2013
Kysymys ja vastaus
Lokakuu 2013


Kysymys ja vastaus

”Mitä sanon kirkkoon kuulumattomille, jotka kysyvät, miksi jotkut kirkon jäsenet eivät elä tasovaatimustemme mukaan?”

Olisi suurenmoista, jos jokainen kirkon jäsen eläisi täysin evankeliumin mukaan. He saisivat enemmän siunauksia elämäänsä ja olisivat myös suurena esimerkkinä niille, joiden kanssa he ovat tekemisissä. Mutta me olemme kuolevaisia, joten me kaikki epäonnistumme siinä jossakin määrin. Suurin syy siihen, että jotkut elävät evankeliumin mukaan täydemmin kuin toiset, on, että me kaikki olemme eri vaiheissa kääntymystämme ja todistuksemme voimaa. Meillä kullakin on erilaisia koettelemuksia ja erilaisia voimavaroja ja ihmisiä apunamme.

Kirkkoon kuulumattomat eivät kenties ymmärrä sellaisia termejä kuten ”kääntymys” ja ”todistus”, mutta he ymmärtävät, että jokainen ihminen voi valita sen, kuinka hän elää. Voit selittää, että taivaallisen Isän tarkoituksena oli, että niin olisi. Hän antoi meille tahdonvapautemme, jotta voisimme oikein valitsemalla kehittyä hengellisesti. Mutta taivaallinen Isä tiesi myös, että jokainen – paitsi Jeesus Kristus – tekisi virheitä, joten Hän varasi meille Vapahtajan. Sovituksen ansiosta me voimme tehdä parannuksen, saada anteeksi, oppia virheistämme ja mennä eteenpäin elämässä.

Voit myös selittää, että me emme tuomitse niitä, jotka eivät noudata kirkon tasovaatimuksia. Sen sijaan me yritämme auttaa heitä, ymmärtää heitä ja olla kärsivällisiä heidän kanssaan. Vaikka emme suvaitsekaan syntiä, me emme tuomitse syntistä (ks. Joh. 8:11). Parannuksen tekeminen on yhä mahdollista meille kaikille.

Tutki pyhiä kirjoituksia

Vastaus kysymykseen löytyy pyhistä kirjoituksista. Kun ihmiset eivät pidä käskyjä, meidän pitää välttää tuomitsemista (ks. Matt. 7:1). Kohdassa Room. 3:23 sanotaan: ”Sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta.” On kuitenkin totta, että kirkon jäsenten tulee pyrkiä olemaan kuuliaisia.

Madison M., 13, Texas, Yhdysvallat

Opeta sovitusta

Kun ihmiset sanovat tuollaisia asioita, niin sen sijaan että etsisin vikaa jäsenestä, joka ei noudata sääntöjä, käytän sitä tilaisuutena opettaa sovitusta. Kerron heille, että se, että olemme mormoneja, ei tarkoita sitä, että olemme täydellisiä, ja että meillä on sovitus, jotta voimme tehdä parannuksen synneistämme ja korjata ne virheet. Se avaa yleensä oven moniin muihin kysymyksiin.

Jayde H., 16, Oregon, Yhdysvallat

Kirkko opettaa meitä tekemään hyvää

Kuten kaikki muutkin, kirkon jäsenet kokevat haasteita ja kiusauksia. Meillä kaikilla on heikkouksia, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö tämä kirkko olisi tosi. Tämä on Jeesuksen Kristuksen kirkko, joka auttaa ihmisiä tuntemaan tosi evankeliumin ja saamaan korotuksen. Luonnollinen ihminen ei noudata käskyjä (ks. Moosia 3:19), eikä se ole kirkon vika. Kirkko opettaa meitä tekemään hyviä tekoja. Mutta meillä kaikilla on valinnan mahdollisuus.

Lavinia S., 19, Bulacan, Filippiinit

Tasovaatimukset ovat meidän onneksemme

Tämä kysymys osuu kohdalleni todella hyvin, koska tunnen muutamia ihmisiä, jotka ovat tehneet valintoja, jotka ovat vieneet heidät pois evankeliumin piiristä. Herra antaa meille käskyjä meidän onneksemme ja ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttamiseksi (ks. Moos. 1:39). Herra haluaa meidän palaavan luokseen. Hän haluaa meidän kuitenkin tekevän omat valintamme. Siitä syystä jotkut ihmiset eivät elä tasovaatimustemme mukaan. Tasovaatimukset auttavat minua itseäni, koska tiedän, että taivaallinen Isä on antanut ne minulle, jotta voin palata asumaan Hänen luokseen ja olla onnellinen. Ne ovat todiste Hänen rakkaudestaan minua kohtaan.

Morgane D., 18, Languedoc-Roussillon, Ranska

Rukoile heidän puolestaan ja käy heidän luonaan

Jäsenillä, jotka eivät elä tasovaatimustemme mukaan, ei ehkä ole Jeesukseen Kristukseen keskittyvää todistusta. Meidän tulee rukoilla heidän puolestaan, että he etsisivät Hengen johdatusta ja että he kykenisivät saamaan oman todistuksen. Meidän tulee käydä näiden ihmisten luona ja auttaa heitä tulemaan Kristuksen luokse.

Andrea C., 13, Lima, Peru

Ole esimerkki

Tämä kirkko on erittäin tärkeä, koska se auttaa meitä täyttämään taivaallisen Isämme käskyt ja elämään jälleen Hänen luonaan. Mutta vaikka joku kuuluukin kirkkoon, se ei tarkoita sitä, että hän tulee aina olemaan hyvä ihminen. Katso nykyajan maailmaamme, joka on täynnä jumalattomuutta ja inhottavia asioita, vaikka maailma on tulvillaan ihmisiä, jotka päättivät seurata Jeesusta Kristusta kuolevaisuutta edeltävässä elämässä. Mielestäni paras asia, mitä voimme tehdä, on näyttää esimerkkiä ystävillemme.

Kaden S., 15, Utah, Yhdysvallat

Elä tasovaatimustemme mukaan

Aivan kuten missä tahansa muussa järjestössä tai uskonnossa, on joitakuita ihmisiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän omistautuneita. Meidän pitää vain elää tasovaatimustemme mukaan niin hyvin kuin pystymme, ja toivoa ja rukoilla, että muut tekevät samoin.

Maren S., 16, Arizona, Yhdysvallat