Algemene conferentie
Op de leer van Christus vertrouwen
Algemene aprilconferentie 2023


Op de leer van Christus vertrouwen

Als we ons huis op het fundament van een verbondsrelatie met Christus bouwen, vertrouwen we op de leer van Christus.

In gedachten zie ik de oude profeet Nephi aan zijn schrijftafel zitten, met de gouden platen voor hem uitgespreid, zijn graveerpen in de hand.

Nephi graveert zijn laatste woorden in de kroniek. Hij schrijft: ‘En nu, mijn geliefde broeders, beëindig ik mijn woorden.’1 Maar kort daarop spoort de Geest Nephi aan om de kroniek weer ter hand te nemen en nog iets te schrijven. Onder de krachtige invloed van de Heilige Geest pakt deze grote profeet zijn graveerpen op en schrijft: ‘Welnu, de dingen die ik heb geschreven zijn mij genoeg, uitgezonderd enkele woorden die ik moet spreken over de leer van Christus.’2

Wat zijn we eeuwig dankbaar voor die ‘enkele woorden’3 en voor de Geest die Nephi ertoe aanzette ze op te schrijven. Nephi’s rede over de leer van Christus is een waardevolle schat voor wie zich eraan vergasten. Ze bevat een visioen van de doop van de Heiland4 en de stem van de Zoon, die iedereen uitnodigt om Hem te volgen5 en de dingen te doen die we Hem hebben zien doen.6 Ze bevat Nephi’s getuigenis dat wie zich met geloof in Christus oprecht van hun zonden bekeren en de Heiland in de wateren van de doop volgen, ‘de Heilige Geest [ontvangen]; ja, dan komt de doop met vuur en met de Heilige Geest’.7 We horen ook de stem van de Vader getuigen: ‘Ja, de woorden van mijn Geliefde zijn waar en betrouwbaar. Hij die tot het einde volhardt, die zal behouden worden.’8

President Russell M. Nelson heeft in een toespraak tot pasgeroepen zendingsleiders het belang van de leer van Christus beklemtoond: ‘We willen bovenal […] dat de leer van Christus in het hart van onze zendelingen staat gegrift en tot in het merg van hun beenderen is doorgedrongen.’9

Predik mijn evangelie vat vijf belangrijke elementen van de leer van Christus samen. Er staat: ‘[We nodigen] anderen [uit] om tot Christus te komen, door [ze te helpen] het herstelde evangelie aan te nemen, met geloof in Jezus Christus en zijn verzoening, bekering, de doop, de gave van de Heilige Geest en volharding tot het einde toe.’10

Maar de leer van Christus is niet alleen voor zendelingen belangrijk! En die leer is veel diepgaander dan slechts een opsomming van de vijf kernelementen. Ze omvat de wet van het evangelie. Ze is het grote plan voor het eeuwige leven.

Broeders en zusters, als we de uitnodiging van president Nelson willen aannemen om de leer van Christus tot in het merg van onze beenderen te laten doordringen, moeten we onze bekering tot de Heer verdiepen door studie, gebed, getrouwheid en voortdurende bekering. We moeten de Heilige Geest uitnodigen om de leer van Christus in de ‘tafelen van vlees, van [onze] harten’11 te graveren, net zo diep en permanent als de graveringen van Nephi op de gouden platen.

In oktober 2022 vroeg president Nelson: ‘Wat betekent het om de wereld te overwinnen?’ Hij zei: ‘Het betekent [onder andere] dat we meer op de leer van Christus vertrouwen dan op de filosofieën van mensen.’12

Het woord vertrouwen betekent ‘steunen op het karakter, het vermogen, de kracht of de waarheid van iets of iemand’.13 Die iemand is Jezus Christus, en dat iets is zijn leer.

Hoe zou bewust vertrouwen op de leer van Christus onze levenswijze dan veranderen?

Als we op de leer van Christus vertrouwen, vertrouwen we voldoende op Christus om al zijn woorden na te leven.14 Dan bestuderen we Jezus Christus ons hele leven:15 zijn bediening, zijn leringen en zijn oneindige verzoening, waaronder zijn heerlijke opstanding. We bestuderen zijn beloften en de bijbehorende voorwaarden.16 Door die studie worden we met meer liefde voor de Heer vervuld.

Als we op de leer van Christus vertrouwen, benaderen we onze hemelse Vader dagelijks in nederig, stil gebed, waarbij we Hem voor de gave van zijn Zoon en voor al onze zegeningen kunnen danken.17 We kunnen bidden om de Heilige Geest die ons met openbaring zegent,18 bidden om onze wil op de zijne af te stemmen,19 bidden om te evalueren hoe we onze verbonden nakomen en ons voor te nemen dat beter te doen.20 We kunnen bidden om onze profeten, zieners en openbaarders te steunen en onze liefde voor hen te uiten,21 bidden om de zuiverende kracht van vergeving,22 en bidden om de kracht om verleiding te weerstaan.23 Ik nodig u uit om van gebed een prioriteit te maken en er dagelijks naar te streven om uw communicatie met God te verbeteren.

Als we op de leer van Christus vertrouwen, schuiven we wereldse pracht en praal terzijde, zodat we ons op de Verlosser van de wereld kunnen richten.24 We beperken onze tijd op sociale media of geven die helemaal op. Dat geldt ook voor computerspellen; tijdverspillend, overdadig of ongepast amusement; wereldse schatten en ijdelheden; en alle andere activiteiten betreffende de valse overleveringen en misplaatste filosofieën van de mens. Alleen in Christus vinden we waarheid en blijvende voldoening.

Oprechte bekering25 wordt een vreugdevol26 onderdeel van ons leven – om vergeving van zonden te ontvangen en meer op Christus te gaan lijken.27 Bekering met geloof in Christus geeft ons toegang tot de verzoening van Christus. President Dallin H. Oaks heeft gezegd dat als de Heiland vergeeft, Hij ‘meer doet dan [ons] van zonde reinigen. Hij geeft [ons] ook nieuwe kracht.’28 Ieder van ons heeft die kracht nodig om Gods geboden te onderhouden en het eeuwige doel van ons leven te verwezenlijken.

In Jezus en in zijn leer vinden we kracht. Hij zegt: ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u dat dit mijn leer is, en wie daarop bouwt, bouwt op mijn rots, en de poorten van de hel zullen hem niet overweldigen.’29

We zien in het leven van getrouwe mensen dat Hij zijn belofte nakomt. Een jaar geleden had ik het voorrecht met Travis en Kacie kennis te maken. Ze waren in 2007 voor de wet getrouwd. Travis was toen nog geen lid van de kerk. Kacie, die in een actief gezin in de kerk was opgegroeid, was in haar tienerjaren van haar geloof en fundament afgedwaald.

In 2018 ontmoette Travis de zendelingen, en hij liet zich in 2019 dopen. Travis was een zendeling voor Kacie, die ook haar leven veranderde en zich bekeerde. Ze werden in september 2020 in de tempel aan elkaar verzegeld. Zo’n twee jaar na zijn doop werd Travis als lid van de bisschap geroepen.

Travis lijdt aan een zeldzame ziekte die voortdurend tumors in zijn organen vormt. Hij heeft meerdere operaties ondergaan om de terugkerende tumors te verwijderen, maar de ziekte is ongeneeslijk. Enkele jaren geleden kreeg Travis te horen dat hij minder dan tien jaar te leven had.

Kacie heeft retinitis pigmentosa, een zeldzame erfelijke aandoening die het gezichtsveld geleidelijk aan verkleint tot de betrokkene volledig blind is.

Kacie sprak met mij over haar toekomst. Ze wist dat het niet lang meer zou duren voor ze weduwe zou zijn, blind, zonder financiële steun, en haar vier kinderen alleen zou moeten grootbrengen. Ik vroeg Kacie hoe ze zo’n sombere toekomst aankon. Ze zei met een vredige glimlach: ‘Ik ben nooit gelukkiger of hoopvoller geweest. We houden ons vast aan de beloften die we in de tempel hebben ontvangen.’

Travis is nu bisschop. Twee maanden geleden onderging hij de zoveelste zware operatie. Maar hij is optimistisch en kalm. Kacies gezichtsvermogen is verslechterd. Ze heeft nu een geleidehond en mag niet meer autorijden. Maar ze is tevreden, voedt haar kinderen op en is raadgeefster in het jongevrouwenpresidium.

Travis en Kacie bouwen hun huis op een rots. Ze vertrouwen op de leer van Christus en op de belofte dat God hun ‘ellende voor [hun] welzijn [zal] heiligen’.30 In Gods volmaakte plan is lijden met geloof in Christus verbonden met vervolmaakt worden in Christus.31 Ze zijn als de verstandige man in de gelijkenis die zijn huis op een rots bouwde.32 Wanneer de regen valt, en de watervloeden komen, en de winden waaien en tegen het huis van Travis en Kacie slaan, stort het niet in, want het is gegrondvest op een rots.33

Jezus zei niet dat er misschien sprake zal zijn van regen, watervloeden en wind in ons leven; Hij zei dat er zeker stormen zullen woeden. De variabele in deze gelijkenis is niet of er stormen zullen komen, maar of we gehoor geven aan zijn liefdevolle uitnodiging om te horen en doen wat Hij ons leert.34 Dat is de enige manier om te overleven.

Als we ons huis op het fundament van een verbondsrelatie met Christus bouwen, vertrouwen we op de leer van Christus, en als we tot Hem komen, hebben we zijn belofte van het eeuwige leven. Mensen die op de leer van Christus vertrouwen, streven standvastig in Christus voorwaarts en volharden tot het einde. Er is geen andere manier waarop we in het koninkrijk der hemelen kunnen worden behouden.35

Ik getuig dat Jezus Christus is herrezen en leeft. Ik getuig dat God, onze Vader, de wereld zo heeft liefgehad dat Hij zijn Zoon gegeven heeft om ons van zonde te verlossen36 en ons van verdriet te genezen.37 Ik getuig dat Hij in deze tijd een profeet heeft geroepen, namelijk president Russell M. Nelson, door wie Hij spreekt en ons leidt.

Ik vraag u met heel mijn hart om op de leer van Christus te vertrouwen en uw leven op de rots van onze Verlosser te bouwen. Hij zal u nooit in de steek laten. In de naam van Jezus Christus. Amen.