Instituut
Voorbereidend lesmateriaal – Les 14: De Heer openbaart aanvullende Schriftuur


‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 14: De Heer openbaart aanvullende Schriftuur’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 14’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Voorbereidend lesmateriaal – Les 14

De Heer openbaart aanvullende Schriftuur

Afbeelding
Jongevrouwen bestuderen de Schriften

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Door [de profeet Joseph Smith] hebben wij meer bladzijden met Schriftuur dan van enige andere profeet.’ (‘Laat u meevoeren op de golf’, Liahona, mei 2013, 47.) De Schriftuur die de Heer bij monde van Joseph Smith heeft voortgebracht, vormt een onweerlegbaar bewijs van zijn goddelijke roeping als profeet. Denk er tijdens het studeren over na hoe aanvullende Schriftuur je begrip en getuigenis van onze hemelse Vader, Jezus Christus en Hun evangelie heeft vergroot.

Deel 1

Wat geloven wij met betrekking tot voortdurende openbaring en aanvullende Schriftuur?

Toen een redacteur van een krant in Chicago vroeg waar de kerk van Jezus Christus in geloofde, antwoordde Joseph Smith: ‘Wij geloven alles wat God heeft geopenbaard, alles wat Hij nu openbaart, en wij geloven dat Hij nog vele grote en belangrijke dingen aangaande het koninkrijk van God zal openbaren’ (Geloofsartikelen 1:9).

Dit geloof in voortgaande openbaring aan hedendaagse profeten is kenmerkend voor De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Naast de Bijbel halen we essentiële waarheden uit het Boek van Mormon, De Leer en Verbonden en De Parel van grote waarde, die we allemaal als Schriftuur beschouwen.

In de Bijbelvertaling van Joseph Smith worden veel passages uit de Bijbel verduidelijkt, en worden vele duidelijke en waardevolle waarheden hersteld die in de loop der jaren verloren waren gegaan.

Deel 2

Wat kan ik eraan hebben om de Leer en Verbonden te bestuderen?

De profeet Joseph Smith heeft geschreven: ‘In deze begindagen van de kerk waren wij erop gebrand om over elk onderwerp dat met ons heil te maken had, het woord van de Heer te verkrijgen.’ (History, 1838–1856 [Manuscript History of the Church] boek A-1, 146, josephsmithpapers.org.) De Heer was welwillend en gaf door openbaring herhaaldelijk gehoor aan deze verlangens.

Afbeelding
Openbaring gegeven aan Joseph Smith bij de oprichting van de kerk, Judith A. Mehr

Anderhalf jaar na de oprichting van de kerk stelde de profeet tijdens een conferentie in Hiram (Ohio, VS) aan een groep ouderlingen voor om de openbaringen die de Heer had gegeven, te verzamelen en publiceren. Op die manier zouden de openbaringen voor alle kerkleden beschikbaar zijn, en zouden ze voor zendingswerk gebruikt kunnen worden. In die conferentie verklaarden kerkleden dat de openbaringen ‘meer waard [waren] dan de rijkdommen van de hele aarde’ (Minute Book 2, 18, josephsmithpapers.org). Kort daarna werden de openbaringen gepubliceerd als het Boek der Geboden. Later werden ze met nog bijkomende openbaringen gepubliceerd als de Leer en Verbonden.

In de inleiding tot de Leer en Verbonden wordt uitgelegd waarom een verzameling openbaringen zo waardevol is: ‘de boodschappen, waarschuwingen en aansporingen [zijn] voor het welzijn van de gehele mensheid; zij bevatten een uitnodiging aan alle mensen overal om de stem van de Heer Jezus Christus te horen, die tot hen spreekt voor hun aardse welzijn en hun eeuwig heil’. (Inleiding tot de Leer en Verbonden; zie ook Leer en Verbonden 18:34–36.)

Tijdens de conferentie voor ouderlingen ontving Joseph een openbaring die nu in Leer en Verbonden 1 staat. De Heer gaf het voorwoord op de openbaringen zelf.

Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 1:17, 21–23, 37.

Afbeelding
Nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Overdenk hoe de Heer tot jou heeft gesproken tijdens je studie van de Leer en Verbonden. Zoek een Schrifttekst in de Leer en Verbonden die je geloof in Jezus Christus heeft versterkt. Bereid je voor om er in de klas over te vertellen.

Deel 3

Hoe dragen de Bijbelvertaling van Joseph Smith en de Parel van grote waarde bij tot mijn begrip van de Heiland en zijn evangelie?

Afbeelding
Joseph Smith zoekt wijsheid in de Bijbel, Dale Kilbourn

De profeet Joseph Smith heeft zijn hele leven blijk gegeven van zijn diepe liefde voor de Bijbel. Hij wist echter dat er problemen waren met de tekst. Hij zei:

Afbeelding
de profeet Joseph Smith

Ik geloof in de Bijbel, zoals die door de oorspronkelijke schrijvers is opgeschreven. Maar onwetende vertalers, achteloze overschrijvers of samenspannende en verdorven geestelijken hebben veel fouten gemaakt. (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 223.)

In de zomer van 1830 begon Joseph Smith aan een geïnspireerde vertaling van de Bijbel. Hij vertaalde de Bijbel niet van de ene taal naar de andere. Hij had ook geen origineel manuscript waarmee hij aan de slag kon gaan. Joseph las en bestudeerde passages in de King Jamesvertaling van de Bijbel en bracht onder inspiratie van de Heilige Geest correcties en toevoegingen aan.

Delen van de geïnspireerde wijzigingen van de profeet staan in de voetnoten en het aanhangsel van sommige Bijbelvertalingen en in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org).

De Parel van grote waarde is een verzameling geïnspireerde teksten die het evangelie verduidelijken en ons begrip ervan verruimen. Het boek Mozes bestaat uit fragmenten van Joseph Smiths vertaling van de eerste zes hoofdstukken van Genesis in de Bijbel. Mattheüs naar Joseph Smith is een deel van de Bijbelvertaling van Joseph Smith van Mattheüs 23 en 24 in het Nieuwe Testament. In de Geschiedenis van Joseph Smith en de Geloofsartikelen staan delen van Josephs getuigenis en een verklaring van zijn geloofsovertuiging.

In de Parel van grote waarde staan verder enkele geschriften van de patriarch Abraham. In de zomer van 1835 bracht ene Michael Chandler vier mummies en verscheidene oude papyrusrollen uit Thebe (Egypte) naar Kirtland (Ohio). De profeet Joseph Smith bestudeerde de papyrusrollen en vertaalde ‘een aantal van de tekens of hiërogliefen’. Daarna verklaarde hij ‘dat op een van de rollen de geschriften van Abraham stonden, en op een andere de geschriften van Jozef uit Egypte’. (History, 1838–1856, deel B–1 [1 september 1834–2 november 1838], 596.) Met de steun van kerkleden kocht de profeet de mummies, twee papyrusrollen en een aantal papyrusfragmenten. Hij vertaalde een aantal van de geschriften van Abraham door de gave en macht van God, en publiceerde ze later als het boek Abraham in de krant van de kerk, de Times and Seasons.

Afbeelding
Nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Zoek een Schrifttekst in de Bijbelvertaling van Joseph Smith of de Parel van grote waarde die je meer inzicht in het evangelie van de Heiland heeft gegeven. Als je niets kunt bedenken, kun je er een uit onderstaande lijst kiezen. Bereid je voor om in de klas te vertellen welke passage je hebt gekozen en waarom.

Deel 4

Wat is het boek Abraham?

Afbeelding
papyrusfragmenten

Het boek Abraham is een boek met Schriftuur waarin de profeet over zijn jonge jaren vertelt. Hij spreekt over zijn verlangen om ‘een nog grotere navolger van gerechtigheid te zijn’ (Abraham 1:2) en over zijn vertrouwen in de Heer, die hem op wonderbaarlijke wijze had gered nadat zijn ‘vaderen’ hem aan de priester van Farao hadden overgeleverd om te worden geofferd (zie Abraham 1:5–7, 30). In dit boek staan ook diepzinnige waarheden over het verbond van Abraham, het voorsterfelijk leven, de eeuwige aard van geesten, voorsterfelijke ordening, de raadsvergadering in de hemel en het doel van dit leven, en de planning en schepping van de aarde. Maar het getuigt vooral van Jezus Christus: zijn vooraanstaande positie in het voorsterfelijk leven, zijn genade en zijn macht om Gods kinderen te verlossen, en zijn centrale rol in het plan van onze hemelse Vader.

Afbeelding
Abraham kijkt naar de hemel

In de volgende alinea’s kun je lezen wat we wel en niet weten over het tevoorschijn komen van het boek Abraham.

Het boek Abraham en de oude wereld

Het is opmerkelijk hoezeer het boek Abraham overeenkomt met wetenschappelijke kennis over de oude wereld. Die kennis bestond in de tijd van Joseph Smith nog niet, of slechts gedeeltelijk. Zo dacht men vroeger dat de Egyptenaren geen mensenoffers brachten zoals die in het boek Abraham worden beschreven. (Zie Abraham 1:8–15; ‘Een facsimile uit het Boek Abraham’, nr. 1.) Recente archeologische vondsten wijzen echter uit dat ze dat wel deden, en dat ze het vooral voorzien hadden op mensen die godsdienstige gebruiken in Egypte bekritiseerden, zoals de dochters van Onitah die in Abraham 1:11 worden vermeld.

Wetenschappers hebben ook ontdekt dat de offers niet alleen in Egypte plaatsvonden, maar ook in gebieden die zich in de Egyptische invloedssfeer bevonden (zie Abraham 1:1, 5–11). In het boek Abraham wordt verwezen naar ‘de vlakte van Olishem’, in de buurt van het land Ur en Haran (zie Abraham 1:10). Deze plaatsnaam was niet bekend in de tijd van Joseph Smith. Sindsdien zijn er echter oude teksten teruggevonden waarin wordt gesproken over de plaats Ulishem nabij Haran, en dat zou de stad kunnen zijn die in het boek Abraham wordt genoemd. In een aantal oude teksten staat ook dat Abraham de Egyptenaren in de sterrenkunde onderwees (zie Abraham 3:1–15; ‘Facsimile’, nr. 3). Andere oude documenten maken gewag van Abrahams visioen van de schepping, en beschrijven een hemelse raadsvergadering waar de schepping van de mensheid werd besproken en gepland (zie Abraham 3:23–25; 4:26–27). Deze overeenkomsten staven de authenticiteit van het boek Abraham.

Zie voor meer informatie ‘Vertaling en historiciteit van het boek Abraham’ Evangelieverhandelingen, topics.ChurchofJesusChrist.org; Daniel C. Peterson, ‘News from Antiquity’, Ensign, januari 1994, 16–21; en Kerry Muhlestein, ‘Egyptian Papyri and the Book of Abraham: A Faithful, Egyptological Point of View’, in Robert L. Millet, red., No Weapon Shall Prosper: New Light on Sensitive Issues (2011), rsc.byu.edu.

De Egyptische papyrusrollen

Na de dood van Joseph Smith verkocht zijn familie de papyrusrollen en de mummies. Het grootste deel van de papyrusrollen is waarschijnlijk verwoest in de grote brand van Chicago in 1871. Maar in 1967 schonk het Metropolitan Museum of Art in New York de kerk enkele papyrusfragmenten die ooit in het bezit van Joseph Smith waren. Deze fragmenten zijn gedateerd op enkele eeuwen vóór Christus, dus lang nadat Abraham was gestorven.

Critici hebben geprobeerd de datering van de papyrusfragmenten te gebruiken om twijfel te zaaien over de authenticiteit van het boek Abraham. Maar de authenticiteit van het boek Abraham wordt niet ontkracht door de ouderdom van de fragmenten. Oude teksten werden vaak als kopieën of als kopieën van kopieën overgeleverd. Zo dateren de oudste nog bestaande manuscripten van Bijbelboeken van enkele eeuwen nadat ze origineel werden geschreven. (Zie John Gee, A Guide to the Joseph Smith Papyri [2000], 23–25, scholarsarchive.byu.edu; Kerry Muhlestein, ‘Egyptian Papyri and the Book of Abraham: Some Questions and Answers’, Religious Educator, jaargang 11, nr. 1 [2010], 91–108.)

Sommige mensen hebben ook kritiek op het boek Abraham omdat moderne vertalingen van de papyrusfragmenten, die begrafenisteksten bevatten, niet met het boek Abraham overeenkomen. Dat kan verschillende oorzaken hebben.

Op een van de papyrusfragmenten staat een deel van de afbeelding die nu facsimile 1 in het boek Abraham is. Er wordt soms verondersteld dat de tekst naast en rondom deze afbeelding de brontekst voor Josephs Smiths vertaling van het boek Abraham vormde. Het is echter gebruikelijk dat afbeeldingen op Egyptische papyrusrollen niet vlakbij de beschrijvende tekst staan. Ooggetuigen spraken over ‘een aantal kronieken, geschreven op papyrus’, waaronder ‘een lange rol’ of meerdere ‘rollen’ papyrus. (Zie John Gee, An Introduction of the Book of Abraham [2017], 5.) Het kan zijn dat de profeet Joseph Smith tijdens het vertalen met de papyrusrollen werkte die later vernietigd werden. Daarom kunnen we niet met zekerheid zeggen welke delen van het papyrus Joseph bij het vertalen gebruikte.

Anderen hebben geopperd dat het boek Abraham, of delen ervan, niet op een letterlijke vertaling van het papyrus is gebaseerd. Zij menen dat Josephs onderzoek van de Egyptische hiërogliefen ertoe leidde dat hij openbaring ontving over belangrijke gebeurtenissen en leerstellingen in het leven van Abraham, net zoals hij eerder een openbaring over het leven van Mozes ontvangen had toen hij de Bijbel bestudeerde. Noch de Heer, noch Joseph Smith heeft uitgelegd op welke manier het boek Abraham is vertaald.

Een getuige van God

Het boek Abraham is een geschenk van God. Net als met alle andere Schriften is een getuigenis van de waarheid van het boek Abraham voornamelijk een geloofskwestie. Een goddelijk getuigenis van de leringen die erin staan, door gebedsvolle studie en openbaring van de Heilige Geest, is het beste bewijs dat het waar is. Als lid van het Eerste Presidium heeft president Dieter F. Uchtdorf gezegd: ‘Er [is] één bron van waarheid die volledig, juist en onvergankelijk is. Die bron is onze oneindig wijze en alwetende hemelse Vader.’ (‘What Is Truth?’ [devotional aan de Brigham Young University, 13 januari 2013], 5, speeches.byu.edu.)