2009
Frågor och svar
juni 2009


Frågor & svar

”Några av mina vänner i kyrkan bråkar med sina vänner utanför kyrkan om vilken religion som är sann. Jag vet att det är fel att vara stridslysten, men hur låter jag mina vänner veta hur jag känner för evangeliet?”

I stället för att försöka berätta om dina känslor när du är upprörd och Anden inte är med kan du söka tillfällen att prata med dina vänner en och en, vid ett tillfälle och på en plats där den Helige Anden kan hjälpa dig.

Be om att få möjlighet att prata med dina vänner om evangeliet. Förklara det du tror på och bär ditt vittnesbörd när du får möjlighet till det. Se till att du visar dem att du verkligen bryr dig om dem. Om dina vänner är intresserade av att få veta mer kan du ge dem ett utdelningskort, bjuda med dem till kyrkan, ge dem adressen till mormon.org eller kontakta missionärerna.

Be om Andens vägledning för att få veta vad du ska säga till dina vänner och hur du ska säga det. Be om hjälp att undvika att det blir dålig stämning. Om dina vänner börjar argumentera med dig är det ofta bäst att byta ämne eller lämna samtalet.

Be om vägledning

Arga känslor kommer inte från Gud (se 3 Nephi 11:29), så det är inte rätt sätt att prata om evangeliet när någon är upprörd. Ett bra sätt att dela med sig av evangeliet är att bjuda med vännerna till kyrkans möten eller aktiviteter. Genom att be har jag fått veta hur jag kan dela med mig av evangeliet till mina vänner. Jag vet att Herren besvarar böner. Han visar dig alltid det rätta sättet att göra saker och ting på.

Celeste R, 22 år, Kalifornien, USA

Bråk leder till bitterhet

Det har aldrig varit bra att bråka. Det gör att Herrens ande försvinner och ger upphov till bittra och hatiska känslor. Det förändrar också sättet du ser på andra. Vanligtvis brukar det sluta med en debatt om olika läroprinciper så det är verkligen viktigt att vara en fridsstiftare, och glöm aldrig att bära ditt vittnesbörd om att evangeliet är sant och vilka välsignelser du har fått.

Carlos F, 19 år, Guárico, Venezuela

Undvik stridigheter

Jag har en vän som tillhör en annan kyrka. Förra året kom han fram till mig i skolan en dag och började försöka bevisa för mig att Mormons bok inte var sann och att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga inte var en kristen kyrka. När jag hade svarat på alla hans frågor insåg jag att han inte ens lyssnade på svaren för han fortsatte att ställa samma frågor. Efter det jag lärde mig av den upplevelsen är mitt råd att allt du kan göra är att säga att du inte vill bråka om det och sedan bära ditt vittnesbörd om att Herrens kyrka är sann.

Jayden C, 13 år, Washington, USA

Respektera andras trosuppfattningar

I stället för att säga till dina vänner ”Min religion är sann, det är inte din”, kan du bära ditt vittnesbörd för dem. Gör det någon gång när du och din vän är ensamma och fråga om du kan bära ditt vittnesbörd. Jag gjorde det en gång med en nära vän som är kristen och mycket trofast mot sin kyrka. Hon tyckte det var jättebra att jag hade ett vittnesbörd. Sedan samtalade vi om vad vi trodde på, men det blev inget gräl. Men om du går fram till någon och säger ”Din kyrka är inte sann” så är du respektlös mot något som kan vara mycket viktigt för dem. Vänner gör inte så. Du och dina vänner kanske inte har samma uppfattning om olika trossatser, men en sann vän lyssnar på ditt vittnesbörd och förstår att evangeliet är mycket viktigt för dig.

Amber P, 17 år, Utah, USA

Lev efter evangeliet

Lev så att de som känner dig men inte känner till det sanna evangeliet vill veta mer om evangeliet därför att de känner dig. Låt glädjen i evangeliet synas genom dig. Var ett ljus, en vägledare och det bästa exempel för dina vänner och andra som du kan vara.

Äldste Kamah, 20 år, Ghanamissionen Cape Coast

Bär vittnesbörd

Det bästa sättet att berätta om evan-geliet är att göra det uppriktigt och kärleksfullt. Man kommer ingenstans med att bråka. Jesus Kristus bråkade inte med fariséerna. I stället undervisade han dem med kärlek och genom ord och exempel. I Predika mitt evangelium står det: ”Det kan hända att människor ibland intellektuellt ifrågasätter din undervisning, men det är svårt att ifrågasätta ett uppriktigt, innerligt vittnesbörd.” ([2004], s 203) Bär ditt vittnesbörd om det du vet är sant och hur du vet det. När Anden vittnar om att det du säger är sant är det den bästa situationen för dina vänner att förstå.

Ephraim S, 20 år, New South Wales, Australien