2009
Grunden till lycka
juni 2009


Samlingsstunden

Grunden till lycka

”Framgångsrika … familjer skapas och bevaras genom principerna tro, bön, omvändelse [och] förlåtelse.” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”)

En grund är något fast som något annat kan byggas på. De flesta byggnader och bostadshus är byggda på en grund.

När kyrkans medlemmar började bygga grunden till Salt Lake-templet använde de lager av sandstensblock. Det tog dem fem år att bygga den 2,5 meter djupa grunden. När medlemmarna hörde att det skulle komma soldater, täckte de över grunden med jord för att gömma den. När jorden senare togs bort fanns det sprickor i grunden och den hade flyttat sig. Medlemmarna visste att en grund med sprickor i inte kunde ge stöd åt templet. Därför tog de bort sandstensgrunden och byggde en ny grund med stora granitblock. När den starka grunden var på plats började arbetarna bygga väggarna till templet.

Liksom templet behövde en stark grund av granit behöver också du och din familj en stark grund att bygga på. Herren sade: ”Bygg på min klippa, som är mitt evangelium.” (L&F 11:24) I Jesu Kristi evangelium finns tro, bön, omvändelse och förlåtelse. Om du och din familj bygger på de här principerna får ni en fast grund som hjälper er att vara starka.

Aktivitet

Ta bort sidan LS14 från tidningen. Klipp ut korten. Lägg korten med bilder i en hög och korten med ord i en annan. Ta ett kort från varje hög. Om korten passar ihop berättar du hur du kan hjälpa din familj göra just det här. Behåll sedan korten. Om korten inte passar ihop gör du två högar till för just sådana kort. Fortsätt spela och låt alla få chans att ta två kort. När de två första högarna är borta blandar du korten i de två andra högarna och fortsätter så tills alla kort har parats ihop.

Förslag till samlingsstunden

  1. Tro på Herren Jesus Kristus stärker mig och min familj. Hjälp barnen lära sig följande skriftställe utantill: ”Om ni … har tro, så har ni hopp om ting som inte syns men som är verkliga.” (Alma 32:21) Visa Evangeliet i bild 240 (Jesus Kristus) och säg att tro på Jesus Kristus innebär att vi tror på att han lever fastän vi inte kan se honom. Vi litar på honom och försöker följa hans bud. Leta före samlingsstunden efter berättelser i skrifterna och bilder som visar hur tro på Jesus Kristus hjälper människor att hålla buden i svåra situationer. Exempel: Evan-geliet i bild 102 (Arken byggs), 112 (David dödar Goliat), 114 (Daniel vägrar äta och dricka av kungens mat och vin), 125 (Ester), 210 (Jesus och människofiskarna), 301 (Lehis familj lämnar Jerusalem), 313 (De två tusen unga krigarna). Ge varje klass en bild och be lärarna återge berättelserna med betoning på hur folket visade sin tro. Låt varje klass komma på en situation de kan ställas inför då de behöver ha tro. Be dem berätta hur tro på Jesus Kristus kan hjälpa dem i den situationen. Be varje klass återge sin berättelse och sin nutida situation. Sjung ”Jag går trofast i hans spår”. (Liahona, feb 2003, s LS16)

  2. Bön stärker mig och min familj. Visa barnen en liten elektrisk apparat eller en bild på en. Förklara att den bara kan få elkraft om den är kopplad till en kraftkälla. Säg till barnen att vi behöver vara kopplade till en ”kraftkälla” för att få andlig kraft. Vår himmelske Fader är vår källa till andlig kraft, och vi kan kopplas till honom genom bön. Visa bild 7-13 (pojke som ber) eller 1-9 (flicka som ber) i Primärs bildpaket och säg att vi kan be till vår himmelske Fader om att han hjälper oss med våra problem och beslut. Återge berättelsen om när Mosiah bad om hjälp att få veta om han skulle låta sina söner predika för lamaniterna. (Se Mosiah 28:1–6.) Be barnen arbeta ihop för att hitta Herrens svar i vers 7. Återge berättelsen om när Joseph Smith bad för att få veta vilken kyrka han skulle bli medlem i. (Se Joseph Smith — Historien 1:7–18). Be barnen igen att arbeta ihop för att hitta Herrens svar i vers 19. Berätta om en personlig upplevelse och bär ditt vittnesbörd om hur dina böner har besvarats. Uppmuntra barnen att be sina personliga böner varje dag under den kommande veckan.

Illustrationer Beth M Whittaker

Läsa skrifterna

Be

Arbeta

Leka

Tjäna

Gå till kyrkan

Familjens hemafton

Måltid