2008
Håpets uendelige kraft
November 2008


Håpets uendelige kraft

Tillit til Gud, hans godhet og hans kraft gir oss fornyet mot under vanskelige utfordringer.

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Mine kjære brødre og søstre og venner, for en strålende dag å være vitne til at vår kjære profet kunngjør fem nye templer. For en storartet dag for oss alle.

På slutten av 2. verdenskrig ble min far innkalt til den tyske hæren og sendt til vestfronten, og min mor satt alene igjen med ansvaret for familien. Selv om jeg bare var tre år gammel, kan jeg ennå huske denne tiden preget av frykt og sult. Vi bodde i Tsjekkoslovakia, og for hver dag som gikk kom krigen nærmere, og farene ble stadig større.

Til slutt, under den kalde vinteren 1944, bestemte mor seg for å flykte til Tyskland, hvor hennes foreldre bodde. Hun kledde oss i varme klær og klarte på et vis å få oss med på et av de siste flyktningtogene vestover. Det var farlig å reise på den tiden. Hvor enn vi kom, minnet lyden av eksplosjoner, herjede ansikter og allestedsnærværende sult oss på at vi var i en krigssone.

Underveis stanset toget av og til for å skaffe forsyninger. En kveld, under et av disse stoppene, skyndte mor seg ut av toget for å prøve å finne litt mat til sine fire barn. Da hun kom tilbake, var toget og barna, til hennes store forskrekkelse, borte!

Nedtynget av bekymring holdt hun desperate bønner i sitt hjerte. Hun lette febrilsk gjennom den store og mørke togstasjonen, og krysset i all hast de mange sporene mens hun inderlig håpet at toget ikke hadde kjørt.

Jeg vil kanskje aldri få vite alt min mor tenkte og følte denne mørke kvelden mens hun lette gjennom en uhyggelig jernbanestasjon etter sine bortkomne barn. At hun var skrekkslagen, tviler jeg ikke på. Hun tenkte sikkert at om hun ikke fant dette toget, ville hun kanskje aldri få se sine barn igjen. Jeg vet med sikkerhet at hennes tro overvant frykten, og hennes håp overvant fortvilelsen. Hun var ikke en kvinne som pleide å sitte og jamre seg over tragedier. Hun gjorde noe. Hun omsatte sin tro og sitt håp i handling.

Dermed løp hun fra spor til spor og fra tog til tog, til hun til slutt fant vårt tog. Det hadde blitt flyttet til utkanten av stasjonsområdet. Der fant hun endelig sine barn igjen.

Jeg har ofte tenkt på den kvelden og hva min mor må ha gjennomgått. Om jeg kunne gå tilbake i tid og sitte ved hennes side, ville jeg ha spurt henne hvordan hun klarte å fortsette til tross for sin frykt. Jeg ville ha spurt om tro og håp, og hvordan hun overvant fortvilelsen.

Selv om dette er umulig, kan jeg i dag kanskje sitte ved siden av dere og ved siden av enhver som føler seg mismodig, bekymret eller ensom. I dag vil jeg tale til dere om håpets uendelige kraft.

Viktigheten av håp

Håp er ett ben på en trebent krakk, sammen med tro og kjærlighet. Disse tre stabiliserer vårt liv, uavhengig av ru eller ujevne overflater vi kan komme ut for. Skriftene er tydelige og bestemte når det gjelder viktigheten av håp. Apostelen Paulus forklarte at Skriftene ble skrevet i den hensikt at vi «skal ha håp».1

Håp er kraften til å fylle vårt liv med glede.2 Dens fravær – når dette vårt hjertes ønske forsinkes – kan det gjøre «hjertet sykt».3

Håp er en av Åndens gaver.4 Det er et håp om at vi, gjennom Jesu Kristi forsoning og kraften i hans oppstandelse, skal oppstå til evig liv, og dette på grunn av vår tro på Frelseren.5 Denne formen for håp er både et prinsipp med et løfte og et bud,6 og som med alle bud, er det vårt ansvar å integrere det i vårt liv og overvinne fristelsen til å miste håpet. Å håpe på vår himmelske Faders barmhjertige plan for lykke fører til fred,7 barmhjertighet8 og glede.9, 10 Håpet om frelse er som en beskyttende hjelm,11 det er et grunnlag for vår tro12 og et anker for vår sjel.13

I sin ensomhet trodde Moroni – selv etter å ha vært vitne til sitt folks fullstendige ødeleggelse – fremdeles på håpet. Ved den nephittiske nasjons undergang skrev Moroni at uten håp kan vi ikke få en arv i Guds rike.14

Men hvorfor finnes det da fortvilelse?

Skriftene sier at det må være «en motsetning i alle ting».15 Dette gjelder også tro, håp og kjærlighet. Tvil, fortvilelse og mangel på omsorg for våre medmennesker leder oss ut i fristelse og kan få oss til å gi avkall på utsøkte og dyrebare velsignelser.

Den onde bruker fortvilelse til å binde hjerter og sinn i trykkende mørke. Fortvilelse tapper oss for alt som er levende og gledelig og etterlater seg de tomme restene av det livet egentlig skulle vært. Fortvilelse dreper ambisjon, fremmer sykdom, tilsmusser sjelen og sløver hjertet. Fortvilelse kan virke som en trapp som for evig og alltid fører nedover.

Håp, derimot, er som strålene fra solen som stiger opp og over våre nåværende omstendigheter. Det gjennomtrenger mørket med et strålende daggry. Det oppmuntrer og inspirerer oss til å stole på en evig himmelsk Faders kjærlige omsorg, han som har beredt en vei for dem som søker etter evige sannheter i en verden av relativisme, forvirring og frykt.

Hva er så håp?

Vårt komplekse språk inneholder en rekke varianter og styrker av ordet håp. Et lite barn kan for eksempel håpe å få en leketelefon, en ungdom kan håpe å bli oppringt av en spesiell venn, og en voksen håper kanskje ganske enkelt at telefonen vil slutte helt å ringe.

Jeg vil i dag tale om det håp som hever seg over det trivielle og hvis midtpunkt er Israels håp,16 menneskenes store håp, vår Forløser Jesus Kristus.

Håp er ikke kunnskap,17 men snarere en varig tillit til at Herren vil oppfylle sine løfter til oss. Det er tillit til at om vi etterlever Guds lover og hans profeters ord nå, vil vi motta ønskede velsignelser i fremtiden.18 Det er å tro og forvente at våre bønner vil bli besvart. Det kommer til uttrykk i trygghet, optimisme, entusiasme og tålmodig utholdenhet.

I evangeliets språk er dette håp noe sikkert, urokkelig og aktivt. Oldtidens profeter taler om et «fast håp»19 og et «levende håp».20 Det er et håp som forherliger Gud gjennom gode gjerninger. Med håp følger glede og lykke.21 Med håp kan vi være «tålmodige og [utholde] … [våre] lidelser».22

Ting vi håper og ting vi setter vår lit til

Det vi håper på, er ofte fremtidige begivenheter. Om vi bare kunne se forbi jordelivets horisont og til det som venter oss etter dette liv. Er det mulig å forestille seg en mer strålende fremtid enn den som er beredt for oss av vår himmelske Fader? På grunn av Jesu Kristi offer trenger vi ikke frykte, for vi vil leve evig, for aldri mer å smake døden.23 På grunn av hans uendelige forsoning kan vi bli renset for synd og stå rene og hellige for domstolen.24 Frelseren er frelsens opphavsmann.25

Og hva slags tilværelse kan vi håpe på? De som kommer til Kristus, omvender seg fra sine synder og lever i tro, vil for alltid få leve i fred. Tenk hvor verdifull denne evige gaven er. Omgitt av dem vi er glad i, vil vi få oppleve betydningen av den største glede etter hvert som vi utvikler oss i kunnskap og lykke. Uansett hvor trist vårt liv kan fortone seg i dag, kan vi, på grunn av Jesu Kristi liv og offer, håpe på og føle visshet om at vårt livs siste kapittel vil overgå våre største forventninger. «Det som intet øye har sett og intet øre hørt, og det som ikke oppkom i noe menneskes hjerte, det har Gud beredt for dem som elsker ham.»26

Det vi setter vår lit til, holder oss oppe gjennom vår daglige vandring. Det holder oss oppe gjennom prøvelser, fristelser og sorg. Alle har opplevd skuffelser og vanskeligheter. Noen ganger kan mørket virke uutholdelig. Det er i slike stunder at de guddommelige prinsipper i det gjengitte evangelium som vi setter vår lit til, kan holde oss oppe til vi igjen vandrer i lyset.

Vi setter vår lit til Jesus Kristus, til Guds godhet, til Den hellige ånds tilkjennegivelser, til kunnskapen om at bønner blir hørt og besvart. Fordi Gud har vært trofast og holdt sine løfter før, kan vi ha et trygt håp om at han vil holde sine løfter til oss både nå og i fremtiden. I vanskelige tider kan vi holde fast i håpet om at ting vil «tjene [oss] til det gode»27 hvis vi følger Guds profeters råd. Denne formen for tillit til Gud, hans godhet og hans kraft gir oss fornyet mot under vanskelige utfordringer og gir styrke til dem som føler seg truet av fryktens, tvilens og fortvilelsens murer.

Håp fører til gode gjerninger

Vi lærer å utvikle håp på samme måte som vi lærer å gå, ett skritt om gangen. Når vi studerer Skriftene, samtaler med vår himmelske Fader hver dag, bestemmer oss for å holde Guds bud, som Visdomsordet, og å betale full tiende, får vi håp.28 Vi utvikler vår evne til å «være rike på håp ved Den Hellige Ånds kraft»29 når vi mer fullkomment etterlever evangeliet.

Det kan være tilfeller hvor vi må ta en modig beslutning om å håpe selv når alt rundt oss bestrider dette håpet. I likhet med far Abraham vil vi «mot håp [tro] … med håp»30. Eller som én forfatter uttrykte det: «Midt på vinteren finner vi inni oss en uovervinnelig sommer.»31

Tro, håp og kjærlighet supplerer hverandre, og når én vokser, gjør de andre det samme. Håp kommer av tro,32 for uten tro finnes intet håp.33 På samme måte kommer tro av håp, for tro er «full visshet om det en håper».34

Håp er avgjørende for både tro og kjærlighet. Når ulydighet, skuffelse og utsettelse bryter ned troen, er håpet der for å holde vår tro oppe. Når frustrasjon og utålmodighet utfordrer kjærligheten, griper håpet tak i vår beslutning og motiverer oss til å hjelpe våre medmennesker selv uten forventning om belønning. Jo klarere vårt håp er, jo sterkere er vår tro. Jo sterkere vårt håp er, jo renere er vår kjærlighet.

Det vi håper på, leder oss til tro, mens det vi setter vår lit til, leder oss til kjærlighet. Når disse tre egenskapene – tro, håp og kjærlighet35 – fungerer sammen, tuftet på Jesu Kristi gjengitte evangeliums sannhet og lys, gjør det oss rike på gode gjerninger.36

Håp som kommer av personlig erfaring

Hver gang et håp blir oppfylt, skaper det tillit og fører til større håp. Jeg har hatt mange opplevelser som har gitt meg førstehåndskunnskap om håpets kraft. Jeg husker godt dager i min barndom da jeg var omsluttet av den redsel og fortvilelse en verdenskrig medførte, manglende utdanningsmuligheter, livstruende helseproblemer i ungdommen og krevende og nedslående økonomiske tilstander som flyktning. Vår mors eksempel, som selv i de verste stunder gikk fremad og omsatte tro og håp i handling, ikke bare bekymring eller ønsketenkning, holdt vår familie og meg oppe og ga oss tillit til at nåværende omstendigheter ville gi etter for fremtidige velsignelser.

På grunn av disse erfaringene vet jeg at det er Jesu Kristi evangelium og vårt medlemskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som styrker troen, gir oss et klart håp og leder oss til kjærlighet.

Håpet holder oss oppe gjennom fortvilelsen. Håpet lærer oss at det finnes grunn til glede, selv når alt virker mørkt rundt oss.

Sammen med Jeremia erklærer jeg: «Velsignet er den mann som … lar Herren være sin tillit.»37

Sammen med Joel vitner jeg om at «Herren er en tilflukt for sitt folk og et vern for Israels barn».38

Sammen med Nephi erklærer jeg: «Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv.»39

Dette er den form for håp vi må verdsette og utvikle. Et så modent håp kommer i og gjennom vår Frelser Jesus Kristus, for «hver den som har dette håp til ham, renser seg selv, likesom [Frelseren] er ren».40

Herren har gitt oss et betryggende budskap om håp: «Frykt ikke, lille hjord.»41 Gud vil vente med «åpne armer for å ta imot»42 dem som oppgir sine synder og fortsetter i tro, håp og kjærlighet.

Og til alle som lider – til alle som føler seg motløse, bekymret eller ensomme – sier jeg med kjærlighet og dyp omtanke: Ikke gi etter.

Gi aldri opp.

La aldri fortvilelsen overvinne deres ånd.

Grip tak i og sett deres lit til Israels håp, for Guds Sønns kjærlighet gjennomtrenger alt mørke, demper all sorg og gleder ethvert hjerte.

Dette vitner jeg om, og jeg gir dere min velsignelse i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Romerne 15:4.

  2. Se Salmene 146:5.

  3. Ordspråkene 13:12.

  4. Se Moroni 8:26.

  5. Se Moroni 7:41.

  6. Se Kolosserne 1:21-23.

  7. Se Romerne 15:13.

  8. Se Salmene 33:22.

  9. Se Romerne 12:12.

  10. Se Ordspråkene 10:28.

  11. Se 1. Tessalonikerbrev 5:8.

  12. Se Hebreerne 11:1; Moroni 7:40.

  13. Se Hebreerne 6:19; Ether 12:4.

  14. Se Ether 12:32. Se også Romerne 8:24.

  15. 2. Nephi 2:11.

  16. Se Jeremia 17:13.

  17. Se Romerne 8:24.

  18. Se L&p 59:23.

  19. Alma 34:41.

  20. 1. Peter 1:3.

  21. Se Salmene 146:5.

  22. Alma 34:41.

  23. Se Alma 11:45.

  24. Se 2. Nephi 2:6-10.

  25. Se Hebreerne 5:9.

  26. 1. Korinterbrev 2:9.

  27. L&p 90:24.

  28. Se Romerne 15:14.

  29. Romerne 15:13.

  30. Romerne 4:18.

  31. Albert Camus, i John Bartlett, red: Familiar Quotations, 17. utg. (2002), 790.

  32. Se Ether 12:4.

  33. Se Moroni 7:42.

  34. Hebreerne 11:1.

  35. Se Moroni 10:20.

  36. Se Alma 7:24.

  37. Jeremia 17:7.

  38. Joel 3:21.

  39. 2. Nephi 31:20.

  40. 1. Johannes 3:3.

  41. L&p 6:34.

  42. Se Mormon 6:17.