glede i dette livet og i evigheten.

Bilde
Statue av Kristus

Denne leksjonen vil gi deg en kort oversikt over vår himmelske Faders frelsesplan. Den kan hjelpe deg å forstå hvordan de sannheter du vil lære i år innenfor evangeliet, forholder seg til hverandre og til din hensikt på jorden. Etter hvert som din forståelse av frelsesplanen vokser, vil din tro på Gud og hans Sønn Jesus Kristus øke, og det samme vil din evne til å gjennomføre din del i planen. Frelsesplanen er “fylden av Jesu Kristi evangelium – laget for å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv. Den omfatter skapelsen, fallet og forsoningen — og dessuten alle lover, ordinanser og læresetninger som Gud har gitt. Denne planen gjør det mulig for alle mennesker å bli opphøyet og leve sammen med Gud i all evighet” (Veiledning til Skriftene, “Forløsningsplan”, scriptures.lds.org).

Planen hjelper oss å forstå vår hensikt i jordelivet

Vår himmelske Faders frelsesplan besvarer mange spørsmål som folk flest har overveiet på et eller annet tidspunkt i livet. Har du noen gang grunnet på spørsmål som: “Hvor kommer jeg fra?” “Hvorfor er jeg her?” “Hvor går jeg hen etter dette liv?”

Før vi ble født på jorden, levde vi sammen med vår himmelske Fader som hans åndebarn. Vi er i bokstavelig forstand hans barn, og han elsker oss. Hans frelsesplan er veien for hver enkelt av oss til å bli som han er og nyte alle hans velsignelser. Vi forsto og aksepterte hans plan før vi kom til jorden.

Mormons bok spiller en sentral rolle i vår forståelse av frelsesplanen. Profeter i Mormons bok brukte mange ulike begreper når de henviste til planen.

  1. Les skriftstedene som er oppført nedenfor, og finn navnet som brukes om vår himmelske Faders plan i hvert vers. Skriv navnet ved siden av skriftstedhenvisningen i din skriftstudiedagbok. Det første er identifisert for deg.

    1. 2 Nephi 9:6 “Den store Skapers barmhjertige plan”

    2. 2 Nephi 11:5

    3. Alma 12:25

    4. Alma 24:14

    5. Alma 42:8

    6. Alma 42:15

Ord som barmhjertig, utfrielse, frelse, lykke og forløsning understreker læren om at vår himmelske Faders plan er utformet for å bringe hans barn evig frelse og lykke.

  1. Svar på følgende spørsmål i din skriftstudiedagbok: Hvordan gjør din kunnskap om at vår himmelske Fader har en plan for din lykke og opphøyelse, en forskjell i livet ditt?

Den rolle handlefrihet og Adam og Evas fall spiller i frelsesplanen

Adam og Eva var de første av vår himmelske Faders barn som kom til denne jorden. Han satte dem i Edens hage og ga dem handlefrihet – “den evne og den store anledning … til å velge og til å handle på egen hånd” (Veiledning til Skriftene, “Handlefrihet”, scriptures.lds.org). Han befalte dem å ikke spise av treet til kunnskap om godt og ondt. Ved å være lydig mot denne befalingen kunne de bli værende i hagen, men da kunne de ikke utvikle seg ved å oppleve motsetninger i jordelivet. De kunne ikke kjenne glede, siden de ikke kunne oppleve sorg og smerte.

Les 2 Nephi 2:17-20, og se etter hva som skjedde med Adam og Eva etter at de valgte å være ulydige mot Guds befaling. Beskriv i det åpne feltet hva Adam og Eva valgte å gjøre, og to av virkningene som dette valget – ofte omtalt som fallet – hadde på dem:

Les 2 Nephi 2:22-26 og finn flere av konsekvensene av valget Adam og Eva gjorde. Marker i Skriftene ytterligere sannheter du lærer om virkningene av fallet.

  1. Fullfør følgende avsnitt i din skriftstudiedagbok ved å beskrive virkningene Adam og Evas fall har på deg personlig. Inkluder tanker om valg, handlefrihet, fysiske legemer, død, barn og synd.

    “På grunn av Adam og Evas overtredelse er jeg også i en fallen tilstand og …”

Den rolle Jesus Kristi forsoning spiller i frelsesplanen

Bilde
den oppstandne Kristus ved graven

Synd og død skiller oss fra vår himmelske Faders nærhet. Vi kan ikke vende tilbake til Guds nærvær uten guddommelig hjelp. Vi må forstå hvilken rolle Jesus Kristus og hans forsoning spiller i frelsesplanen, slik at vi kan ha tro på ham og følge vår himmelske Faders plan. Studer Mosiah 3:17-19, på jakt etter ord eller uttrykk som beskriver hvordan Jesu Kristi forsoning overvinner virkningene av fallet og hjelper oss å oppnå lykke og vende tilbake til vår himmelske Fader. Oppsummer disse versene med egne ord:

Et prinsipp vi lærer er: Jesus Kristus er den sentrale figur i frelsesplanen, og hans forsoning er det som gjør at planen fungerer for alle Guds barn.

  1. Les følgende skriftsteder: 2 Nephi 2:8; Mosiah 3:7-11; 16:4-8; Alma 34:9, 15-16; Mormon 9:13-14. Skriv et avsnitt i din skriftstudiedagbok som forklarer hva de lærer oss om den sentrale rolle Jesu Kristi forsoning spiller i frelsesplanen. Du kan gjerne understreke ord eller uttrykk som er meningsfylte for deg.

Vårt ansvar i frelsesplanen

Vår himmelske Fader har gitt sin fullkomne plan for å tilveiebringe vår evige lykke og opphøyelse sammen med ham og våre kjære. Jesus Kristus har oppfylt sin rolle i planen ved å overvinne døden og gjøre det mulig for oss å overvinne synd og vende tilbake for igjen å leve sammen med vår Fader i himmelen. Dette eliminerer imidlertid ikke vårt ansvar i planen.

  1. Skriv i din skriftstudiedagbok Noen av mine oppgaver i frelsesplanen, og lag en liste over hva hver av de følgende skriftsteder lærer oss om vårt personlige ansvar for å innby forsoningens kraft i vårt liv og fullt ut ta del i frelsesplanens velsignelser:

    1. 2 Nephi 2:25-27

    2. Mosiah 3:12-13

    3. Alma 12:24-25, 32-34

    4. 3 Nephi 27:13-14, 20-22, 27

Disse skriftstedene kan hjelpe oss å forstå at når vi velger å etterleve Jesu Kristi evangelium og følge Guds plan, forbereder vi oss til å motta evig liv gjennom Frelserens forsoning.

  1. Tenk deg at du ble bedt om å holde en tale om frelsesplanen i kirken. Bruk det du har lært av skriftstedene i oppgaven over, til å skrive i din skriftstudiedagbok hva du ville sagt om vårt personlige ansvar i vår himmelske Faders plan.

Tenk over hva du kan gjøre for bedre å oppfylle ditt ansvar i vår himmelske Faders plan og innby Frelserens kraft i ditt liv. Vurder å dele dine tanker med en av dine foreldre, søsken eller en nær venn.

Frelsesplanen gir svar og rettledning

Forståelse av frelsesplanen kan veilede deg når du skal ta beslutninger og finne svar på spørsmål du eller andre kan møte.

  1. Svar i din skriftstudiedagbok på ett av spørsmålene nedenfor ved å fortelle hvordan det å forstå frelsesplanen gir veiledning og svar:

    1. Hvordan påvirker kunnskapen om at du i bokstavelig forstand er en sønn eller datter av Gud, dine følelser av egenverd?

    2. Hvordan ville du svart noen som sier: “Det er mitt liv – jeg gjør som jeg vil”?

    3. Hvordan kan forståelse av frelsesplanen hjelpe noen å overvinne oppfatninger om at livet bare handler om å ha det gøy og tilfredsstille våre egne ønsker om nytelse?

    4. Hvordan kan du bruke dine kunnskaper om frelsesplanen til å hjelpe en som opplever prøvelser og tror det er fordi Gud ikke elsker ham eller henne?

Å forstå frelsesplanen kan hjelpe deg å adlyde Guds bud fordi den forklarer hvorfor vi skulle følge dem (se Alma 12:32).

  1. Les 2 Nephi 2:25, og gi et sammendrag av hensikten med frelsesplanen ved å svare på følgende spørsmål i din skriftstudiedagbok: På hvilke måter har frelsesplanen bragt deg og din familie glede?

  2. Skriv følgende etter dagens oppgaver i din skriftstudiedagbok:

    Jeg har studert leksjonen “Frelsesplanen” og fullført den (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: