2014
Rene hjerter og rene legemer
Mars 2014


Til styrke for ungdom

Rene hjerter og rene legemer

Bilde
Neill F. Marriott

Herren har befalt: “Bered dere…, ja, rens deres hjerter… så jeg kan gjøre dere rene” (L&p 88:74).

Bilde
A family dressed in Sunday clothes walking on the grounds of the Buenos Aires Argentina Temple.

Fotoillustrasjon: Matthew Reier

“Dere unge vokser opp bak fiendens linjer,” sa president Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum.1 Ja, de trofaste siste-dagers-helliges moralnormer blir virkelig angrepet! Er dere klare til å kjempe imot enhver uren tanke som Satan, Internett og verden vil la komme inn i deres hode eller hjerte?

Forbered dere

De fleste morgener før klokken fem stiller grupper av verdige unge seg i kø i mørket ved dørene til Salt Lake tempel. De er klare til å tre inn i dåpsrommet. De går fra verdens mørke inn i templets lys. Etter at de har kledd seg i hvitt, går de stille inn til den praktfulle dåpsfonten, der de blir døpt for de døde. Når de kommer opp fra dåpsfontens rene, forfriskende vann, er disse unge styrket og vet at de har deltatt i et evig arbeid for andre.

Så går de ut i mørket igjen og skynder seg til skolen – men de er ikke de samme, for de går ut væpnet med kraft og herlighet (se L&p 109:22-23). Med templets lys og renhet i sitt hjerte er de klar til å skyve unna mørket i dette “fiendens territorium” og holde seg moralsk rene. Denne scenen er ikke unik for Salt Lake tempel – det skjer ofte når ungdom over hele verden forlater mørket på fiendens territorium og velger å leve verdig til templets lys og tre inn dit.

Eksempelvis har en søster og bror fra Colorado, USA, begge blitt døpt for over 50 av sine forfedre det siste året og opplevd templets renhet. Broren sa: “Jeg får en god, åndelig følelse når jeg er i templet. Når jeg senere møter fristelser, husker jeg denne følelsen, og den hjelper meg.” Som en innsats for å leve verdig til å komme til templet skrev søsteren en liste i dagboken sin over hva hun vil og ikke vil gjøre når hun møter fristelse. Hun tok et standpunkt, og hun viste også listen til sine foreldre og venner så de kunne hjelpe henne. Disse to unge har laget seg en moralsk rustning for sitt hjerte, sinn og legeme.

Rens ditt hjerte

Har du et rent hjerte sammen med rene gjerninger?

Salmisten David ber i Salmene 139:23-24: “Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte! Prøv meg og kjenn mine mangfoldige tanker, se om jeg er på fortapelsens vei.” President Lorenzo Snow (1814-1901) henviste til disse versene og ga følgende råd: “Jeg vil anbefale at [enhver] tar etter denne bønnen David holdt. …Mange når ikke opp til denne høye norm fordi de gjør ting i det skjulte… som… fjerner dem fra Den allmektige.”2

Å be din himmelske Fader skape et rent hjerte i deg er en troens handling. Han har all makt. Vend deg ofte til ham og be ydmykt om hans guddommelige hjelp til å ha rene følelser – også seksuelt rene.

“Vandre i Ånden! Så skal dere ikke fullføre kjødets lyst” (Galaterne 5:16). Hvilken kraft du vil ha når du vandrer i Ånden! Hver søndag når du tar del i nadverden, vitner du at du er villig til alltid å minnes Jesus Kristus (se L&p 20:77, 79). Å minnes Frelseren kan gi deg åndelig kraft til å vende deg bort fra urenhet.

Vær ren for Gud

Hvorfor er seksuell renhet et bud? Fordi vår himmelske Fader ga oss formeringskraften i ekteskapet kun i en guddommelig hensikt. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “Hva vi føler for og hvordan vi benytter denne guddommelige evnen vil i stor grad avgjøre vår lykke i jordelivet og vår evige fremtid.”3

Seksuell intimitet sørger for kjærlig, følelsesmessig enhet for mann og hustru. Imidlertid har eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum advart: “Herren forbyr disse intime handlinger utenfor ekteskapets varige forpliktelse fordi de undergraver hans hensikter… De forårsaker alvorlig følelsesmessig og åndelig skade. Selv om de som innlater seg på dette, ikke oppfatter at skaden skjer akkurat i øyeblikket, vil de gjøre det senere. Seksuell umoral reiser en barriere mot Den hellige ånds innflytelse.”4

Seksuell intimitet er ikke gitt for å tilfredsstille begjær, popularitet eller nysgjerrighet. Slik selvisk bruk av denne Gud-gitte gaven vil alltid føre til sorg og begrenset åndelig vekst.

Når du forbereder deg og renser ditt hjerte, kan Herren gjøre deg ren og hjelpe deg å forbli ren. Hvis du føler deg skyldig eller skammer deg i stillhet, skal du søke forsoningens kraft. Det er bare gjennom Jesu Kristi sonoffer vi kan bli renset. Omvend deg, og be oppriktig om tilgivelse. Snakk med din biskop eller grenspresident om nødvendig. Kan du bli ren og holde deg ren i en uren verden? Ja, det kan du! Du kjenner sannheten og har støtte fra Den hellige ånd, foreldre, ledere og den levende profet. Når du ser hen til Jesus Kristus, kan du og vil du forbli ren for ham.

Noter

  1. Boyd K. Packer, “Råd til ungdom,” Liahona, nov. 2011, 16.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Lorenzo Snow (2012), 120.

  3. David A. Bednar, “Vi tror at vi må være kyske,” Liahona, mai 2013, 42.

  4. Richard G. Scott, “Ta riktige valg,” Lys over Norge, jan. 1995, 35.