2005
VI LÆRER AF JOSEPH SMITH
April 2005


VI LÆRER AF JOSEPH SMITH

Joseph Smith var kun 14, da hans ønske om at finde sandheden, fik ham til at gå ind i skoven nær sit hjem for at bede. Som svar på denne bøn viste Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, sig for ham. De talte til ham, underviste ham og besvarede hans bøn.

Denne første åbenbaring og flere andre af de vidunderlige begivenheder, som fandt sted i forbindelse med Kirkens genoprettelse, er vanskelige for nogle at tro på. Men der er dem, som ved, at dette syn virkelig fandt sted i foråret 1820 i en lille skovlysning ved en gård i New York. Læs videre og hør fra 14-årige over hele verden, som af hele deres hjerte tror på, at Joseph Smith er Guds profet.

Jeg beundrer Joseph Smith for alt det, han gik igennem, mens han endnu var teenager. Han forblev trofast gennem det hele og havde kun øje for Guds ære.

Han lærte meget: At lytte til Helligånden, at gøre det rette og at forsvare sandheden.

Jeg ved, at han var Guds profet, og at han genoprettede den sande kirke. Uden ham havde vi ikke evangeliets fylde, og jeg ville ikke være der, hvor jeg er i dag. Det gør mig meget ydmyg. Jeg er taknemlig for den genoprettede kirke.

Viliame Malani, Samabula 1. (engelske) Menighed i Suva Nordre Stav i Fiji

Joseph Smith var meget modig, at han turde gøre alt det, han gjorde. Men han var også godt forberedt, for en åbenbaring gives ikke bare til enhver. Det måtte være en, som var forberedt.

Ved at følge Helligåndens hvisken kan unge i dag også udrette meget godt, hvis vi beslutter os for at gøre det.

Jeg ved, at Joseph Smith så Faderen og Sønnen, og at Frelseren rådede ham til ikke at slutte sig til nogen kirke. Jeg ved også, at Joseph Smith var meget modig og døde for at forsvare evangeliet. Og jeg ved, at hvis vi ransager skrifterne, beder af et oprigtigt hjerte, er lydige og har tro på Faderen og Sønnen, kan vi vende tilbage til deres nærhed.

Camila Eugenia Bardi Aguirre, Buenos Aires Menighed, Cartagena Los Alpes Stav i Colombia

Det er vigtigt at vide, at Joseph Smith kunne bede og få svar på sin bøn. Men det er også vigtigt for mig at vide, at mine egne bønner kan blive besvaret af Gud.

Jeg ved, at profeten Joseph Smith udholdt mange prøvelser. Jeg ved, at det er takket være ham, at Kirken blev genoprettet og præstedømmet gengivet til jorden., og at vi kan lære vor himmelske Fader og Frelseren bedre

at kende. Jeg stræber efter at følge hans gode eksempel, men det er svært. Nogle gange er min tro ikke stærk nok. Men så tænker jeg på, hvad han måtte igennem, hvad han udholdt for os, så giver det mig mod til at være lidt stærkere, til at holde ud lidt længere. Jeg ved, at vi er i den sande kirke, og at vi står i taknemlighedsgæld til Joseph Smith.

Randy Horita Temarohirani, Mahu Menighed i Tubuai Australes Distrikt

Herren besvarede Joseph Smiths bøn. Han besvarer unges bønner. Jeg kan fornemme, at han også besvarer mine bønner. En dag blev min ven og jeg uvenner. Senere læste jeg i Liahona og så et vers, hvor der stod: »Elsk dine fjender« (Matt 5:44). Det hjalp mig til at glemme det, der var sket, og vi blev venner igen. Jeg mener, at det var svar på mine bønner.

Joseph Smith organiserede også missioneringen, og takket være missioneringen er Kirken vokset i hele verden. Selv i det fjerne Korea kan vi nu finde ud af, hvordan man opnår evigt liv.

Ha-Nul Park, Sinchon Menighed, Seoul Nordre Stav i Korea

Det, at jeg blev undervist om Joseph Smith, mens jeg var lille, og senere læste historier om ham, har været med til at styrke mit vidnesbyrd. Men efterhånden som jeg er blevet ældre, har jeg læst mere i skrifterne og tænkt mere over hans oplevelser. De følelser, som jeg har, når jeg lærer, tænker eller læser om ham, har fået mit vidnesbyrd til at vokse endnu mere. Mit kendskab til hans vanskeligheder og erfaringer hjælper mig til at vælge det rette, når jeg står i en situation, hvor jeg er fristet eller presset til at handle forkert.

Jeg ved, at Joseph Smith var Guds profet. Jeg ved, at Joseph Smith virkelig bad i den hellige lund og så vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, som sonede for vore synder.

Robin Renae Doney, Essex Menighed i Montpelier Stav i Vermont

Jeg tror på, at Joseph Smith så vor himmelske Fader og Jesus Kristus og fik overdraget den særlige opgave at genoprette Kirken. Jeg spekulerer på, hvordan jeg ville have reageret, hvis vor himmelske Fader pludselig viste sig for mig. Det ville have været et kæmpechok for mig. Men Joseph Smith tog det roligt. Han søgte oprigtigt efter sandheden.

Når jeg hører om alt det, som han måtte igennem for at opbygge Kirken, så hjælper det mig til ikke at brokke mig så meget eller have så ondt af mig selv.

Uden Joseph Smith ville vi ikke have haft Kirken. Og Kirken er min grundvold.

Spencer Yamada, Manhattan 2. Menighed i New York Stav i New York

En aften læste jeg i Mormons Bog og fyldtes af en fredfyldt følelse. Da vidste jeg, at lærdommene i Mormons Bog er sande, og at Joseph Smith så vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Jeg ved også, at Joseph Smith oversatte Mormons Bog og gengav evangeliet til jorden.

Joseph Smith kom ud for mange store prøvelser og trængsler og formåede at overvinde dem. Han trådte også modigt frem og bar vidnesbyrd for præster og troende fra andre trossamfund. Skønt de forfulgte ham, vidste Joseph, at han havde set et syn, og han var tapper nok til at følge sandheden. Takket være ham har jeg lært at forsvare sandheden og holde ud til enden.

Fam Suet Ling Roslyn, Ipoh 1. Menighed i Ipoh Distrikt i Malaysia

HVORFOR EN 14-ÅRIG?

»Joseph gik ind (i lunden) som dreng. Jeg har tit spekuleret på, hvorfor Herren ville have ham til at gå derind som 14-årig. Hvorfor ventede han ikke, indtil (Joseph) var 20 eller 30 eller 40, når han havde den naturlige myndighed, som kommer med alderen? Han gik ind – Herren tillod det – og han besvarede hans bøn, fordi Joseph kom med en ung mands fulde oprigtighed. Der var ingen tvivl i hans sind. Han sagde, at hvis nogen havde brug for visdom, så var det ham, og han bad om den i fuld tillid til, at der ville ske noget som svar på hans bøn. Vi kender intet til ordlyden af Josephs bøn. Men vi ved, at han stillede et spørgsmål, og at der fandt en samtale sted. Og på de minutter, hvor lange eller korte de nu var, lærte Joseph Smith mere om Guds natur, end alle verdens teologer nogensinde havde lært.«

Præsident Gordon B. Hinckley, »Inspirerende tanker«, Liahona, august 1997, s. 5.