2005
Gläd dig åt Mormons bok
September 2005


BESÖKSLÄRARNAS BUDSKAP

Gläd dig åt Mormons bok

Välj under bön ut och läs från det här budskapet de skriftställen och lärdomar som tillgodoser behoven hos de systrar som ni besöker. Berätta om era erfarenheter och bär vittnesbörd. Inbjud dem ni undervisar att göra detsamma.

L&F 17:6: ”[Joseph Smith] har översatt boken … och likavisst som eder Herre och Gud lever, är den sann.”

Hur kan jag stärka min andliga kapacitet medan jag gläder mig åt Mormons bok?

President Gordon B Hinckley: ”Om var och en av er följer detta enkla program [att läsa ut Mormons bok före årets slut], oavsett hur många gånger ni har läst Mormons bok tidigare, så kommer ni att känna Herrens ande i större mått i ert liv och ert hem, en starkare beslutsamhet att vandra i lydnad mot hans bud och ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.” (”Ett levande och sant vittnesbörd”, Liahona , aug 2005, s 6)

Äldste Russell M Nelson i de tolv apostlarnas kvorum: ”Varje person som under bön studerar Mormons bok kan också få ett vittnesbörd om dess gudomlighet. Dessutom kan denna bok ge hjälp med personliga problem på ett mycket påtagligt sätt. Vill du övervinna en dålig vana? Vill du förbättra förhållandena i din familj? Vill du öka din andliga förmåga? Läs Mormons bok! Den kommer att föra dig närmare Herren och hans kärleksfulla kraft. Han som mättade en stor skara människor med fem bröd och två fiskar — han som hjälpte den blinde att se och den lame att gå — kan också välsigna dig! Han har lovat att de som lever efter de föreskrifter som finns i boken ’skola ärva det eviga livets krona’.” (”Ett vittnesbörd om Mormons bok”, Liahona , jan 2000, s 84–85)

Hur kan jag visa min glädje över att Mormons bok har kommit till?

President Ezra Taft Benson (1899–1994): ”Vi, kyrkans medlemmar, och i synnerhet missionärerna, måste förkunna och vittna om Mormons bok till jordens ändar. Mormons bok är det stora standar som vi skall använda. Den visar att Joseph Smith var en profet. Den innehåller Kristi ord och dess stora uppgift är att föra människor till Kristus. Allt annat är av underordnad betydelse. Mormons boks gyllene fråga är: ’Vill du veta mer om Kristus?’” (”Mormons bok är Guds ord”, Nordstjärnan , maj 1988, s 6)

Julie B Beck, första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap: ”Herren har sagt oss att vår tid ska användas till att studera skrifterna (se L&F 26:1) och att ’Mormons bok och de heliga skrifterna [är] till [vår] undervisning’. (L&F 33:16) Varje kvinna kan lära ut evangeliets lärdomar i sitt hem, och varje syster i kyrkan måste ha kunskap om evangeliet för att kunna verka som ledare och lärare. Om du inte redan utvecklat vanan att dagligen studera skrifterna, så börja nu och fortsätt studera för att bereda dig för dina ansvar i det här livet och i evigheterna.” (”Min själ fröjdar sig över de heliga skrifterna”, Liahona , maj 2004, s 107–108)