Instituut
Materiaal voor de leerkracht – Les 25: Opvolging in het presidentschap en de trek naar het westen


‘Materiaal voor de leerkracht – Les 25: Opvolging in het presidentschap en de trek naar het westen’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Materiaal voor de leerkracht – Les 25’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Materiaal voor de leerkracht – Les 25

Opvolging in het presidentschap en de trek naar het westen

Na de martelaarsdood van Joseph en Hyrum Smith kregen veel heiligen een goddelijk getuigenis dat Brigham Young en de twaalf apostelen de rechtmatige leiders van de kerk van de Heer waren. Onder hun geïnspireerde leiding reisden de heiligen naar de Salt Lake Valley. Het doel van deze les is het geloof van de cursisten te vergroten dat het Eerste Presidium en de twaalf apostelen alle priesterschapssleutels van deze laatste bedeling dragen. In deze les leren de cursisten er ook op vertrouwen dat de Heer hun leiding zal geven als ze hun verbonden eren.

Lessuggesties

De apostelen dragen de sleutels van het koninkrijk.

Laat de volgende afbeelding van Joseph en Hyrum Smith zien.

Afbeelding
Joseph en Hyrum Smith

Leg uit dat de broers op 27 juni 1844 ’s avonds de marteldood stierven. De volgende morgen reed Porter Rockwell, een vriend van de profeet, te paard Nauvoo binnen en riep: ‘Joseph is dood! Joseph is dood! Ze hebben hem vermoord!’ (Anson Call, Autobiografie en dagboek, circa 1856–1889, 12, Bibliotheek voor kerkgeschiedenis, Salt Lake City, Utah.)

  • Hoe zouden de heiligen zich gevoeld hebben toen ze dat nieuws hoorden?

Vraag de cursisten of ze weleens het nieuws over de dood van een profeet hebben gehoord, en hoe ze zich toen voelden.

  • Met welke vragen of zorgen zouden de heiligen gezeten hebben toen ze hoorden dat Joseph Smith dood was?

  • Hoe reageerde Brigham Young op het nieuws van de dood van Joseph en Hyrum Smith? (Laat de cursisten zo nodig de reactie van Brigham Young in deel 1 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen.)

  • Waarin vond Brigham troost, ondanks zijn verdriet over de dood van de profeet?

Laat een afbeelding van Brigham Young en Sidney Rigdon zien.

Afbeelding
Brigham Young, de Amerikaanse Mozes, Kenneth A. Corbett; Sidney Rigdon

Herinner de cursisten eraan dat Brigham Young de senior apostel was toen de profeet stierf. Sidney Rigdon was raadgever van Joseph Smith in het Eerste Presidium geweest. Hij vond dat het zijn taak was om de kerk als ‘gevolmachtigde’ te leiden. Sidney riep een bijzondere vergadering bijeen, in de hoop dat de leden van de kerk zijn aanspraak op het leiderschap zouden steunen. Zowel Sidney als Brigham spraken de heiligen toe.

Laat een cursist de uitspraken van president Brigham Young in deel 1 van het voorbereidend materiaal voorlezen.

  • Wat kunnen we leren uit de uitspraak van Brigham Young over het gezag van geordende apostelen? (Als de cursisten antwoord hebben gegeven, zet u het volgende op het bord: De apostelen bezitten alle sleutels van het priesterschap die nodig zijn om de kerk te presideren. [Zie Leer en Verbonden 27:12–13; 112:30–32.])

Wijs erop dat elke apostel tegenwoordig bij zijn ordening alle priesterschapssleutels krijgt die de Heer door Joseph Smith op aarde heeft hersteld. De president van de kerk is echter de enige persoon die bevoegd is om al deze priesterschapssleutels te gebruiken. De leden van het Quorum der Twaalf Apostelen gebruiken hun priesterschapssleutels op aanwijzing van de president van de kerk.

  • Wat gebeurt er als de president van de kerk overlijdt?

Laat eventueel het volgende citaat zien en laat het door een cursist voorlezen:

Als de president van de kerk overlijdt, wordt het Eerste Presidium automatisch ontbonden. De mannen die als raadgevers dienden, nemen hun plaats in het Quorum der Twaalf Apostelen weer in en dit quorum neemt de leiding van de kerk op zich, met de senior apostel aan het hoofd. […] In onze kerkgeschiedenis is het altijd de apostel met de hoogste senioriteit geweest die de nieuwe president van de kerk werd. (‘Boodschap van het Eerste Presidium’, 16 januari 2018, ChurchofJesusChrist.org.)

Vestig de aandacht weer op de afbeeldingen van Brigham en Sidney, en vraag:

  • Wat maakten veel heiligen mee toen ze naar Brigham Young keken en luisterden? Hoe werden ze daardoor geraakt? (Herinner de cursisten zo nodig aan deel 1 van het voorbereidend materiaal.)

Laat het volgende citaat van ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen zien. Leg uit dat ouderling Andersen deze uitspraak deed op de dag dat president Russell M. Nelson als de nieuwe president van de kerk werd gesteund.

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Als heiligen der laatste dagen is het ons voorrecht om een persoonlijk getuigenis te ontvangen dat [de profeet] door God is geroepen. (‘De profeet van God’, Liahona, mei 2018, 26.)

Vraag een paar cursisten om hun getuigenis te geven dat de huidige profeet door God is geroepen, en laat ze eventueel vertellen hoe ze dat getuigenis hebben gekregen. Moedig de cursisten aan om zelf een getuigenis te verkrijgen dat kerkleiders door inspiratie worden geroepen.

Brigham Young en de Twaalf leiden de heiligen naar de Salt Lake Valley.

Afbeelding
Nauvootempel (Illinois, VS)

Toon een plaat van de Nauvootempel, en vraag de cursisten waarom de heiligen zo hard werkten om de tempel te voltooien voordat ze hun huis verlieten en westwaarts trokken. (Laat de cursisten zo nodig de uitspraak van Sarah Rich in deel 2 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen.)

Leg uit dat de heiligen nauwelijks wisten wat hun te wachten stond toen ze Nauvoo verlieten om westwaarts te trekken. Laat een cursist de volgende uitspraak voorlezen van ouderling Erastus Snow, een van de eerste pioniers die later lid van het Quorum der Twaalf Apostelen werd:

Afbeelding
Ouderling Erastus Snow

Toen de pioniers [naar het westen] vertrokken […], waren we op zoek naar een gebied temidden van de Rocky Mountains dat door de profeet Joseph Smith was aangewezen. […] Die groep pioniers ging op weg, zonder te weten waar naartoe, alleen […] dat God hun had geboden op te trekken naar een plek die Hij hun zou tonen. En telkens wanneer de profeet Brigham Young […] de vraag kreeg: ‘Waar gaat u naartoe?’, was het enige antwoord dat hij kon geven: ‘Ik zal het u laten zien als we er zijn.’ In de gebeden die deze groep pioniers dag en nacht, zonder ophouden tot God opzonden, vroegen we Hem om ons te leiden, zoals Hij had beloofd, naar een plek […] die Hij ons zou schenken. (Journal of Discourses, deel 16, 207.)

  • Wat zegt deze uitspraak over het geloof van de pioniers?

Laat de cursisten even nadenken over het leven dat nog voor hen ligt, en welke hemelse leiding ze hopen te ontvangen.

  • Met welke moeilijkheden kregen de heiligen zoal te maken toen ze Nauvoo verlieten en naar het westen trokken? (Laat de cursisten zo nodig deel 2 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen.)

Herinner de cursisten eraan dat Brigham Young een openbaring kreeg in de barre winter van 1846–1847, toen de heiligen op elkaar gepakt waren in een geïmproviseerd kamp in Winter Quarters (Nebraska, VS). Die openbaring staat in Leer en Verbonden 136. Laat de cursisten Leer en Verbonden 136:22 lezen en letten op de belofte van de Heer aan de heiligen, waar wij troost in kunnen vinden als we ernaar streven Gods wil voor ons leven te weten te komen en te volgen.

Wijs erop dat de woorden ‘mijn arm is in de laatste dagen uitgestrekt’ aangeven dat de Heer zijn macht en leiding aan zijn volk geeft.

  • Wat wil de Heer volgens dit vers voor zijn volk doen? (Nadat de cursisten geantwoord hebben, schrijft u het volgende op het bord: De Heer wil ons leiden en helpen.)

  • Op welke manieren geeft de Heer ons leiding? Wat moeten we doen om die leiding te krijgen? (Neem samen met de cursisten de uitspraak van president Oaks in deel 2 van het voorbereidend materiaal nog eens door.)

Schrijf op het bord: Ik kan leiding en hulp van de Heer krijgen als ik …

Laat de cursisten Leer en Verbonden 136:2–4, 7–11, 19–24 lezen en opzoeken wat voor mensen de heiligen moesten zijn om leiding van de Heer te krijgen. U kunt de cursisten eventueel hun antwoorden op het bord laten schrijven.

  • Waarom zouden we meer kans maken om de leiding en hulp van de Heer te ontvangen als we ernaar streven om te worden zoals in deze verzen wordt beschreven?

Vraag de cursisten of ze nog weten wat Brigham Young zei toen hij de Salt Lake Valley zag (zie deel 2 van het voorbereidend materiaal). Vraag de cursisten of ze ooit bevestiging van de Heer hebben gevoeld dat ze goed bezig of op de juiste plek waren. U kunt een paar cursisten hierover laten vertellen.

Geef de cursisten een paar minuten de tijd om over de volgende vraag te bidden en na te denken, en om eventuele gedachten en indrukken op te schrijven:

  • Wat zou je kunnen doen om meer de gewenste leiding van de Heer te ontvangen?

Moedig de cursisten tot slot aan om te handelen naar de ingevingen die ze hebben ontvangen, en geef uw getuigenis van de waarheden die in deze les aan bod zijn gekomen.

Voor de volgende keer

Leg uit dat het voorbereidend materiaal voor de volgende les gaat over een van de ergste gebeurtenissen in de geschiedenis van de kerk: het bloedbad bij Mountain Meadows. Moedig de cursisten aan om zich voor te bereiden op een discussie over de lessen die we uit die gebeurtenis kunnen leren.