2009
Uppriktig bön
juni 2009


Besökslärarnas budskap

Uppriktig bön

Undervisa om följande skriftställen och citat under bön, eller, om så behövs, en annan princip som kan vara till välsignelse för systrarna ni besöker. Bär vittnesbörd om läran. Inbjud dem ni undervisar att berätta vad de har känt och lärt sig.

Uppriktiga böner har en stärkande kraft

Julie B Beck, Hjälpföreningens generalpresident: ”Tänk på den förenade styrka vi skulle ha om alla systrar bad en uppriktig bön morgon och kväll, eller ännu hellre, bad ständigt, som Herren befallt. Om alla familjer hade familjebön varje dag … så skulle vi vara starkare.” (”Vad sista dagars heliga kvinnor gör bäst: Stå starka och orubbliga”, Liahona nov 2007, s 110)

Äldste Bruce R McConkie (1915–1985) i de tolv apostlarnas kvorum: ”Bönen förändrar våra liv. Genom den kommer vi närmare Herren, och han räcker ut sitt finger och vidrör oss, så att vi aldrig mer är desamma.

Bönen är ett väldigt bålverk, en pelare av oändlig rättfärdighet, en mäktig kraft som förflyttar berg och frälser själar.” (”En rätt bön”, Nordstjärnan, okt 1984, s 59)

Äldste M Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum: ”Varje ärlig och uppriktig bön tillför ytterligare en bit till din rustnings ringbrynja … Något av det viktigaste du kan göra för att ikläda dig Guds vapenrustning är att se till att böner — ärliga, uppriktiga, regelbundna böner — är en del av ditt dagliga liv.” (”Be Strong in the Lord”, Ensign, jul 2004, s 10)

L&F 112:10: ”Var ödmjuk så skall Herren din Gud leda dig vid handen och besvara dina böner.”

Uppriktig bön är helig kommunikation

President James E Faust (1920–2007), andre rådgivare i första presidentskapet: ”För det första är bönen ett ödmjukt erkännande av att Gud är vår Fader och att Herren Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare. För det andra är den en uppriktig bekännelse av synder och överträdelser och en vädjan om förlåtelse. För det tredje är den ett erkännande att vi behöver hjälp utöver vår egen förmåga. För det fjärde är den en möjlighet att uttrycka uppskattning och tacksamhet mot vår Skapare. Det är viktigt att vi ofta säger: ’Vi tackar dig … ’, ’Vi erkänner inför dig … ’, ’Vi är tacksamma mot dig …’ För det femte är det en förmån att få be Gudomen om särskilda välsignelser …

Uppriktiga böner kommer från hjärtat. Sannerligen är det så att uppriktighet kräver att vi uttrycker det vi innerligt känner i hjärtat.” (Se ”Bönens livlina”, Liahona, jul 2002, s 62)

Äldste David A Bednar i de tolv apostlarnas kvorum: ”Meningsfull bön kräver både helig kommunikation och hängivet arbete. Välsignelser kräver vissa ansträngningar av oss innan vi kan få dem, och bönen, som ’ett slags arbete … är det utsedda medlet för att uppnå de allra högsta välsignelserna’. (Bible Dictionary, ’Prayer’, s 753.) Vi strävar framåt och håller ut i bönens hängivna arbete när vi, efter att ha sagt ’amen’, handlar i samklang med det vi har sagt till vår himmelske Fader.” (”Be i tro”, Liahona, maj 2008, s 95)

President Thomas S Monson: ”När vi vänder oss till Herren i familjebön och i personliga böner, låt oss göra det med tro och tillit till honom. Låt oss minnas aposteln Paulus förmaning i Hebreerbrevet: ’Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom.’ Om någon av oss har varit trög att ge akt på rådet att alltid be så finns det ingen bättre tidpunkt att börja på än nu.” (”Ett konungsligt prästerskap”, Liahona, nov 2007, s 61).

Bakgrund © Corbis; fotoillustration Craig Dimond