2013
Tulkaa saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajiksi
Lokakuu 2013


Tulkaa saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajiksi

Lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksen hartaustilaisuudessa Provossa 24. kesäkuuta 2011 pidetystä puheesta.

Kuva
Vanhin David A. Bednar

Sinä pystyt tähän! Herra, jota edustat ja palvelet, tietää, että sinä pystyt tähän. Minä tiedän, että sinä pystyt tähän.

Apostoli on ensiksi, ennen kaikkea ja aina lähetyssaarnaaja. Siitä syystä olen erityisen iloinen saadessani puhua teille, jotka olette kanssapalvelijoita tässä mahtavassa myöhempien aikojen työssä.

Kuva
Elder missionaries teaching people outdoors.

Mikä on saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaaja?

Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaaja on Herran palvelija, joka on kutsuttu profetian kautta, saanut valtuutensa kätten päällepanemisella ja julistaa Vapahtajan ikuista ja palautettua evankeliumia Hänen tavallaan (ks. OL 50:13–14, 17–24; OL 68:1).

Lähetyssaarnaajan kaikenkattava tarkoitus, joka on kuvattu julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani, on ”kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse auttamalla heitä ottamaan vastaan palautettu evankeliumi uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, tekemällä parannus, ottamalla vastaan kaste ja Pyhän Hengen lahja ja kestämällä loppuun asti”1.

Pyhä tehtävä julistaa arvovaltaisesti evankeliumia ja suorittaa pelastavia toimituksia on ollut voimassa siitä asti kun Aadam karkotettiin Eedenin puutarhasta, ja se jatkuu siihen asti, kunnes ”suuri Jehova on sanova, että työ on tehty”2.

Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajia koskevat vaatimukset

Haluan käsitellä viittä perusvaatimusta, jotta voi kehittyä saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajaksi.

Vaatimus nro 1: Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat ymmärtävät, että he palvelevat ja edustavat Jeesusta Kristusta.

Kuva
Jesus Christ with His arm around the shoulder of the Apostle Peter. Christ points to a large number of fish lying on the beach as He speaks to Peter. Two other men and a ship sit on the beach in the background.

Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat tietävät ja ymmärtävät, ketä he edustavat, miksi he palvelevat ja mitä heidän on määrä tehdä. Kokokaikaiset lähetyssaarnaajat kutsutaan palvelemaan Herran Jeesuksen Kristuksen palvelijoina ja edustajina, ja heidät erotetaan asianmukaisesti tähän tehtävään. Me todistamme Jeesuksen Kristuksen nimestä sekä Hänen todellisuudestaan, jumalallisuudestaan ja tehtävästään jokaiselle kansakunnalle, suvulle, kielelle ja kansalle (ks. OL 133:37).

Me rakastamme Herraa. Me palvelemme Häntä. Me seuraamme Häntä. Me edustamme Häntä.

Hänen tarkoitustensa täytyy olla meidän tarkoituksiamme. Hänen kiinnostuksen kohteensa pitää olla meidän kiinnostuksen kohteitamme. Hänen työnsä pitää olla meidän työtämme. Hänen teidensä pitää olla meidän teitämme. Hänen tahdostaan pitää yhä enenevässä määrin tulla meidän tahtomme.

Lunastajan edustajina me saarnaamme Hänen palautetun evankeliuminsa perusoppeja ja -periaatteita yksinkertaisesti ja selkeästi. Me emme edusta henkilökohtaisia mielipiteitä tai arvailuja. Me julistamme yksinkertaista palautettua totuutta ja todistamme siitä Herran tavalla ja Hänen Henkensä voimalla.

Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat ymmärtävät, että vastuu edustaa Vapahtajaa ja todistaa Hänestä ei pääty koskaan. Pyydän, että muistatte Hänet kaikessa, mitä ajattelette, kaikessa, mitä teette, ja kaikessa, millaisiksi pyritte, ja edustatte Häntä asianmukaisesti kaikille taivaallisen Isän lapsille, joiden kanssa olette tekemisissä nyt ja aina.

Vaatimus nro 2: Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat ovat kelvollisia.

Kuva
A young man in Fiji praying.

Välttämätön vaatimus, että voi kehittyä saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajaksi, on henkilökohtainen kelvollisuus Vapahtajan edessä.

Saanen esittää muutamia yksinkertaisia totuuksia juuri niin selkeästi kuin osaan.

  • Me olemme maailman Lunastajan ja Vapahtajan valtuutettuja edustajia.

  • Meidät on kutsuttu julistamaan Hänen palautettua ja ikuista evankeliumiaan.

  • Me emme voi olla maailman tahrojen saastuttamia ja samalla arvovaltaisesti edustaa Häntä ja toimia voimalla Hänen pyhässä nimessään.

  • Me emme voi auttaa muita voittamaan synnin orjuutta, jos me itse olemme synnin pauloissa (ks. OL 88:86).

  • Me emme voi auttaa muita oppimaan parannuksentekoa, jos me itse emme ole oppineet tekemään parannusta asianmukaisesti ja täydellisesti.

  • Me voimme julistaa ja saarnata voimallisesti vain sitä, millaisiksi pyrimme tulemaan.

  • Meitä pidetään vastuullisina Jumalan edessä vanhurskaista haluistamme ja kelvollisuudestamme toimia Hänen edustajinaan.

Meitä ei vaadita olemaan täydellisiä tällä hetkellä. Mutta meitä käsketään olemaan puhtaita ja vaeltamaan oikeamielisesti Israelin Lunastajan edessä. ”Pitäkää itsenne puhtaina, te Herran astioiden kantajat” (OL 38:42).

Parannus on toivon ja paranemisen periaate – ei masennuksen ja epätoivon. Parannus on todellakin nöyräksi tekevää – mutta ei pelottavaa. Parannus on samanaikaisesti vaativaa ja lohdullista, työlästä ja rauhoittavaa. Parannus on kallisarvoinen lahja, jonka on tehnyt mahdolliseksi Vapahtajan sovitus, Vapahtajan, jota rakastamme, palvelemme ja seuraamme.

Vaikka olisitte syyllistyneet vakaviin synteihin, Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja vilpittömän parannuksen kautta teidät on tehty tai voidaan jälleen tehdä puhtaiksi ja kelvollisiksi.

On nuoria, joiden on vielä tehtävä täysi parannus. Sen aika on nyt. Pyydän hyvin hartaasti, ettette lykkää parannuksenne päivää.

On nuoria, jotka ovat tehneet parannuksen ja tekevät edelleen parannusta ja jotka miettivät, ovatko he tehneet kaiken, mikä on välttämätöntä, jotta saa Herran hyväksynnän (ks. OL 97:8). Muistattehan, että Herra vaatii teitä olemaan puhtaita mutta ei täydellisiä. Se, että Pyhä Henki toimii jälleen elämässänne, on varmin osoitus Herran anteeksiannosta, sillä ”Herran Henki ei asu epäpyhissä temppeleissä” (Hel. 4:24). Ja huomatkaa, että käskyyn antaa anteeksi kaikille ihmisille (ks. OL 64:10) sisältyy anteeksianto itsellenne.

Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat ovat liittoja kunnioittavia ja käskyjä noudattavia Herran Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia. Pyydän, että muistatte aina Hänet ja olette puhtaita ja kelvollisia edustamaan Häntä.

Vaatimus nro 3: Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat kokoavat iankaikkisen elämän sanoja.

Kuva
Young man reading the scriptures.

Kehotan teitä ”[kokoamaan] mieleenne alati elämän sanoja” (OL 84:85). Iankaikkisen elämän sanojen kokoaminen on enemmän kuin pelkästään tutkimista tai ulkoa opettelemista, aivan kuten itsensä kestitseminen Kristuksen sanoilla (ks. 2. Nefi 31:20; ks. myös 2. Nefi 32:3) on enemmän kuin maistamista tai napostelemista. Kokoaminen tuo minulle mieleen keskittymisen ja työnteon, tutkimisen ja omaksumisen, pohtimisen ja rukoilemisen, soveltamisen ja oppimisen, arvostamisen ja kunnioittamisen sekä nauttimisen ja iloitsemisen.

Muistakaa, kuinka Moosian pojat – neljä todella merkittävää lähetyssaarnaajaa nimeltä Ammon, Aaron, Omner ja Himni – ”olivat vahvistuneet totuuden tuntemisessa, sillä he olivat miehiä, joilla oli terve ymmärrys, ja he olivat tutkineet tarkoin kirjoituksia” (Alma 17:2).

Nämä urheat lähetyssaarnaajat todella kokosivat jatkuvasti iankaikkisen elämän sanoja. He eivät laiminlyöneet yksin ja toverin kanssa tapahtuvaa pyhien kirjoitusten tutkimista tai tehneet sitä vain mekaanisesti. Hengellinen tieto ja ymmärrys tunkeutui syvälle heidän omaan sieluunsa, ja Pyhän Hengen voima vahvisti todeksi evankeliumin opit ja periaatteet heidän sydämessään.

Vapahtajan edustajina teillä ja minulla on jatkuva tehtävä työskennellä uutterasti ja juurruttaa sydämeemme ja mieleemme palautetun evankeliumin perusopit ja -periaatteet etenkin Mormonin kirjasta. Kun teemme niin, luvattu siunaus on, että Pyhä Henki ”palauttaa [mieleemme] kaiken” (Joh. 14:26) ja voimaannuttaa meitä, kun opetamme ja todistamme. Mutta Henki voi toimia meissä ja meidän kauttamme vain, jos me annamme Hänelle jotakin työstettävää. Hän ei voi auttaa meitä muistamaan asioita, joita emme ole oppineet (ks. Alma 31:5).

Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat kokoavat jatkuvasti iankaikkisen elämän sanoja, he luottavat sanan vaikutukseen, ja heissä itsessään on sanan voima. Pyydän, että muistatte aina Hänet, olette aina kelvollisia edustamaan Häntä sekä kokoatte aina sanaa ja luotatte sen vaikutukseen.

Vaatimus nro 4: Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat ymmärtävät, että Pyhä Henki on suurin ja todellinen opettaja.

Kuva
Sister missionaries reading scriptures.

Pyhä Henki on jumaluuden kolmas jäsen, ja Hän todistaa kaikesta totuudesta ja on suurin ja todellinen opettaja. Oppiaiheet, joita opetamme, ja todistukset, joita lausumme, valmistavat tutkijaa toimimaan ja oppimaan itse.

Yksi tärkeimmistä tehtävistämme lähetyssaarnaajina on kutsua tutkijoita käyttämään moraalista tahdonvapauttaan ja toimimaan sopusoinnussa Vapahtajan opetusten kanssa. Sellaisten hengellisten sitoumusten tekeminen ja pitäminen kuin että rukoilee saadakseen todistuksen totuudesta, tutkii Mormonin kirjaa ja rukoilee, onko se totta, käy kirkon kokouksissa ja pitää käskyt, vaatii tutkijaa osoittamaan uskoa, toimimaan ja muuttumaan.

Riippumatta siitä, kuinka vilpittömästi me palvelemme, te ja minä emme yksinkertaisesti voi työntää tai pakottaa totuutta tutkijoiden sydämeen. Parhaatkin pyrkimyksemme voivat vain tarjota totuuden sanoman sydämelle (ks. 2. Nefi 33:1). Viime kädessä tutkijan pitää toimia vanhurskaudessa ja sillä tavoin kutsua totuus omaan sydämeensä. Vain tällä tavoin vilpittömät totuuden etsijät ja uudet käännynnäiset kehittävät hengellisen kyvyn löytää itse vastauksia.

Koska tehtävämme on auttaa tutkijoita oppimaan uskon kautta ja Pyhän Hengen voimalla, tässä työssä ei ole koskaan kyse minusta eikä siinä ole koskaan kyse teistä. Meidän pitää tehdä kaikki voitavamme täyttääksemme lähetystyötehtävämme ja samanaikaisesti ”pysytellä poissa tieltä”, jotta Pyhä Henki voi suorittaa pyhän tehtävänsä ja työnsä. Itse asiassa kaikki sellainen, mitä te tai minä teemme Vapahtajan edustajina ja mikä tietoisesti ja tarkoituksellisesti kiinnittää huomiota itseemme – esittämissämme sanomissa, käyttämissämme menetelmissä tai henkilökohtaisessa esiintymisessämme ja ulkoisessa olemuksessamme – on eräänlaista pappisvaltaa, joka estää Pyhän Hengen vaikuttavan opetuksen.

”Saarnaako [hän] – – sitä totuuden Hengessä vai jollakin muulla tavalla? Ja jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.” (OL 50:17–18.)

Pyydän, että muistatte aina Hänet, olette kelvollisia edustamaan Häntä, kokoatte Hänen sanaansa ja sallitte suurimman ja todellisen opettajan eli Pyhän Hengen todistaa kaikesta totuudesta.

Vaatimus nro 5: Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat ymmärtävät, että opettaminen on paljon enemmän kuin puhumista ja kertomista.

Kuva
Two elder missionaries visiting with a man in his home.

Kun Vapahtaja istui Öljymäellä, Hän julisti: ”Älkää etukäteen olko huolissanne siitä mitä puhuisitte. Puhukaa ne sanat, jotka teille tuona hetkenä annetaan. Silloin ette puhu te, vaan Pyhä Henki.” (Mark. 13:11.)

Vapahtaja neuvoi tämän taloudenhoitokauden alkuaikoina lähetyssaarnaajia avaamaan suunsa, ”niin se täytetään” (OL 33:8, 10) ja ”[korottamaan äänensä] tälle kansalle; [puhumaan] ajatuksia, joita minä panen teidän sydämeenne, niin ette joudu häpeään ihmisten edessä, sillä teille annetaan tuona hetkenä, niin, tuossa silmänräpäyksessä, mitä teidän tulee sanoa” (OL 100:5–6).

Nämä pyhien kirjoitusten kohdat tähdentävät vaativinta ja täsmällisintä mallia saarnata ja auttaa tutkijoita löytämään totuus. Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat tietävät, että me emme opeta oppiaiheita vaan me opetamme ihmisiä. Me emme pelkästään lausu tai esitä ulkoa opittuja sanomia evankeliumin aiheista. Me kutsumme totuuden etsijöitä kokemaan voimallisen sydämenmuutoksen. Me ymmärrämme, että pelkkä puhuminen ja kertominen eivät ole opettamista.

Evankeliumin saarnaamiseen Herran tavalla sisältyy havainnoimista, kuuntelemista ja erottamista, jotka ovat perusedellytyksenä puhumiselle. Näiden neljän toisiinsa liittyvän tapahtuman järjestys on tärkeä. Pyydän teitä panemaan merkille, että aktiivinen havainnoiminen ja kuunteleminen edeltävät erottamista ja että havainnoiminen, kuunteleminen ja erottaminen tapahtuvat ennen puhumista. Tämän kaavan käyttäminen mahdollistaa sen, että lähetyssaarnaajat pystyvät huomaamaan tutkijoiden tarpeet ja opettamaan niiden mukaan.

Kun me havainnoimme, kuuntelemme ja erotamme, meille voidaan antaa ”tuona hetkenä se osa, mikä mitataan kullekin ihmiselle” (OL 84:85) – tähdentämään totuuksia ja antamaan vastauksia, jotka vastaavat tietyn tutkijan erityisiin tarpeisiin. Vain havainnoimalla, kuuntelemalla ja erottamalla me voimme saada Hengen johdatusta, niin että voimme sanoa ja tehdä asioita, jotka ovat hyödyllisimpiä palvelemillemme ihmisille.

Havainnoiminen on elintärkeää valmistautumista erottamisen hengellisen lahjan saamiseksi. Erottaminen on sitä, että näkee hengellisin silmin ja tuntee sydämellään – näkee ja tuntee jonkin ajatuksen valheellisuuden, hyvyyden toisessa ihmisessä tai seuraavan periaatteen, jota tarvitaan tutkijan avuksi. Erottaminen on sitä, että kuulee hengellisin korvin ja tuntee sydämellään – kuulee ja tuntee ääneen lausumattoman huolen jossakin kommentissa tai kysymyksessä, totuuden todistuksessa tai opissa tai varmuutta ja rauhaa, jotka tulevat Pyhän Hengen voimasta.

Saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajat toimivat uskossa ja Hengen johdatuksella auttaakseen tutkijoita saamaan selville totuuden. Pyydän, että muistatte aina Hänet, olette kelvollisia edustamaan Häntä, kokoatte Hänen sanaansa, annatte Pyhän Hengen todistaa kaikesta totuudesta sekä havainnoitte, kuuntelette ja erotatte todistaessanne Jeesuksesta Kristuksesta rehellisille totuuden etsijöille.

Te pystytte tähän!

Kuva
Two elder missionaries walking along a dirt road.

Voitte lukea sanomani ja ajatella, että kaikki muut nuoret osaavat ja tekevätkin sen, mitä olen kuvaillut. Mutta mietitte ehkä, pystyttekö itse siihen. Pyydän, että kuuntelette. Te pystytte siihen!

Jos voisin toteuttaa sydämeni toiveen, viettäisin muutaman hetken kahden kesken teidän jokaisen kanssa. Kättelisin teitä, vetäisin teidät lähelle, katsoisin teitä silmiin ja sanoisin: ”Sinä pystyt tähän! Herra, jota edustat ja palvelet, tietää, että sinä pystyt tähän. Minä tiedän, että sinä pystyt tähän. Ja Hänen palvelijanaan lupaan, että sinä saat Hänen apunsa. Muistathan aina, että Hänen avullaan ja Hänen voimassaan sinä pystyt tähän!”

Minä rakastan teitä ja rukoilen, että kun pyritte tulemaan sellaisiksi kuin teidän pitää tulla, te huomaatte Herran äänen ja johdatuksen ja toimitte uskossa sen mukaan. Silloin teistä todella tulee vaikuttavia ja tehokkaita Herran Jeesuksen Kristuksen edustajia.

Valokuvakuvitus julkaisupalvelujen osasto; David Lindsleyn teos Rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?

Viitteet

  1. Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 1.

  2. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 147.