Algemene conferentie
Jezus Christus is de kracht van ouders
Algemene aprilconferentie 2023


Jezus Christus is de kracht van ouders

Help uw kinderen geloof in Jezus Christus te ontwikkelen, zijn evangelie en kerk lief te hebben, en zich op een leven vol rechtschapen keuzes voor te bereiden.

Er was eens een vader die op een avond op het punt stond om naar een bisschapsvergadering te gaan. Zijn 4-jarige dochtertje versperde hem echter de weg. Ze had haar pyjama aan en hield een exemplaar van Verhalen uit het Boek van Mormon vast.

‘Waarom moet je naar een vergadering?’ vroeg ze.

‘Omdat ik raadgever in de bisschap ben’, antwoordde hij.

‘Maar je bent mijn papa!’ protesteerde zijn meisje.

Hij knielde voor haar neer. ‘Schat,’ zei hij, ‘ik weet dat je wilt dat ik voorlees en je in bed stop, maar vanavond moet ik de bisschop helpen.’

Zijn dochter antwoordde: ‘Heeft de bisschop dan geen papa die hem kan instoppen?’

Wij zijn ontzettend dankbaar voor de talloze leden die dagelijks ijverig in de Kerk van Jezus Christus dienen. Uw offers zijn echt heilig.

Maar zoals dit meisje leek te begrijpen, is de zorg van een ouder voor een kind even heilig, en zelfs onvervangbaar. Die zorg volgt een hemels patroon.1 Onze Vader in de hemel, onze goddelijke Ouder, is ongetwijfeld blij als aardse ouders zijn kinderen onderwijzen en verzorgen.2

Ouders, bedankt voor alles wat u doet om uw kinderen op te voeden. En kinderen, bedankt voor alles wat jullie doen om je ouders op te voeden, want zoals iedere ouder weet, leren wij vaak evenveel van onze kinderen over geloof, hoop en naastenliefde als zij van ons!3

Ouders hebben een heilige plicht

Hebt u weleens stilgestaan bij het enorme risico dat onze Vader in de hemel neemt telkens als Hij een kind naar de aarde stuurt? Ze zijn zijn geestzoons en -dochters. Ze hebben een onbeperkt potentieel. Ze zijn voorbestemd om heerlijke wezens van goedheid, genade en waarheid te worden. En toch komen ze totaal hulpeloos naar de aarde, en kunnen ze amper iets anders doen dan om hulp huilen. De herinnering aan hun tijd bij God is versluierd; ze weten niet meer wie ze echt zijn en wie ze kunnen worden. Ze vormen hun begrip van het leven, de liefde, God en zijn plan door de mensen om hen heen te observeren – vooral hun ouders die eerlijk gezegd alles zelf nog aan het uitzoeken zijn.

Afbeelding
Pasgeboren baby

God geeft ouders ‘de heilige plicht om hun kinderen in liefde en rechtschapenheid op te voeden, te voorzien in hun stoffelijke en geestelijke behoeften, en ze te leren dat ze […] de geboden van God moeten naleven’.4

Daar liggen zelfs de allerbeste ouders van wakker.

Mijn boodschap aan alle ouders is:

De Heer houdt van u.

Hij is bij u.

Hij steunt u.

Hij is uw kracht wanneer u uw kinderen naar de juiste keuzes leidt.

Aanvaard dit voorrecht en deze verantwoordelijkheid met moed en vreugde. Delegeer deze bron van hemelse zegeningen niet aan een ander. Binnen het kader van evangeliewaarden en -beginselen dient u uw kind in zijn of haar dagelijkse beslissingen te leiden. Help uw kinderen geloof in Jezus Christus te ontwikkelen, zijn evangelie en kerk lief te hebben, en zich op een leven vol rechtschapen keuzes voor te bereiden. Dat is namelijk Gods plan voor ouders.

Satan zal u dwarsbomen, u afleiden, u trachten te ontmoedigen.

Maar ieder kind heeft het licht van Christus ontvangen, een rechtstreekse lijn naar de hemel. En de Heiland zal u helpen, leiden en bemoedigen. Roep zijn hulp in. Vraag de Heer om raad!

Afbeelding
De Heer Jezus Christus

Net zoals Jezus Christus de kracht van de jeugd is, is Jezus Christus ook de kracht van ouders.

Hij vergroot liefde

Soms vragen we ons af of een ander bekwamer is om onze kinderen te leiden en onderwijzen. Maar hoe onbekwaam u zich ook voelt, u hebt iets dat u op unieke wijze bekwaam maakt: uw liefde voor uw kind.

De liefde van een ouder voor een kind is een van de sterkste krachten in het heelal. Het is een van de weinige aardse zaken die echt eeuwig kunnen zijn.

Misschien vindt u nu dat uw relatie met uw kind verre van ideaal is. Daarom hebben we de macht van de Heiland nodig. Hij geneest zieken, en Hij kan relaties genezen. Hij vermenigvuldigt brood en vis, en Hij kan de liefde en vreugde bij u thuis vermenigvuldigen.

Uw liefde voor uw kinderen creëert de ideale sfeer om in waarheid te onderwijzen en geloof op te bouwen. Maak van uw huis een huis van gebed, leren en geloof; een huis van vreugdevolle ervaringen; een plek waar iedereen zich thuisvoelt; een huis van God.5 En ‘bid tot de Vader met alle kracht van uw hart dat u met [zijn] liefde – die Hij [schenkt] aan [volgelingen] van zijn Zoon Jezus Christus – vervuld zult zijn.’6

Hij vergroot kleine en eenvoudige inspanningen

Een andere kracht die u als ouder hebt, is uw dagelijkse, voortdurende invloed. Leeftijdgenoten, leerkrachten en influencers komen en gaan. Maar u kunt de meest constante invloed in het leven van uw kind zijn.

Uw inspanningen lijken misschien klein in vergelijking met de luide stemmen die uw kinderen in de wereld horen. Soms lijkt het alsof u niet veel bereikt. Maar vergeet niet ‘dat de Heer met kleine middelen grote dingen teweeg kan brengen’.7 Eén thuisavond, één evangeliegesprek of één goed voorbeeld zal het leven van uw kind niet meteen veranderen, net zoals één regendruppel een plant niet meteen doet groeien. Maar kleine en eenvoudige dingen consequent dag in dag uit doen, voedt uw kinderen veel beter dan een sporadische overstroming.8

Dat is de werkwijze van de Heer. Hij spreekt tot u en uw kind met een stille, zachte stem, geen stem van de donder.9 Hij genas Naäman niet door ‘iets moeilijks’; hij moest zich gewoon een paar keer wassen.10 De kinderen van Israël genoten van de kwartels in de woestijn, maar het kleine, eenvoudige wonder van het manna – hun dagelijks brood – hield hen in leven.11

Broeders en zusters, dagelijks brood wordt het beste thuis bereid en opgediend. Geloof en getuigenis worden het beste op normale, ongedwongen manieren gevoed, stukje bij beetje, op kleine en eenvoudige momenten in het dagelijks leven.12

Elk moment is een leermoment. Ieder woord en elke daad zijn een leidraad voor het maken van keuzes.13

U ziet de gevolgen van uw inspanningen wellicht niet meteen. Maar geef het niet op. ‘Alle dingen moeten op hun tijd geschieden’, zegt de Heer. ‘Welnu, word niet moe goed te doen, want u legt het fundament van een groot werk.’14 Welk werk is groter dan Gods dierbare kinderen te leren wie ze echt zijn en hun geloof in Jezus Christus, zijn evangelie en zijn kerk te versterken? Jezus Christus zal uw voortdurende inspanningen zegenen en vergroten.

Hij geeft openbaring

Een andere krachtige manier waarop de Heer ouders steunt, is door de gave van persoonlijke openbaring. God wil zijn Geest graag uitstorten om ouders te leiden.

Als u bidt en naar de Geest luistert, zal Hij u voor verborgen gevaren waarschuwen.15 Hij zal de gaven, sterke kanten en onuitgesproken zorgen van uw kinderen openbaren.16 God zal u helpen om uw kinderen te zien zoals Hij ze ziet – niet hun uiterlijk, maar hun hart.17

Met Gods hulp kunt u uw kinderen op een zuivere, hemelse manier leren kennen. Ik vraag u om Gods aanbod te aanvaarden om uw gezin door persoonlijke openbaring te leiden. Streef in uw gebeden naar zijn leiding.18

Een machtige verandering

De ‘machtige verandering’ van hart is wellicht de belangrijkste hulp die Jezus Christus ouders biedt.19 We hebben dit wonder allemaal nodig.

Beeld u dit even in: u bent in de kerk naar een toespraak over het gezin aan het luisteren. De spreker beschrijft de ideale thuissituatie en het ideale gezin. De man en vrouw hebben nooit ruzie. De kinderen leggen hun Schriften alleen neer om hun huiswerk te doen. En ‘Houd van elkander’20 speelt op de achtergrond. Net voordat de spreker vertelt hoe iedereen vrolijk fluitend samen de badkamer aan het schrobben is, denkt u al: mijn gezin is hopeloos.

Beste broeders en zusters, maak u niet druk! Alle toehoorders denken precies hetzelfde! Alle ouders maken zich namelijk zorgen dat ze niet goed genoeg zijn.

Gelukkig beschikken ouders over een goddelijke hulpbron: Jezus Christus. Hij is de bron van onze machtige verandering van hart.

Stelt u uw hart open voor de Heiland en zijn leringen, dan zal Hij u uw zwakheid tonen. Als u met een nederig hart op Jezus Christus vertrouwt, zal Hij zwakke dingen sterk laten worden.21 Hij is de God van wonderen.

Betekent dit dat u en uw gezin perfect zullen zijn? Nee. Maar u wordt wel beter. Door de genade van de Heiland ontwikkelt u stukje bij beetje eigenschappen die ouders nodig hebben: liefde voor God en zijn kinderen, geduld, onzelfzuchtigheid, geloof in Christus en moed om rechtschapen keuzes te maken.

Jezus Christus biedt steun door zijn kerk

Onze inspanningen om geloof in Jezus Christus te ontwikkelen zijn thuisgericht, met een focus op het individu. En de kerk steunt ons daarin. Naast de heilige Schriften en de woorden van profeten biedt de kerk van de Heiland ook andere hulpmiddelen aan ouders en kinderen om rechtschapen keuzes te maken:

Afbeelding
Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes
  • Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes bevat geen lijstje met dingen die we wel en niet mogen doen. Het boekje bevat eeuwige waarheden waarmee we keuzes kunnen maken die op het leven en de leringen van Jezus Christus gebaseerd zijn. Lees het samen met uw kinderen. Laat ze erover praten. Help ze om op basis van deze eeuwige goddelijke waarheden keuzes te maken.22

  • FSY-conferenties zijn ook een geweldig hulpmiddel. Ik hoop dat iedere jongere ernaartoe kan gaan. Ik nodig jonge alleenstaanden uit om als mentor en counselor aan deze conferenties deel te nemen. Ik nodig ouders uit om verder te bouwen op het geestelijke momentum waarmee hun jongeren van FSY thuiskomen.

  • Kinderen en jongeren in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen hebben leerkrachten, adviseurs en mentors. Vaak duikt u op een cruciaal moment in het leven van jongeren op om hun geloof en getuigenis op te bouwen en te versterken. Sommigen van u zijn alleenstaand. Sommigen van u hebben zelf geen kinderen. God beschouwt uw vreugdevolle werk voor zijn kinderen als heilig.23

Geef de hoop op een wonder nooit op

Lieve vrienden, lieve broeders en zusters, het geloof van een kind opbouwen is zoals een bloem laten groeien. U kunt niet aan de steel trekken om die langer te maken. U kunt de knop niet openpeuteren om die eerder te laten bloeien. En u kunt de bloem niet verwaarlozen en verwachten dat die spontaan groeit of bloeit.

Wat u wel voor de opkomende generatie kunt en moet doen, is haar voorzien van vruchtbare, voedzame aarde en toegang tot stromend hemels water. Verwijder onkruid en alles wat hemels zonlicht weert. Zorg voor optimale omstandigheden zodat de bloem kan groeien. Wees geduldig en laat de opkomende generatie geïnspireerde keuzes maken en laat God zijn wonder verrichten. Het resultaat zal mooier, verbluffender en vreugdevoller zijn dan als u het in uw eentje probeert.

In het plan van onze hemelse Vader horen gezinsbanden eeuwig te zijn. Daarom geeft u het als ouder nooit op, zelfs niet als u zich voor uw eerdere pogingen schaamt.

Dankzij Jezus Christus, de Meestergeneesheer en Heiland, is een nieuw begin altijd mogelijk; Hij geeft altijd hoop.

Jezus Christus is de kracht van het gezin.

Jezus Christus is de kracht van de jeugd.

Jezus Christus is de kracht van ouders.

Daarvan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. ‘Vrijwel alle ouders hebben het aangeboren verlangen om hun kinderen morele deugden bij te brengen. Dat hoort bij het wonder van het plan van onze hemelse Vader. Hij wil dat zijn kinderen op aarde leven naar het eeuwige voorbeeld van het hemelse gezin. Het gezin is de fundamentele organisatorische eenheid van de eeuwige wereld. Hij wil dat ook op aarde zo laten zijn. Aardse gezinnen zijn verre van volmaakt. Toch bieden ze Gods kinderen de grootste kans op een welkom in deze wereld met de enige liefde op aarde die in de buurt komt van wat we in de hemel ervoeren, namelijk ouderlijke liefde. Het gezin is ook de beste manier om de morele deugden en ware beginselen te bewaren en door te geven die ons terug naar God kunnen voeren.’ (Henry B. Eyring, ‘Het gezin van God bijeen vergaderen’, Liahona, mei 2017, 20.)

  2. Natuurlijk weten we dat Gods wil niet altijd wordt volbracht op aarde zoals in de hemel (zie Mattheüs 6:10). Ons ouderschap hier op aarde is niets vergeleken met Gods ideaal. Dat ziet Hij zeker. Hij betreurt ongetwijfeld al het verdriet in gezinsverband. En toch heeft Hij het gezin niet opgegeven. En dat zal Hij ook niet doen omdat God een heerlijk plan voor de eeuwige bestemming van zijn kinderen heeft. En het gezin staat centraal in dat plan.

  3. Zie Mattheüs 18:1–5; Mosiah 3:19.

  4. Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, ChurchofJesusChrist.org; zie ook Leer en Verbonden 68:25–28.

  5. Zie ‘Onderwijs in het gezin is gebaseerd op relaties’, Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland: voor iedereen die thuis en in de kerk onderwijst (2022), 30–31; zie ook Leer en Verbonden 109:8.

  6. Moroni 7:48.

  7. 1 Nephi 16:29; zie ook Alma 37:6–7.

  8. Zie ‘Thuis leren bestaat uit kleine, eenvoudige, consequente inspanningen’, Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 31. President David O. McKay heeft gezegd: ‘Laten we niet denken dat sommige zaken […] onbelangrijk zijn, omdat ze klein en triviaal lijken. Op de keper beschouwd is het leven zelf een opeenstapeling van kleinigheden. Ons leven, ons lichamelijk bestaan, is de optelsom van kleine hartslagen. Houdt dat kleine hart op met kloppen, dan houden we hier op te bestaan. De grote zon is een geweldige kracht in het heelal, maar wij ontvangen de zegeningen van haar warmte alleen wanneer die tot ons komt in kleine stralen die, gezamenlijk, de hele wereld met zonlicht vervullen. De donkere nacht wordt verfraaid door de glinsteringen van wat kleine sterren lijken te zijn. Op dezelfde manier is het ware christelijke leven opgebouwd uit kleine christelijke daden die verricht worden in het gezin.’ (Leringen van kerkpresidenten: David O. McKay [2003], 237–238.)

  9. Zie Helaman 5:30.

  10. Zie 2 Koningen 5:9–14.

  11. Zie Exodus 16.

  12. Zie ‘Uw kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023, aanhangsel (alleen digitaal).

  13. Zie ‘Thuis leren kan gepland maar ook spontaan gebeuren’, Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 31; 1 Petrus 3:15.

  14. Leer en Verbonden 64:32–33.

  15. Zie Mattheüs 2:13.

  16. Zie Alma 40:1; 41:1; 42:1.

  17. Zie 1 Samuel 16:7.

  18. Zie 1 Nephi 15:8.

  19. Alma 5:13.

  20. Zie ‘Houd van elkander’, Lofzangen, nr. 199.

  21. Zie Ether 12:27.

  22. ‘In het geval van kinderen ligt de verantwoordelijkheid om morele leiding te geven bij de ouders. Zij kennen de aard, de mate van begrip en de intelligentie van elk kind. Ouders zijn een leven lang bezig om een goede communicatie met elk van hun kinderen tot stand te brengen en in stand te houden. Zij bevinden zich in de beste positie om de uiterste morele oordelen te vellen over zaken als het welzijn van hun nageslacht.’ (James E. Faust, ‘Het gewichtigste van de wet: oordeel, barmhartigheid en trouw’, De Ster, januari 1998, 58–59.)

  23. Twee andere bronnen die het vermelden waard zijn: de digitale versie van het leermiddel Kom dan en volg Mij van dit jaar bevat een nieuw gedeelte met de titel ‘Uw kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’. Er staan eenvoudige, thuisgerichte ideeën in om kinderen op de doop en andere verbonden en verordeningen voor te bereiden. En het herziene Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland bevat een gedeelte met de titel ‘Ons thuis en gezin’, waarin wordt beschreven hoe de beginselen van christelijk onderwijs op het gezin van toepassing zijn (zie p. 30–31).