2014
Tjeneste og evig liv
Mars 2014


Budskap fra Det første presidentskap

Tjeneste og evig liv

Bilde
President Henry B. Eyring

Frelseren er vårt eksempel på uselvisk tjeneste. Hans fullkomne liv ble viet til å tjene hans himmelske Fader og alle hans Faders barn. Faderens og Sønnens forente hensikt er å gi oss alle gaven udødelighet og velsignelsen evig liv (se Moses 1:39).

For å kvalifisere oss til evig liv må vi bli forandret gjennom Jesu Kristi forsoning – bli født igjen og renset for synd. Men små barn under åtte år er syndfrie og forløst gjennom forsoningen (se Mosiah 3:16, 21; Moroni 8:10-12).

For alle oss som når ansvarsalderen, finnes det en fantastisk plan som lar oss blir renset for synd og forberedt til evig liv. Den forberedelsen starter med dåp ved prestedømsmyndighet og ved å motta Den hellige ånd. Deretter må vi alltid minnes Frelseren og holde budene han har gitt oss.

Kong Benjamin fortalte sitt folk i Mormons bok om den glede vi føler ved å bli tilgitt for synd gjennom Jesu Kristi forsoning. Deretter lærte han dem at for å bevare en forlatelse for sine synder måtte de lære sine barn å tjene hverandre, og de måtte være så gavmilde de kunne for å dekke de timelige og åndelige behov til menneskene rundt dem. (Se Mosiah 4:11-16.)

Han sa også: “Og se, jeg forteller dere disse ting så dere kan få visdom og dere må lære at når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste” (Mosiah 2:17).

Jesus gikk omkring og forkynte sitt evangelium og gjorde vel (se Apostlenes gjerninger 10:38). Han helbredet syke. Han oppreiste døde. Med sin makt mettet han tusener da de var sultne og ikke hadde mat (se Matteus 14:14-21; Johannes 6:2-13). Etter sin oppstandelse ga han flere av sine apostler mat da de kom i land ved Galilea-sjøen (se Johannes 21:12-13). I Amerika helbredet han de syke og velsignet barna en for en (se 3 Nephi 17:7-9, 21).

Apostelen Jakob forklarte oss hvordan ønsket om å tjene andre har sitt utspring i vår takknemlighet for det Herren har gjort for oss:

“Men den som skuer inn i frihetens fullkomne lov, og fortsetter med det, slik at han ikke blir en glemsom hører, men gjerningens gjører, han skal være salig i sin gjerning…

“En ren og usmittet gudsdyrkelse for Gud og Faderen er dette: å se til farløse og enker i deres nød, og å holde seg uplettet av verden” (Jakobs brev 1:25, 27).

Én måte du blir forsikret om at du blir renset, er et stadig større ønske om å tjene andre for Frelseren. Tjenesten som hjemmelærer og besøkende lærerinne blir mer en glede enn en plikt. Du vil oftere melde deg som frivillig på en skole eller i et hjelpeprosjekt for fattige på ditt hjemsted. Selv om du har lite penger å gi dem som har mindre, ønsker du at du hadde mer så du kunne gi mer (se Mosiah 4:24). Du vil være ivrig etter å hjelpe dine barn og vise dem hvordan de skal hjelpe andre.

Etter hvert som din natur endres, vil du få et ønske om å yte større tjeneste uten påskjønnelse. Jeg kjenner noen av Frelserens disipler som har gitt store pengegaver og stor tjeneste, og har bestemt at ingen andre enn Gud og deres barn skulle vite om det. Gud har anerkjent deres tjeneste ved å velsigne dem i dette liv, og han vil velsigne dem i det evige liv heretter (se Matteus 6:1-4; 3 Nephi 13:1-4).

Når du har holdt befalingen om å tjene andre (se Matteus 22:39), har du følt at din stolthet har blitt endret. Frelseren irettesatte sine apostler da de diskuterte hvem som var den største blant dem. Han sa:

“La heller ikke noen kalle dere lærere, for én er deres lærer, Messias.

Men den største blant dere skal være tjener for de andre” (Matteus 23:10-11).

Frelseren viser oss hvordan vi kan lære å tjene andre. Han tjente fullkomment, og vi må lære å tjene slik han lærte – linje på linje (se L&p 93:12-13). Gjennom den tjeneste vi gir, kan vi bli mer lik Ham. Vi vil be av hele vårt hjerte om å elske våre fiender slik han elsker dem (se Matteus 5:43-44; Moroni 7:48). Da kan vi til sist bli verdige til evig liv sammen med ham og vår himmelske Fader.

Jeg lover at vi kan komme til å tjene mer fullkomment når vi følger Frelserens læresetninger og eksempel.

Undervis fra dette budskapet

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum har oppfordret oss til å be om anledninger til å tjene: “I deres morgenbønn hver ny dag ber dere vår himmelske Fader om å veilede dere til å gjenkjenne en mulighet til å tjene et av hans dyrebare barn. Gå så gjennom hele dagen … på jakt etter noen å hjelpe” (“Arbeid ivrig”, Liahona, nov. 2012, 31). Overvei å oppfordre dem du underviser til å sette seg som mål å be hver morgen om anledninger til å tjene og deretter se etter dem gjennom hele dagen.