2009
Frågor och svar
december 2009


Frågor och svar

”Mina föräldrar är inte medlemmar i kyrkan. Hur kan jag dela med mig av evangeliet till dem utan att förolämpa dem?”

Tänk på budet: ”Hedra din far och din mor.” (2 Mos 20:12) Försök att föra in evangeliet i hemmet med respekt för deras önskemål. Du kan till exempel be dina föräldrar hjälpa dig med programmen Personlig tillväxt eller Plikt mot Gud så att de får se vilka bra program kyrkan har. Du kan bjuda hem vänner från kyrkan och prata med dem om evangeliet. Det kan leda till att dina föräldrar ställer frågor om din tro. Och viktigast av allt: Berätta för dina föräldrar hur tacksam du är för dem och för evangeliet.

När du känner att tiden är inne kan du till exempel under bön inbjuda dina föräldrar — utan att pressa dem — att be med dig, följa med dig till kyrkan eller på en aktivitet i kyrkan, eller ha en hemafton. Om de inte vill får du respektera det. Om de inte är redo för evangeliet nu kan de bli det någon gång i framtiden. Be för och hoppas på den dagen.

Se alltid till det goda hos dina föräldrar. Du håller möjligheternas dörr öppen när du älskar dem. Försök följa evangeliet så bra du kan. Dina föräldrar kanske blir mer intresserade när de ser ditt goda exempel och hur evangeliet välsignar dig.

Använd Liahonas affischer

Innan jag döptes 2006 hade jag gått till en annan kyrka som min familj tillhörde. Först var jag rädd att prata med min familj om kyrkan för jag var rädd att de skulle avvisa mig. Men när jag började sätta upp affischer från Liahona på olika platser hemma började de fråga: ”Vad handlar den här bilden om? Vad betyder det?” De här frågorna gjorde det lättare att prata om vad kyrkan har att erbjuda familjen. Tack vare det döptes min yngsta syster och nu, medan jag verkar som missionär, har pappa och mamma skrivit och berättat hur mycket de tycker om att gå till kyrkan.

Äldste Almeida, 20 år, Brasilienmissionen São Paulo Öst

Lev efter evangeliet

Låt dina föräldrar veta, genom ditt sätt att leva, hur viktig kyrkan är för dig och vilken förändring den har åstadkommit i ditt liv. För att hjälpa dig göra det bör du följa generalauktoriteternas råd, bland annat att leva efter evangeliet. Var ihärdig med att be, studera skrifterna, gå till kyrkan, hålla buden, följa normerna i Vägledning för de unga, arbeta för att uppnå dina mål och att följa den Helige Anden. Du kan också be och fasta för dina föräldrar och be Anden vägleda dig. Jag tycker också att du ska uttrycka din kärlek till dem.

Amanda B, 14 år, Nevada, USA

Svårt men inte omöjligt

Jag skulle be till Gud att han, när jag pratar med mina föräldrar, lägger de rätta orden i min mun så att jag inte förolämpar dem. Jag skulle be om hans Ande så att de kan känna min uppriktighet och min kärlek. Jag skulle läsa ett skriftställe från Bibeln som stöder Mormons bok. Jag skulle också berätta om mina upplevelser och känslor. Jag skulle säga att evangeliet, Guds kärlek och bönerna för oss närmare den andliga frid vi alla vill ha. Herrens verk är svårt men inte omöjligt. Lita på Anden.

Jonathan E, 19 år, Veracruz, Mexico

Förklara hur du känner

Om du är rädd för att berätta om evangeliet kan du börja med att tala om för dem hur du känner när du ber och läser i skrifterna. Säg att du har ett vittnesbörd och förklara varför du tycker om evangeliet. När du sätter det i rätt perspektiv kan de förstå och blir inte förnärmade.

Madison N, 14 år, Illinois, USA

Prata med kärlek

Min pappa är inte medlem och det har varit svårt ibland, men jag har lärt mig en del. För det första: När jag pratar med honom på ett kärleksfullt sätt och inte är nedlåtande så är det svårt för honom att avvisa det jag säger. Pappa kan känna den kärleken även om vi inte alltid är överens. För det andra: Evangeliet är enkelt. Vi ska inte försköna det eller ändra det. Berätta om de enkla sanningarna. Kom slutligen ihåg att vi har kallats att vara vittnen om Kristus.

Paige I, 19 år, Utah, USA

En förändring i hjärtat

Du kan vara ett positivt föredöme för dina föräldrar genom att följa kyrkans normer och hålla alla buden, särskilt Visdomsordet, och genom att visa kärlek och lydnad i dina handlingar. Det kan styra deras uppmärksamhet mot ditt uppförande och hjälpa dem komma till Herrens kyrka. Jag tror starkt på att du kan be i dina personliga böner att din himmelske Fader ska förändra deras hjärtan.

Sharmila S, 18 år, Karnataka, Indien

Var ett föredöme

Paulus sade följande i Första Timoteusbrevet 4:12: ”Ingen får förakta dig för att du är ung, utan var ett föredöme för de troende i ord och gärning, i kärlek, trohet och renhet.” När du är ett föredöme öppnar du dörren för dina föräldrars omvändelse. Det skapar rätt atmosfär och tillfälle för dig att bära ditt vittnesbörd om evangeliet. När du har tro, utan att vara rädd, och är ett föredöme, kan du få dem att ändra sig och välsigna deras liv och ditt.

Äldste Tonumaipea, 20 år, Filippinernamissionen Cauayan