Algemene conferentie
Vredestichters gezocht
Algemene aprilconferentie 2023


Vredestichters gezocht

U bent vrij om voor ruzie of toenadering te kiezen. Ik verzoek u dringend ervoor te kiezen om vanaf nu altijd een vredestichter te zijn.

Geliefde broeders en zusters, ik ben blij dat ik in uw midden ben. In het afgelopen halfjaar heb ik veel aan u gedacht en veel voor u gebeden. Ik bid dat de Heilige Geest terwijl ik spreek aan u zal overbrengen wat de Heer wil dat u hoort.

Lang geleden, tijdens mijn stageperiode chirurgie, assisteerde ik een chirurg bij de amputatie van een met koudvuur geïnfecteerd been. Het was een gecompliceerde operatie. De spanning was te snijden, en toen een van de assistenten zijn taak niet naar behoren deed, barstte de chirurg in woede uit. In zijn drift smeet hij het scalpel vol bacillen weg. Dat kwam nota bene in mijn onderarm terecht!

Iedereen in de operatiekamer, behalve de heetgebakerde chirurg, was ontzet over deze gevaarlijke schending van de chirurgische praktijk. Gelukkig liep ik geen infectie op. Maar ik ben dit incident nooit vergeten. Op dat moment nam ik mij heilig voor dat wat er zich ook in mijn operatiekamer afspeelde, ik nooit mijn zelfbeheersing zou verliezen. Ik zwoer die dag ook dat ik nooit iets boos zou wegslingeren – of het nu om scalpels of woorden ging.

Zelfs nu, tientallen jaren later, vraag ik me af of het besmette scalpel dat mijn arm verwondde, wel schadelijker was dan de venijnige conflicten die nu onze maatschappelijke dialoog en heel veel persoonlijke relaties infecteren. Beschaafdheid en fatsoen lijken te zijn verdwenen in deze tijd van polarisatie en kille meningsverschillen.

Platvloerse manieren, bijtende spot en kwaadspreken vindt men tegenwoordig heel gewoon. Te veel experts, politici, entertainers en andere influencers laten zich constant beledigend uit. Het baart me grote zorgen dat veel mensen lijken te geloven dat het volkomen acceptabel is om iedereen die het niet met hen eens is te veroordelen, te belasteren en af te kraken. Velen lijken andermans reputatie maar al te graag te besmeuren met nare en grove hatelijkheden!

Woede overtuigt nooit. Van vijandigheid wordt niemand beter. Ruzie leidt nooit tot geïnspireerde oplossingen. Helaas zien we soms zelfs in onze eigen gelederen agressief gedrag. Ons bereiken berichten over mensen die hun huwelijkspartner en kinderen kleineren, of die met woede-uitbarstingen anderen naar hun hand zetten, of die gezinsleden straffen door hen ‘dood te zwijgen’. We krijgen berichten binnen over pestende jongeren en kinderen, en over werknemers die hun collega’s in diskrediet brengen.

Geliefde broeders en zusters, dit hoort niet zo te zijn. Als discipelen van Jezus Christus dienen wij voorbeeldig te zijn in onze omgang met anderen, en vooral als we met iemand van mening verschillen. Een van de dingen waaraan je vrij eenvoudig een ware volgeling van Jezus Christus herkent, is hoe barmhartig die persoon anderen bejegent.

De Heiland maakte dat duidelijk in zijn redes aan zijn volgelingen op beide continenten. ‘Zalig zijn de vredestichters’, sprak Hij.1 ‘Wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe.’2 En ja, daarna gaf Hij de aansporing die voor eenieder van ons een uitdaging is: ‘Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen.’3

Vóór zijn dood gebood de Heiland zijn twaalf apostelen elkaar lief te hebben zoals Hij hen had liefgehad.4 En daar voegde Hij aan toe: ‘Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.’5

Christus’ boodschap is duidelijk: zijn ware discipelen bouwen op, verheffen, bemoedigen, overreden en inspireren, hoe moeilijk de situatie ook is. Ware discipelen van Jezus Christus zijn vredestichters.6

Vandaag is het Palmzondag. We bereiden ons voor om de belangrijkste en meest verheven gebeurtenis te gedenken die ooit op aarde is opgetekend, namelijk de verzoening en opstanding van de Heer Jezus Christus. Een van de beste manieren waarop wij de Heiland kunnen eren is een vredestichter te worden.7

Christus’ verzoening heeft het mogelijk gemaakt dat we al het kwaad, inclusief ruzies, kunnen overwinnen. Vergis u niet: ruzie is een kwaad! Jezus Christus heeft verklaard dat wie ‘de geest van twisten heeft’, niet van Hem is, maar ‘van de duivel, die de vader van twisten is, en [de duivel] hitst het hart van de mensen op om in toorn te twisten, de een met de ander’.8 Wie op twist uit zijn, tappen uit hetzelfde vaatje als Satan, of ze dat nu beseffen of niet. ‘Niemand kan twee heren dienen.’9 We kunnen niet Satan steunen met ons verbale geweld en dan denken dat we God nog steeds kunnen dienen.

Geliefde broeders en zusters, hoe we met elkaar omgaan doet er echt toe! Hoe we thuis, in de kerk, op ons werk en online met en over elkaar praten, doet er echt toe. Ik vraag u nu dan ook om op een hogere en heiligere manier met elkaar om te gaan. Let op wat ik nu ga zeggen. ‘Als er iets deugdzaam, liefelijk, of eerzaam of prijzenswaardig is’10 dat we over iemand kunnen zeggen, of dat nu in zijn gezicht of achter haar rug is, dan moet dat onze maatstaf voor communicatie zijn.

Als een echtpaar in uw wijk gaat scheiden, een jonge zendeling vervroegd naar huis terugkeert, of een tiener aan zijn getuigenis twijfelt, is uw kritiek het laatste dat ze nodig hebben. Ze moeten de reine liefde van Jezus Christus in uw woorden en daden proeven.

Als een vriend op sociale media een uitgesproken mening over politieke of maatschappelijke kwesties ventileert, die indruist tegen alles waarin u gelooft, zal uw boze, bitse reactie niet helpen. Een brug van begrip bouwen vergt veel meer van u, maar dat is precies wat uw vriend nodig heeft.

Ruzie verdrijft altijd, maar dan ook altijd, de Geest. Ruzie bevestigt het valse denkbeeld dat confrontatie de manier is om geschillen op te lossen; maar dat is niet waar. Ruziemaken is een keuze. Vredestichten is een keuze. U bent dus vrij om voor ruzie of toenadering te kiezen. Ik verzoek u dringend ervoor te kiezen om vanaf nu altijd een vredestichter te zijn.11

Broeders en zusters, we kunnen letterlijk de wereld veranderen – één persoon en één interactie tegelijk. Hoe? Door te laten zien dat we bij een eerlijk meningsverschil met wederzijds respect en een beleefde dialoog een heel eind komen.

Meningsverschillen horen bij het leven. Ik werk elke dag met toegewijde dienstknechten van de Heer die niet altijd hetzelfde over een kwestie denken. Ze weten dat ik hun ideeën en oprechte gevoelens wil horen over alles wat we bespreken – met name over gevoelige kwesties.

Afbeelding
President Dallin<nb/>H. Oaks en president Henry<nb/>B. Eyring

Mijn twee edele raadgevers, president Dallin H. Oaks en president Henry B. Eyring, zijn voorbeeldig in de verwoording van hun gevoelens – vooral als ze van mening verschillen. Zij doen dat met zuivere liefde voor elkaar. Geen van beiden pretendeert het beter te weten, waardoor geen van beiden de behoefte voelt om zijn standpunt radicaal te verdedigen. Geen van beiden geeft er blijk van met de ander te willen wedijveren. Zij zijn beiden vervuld van naastenliefde, ‘de reine liefde van Christus’.12 Vandaar dat de Geest Gods in onze beraadslagingen aanwezig is. Ik hou van en respecteer deze twee edelmoedige mannen!

Naastenliefde is het tegengif voor ruzie. Naastenliefde is de geestelijke gave die ons de natuurlijke mens helpt afleggen, die zelfzuchtig, defensief, hoogmoedig en jaloers is. Naastenliefde is de belangrijkste eigenschap van een ware volgeling van Jezus Christus.13 Naastenliefde is kenmerkend voor een vredestichter.

Als we ons voor God verootmoedigen en met alle kracht van ons hart bidden, zal God ons naastenliefde schenken.14

Wie met deze goddelijke gave gezegend zijn, zijn geduldig en vriendelijk. Ze zijn niet jaloers en zoeken niet hun eigenbelang. Ze worden niet snel verbitterd en denken geen kwaad over anderen.15

Broeders en zusters, de reine liefde van Christus is het antwoord op de conflicten waaronder we nu gebukt gaan. Naastenliefde zet ons ertoe aan om ‘elkaars lasten te dragen’,16 in plaats van elkaars lasten zwaarder te maken. De reine liefde van Christus biedt ons de kans om ‘te allen tijde en in alle dingen […] als getuige van God op te treden’,17 in het bijzonder in gespannen situaties. Naastenliefde biedt ons de kans om te laten zien hoe christelijke mannen en vrouwen spreken en handelen, in het bijzonder als ze onder vuur liggen.

Let wel, ik heb het niet over ‘vrede tot elke prijs’.18 Ik heb het over omgaan met anderen op een manier die in overeenstemming is met het verbond dat u sluit als u aan het avondmaal deelneemt. U sluit dan een verbond om de Heiland altijd indachtig te zijn. Ik verzoek u Jezus Christus indachtig te zijn in beladen en ruzieachtige situaties. Bid voor de moed en wijsheid om te zeggen of doen wat Hij zou zeggen of doen. Als we de Vredevorst volgen, zullen we zijn vredestichters worden.

U denkt nu misschien wel aan iemand die heel veel baat bij deze boodschap zou hebben. Misschien hoopt u dat hij of zij u beter gaat behandelen. Ik help het u hopen! Maar ik hoop ook dat u diep in uw eigen hart zult kijken of er flarden hoogmoed of afgunst zijn die u ervan weerhouden een vredestichter te worden.19

Als u de vergadering van Israël echt serieus neemt en relaties wilt opbouwen die in de eeuwigheid voortduren, dan doet u er goed aan om nu verbittering uit te bannen. U doet er goed aan om nu niet meer te eisen dat uw wil altijd wet is. U doet er goed aan om nu op te houden met datgene waarvoor men bij u op eieren loopt, uit angst dat u overstuur raakt. U doet er goed aan om nu uw oorlogswapens te begraven.20 Als uw verbale arsenaal uitpuilt van de beledigingen en beschuldigingen, dient u die nu weg te doen.21 U zult als een geestelijk sterkere man of vrouw in Christus verrijzen.

De tempel kan ons daarbij helpen. Daar worden we met Gods macht begiftigd, en met die macht kunnen we Satan overwinnen, die de aanstichter van alle onenigheid is.22 Werp hem uit uw relaties! Vergeet niet dat we de tegenstander ook bestraffen als we een misverstand ophelderen of weigeren beledigd te zijn. Daarmee leggen we de tedere barmhartigheid aan de dag die zo kenmerkend is voor ware discipelen van Jezus Christus. Vredestichters dwarsbomen de tegenstander.

Laten wij als volk een helder licht op de berg zijn – een licht dat ‘niet verborgen [kan] blijven’.23 Laten we aantonen dat er een vreedzame, respectvolle manier is om ingewikkelde problemen op te lossen en een verlichte manier om meningsverschillen uit de weg te ruimen. Als u blijk geeft van de naastenliefde die ware volgelingen van Jezus Christus aan de dag leggen, zal de Heer uw inspanningen groter maken dan u zich ooit had kunnen voorstellen.

Het evangelienet is het grootste net van de wereld. God nodigt allen uit om tot Hem te komen, ‘zwarte en blanke, geknechte en vrije, man en vrouw’.24 Er is plek voor iedereen. Er is echter geen plek voor vooroordelen, verkettering of onenigheid in welke vorm dan ook.

Geliefde broeders en zusters, het beste moet nog komen voor wie zich erop toeleggen hun medemensen op te bouwen. Ik verzoek u om na te gaan hoe u momenteel uw medemens bejegent en hoe zich dat verhoudt tot uw discipelschap. Ik zegen u dat u zo nodig aanpassingen kunt aanbrengen, zodat uw gedrag verheffend, respectvol en representatief voor een ware volgeling van Jezus Christus is.

Ik zegen u dat u vijandigheid vervangt door innemendheid, verbittering door begrip, en ruzie door vrede.

God leeft! Jezus is de Christus. Hij staat aan het hoofd van deze kerk. Wij zijn zijn dienstknechten. Hij zal ons helpen vredestichters te worden. Daarvan getuig ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.