2013
Kulje Hänen jalanjäljissään
Lokakuu 2013


Kulje Hänen jalanjäljissään

Vapahtajan kaltaiseksi tuleminen on vähittäinen, elinikäinen prosessi, ja voit aloittaa ottamalla joka päivä pieniä askelia.

Kuva
Christ walking with sheep in the background.

Pyhissä kirjoituksissa meitä kannustetaan tulemaan Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi ja elämään ”samalla tavoin kuin hän eli” (1. Joh. 2:6). Mutta ensimmäisen askeleen ottaminen voi olla vaikeaa – etenkin kun ei tiedä, kuinka aloittaa.

Saat apua julkaisusta Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas. Saatat ajatella, että se on käsikirja vain kokoaikaisille lähetyssaarnaajille, mutta itse asiassa se on suurenmoinen työkalu, joka voi auttaa sinua pääsemään alkuun tavoitteessasi tulla Vapahtajan kaltaiseksi. Luvun 6 tarkoitus on auttaa sinua ymmärtämään ja soveltamaan käytäntöön yhdeksää tiettyä Kristuksen kaltaista ominaisuutta.

Seuraavat ovat joitakin ehdotuksia siitä, kuinka voit käyttää julkaisua Saarnatkaa minun evankeliumiani ja pyhiä kirjoituksia, kun pyrit kehittämään Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia:

  • Aloita Ominaisuuskyselystä, joka on luvun 6 lopussa julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani (s. 131). Kysely voi auttaa sinua ratkaisemaan, mitkä ominaisuudet ovat tällä hetkellä hengellisiä vahvuuksiasi ja minkä parissa sinun pitää tehdä työtä.

  • Kun olet täyttänyt Ominaisuuskyselyn, valitse rukoillen yksi ominaisuus, johon keskityt. Voisit lukea luvusta 6 osuuden, joka koskee tuota ominaisuutta.

  • Aseta yksityiskohtaisia, mitattavissa olevia tavoitteita, jotka auttavat sinua kehittämään tuota ominaisuutta. Anna itsellesi aikaväli, jolloin teet työtä tavoitteesi eteen. Arvioi sitten edistymistäsi. Jos esimerkiksi yrität olla rakastavampi, voisit asettaa tavoitteen sanoa myönteisiä asioita veljestäsi tai sisarestasi kolme kertaa päivässä viikon ajan. Viikon lopussa arvioisit, kuinka hyvin menestyit tavoitteessasi, ja teet muutoksia, jotka auttavat sinua edistymään edelleen.

  • Julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani on kutakin ominaisuutta koskevia pyhien kirjoitusten kohtia tutkittavaksi. Voisit rukoillen tutkia luetellut pyhien kirjoitusten kohdat ja kirjoittaa muistiin vaikutelmia, joita saat lukiessasi.

  • Pyydä taivaalliselta Isältä apua Kristuksen kaltaisen luonteen kehittämisessä. Pyydä yksityiskohtaista apua kuten: ”Anna minulle voimaa voittaa suuttumukseni, kun sisarukseni ottavat tavaroitani.” Mitä yksityiskohtaisempia rukouksesi ovat, sitä helpompaa sinun on tunnistaa Herran vastaukset.

Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi tuleminen on vähittäinen prosessi ja elinikäinen tavoite. Joskus se voi tuntua vaikeammalta kuin ydinfysiikka. Mutta älä lannistu. Herra lupaa meille: ”Se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka” (OL 50:24). Kun me otamme vastaan, tutkimme ja sovellamme käytäntöön valoa ja totuutta ja seuraamme Jumalaa edelleen joka päivä, me voimme olla varmoja siitä, että meistä tulee enemmän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kaltaisia.

Liz Lemon Swindlen teos Etsimässä sitä yhtä, kopiointi kielletty; valokuvakuvitus © Shayla Marie Fursov; tausta © iStock/Thinkstock; koristeet © Hemera/Thinkstock

Sunnuntain oppiaiheet

Tämän kuukauden aihe: Kuinka tulla enemmän Kristuksen kaltaiseksi